🔘🔹🔘🔹🔘🔹🔘🔹🔘🔹🔘
بسم الله الرحمن الرحیم
دوستان سوره عنکبوت آیه ۶۱ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
۶۱وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الأَرْضَ وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ لَیَقُولُنَّ اللّهُ فَأَنّى یُؤْفَکُونَ
▫️🔷▫️🔷▫️🔷▫️🔷▫️🔷
۶۱ ـ و هر گاه از آنان بپرسى: چه کسى آسمانها و زمین را آفریده، و خورشید و ماه را مسخر کرده است ؟ مى گویند: اللّه ! پس با این حال چگونه آنان را (از عبادت خدا) منحرف مى سازند؟!
▫️🔷▫️🔷▫️🔷▫️🔷▫️🔷
در دل، خدا مى گویند و با زبان، بت!
در آیات گذشته روى سخن با مشرکانى بود که حقانیت اسلام را درک کرده بودند، اما به خاطر ترس از قطع روزى خود، حاضر به قبول ایمان و هجرت نبودند، در آیات مورد بحث، روى سخن را به پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) ـ و در واقع به همه مؤمنان کرده ـ دلائل توحید را از طریق خلقت و ربوبیت و فطرت
ـ یعنى از سه طریق متفاوت ـ بیان مى کند، و به آنها خاطر نشان مى سازد که سرنوشت آنها به دست خدائى است که در آفاق و انفس آثار او را مى یابند، نه به دست بتها که بتها هیچ نقشى در این میان ندارند.
نخست، به مسأله خلقت آسمان و زمین اشاره کرده، و از اعتقادات باطنى آنها کمک گرفته، مى گوید: اگر از آنها سؤال کنى چه کسى آسمانها و زمین را آفریده؟ و چه کسى خورشید و ماه را مسخر فرمان خویش در طریق منافع بندگان کرده؟ همه یک زبان، پاسخ مى گویند: اللّه (وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الأَرْضَ وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ لَیَقُولُنَّ اللّهُ).
زیرا مسلّم است، نه بت پرستان و نه غیر آنها، هیچ کس نمى گوید: خالق زمین و آسمان و تسخیر کننده خورشید و ماه، یک مشت سنگ و چوبى است که به دست انسان ساخته و پرداخته شده است.
به تعبیر دیگر، حتى بت پرستان در توحید خالق شک نداشتند، آنها در عبادت مشرک بودند، مى گفتند: ما بت ها را براى این مى پرستیم که واسطه میان ما و خدا شوند، چنان که در آیه ۱۸ سوره یونس مى خوانیم: وَ یَقُولُونَ هؤُلاءِ شُفَعاؤُنا عِنْدَ اللّهِ .
ما لایق این نیستیم که، مستقیماً با خدا ارتباط گیریم، باید از طریق بتها رابطه خود را برقرار کنیم!: ما نَعْبُدُهُمْ إِلاّ لِیُقَرِّبُونا إِلَى اللّهِ زُلْفى: ما آنها را پرستش نمى کنیم، مگر به این جهت که مقام ما را به خدا نزدیک کند !.
غافل از این که، هیچ فاصله اى میان خالق و خلق وجود ندارد، و او به ما از رگ گردن ما نزدیک تر است، به علاوه، اگر انسان که گل سرسبد موجودات است، نتواند با خدا رابطه برقرار سازد، چه چیزى مى تواند واسطه او شود؟
به هر حال، در پایان آیه، بعد از ذکر این دلیل روشن، مى گوید: با این حال، چگونه آنها از عبادت خداوند خالق متعال به عبادت یک مشت بتهاى سنگى و چوبى بازگردانده مى شوند ؟ (فَأَنّى یُؤْفَکُونَ).
یُؤْفَکُون از ماده إفک (بر وزن فکر) به معنى بازگرداندن چیزى از صورت واقعى و حقیقى آن است، و به همین تناسب، بر دروغ و نیز بادهاى مخالف اطلاق مى شود.
تعبیر یُؤْفَکُون به صیغه مجهول، اشاره به این است که: آنها قدرت بر تصمیم گیرى ندارند، گوئى بى اراده به سوى بت پرستى کشیده مى شوند! ضمناً، منظور از تسخیر خورشید و ماه، نظاماتى است که خداوند براى آنها قرار داده و آنها را با این نظامات، در طریق منافع انسانها، به راه انداخته است.
🆔@ghorun
🌹 امام باقر (علیه السلام) :
🤲 دعا(آن چنان است)که مقدرات حتمی الهی را دگرگون می کند.
📚اصول کافی،ج۴،ص۲۱۶
🆔@ghorun
21.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 تذکر مهم درباره ی رابطه اربعین و امام زمان(ع)
🎙سخنرانی استاد پناهیان
#اربعین
#امام_حسین
#امام_زمان
🆔@ghorun
🌙✨امام حسین علیه السلام میفرمایند:
📌هرکس گره ای از مشکلات مومنی باز کند و مشکلش را برطرف نماید، خداوند متعال مشکلات دنیا و آخرت او را اصلاح می نماید.
#امام_حسین
🆔@ghorun
✨💠✨💠✨✨💠✨💠✨
بسم الله الرحمن الرحیم
دوستان سوره عنکبوت آیات ۶۲ و ۶۳ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
➿💠➿💠➿➿➿
آیه۶۲) اللَّهُ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ لَهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
آیه۶۳) وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ نَزَّلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ مِنْ بَعْدِ مَوْتِهَا لَيَقُولُنَّ اللَّهُ ۚ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ ۚ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ
➿✨➿✨➿➿➿
آیه۶۲) خداست که هر کس از بندگان را خواهد وسیع روزی و یا تنگ روزی میگرداند، که همانا او به هر چیزی (از مصالح خلایق) داناست.
آیه۶۳) و اگر از این کافران مشرک سؤال کنی که آن کیست که از آسمان باران نازل سازد تا زمین را به آن پس از (فصل خزان و) مرگ (گیاهان، باز به نسیم جانبخش بهار) زنده گرداند؟ به یقین جواب دهند که آن خداست. بگو: ستایش مخصوص خدای یکتاست. آری و لیک اکثر این مردم عقل خود را به کار نگیرند (تا این حقیقت را دریابند).
➿💠➿💠➿➿➿
تفسیر آیات) سپس برای تأکید همین معنی که هم خالق اوست و هم رازق اوست، اضافه میکند: «خداوند روزی را برای هر کس از بندگانش بخواهد گسترده میکند و (برای هر کس بخواهد) محدود و تنگ میسازد» (اللَّهُ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ یَقْدِرُ لَهُ).
و اگر چنین تصور کنند که خدا قدرت دارد، ولی از حال آنها آگاه نیست این اشتباه بزرگی است، چرا که «خداوند به همه چیز داناست» (إِنَّ اللَّهَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ).
مگر ممکن است کسی خالق و مدبر باشد و لحظه به لحظه فیض او به موجودات برسد و در عین حال از وضع آنها آگاه نباشد؟ این قابل تصور نیست.
***
در مرحله دوم سخن از «توحید ربوبی» و نزول سر چشمه اصلی ارزاق از ناحیه خداست، میفرماید: «اگر از آنها سؤال کنی چه کسی از آسمان آبی نازل کرد پس زمین را بعد از مردن به وسیله آن زنده کرد همه یک زبان میگویند: اللّه»! (وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ نَزَّلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَحْیا بِهِ الْأَرْضَ مِنْ بَعْدِ مَوْتِها لَیَقُولُنَّ اللَّهُ).
این اعتقاد باطنی بت پرستان است که حتی از اظهار آن با زبان ابا نداشتند، زیرا آنها هم «خالق» را خدا میدانستند و هم «ربّ و مدبر جهان» را.
بعد میافزاید: «بگو: حمد و ستایش مخصوص خداست» (قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ).
حمد و سپاس برای کسی است که همه نعمتها از ناحیه اوست.
و از آنجا که گفتگوهای مشرکان از یکسو، و گفتارها و اعمالشان از سوی دیگر با هم تناقض داشت، در پایان آیه میافزاید: «بلکه بیشترشان درک نمیکنند» (بَلْ أَکْثَرُهُمْ لا یَعْقِلُونَ).
و گر نه انسان عاقل فهمیده چگونه ممکن است خالق و رازق و مدبر جهان را خدا بداند، و در برابر بتها که هیچ تأثیری در سرنوشت آنان ندارند سجده کند.
برگزیده تفسیر نمونه)
🆔 @ghorun