🌾🌷🌾🌷🌾🌷🌾🌷〰〰〰〰
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره سجده آیه ۱۱ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
۱۱قُلْ یَتَوَفّاکُمْ مَلَکُ الْمَوْتِ الَّذِی وُکِّلَ بِکُمْ ثُمَّ إِلى رَبِّکُمْ تُرْجَعُونَ
🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿
۱۱ ـ بگو: فرشته مرگ که بر شما مأمور شده، (روح) شما را مى گیرد; سپس شما را به سوى پروردگارتان باز مى گردانند .
🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿
آیه بعد، پاسخ آنها را از طریق دیگرى بیان مى کند، مى گوید: تصور نکنید شخصیت شما به همین بدن جسمانى شما است، بلکه اساس شخصیتتان را روح شما تشکیل مى دهد، و او محفوظ است بگو: فرشته مرگ که مأمور شما است (روح) شما را مى گیرد، سپس به سوى پروردگارتان باز مى گردید (قُلْ یَتَوَفّاکُمْ مَلَکُ الْمَوْتِ الَّذِی وُکِّلَ بِکُمْ ثُمَّ إِلى رَبِّکُمْ تُرْجَعُونَ).
با توجه به مفهوم یَتَوَفّاکُم که از ماده توفِّى (بر وزن تصدّى) که به معنى بازستاندن است، مرگ به معنى فنا و نابودى نخواهد بود، بلکه یک نوع قبض و دریافت فرشتگان نسبت به روح آدمى است، که اساسى ترین بخش وجود انسان را تشکیل مى دهد.
درست است که قرآن از معاد جسمانى سخن مى گوید، و بازگشت روح و جسم مادى را در معاد قطعى مى شمرد، ولى هدف از آیه فوق، بیان این حقیقت است که اساس شخصیت انسان، این اجزاى مادى نیست، که تمام فکر شما را به خود مشغول ساخته، بلکه، همان گوهر روحانى است، که از سوى خدا آمده، و به سوى او باز مى گردد.
و در یک جمع بندى، مى توان چنین گفت: دو آیه فوق به منکران معاد چنین پاسخ مى دهد: اگر مشکل شما پراکندگى اجزاى جسمانى است، که خودتان قدرت خدا را قبول دارید و منکر آن نیستید، و اگر مشکل اضمحلال و نابودى شخصیت انسان بر اثر این پراکندگى است آن نیز درست نیست، چرا که پایه شخصیت انسان بر روح قرار گرفته.
این ایراد، بى شباهت به شبهه معروف آکل و مأکول نیست، همان گونه که پاسخ آن نیز در دو مورد با یکدیگر شباهت دارد.
ضمناً، توجه به این نکته نیز لازم است که: در پاره اى از آیات قرآن، توفى و قبض ارواح به خداوند نسبت داده شده: اللّهُ یَتَوَفَّى الأَنْفُسَ حِینَ مَوْتِها: خداوند جانها را به هنگام مرگ مى گیرد .
و در بعضى، به مجموعه اى از فرشتگان: الَّذِینَ تَتَوَفّاهُمُ الْمَلائِکَةُ ظالِمِی أَنْفُسِهِمْ...: آنها که فرشتگان قبض روحشان مى کنند در حالى که به خود ستم کرده اند... .
و در آیات مورد بحث، قبض ارواح به ملک الموت (فرشته مرگ) نسبت داده شده است.
ولى در میان این تعبیرات، هیچگونه منافاتى نیست ملک الموت معنى جنس را دارد و به همه فرشتگان اطلاق مى شود، و یا اشاره به رئیس و بزرگتر آنها است، و از آنجا که همه به فرمان خدا قبض روح مى کنند، به خدا نیز نسبت داده شده است.
🆔@ghorun
💠آیت الله مجتهدی تهرانی ره:
چشمی که در راه خدا شب زنده دار است و سحرها از خواب بر می خیزد و نمازشب می خواند، چنین چشمی در روز قیامت گریان نیست.
🆔@ghorun
16.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠بیانات امام خامنه ای
🔸مأموریت حضرت بقیه الله(عج) و اهمیت انتظار فرج
🔹در اسلام از ما خواسته شده است که انتظار داشته باشیم، انتظار فراتر از احساس نیاز است..
#امام_زمان عج
#نیمه_شعبان
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🆔@ghorun
🌸امام مهدی (علیه السلام):
ما در رعـــایت حال شما کوتاهى نمى کنیم و
شما را فـراموش نمى کنیم،
اگــر جـــز این بود
گرفتاری هــــا بر شما فرود مى آمد و دشمنــان
شما را ریشه کن مى کردند
پس تقواى خداى بزرگ را پیشه خود سازید.
#امام_زمان عج
#نیمه_شعبان
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🆔@ghorun
🌀🌀🔷🌀🌀🔷🌀🌀🔷🌀🌀
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره سجده آیه ۱۲ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
۱۲وَ لَوْ تَرى إِذِ الْمُجْرِمُونَ ناکِسُوا رُؤُسِهِمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ رَبَّنا أَبْصَرْنا وَ سَمِعْنا فَارْجِعْنا نَعْمَلْ صالِحاً إِنّا مُوقِنُونَ
🌷💠🌷💠🌷💠🌷💠🌷
۱۲ ـ و اگر ببینى مجرمان را هنگامى که در پیشگاه پروردگارشان سر به زیر افکنده، مى گویند: پروردگارا! آنچه وعده کرده بودى دیدیم و شنیدیم; ما را بازگردان تا کار شایسته اى انجام دهیم; ما (به قیامت) یقین داریم !
🌷💠🌷💠🌷💠🌷💠🌷
پس از آن وضع همین مجرمان کافر و منکران معاد را که در قیامت با مشاهده صحنه هاى مختلف آن، از گذشته خود سخت نادم و پشیمان مى شوند، چنین مجسم کرده مى گوید: اگر ببینى مجرمان را هنگامى که در پیشگاه پروردگارشان سر به زیر افکنده، مى گویند: پروردگارا! آنچه وعده کرده بودى دیدیم و شنیدیم ما پشیمانیم، ما را باز گردان تا عمل صالح به جا آوریم، ما به این جهان قیامت یقین داریم (در تعجب فرو خواهى رفت) (وَ لَوْ تَرى إِذِ الْمُجْرِمُونَ ناکِسُوا رُؤُسِهِمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ رَبَّنا أَبْصَرْنا وَ سَمِعْنا فَارْجِعْنا نَعْمَلْ صالِحاً إِنّا مُوقِنُونَ)
به راستى تعجب مى کنى که آیا این افراد سر به زیر، و نادم و پشیمان، همان مغروران سرکش و چموش هستند که در دنیا در برابر هیچ حقیقتى سر فرود نمى آوردند؟ اما اکنون که صحنه هاى قیامت را مى بینند، و به مقام شهود مى رسند، به کلى تغییر موضع مى دهند، تازه این تغییر موضع، و بیدارى زود گذر است، و طبق آیات دیگر قرآن، اگر به این جهان باز گردند به همان روش خود ادامه مى دهند.
ناکِس از ماده نکس (بر وزن عکس) به معنى وارونه شدن چیزى است و در اینجا به معنى سر به زیر افکندن است.
مقدم داشتن أَبْصَرْنا (دیدیم) بر سَمِعْنا (شنیدیم) به خاطر آنست که در قیامت نخست انسان با صحنه ها روبرو مى شود، و بعد باز خواست الهى و فرشتگانِ او را مى شنود.
ضمناً، از آنچه گفتیم معلوم مى شود، منظور از مجرمان در اینجا، کافران و به خصوص منکران قیامت اند.
به هر حال، این نخستین بار نیست که در آیات قرآن، با این مسأله روبرو مى شویم که مجرمان به هنگام مشاهده نتائج اعمال و آثار عذاب الهى، سخت پشیمان مى شوند، و تقاضاى بازگشت به دنیا مى کنند، در حالى که از نظر سنت الهى چنین بازگشتى امکان پذیر نیست، همان گونه که بازگشت نوزاد به رحم مادر، و میوه جدا شده از درخت، به درخت ممکن نخواهد بود.
این نکته نیز قابل توجه است که: تنها تقاضاى مجرمان، بازگشت به دنیا براى انجام عمل صالح است، و از این به خوبى روشن مى شود که تنها سرمایه نجات در قیامت اعمال صالح است، اعمالى که از قلبى پاک و آکنده از ایمان و با خلوص نیت انجام مى گیرد.
🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬سخنرانی حجت الاسلام قرائتی با موضوع تفسیر سوره سجده آیه ۱۲
🆔@ghorun
✍امام_علی عليه السلام:
مَن ساءَ خُلُقُهُ ضاقَ رِزقُهُ.
آن كه اخلاقش بد باشد، روزى اش تنگ مىشود.
📚 غرر الحكم: ح ۸۰۲۳.
🆔@ghorun