🌙قال رســـول الله(ص):
مـیان مـسلمان و کافـر فاصلهای
جز این نیست که نـماز واجـب
را عــمدا تَـــرک کند.
📚ثــواب الاعمال ج ۱ ص ۲۷۵
🆔@ghorun
🪴حکمت ۱۳۷ نهج البلاغه
وَ قَالَ (علیه السلام): اسْتَنْزِلُوا الرِّزْقَ بِالصَّدَقَةِ.
صدقه راه نزول روزى (اخلاقى، اقتصادى):
و درود خدا بر او، فرمود:
روزى را با صدقه دادن فرود آوريد.
#نهج_البلاغه
🆔 @ghorun
✨🔅🔸🔅✨✨🔅🔸🔅✨
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره شعرا آیه ۸۴ و ۸۵ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
✨〰✨〰✨〰✨
آیه۸۴) وَاجْعَلْ لِي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ
آیه۸۵) وَاجْعَلْنِي مِنْ وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ
🔸〰🔸〰🔸〰🔸
آیه۸۴) و نامم بر زبان اقوام آتیه نیکو، و سخنم دلپذیر گردان.
آیه۸۵) و مرا از وارثان بهشت پر نعمت قرار ده.
✨〰✨〰✨〰✨
تفسیر آیه)بعد از این دو تقاضا، درخواست مهم دیگری با این عبارت میکند: «خداوندا! برای من در میان امتهای آینده لسان صدق و ذکر خیر قرار ده» (وَ اجْعَلْ لِی لِسانَ صِدْقٍ فِی الْآخِرِینَ).
آن چنان کن که یاد من در خاطرهها بماند و خط و برنامه من در میان آیندگان ادامه یابد، «اسوه» و الگویی باشم که به من اقتدا کنند، و پایه گذار مکتبی باشم که به وسیله آن راه تو را بیاموزند، و در خط تو حرکت کنند.
*
سپس افق دید خود را از این دنیا بر گرفته و متوجه سرای جاودانه آخرت میکند و به دعای چهارمی پرداخته، میگوید: «خداوندا! مرا از وارثان بهشت پر نعمت قرار ده» (وَ اجْعَلْنِی مِنْ وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِیمِ).
بهشتی که نعمتهای معنوی و مادی در آن موج میزند، نعمتهایی که نه زوالی دارد، و نه ملالی، نعمتهایی که برای ما حتی قابل درک نیست!
برگزیده تفسیر نمونه)
🆔 @ghorun
📝امام رضا علیه السلام:
خدایا…(در زمینه خدمت و یاری رسانی به امام زمان) شخص دیگری را جایگزین ما نکن٬ که این تبدیل هرچند بر تو آسان است ولی بر ما بسی گران خواهد بود.
#امام_زمان عج
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🆔 @ghorun
🪴حکمت ۱۳۸ نهج البلاغه
وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ أَيْقَنَ بِالْخَلَفِ، جَادَ بِالْعَطِيَّةِ.
نقش پاداش الهى در انفاق (اخلاقى، اقتصادى):
و درود خدا بر او، فرمود: آن كه پاداش الهى را باور دارد، در بخشش سخاوتمند است.
#نهج_البلاغه
🆔 @ghorun
🪴💐🪴💐🪴💐🪴💐🪴💐🪴💐
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره شعرا آیه ۸۶ و ۸۷ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
۸۶وَ اغْفِرْ لِأَبِی إِنَّهُ کانَ مِنَ الضّالِّینَ
۸۷وَ لا تُخْزِنِی یَوْمَ یُبْعَثُونَ
🌷🍃🌾🍃🌷🍃🌾🍃🌷🍃🌾🍃
۸۶ ـ و پدرم (عمویم) را بیامرز، که او از گمراهان بود!
۸۷ ـ و در آن روز که مردم بر انگیخته مى شوند، مرا شرمنده و رسوا مکن!
🌷🍃🌾🍃🌷🍃🌾🍃🌷🍃🌾🍃
در پنجمین دعا نظرش را متوجه عموى گمراهش کرده و طبق وعده اى که به او قبلاً داده بود که من براى تو استغفار مى کنم، چنین مى گوید: خداوندا! پدرم (عمویم) را بیامرز که او از گمراهان بود (وَ اغْفِرْ لِأَبِی إِنَّهُ کانَ مِنَ الضّالِّینَ).
این وعده را ابراهیم(علیه السلام) طبق صریح آیه ۱۱۴ سوره توبه : وَ ما کانَ اسْتِغْفارُ إِبْراهِیمَ لِأَبِیهِ إِلاّ عَنْ مَوْعِدَة وَعَدَها إِیّاهُ قبلاً به او داده بود، و هدفش این بود که از این طریق بتواند در قلب او نفوذ کند، و او را به سوى ایمان بکشاند، لذا به او چنین قولى را داد و به این قول نیز عمل کرد.
و طبق روایتى که از ابن عباس نقل شده، کراراً براى آزر استغفار نمود، اما هنگامى که آزر در حال کفر از دنیا رفت و دشمنى او در برابر آئین حق مسلّم شد، ابراهیم(علیه السلام) استغفار را قطع کرد چنان که در ذیل همان آیه فوق مى خوانیم: فَلَمّا تَبَیَّنَ أَنَّهُ عَدُوٌّ لِلّهِ تَبَرَّأَ مِنْهُ: هنگامى که آشکار شد او دشمن خدا است از او بیزارى جست .
* * *
سرانجام، ششمین و آخرین دعاى خود را که آن هم پیرامون روز بازپسین است این چنین به پیشگاه خدا عرضه مى دارد: خداوندا مرا در روزى که مردم برانگیخته مى شوند، رسوا مکن (وَ لا تُخْزِنِی یَوْمَ یُبْعَثُونَ).
لا تُخْزِنِی از ماده خزى (بر وزن حزب) ـ به طورى که راغب در مفردات گوید ـ به معنى شکست روحى (و شرمسارى) است که یا از ناحیه خود انسان است که به صورت حیاء مفرط، جلوه گر مى شود، و یا از ناحیه دیگرى است که بر انسان تحمیل مى کند.
این تعبیر، از ناحیه ابراهیم(علیه السلام)، علاوه بر این که: درس و سرمشقى است براى دیگران، نشانه نهایت احساس مسئولیت و اعتماد بر لطف پروردگار است.
🆔@ghorun