.⭐️.⭐️.✨•~•~•~•~•~•~•~•~•✨.⭐️.⭐️.
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره غافر آیه۱۹ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
.✨.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.✨.
آیه۱۹) «يَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْيُنِ وَمَا تُخْفِي الصُّدُورُ»
.⭐️.~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ .⭐️.
آیه۱۹)[خدا] نگاههاى دزدانه و آنچه را كه دلها نهان مىدارند، مىداند.
.✨.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.✨.
تفسیر آیه۱۹) در ششمین توصیف، یکى از اوصاف خدا را بیان مى کند که در ضمن، توصیفى براى چگونگى قیامت است، مى گوید: خدا چشمهائى را که به خیانت گردش مى کند مى داند، و از آنچه در سینه ها پنهان است با خبر است (یَعْلَمُ خائِنَةَ الْأَعْیُنِ وَ ما تُخْفِى الصُّدُورُ).
آرى خدائى که از حرکات مخفیانه چشم ها، و اسرار درون سینه ها، آگاه است در آن روز، درباره خلایق دادرسى و قضاوت مى کند، و با این علم و آگاهى دقیق او، روز گنهکاران سیاه و تاریک است.
🔸در حدیثى، از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: هنگامى که از معنى این آیه از آن حضرت سؤال کردند، فرمود: أَ لَمْ تَرَ إِلَى الرَّجُلِ یَنْظُرُ إِلَى الشَّىْءِ وَ کَأَنَّهُ لایَنْظُرُ إِلَیْهِ، فَذلِکِ خائِنَةُ الاَعْیُنِ: آیا ندیده اى گاه انسان به چیزى نگاه مى کند اما چنین وانمود مى کند که به آن نگاه نمى کند؟ این نگاه هاى خیانت آلود است !.
آرى، این نگاه ها خواه به نوامیس مردم باشد، و یا امور دیگرى که نگاه کردن به آن ممنوع است، بر خداوندى که ذره اى از آنچه در آسمان ها و زمین است از علم او مخفى نیست، پنهان نمى ماند: لایَعْزُبُ عَنْهُ مِثْقالُ ذَرَّة فِى السَّمواتِ وَ لا فى الاَرْضِ .
🔹در حدیث دیگرى آمده است: یکى از یاران پیامبر، در کنار یکى از مخالفان سرسخت اسلام، در محضر پیامبر(صلى الله علیه وآله) نشسته بود، بعد از آن که آن مرد مخالف از محضر پیامبر(صلى الله علیه وآله) امان گرفت و بیرون رفت، عرض کرد: چرا اشاره اى نفرمودید تا برخیزیم و گردنش را بزنیم پیش از آن که از شما امان بگیرد؟! رسول خدا فرمود: إِنَّ النَّبِىَّ لاتَکُونُ لَهُ خائِنَةُ الاَعْیُنِ: پیامبر نگاه مخفیانه و خائنانه ندارد !.
البته خیانت چشم ها، اشکال مختلفى دارد: گاه به صورت نگاه هاى دزدکى و استراق بصر نسبت به زنان بیگانه است، و گاه به صورت اشاراتى با چشم، به منظور تحقیر یا عیب جوئى از دیگران، و یا اشاراتى که مقدمه توطئه ها و نقشه هاى شیطانى است.
راستى اگر انسان، به یک چنین حسابرسى دقیقى در قیامت مؤمن باشد که حتى نگاهها، و اندیشه ها، با انگیزه هائى که دارند، همگى زیر سؤال مى روند، و دقیقاً بررسى مى شوند، حد اعلاى تقوى در وجود او زنده خواهد شد، و چه اثرى دارد این ایمان به معاد، و مراقبت الهى و حسابرسى قیامت، در تربیت نفوس انسان ها؟!
مى گویند: یکى از علماى بزرگ، پس از پایان تحصیلات خود در حوزه علمیه نجف ، هنگامى که مى خواست به کشورش باز گردد، ضمن خداحافظى با استادش از او تقاضاى پند و موعظه اى کرد، او گفت: بعد از تمام این زحمتها آخرین اندرزم کلام خدا است، این آیه را هرگز فراموش مکن! أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللّهَ یَرى: آیا انسان نمى دانست که خدا همه چیز را مى بیند .
آرى، از دیدگاه یک فرد مؤمن واقعى، تمام عالم محضر خدا است، و همه کارها در حضور او انجام مى گیرد، همین شرم حضور براى دورى از گناهان کافى است.
تفسیر نمونه)
~• ~• ~• ~• ~• ~• ~• ~• ~• ~• ~• ~• ~🖌
🖌 @ghorun
✨🔸✨〰〰〰〰〰〰〰〰✨🔸✨
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره نسا آیه۵۰ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
..............................
آیه۵۰) انْظُرْ كَيْفَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَكَفَى بِهِ إِثْمًا مُبِينًا
✨🔸✨✨✨✨✨
آیه۵۰ ببين چگونه بر خدا دروغ مى بندند و بس است كه اين يك گناه آشكار باشد
..............................
تفسیر آیه۵۰) در اين آيه برترى طلبيها را يك نوع افترا و دروغ به خدا بستن و گناه بزرگ و آشكار معرفى مىكند، مىفرمايد: «ببين اين جمعيت چگونه با ساختن فضائل دروغين و نسبت دادن آنها به خدا، به پروردگار خويش دروغ مىبندند، آنها اگر گناهى جز همين گناه نداشته باشند، براى مجازات آنان كافى است» (انْظُرْ كَيْفَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَ كَفى بِهِ إِثْماً مُبِيناً).
على(علیه السلام) در خطبه معروف همّام درباره صفات ممتاز پرهیزکاران چنین مى گوید:
لا یَرْضَوْنَ مِنْ أَعْمالِهِمُ الْقَلِیْلَ وَ لا یَسْتَکْثِرُونَ الْکَثِیْرَ فَهُمْ لاِ َنْفُسِهِمْ مُتَّهَمُونَ وَ مِنْ أَعْمالِهِمْ مُشْفِقُونَ.
اِذا زُکِّىَ أَحَدٌ مِنْهُمْ خافَ مِمّا یُقالُ لَهُ فَیَقُولُ:
أَنَا أَعْلَمُ بِنَفْسِى مِنْ غَیْرِى وَ رَبِّى أَعْلَمُ بِى مِنْ نَفْسِى.
اللّهُمَّ لا تُؤاخِذْنِى بِما یَقُولُونَ وَ اجْعَلْنِى أَفْضَلَ مِمّا یَظُنُّونَ وَ اغْفِر لِى ما لایَعْلَمُونَ:
آنها هرگز از اعمال کم خود راضى نیستند و هیچ گاه اعمال زیاد خود را بزرگ نمى شمرند، آنها در همه حال خود را در برابر انجام وظایف متهم مى شمرند و از اعمال خویش بیمناکند.
هنگامى که کسى یکى از آنان را بستاید، از آنچه در حق او گفته مى شود، وحشت مى کند و چنین مى گوید:
من به حال خود از دیگران آگاه ترم، و خدا نسبت به من از من آگاه تر است.
پروردگارا! به این ستایشى که ستایشگران در حق من مى کنند، مرا مؤاخذه مکن! و مرا از آنچه گمان مى برند، نیز برتر قرار ده! و آنچه را که آنها از خطاهاى من نمى دانند، بر من ببخش !
▫️شأن نزول:
در بسیارى از تفاسیر اسلامى در ذیل آیه چنین نقل شده: یهود و نصارى براى خود امتیازاتى قائل بودند و همان طور که در آیات قرآن نقل شده:
گاهى مى گفتند: ما فرزندان خدائیم .
و گاهى مى گفتند: بهشت مخصوص ما است و غیر از ما، در آن راهى ندارد.
آیات فوق نازل شد و به این پندارهاى باطل پاسخ گفت.
🌿 @ghorun