🌾🌾🌾◻️▫️◻️▫️◻️▫️◻️▫️◻️
🍂هدیه زن یهودی به پیامبر:
پس از آنکه رسول خدا(ص)از کار صلح و تقسیم غنایم خیبر فارغ شد زنی از یهودیان که زن سلام بن مشکم و دختر حارث بن ابی زینب بود گوسفندی را کشته و بریان کرد و آن را با زهر مسموم نموده به عنوان هدیه برای رسول خدا(ص)و مسلمانان آورد و چون شنیده بود که پیغمبر اسلام کتف گوسفند را بیش از جاهای دیگر دوست می دارد زهر بیشتری در کتف ریخته بود.رسول خدا(ص)و مسلمانان دست دراز کرده و پیغمبر و بشر بن براء بن معرور پیش از دیگران لقمه ای از آن در دهان گذاردند،بشر بن براء بن معرور لقمه خود را از گلو فرو داد ولی پیغمبر آن را از دهان بیرون انداخته فرمود:استخوان این گوشت به من خبر داد که زهر آلود است از این رو مسلمانان دیگر از آن نخوردند،ولی بشر که لقمه ای از آن خورده بود مسموم شد و در اثر همان زهر از دنیا رفت و چون آن زن را طلبیدند و جریان را از او پرسیدند صریحا اعتراف کرد که آن را مسموم ساخته است.رسول خدا از او پرسید:برای چه این کار را کردی؟گفت:تو خود می دانی با قوم و قبیله من چه کردی،از این رو من این کار را کردم و با خود گفتم:اگر این مرد پادشاه است و قصد کشورگشایی دارد که بدین وسیله از دستش آسوده خواهیم شد و اگر پیغمبر است که از مسموم بودن آن با خبر خواهد شد!رسول خدا از آن زن درگذشت.
و در روایات بسیاری است که در هنگام رحلت رسول خدا(ص)به خواهر بشر بن براء که به عیادت آن حضرت آمده بود فرمود:هم اکنون اثر آن لقمه مسمومی را که با برادرت بشر در خیبر خوردیم در رگ حیات خود احساس کردم و دانستم که همان موجب قطع زندگی من گردید.و از این رو بسیاری را عقیده بر آن است که پیغمبر اسلام شهید از دنیا رفت و گذشته از تمام فضایل و افتخاراتی که داشت به درجه شهادت نیز نایل آمد.
کتاب : زندگانی حضرت محمد ( صلی الله علیه و آله و سلم )/هاشم رسوای محلاتی
▪️ @ghorun 🍃
🔸➿🔸➿🔸➿➿➿➿➿➿➿➿➿
📜داستان های کوتاه از نبی رحمت صلی الله علیه و آله
🌴 کاشتن درخت
جابربن عبدالله انصارى (ره ) گفت : رسول خدا صلى الله علیه و آله بر ام مبشر انصارى در نخلستانى که داشت، وارد شدند و فرمودند: این نخل ها را مسلمان کاشته یا کافر؟ عرض کرد: مسلمان آنها را کشت کرده است. فرمودند: مسلمان هر درختى بنشاند، یا زراعتى بکند و آدمى و چهارپایان از آن بخورند براى او صدقه به حساب مى آید.
#صدقه
▪️ @ghorun 🍃
🍃📚🍃📚🍃〰〰〰〰〰〰〰
📚برادری نهج البلاغه با قرآن
به نهج البلاغه« اخ القرآن » و به صحیفه سجادیه « اخت القران » گفته می شود همچنانکه صحیفه به «انجیل اهل بیت» و «زبور آل محمد» نیزمعروف است.
واژه «اخ» در اصل به معنی برادر، رفیق و مصاحب است و در واقع كسی را گویند كه با دیگری در پدر و مادر و یا در یكی از آن دو و یا همشیر بودن با دیگری شریك باشد و به صورت استعاره به هر كه با دیگری در قبیله یا در دین یا در كار وصفت یا معامله و دوستی و در مناسبات دیگر مشاركت داشته باشد برادر گویند; و در معنای مجازی به مفهوم مصاحب و همزاد و مانند و مشابه به كار می رود و روشن است كه اخوت نهج البلاغه با قرآن از همین باب است، و به همین دلیل است كه نهج البلاغه هرگز طراوت و تازگی و جلوه گری خویش را از دست نمی دهد و از هر زبان كه شنیده شود نامكرر است.
☀️نهج البلاغه، محرم اسرار قرآن
رابطه نهج البلاغه با قرآن كریم رابطه ای طولی است و نهج البلاغه تالی تلو قرآن عزیز و محرم اسرار آن و بیانگر حقایق آن و جلوه لطایف آن است.
رابطه نزدیک نهج البلاغه و قرآن عجیب نیست زیرا این کلمات از کسی صادر شده که جان پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله است و از آغاز وحی در كنار او همه چیز را می شنید و می دید.
نورانیت قرآنی و بوی خوش كلام نبوی در نهج البلاغه آشكار است; و به تعبیر برخی اندیشمندان تنها فرق نهج البلاغه با قرآن در آن است كه وحی نیست.
نهج البلاغه از طرف خداوند نازل نشده است!
نهج البلاغه كتابی است كه گویا خداوند الفاظش را با گوهرهای آیات قرآنی زینت داده است. این كتاب شامل حكمت هایی است مانند مروارید درخشان كه به راستی و صداقت سخن میگوید و فرقی میان آن و قرآن كریم نیست، جز آنكه نهج البلاغه از طرف خداوند نازل نشده است.
✨موضوعات نهج البلاغه و قرآن
قرآن كریم مجموعه ای است از معارف حقیقی درباره خدا، انسان، هستی، جامعه و تاریخ; و در آن بینشها، گرایشها، ارزشها، روشها، كنشها و گویشها تبیین شده است و نهج البلاغه نیز به تبع قرآن كریم كتابی است كه در آن بینش ها و نگرش های اصیل و حقیقی نسبت به عالم و آدم و خالق عالم و آدم تبیین شده است و بیانگر گرایش ها و تعلق ها و ریشه یابی تعلق های انسانی و تلاش برای سیر دادن آدمیان به تعلقی صحیح است كه موجب سعادت و عزت این جهانی و فلاح و رستگاری آن جهانی مردمان می شود.
🍃نهج البلاغه به تبع قرآن كریم بیانگر ارزشها و ضد ارزشها و راهنمای انسان و جوامع انسانی به سوی ارزشهای الهی- انسانی و همچنین نشان دادن روشها و خط مشی های درست برای رساندن انسان و جوامع به مقصد و مقصود و دور كردن آنان از به كارگیری روشهای باطل و فرو غلطیدن در راههای نادرست است.
💫نهج البلاغه به تبع قرآن كریم مجموعه ای است از:
۱- بحث های توحیدی و معارف حقیقی
۲- مباحث نبوت و هدایت الهی
۳- معرفی جامعیت اسلام و قرائت و فهم درست آن و تبیین هندسه صحیح اسلام
۴- بحث از كائنات و خلقت
۵- ارائه نظامنامه رهبری و سیاست و مدیریت و حكومت
نورانیت قرآنی و بوی خوش كلام نبوی در نهج البلاغه آشكاراست; و به تعبیر برخی اندیشمندان تنها فرق نهج البلاغه با قرآن در آن است كه وحی منزل نیست.
۶- بیان مواعظ و آموزش حكمت
۷- تبیین تاریخ و درس عبرت
۸- تعلیم احكام و آموزش عبادات
۹- مباحث معاد و قیامت
۱۰- راه بندگی و عبودیت
📖رابطه نزدیک نهج البلاغه و قرآن عجیب نیست زیرا این کلمات از کسی صادر شده که جان پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله است و از آغاز وحی در كنار او همه چیز را می شنید و می دید. همانطور که می فرماید:
«به هنگام نزول وحی بر محمد صلی الله علیه و آله، صدای ناله شیطان را شنیدم. از رسول خدا پرسیدم: این ناله چیست؟ فرمود: این شیطان است كه از پرستش خویش مایوس گردیده است. تو آنچه را من می شنوم، می شنوی; و آنچه را من می بینم، می بینی; تنها فرق من و تو این است كه تو پیامبر نیستی، بلكه وزیر منی و بر طریق و جاده خیر و درستی قرار داری.»
#نهج_البلاغه
▪️ @ghorun 🍃
🌱.🌾.🌱.🌾.🌱➿➿➿➿➿➿
حکمت ۵۴ نهج البلاغه:
🔆 ارزش عقل و ادب و مشورت
وَ قَالَ (علیه السلام): لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.
و فرمود (ع): هيچ بى نيازيى چون عقل و هيچ بينوايى چون جهل و هيچ ميراثى چون ادب و هيچ پشتيبانى چون رأى زدن با ديگران نباشد.
#نهج_البلاغه
💠 @ghorun
🌾🌾... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...
🌾🌾
🌾🌾
دوستان سوره زمر آیه۲۱ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
.. ... ... ... ...
آیه۲۱) «أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَلَكَهُ يَنَابِيعَ فِي الْأَرْضِ ثُمَّ يُخْرِجُ بِهِ زَرْعًا مُخْتَلِفًا أَلْوَانُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَجْعَلُهُ حُطَامًا ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَذِكْرَىٰ لِأُولِي الْأَلْبَابِ»
... 🌾🌾 ...
آیه۲۱) مگر نديدهاى كه خدا از آسمان، آبى فرود آورد پس آن را به چشمههايى كه در [طبقات زيرين] زمين است راه داد، آنگاه به وسيله آن كشتزارى را كه رنگهاى آن گوناگون است بيرون مىآورد، سپس خشك مىگردد، آنگاه آن را زرد مىبينى، سپس خاشاكش مىگرداند. قطعاً در اين [دگرگونيها] براى صاحبان خرد عبرتى است.
... ... ... ... ..
تفسیر آیه۲۱) آنها که بر فراز مرکبى از نورند
در این آیات، بار دیگر قرآن به دلائل توحید و معاد باز مى گردد.
از میان آثار عظمت و ربوبیت پروردگار در نظام جهان هستى، انگشت روى مسأله نزول باران از آسمان مى گذارد، آن گاه پرورش هزاران رنگ از گیاهان را از این آب بى رنگ و طى مراحل حیات، و رسیدن به مرحله نهائى، شرح مى دهد.
روى سخن را به پیامبر(صلى الله علیه وآله) کرده، ـ به عنوان سرمشقى براى همه مؤمنان ـ مى فرماید: آیا ندیدى که خداوند از آسمان آبى را نازل کرد سپس آن را به صورت چشمه هائى در زمین وارد نمود ؟! (أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللّهَ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَسَلَکَهُ یَنابِیعَ فِی الْأَرْضِ).
قطره هاى حیات بخش باران از آسمان نازل مى شود، قشر نفوذپذیر زمین آنها را به درون مى پذیرد تا به قشر نفوذناپذیر مى رسد، و پس از آن آنها را متوقف مى سازد و ذخیره مى کند، سپس به صورت چشمه ها و قنات ها و چاه ها بیرون مى فرستد.
جمله سَلَکَهُ (آب باران را در مجارى زمین وارد ساخت) .
یَنابِیْع جمع ینبوع از ماده نبع به معنى جوشش آب از زمین است.
هر گاه قشر روى زمین نفوذناپذیر بود ذره اى از آب باران را در خود ذخیره نمى کرد، و همه بعد از نزول از آسمان، به دریاها مى ریختند، نه چشمه اى وجود داشت، و نه کاریز و چاهى، و اگر تمام قشر روى آن نفوذپذیر بود، و قشر نفوذناپذیر نداشت، همگى به اعماق زمین فرو مى رفتند به طورى که دسترسى به آن ممکن نبودتنظیم قشر زمین از این دو لایه نفوذپذیر، و نفوذناپذیر، با این فاصله حساب شده، از نشانه هاى قدرت او است، و جالب این که: گاهى به صورت لایه هاى متعدد، نفوذپذیر و نفوذناپذیر روى هم قرار گرفته، که در حفر چاه هاى سطحى ، نیمه عمیق و عمیق از آن استفاده مى شود.
بعد مى افزاید: سپس خداوند به وسیله آن زراعت، گیاهى را خارج مى سازد که الوان مختلف دارد (ثُمَّ یُخْرِجُ بِهِ زَرْعاً مُخْتَلِفاً أَلْوانُهُ).
هم انواع آن مختلف است، همچون گندم، جو، برنج و ذرت، و هم کیفیتهاى آن متفاوت، و هم رنگ ظاهرى آن، بعضى سبز تیره، بعضى سبز کمرنگ، بعضى داراى برگهاى پهن و گسترده، و بعضى برگهاى باریک و لطیف و همچنین با توجه به این که: زرع ، به گیاهى گفته مى شود که: ساقه قوى ندارد، در مقابل شجر که غالباً به درختانى که داراى ساقه نیرومندند اطلاق مى شود، زرع مفهوم وسیعى دارد که گیاهان غیر غذائى را نیز در بر مى گیرد: انواع گلها و گیاهان زینتى و داروئى و مانند آن، که فوق العاده متنوع، و داراى الوان و چهره هاى گوناگون مى باشد را شامل مى شود، حتى گاه در یک شاخه، بلکه در یک گل، این رنگهاى مختلف، به شکل بسیار جالب و ظریفى در کنار هم قرار گرفته اند، و با زبان بى زبانى نغمه توحید و تسبیح خدا را سر داده اند.
بعد از آن به مراحل دیگر حیات این گیاه، پرداخته مى گوید: سپس این گیاه خشک مى شود، به گونه اى که آن را زرد و بى روح مى بینى ! (ثُمَّ یَهِیجُ فَتَراهُ مُصْفَرًّا).
تندباد از هر سو میوزد، و آن را که سست شده است، از جا مى کند، آن گاه خداوند آن را در هم مى شکند و خرد مى کند (ثُمَّ یَجْعَلُهُ حُطاماً).
آرى در این ماجرا تذکر و یادآورى براى صاحب فکران و اندیشمندان است (إِنَّ فِی ذلِکَ لَذِکْرى لِأُولِی الْأَلْبابِ).
تذکرى است از نظام حساب شده و با عظمت عالم هستى، و ربوبیت پروردگار در این صحنه عظیم، و نیز تذکرى است از پایان زندگى و خاموش شدن شعله هاى حیات، و سپس مسأله رستاخیز، و تجدید حیات مردگان.
✨این صحنه، گر چه در عالم گیاهان است، ولى به انسان ها، هشدار مى دهد که همانند آن، در عمر و حیات شما تکرار مى شود، ممکن است مدت آن متفاوت باشد، اما اصول آن یکى است:
تولد، نشاط و جوانى، و بعد پژمردگى و پیرى و سرانجام مرگ!
تفسیر نمونه)
...✨🌾✨...
🆔📝 @ghorun