💐✨💐🔸🔸🔸🔸🔸💐✨💐
پیامبر اکرم ص :
أیُّمَا امْرِئٍ وَلِیَ مِنْ أمْرِ المُسْلِمِینَ وَلَمْ یَحُطْهُم بِما یَحُوطُ بِهِ نَفْسَهُ لَمْ یَرَحْ رائِحَةَ الجَنَّةِ.
هر کس بخشی از کار مسلمانان را بر عهده گیرد و در کار آنها مانند کار خود دلسوزی نکند، بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد.) کنزالعمال، ج ۶، ص ۲۰، ح ۱۴۶۵۴
#حدیث
🇮🇷 @ghorun
💫🌼💫🌼💫▫️▫️▫️▫️▫️▫️
فرازی از صحیفه سجادیه
دعا در هنگام بردن نام شیطان
دعای هفدهم
اللَّهُمَّ وَ مَا سَوَّلَ لَنَا مِنْ بَاطِلٍ فَعَرِّفْنَاهُ، وَ إِذَا عَرَّفْتَنَاهُ فَقِنَاهُ، وَ بَصِّرْنَا مَا نُكَايِدُهُ بِهِ، وَ أَلْهِمْنَا مَا نُعِدُّهُ لَهُ، وَ أَيْقِظْنَا عَنْ سِنَةِ الْغَفْلَةِ بِالرُّكُونِ إِلَيْهِ، وَ أَحْسِنْ بِتَوْفِيقِكَ عَوْنَنَا عَلَيْهِ.
خدایا هر باطلى را که در پیش چشم ما زیبا جلوه دهد، ما را بر آن آگاه گردان و چون آگاه کردى ما را از آن باز دار و ما را بینا گردان که چگونه با او نبرد کنیم و در دل ما افکن که به چه آلت آماده دفع او گردیم و ما را از خواب غفلت بیدار کن تا میل بدو نکنیم و ما را به توفیق خود بر وى مدد کن.
اللَّهُمَّ وَ أَشْرِبْ قُلُوبَنَا إِنْكَارَ عَمَلِهِ، وَ الْطُفْ لَنَا فِى نَقْضِ حِيَلِهِ.
خدایا، انکار عمل او را با دل ما در آمیز و در شکستن افسون و نیرنگ او براى ما چاره سازى کن.
#صحیفه_سجادیه
🇮🇷 @ghorun
🖌📘🖌📘🖌➖➖➖➖➖➖
حکمت ۱۹۵ نهج البلاغه:
دنیا از منظر امیر المومنین
وَ قَالَ (علیه السلام) وَ قَدْ مَرَّ بِقَذَرٍ عَلَى مَزْبَلَةٍ: هَذَا مَا بَخِلَ بِهِ الْبَاخِلُونَ؛
(وَ رُوِيَ فِي خَبَرٍ آخَرَ أَنَّهُ قَالَ): هَذَا مَا كُنْتُمْ تَتَنَافَسُونَ فِيهِ بِالْأَمْسِ.
وقتى بر مزبله اى گذشت، چنين فرمود: اينها چيزهايى است كه بخيلان از انفاقش خوددارى مى كردند.
[و در روايت ديگر آمده است]:
اينها چيزهايى هستند كه ديروز براى به دست آوردنشان با هم رقابت مى كردند.
#نهج_البلاغه
🇮🇷 @ghorun
~~~✨🔸✨~~~~~✨🔸✨~~~
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره اسرا آیه۱۸ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید
✨~✨~✨
آیه۱۸) «مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَنْ نُرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلَاهَا مَذْمُومًا مَدْحُورًا»
~🔸▫️🔸▫️🔸~
آیه۱۸)هر كس خواهان [دنياى] زودگذر است، به زودى هر كه را خواهيم [نصيبى] از آن مىدهيم، آنگاه جهنم را كه در آن خوار و رانده داخل خواهد شد، براى او مقرر مىداريم.
✨~✨~✨
تفسیر آیه۱۸) خطوط زندگى طالبان دنیا و آخرت
از آنجا که در آیات گذشته، سخن از مخالفت گردنکشان در برابر اوامر الهى و سپس هلاکت آنها بود، در آیات مورد بحث، به علت واقعى این تمرّد و عصیان که همان حبّ دنیا است اشاره کرده مى گوید: کسانى که تنها هدفشان همین زندگى زودگذر دنیاى مادى باشد، ما آن مقدار را که بخواهیم، به هر کس صلاح بدانیم در همین زندگى زودگذر مى دهیم، سپس جهنم را براى او قرار خواهیم داد که در آتش آن مى سوزد در حالى که مورد سرزنش و دورى از رحمت خدا است (مَنْ کانَ یُرِیدُ الْعاجِلَةَ عَجَّلْنا لَهُ فِیها ما نَشاءُ لِمَنْ نُرِیدُ ثُمَّ جَعَلْنا لَهُ جَهَنَّمَ یَصْلاها مَذْمُوماً مَدْحُوراً).
عاجِلَه به معنى نعمت هاى زودگذر یا دنیاى زودگذر است.
قابل توجه این که: نمى گوید: هر کس به دنبال دنیا برود، به هر چه بخواهد مى رسد، بلکه دو قید براى آن قائل مى شود: اوّل این که: تنها بخشى از آنچه را مى خواهد به آن مى رسد، همان مقدارى را که ما بخواهیم (ما نَشاءُ).
دیگر این که: همه افراد به همین مقدار نیز نمى رسند، بلکه تنها گروهى از آنها به بخشى از متاع دنیا خواهند رسید، آنها که بخواهیم (لِمَنْ نُرِیْدُ).
و به این ترتیب، نه همه دنیاپرستان به دنیا مى رسند و نه آنها که مى رسند به همه آنچه مى خواهند مى رسند.
زندگى روزمره نیز این دو محدودیت را به وضوح به ما نشان مى دهد، چه بسیارند کسانى که شب و روز مى دوند و به جائى نمى رسند، و چه بسیار کسانى که آرزوهاى دور و درازى در این دنیا دارند که تنها بخش کوچکى از آن را به دست مى آورند.
و این هشدارى است براى دنیاپرستان، که: اگر خیال کنید، آخرت را به دنیا بفروشید، به تمام هدفتان نائل مى شوید، اشتباه بزرگى کرده اید، بلکه گاهى هیچ، و گاه به کمى دسترسى پیدا مى کنید.
و اصولاً، دامنه آرزوهاى انسان آن قدر گسترده است که با محدودیت جهان ماده قابل اشباع نیست، تمام دنیا را به یک نفر بدهند، بسیار مى شود که اشباع نمى گردد.
اما آنها که تلاش مى کنند و به هیچ نمى رسند، ممکن است به دلائل مختلفى باشد.
یا به خاطر آن است که: هنوز امید بیدارى و نجاتشان است، و خدا به آنها محبت مى کند، و یا به خاطر آن است که: اگر به جائى برسند آن چنان طغیان مى کنند که عرصه را بر خلق خدا تنگ مى نمایند.
یَصْلى از ماده صلى به معنى آتش افروختن و به آتش سوختن است و منظور در اینجا همان معنى دوم مى باشد.
قابل توجه این که: کیفر این گروه، ضمن این که، آتش جهنم شمرده شده است، با دو تعبیر مَذْمُوم و مَدْحُور تأکید گردیده، که اوّلى به معنى مورد سرزنش و نکوهش قرار گرفتن و دوّمى به معنى دور ماندن از رحمت خدا است.
در حقیقت، آتش دوزخ، کیفر جسمانى آنها است، و مذموم و مدحور بودن، کیفر روحانى آنها; چرا که معاد، هم جسمانى است و هم روحانى و کیفر و پاداش آن نیز در هر دو جنبه است.
تفسیر نمونه)
✨🔸✨
🆔📓 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #سخنرانی استاد پناهیان
شب جمعه باید رفت کربلا
#اَللّهُمَّ_ارْزُقْنا_حرم
#صلی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
#شب_جمعه
🌹 @ghorun ☘
🖍✒️🖍✒️🖍✒️🖍✒️🖍✒️🖍✒️
فرازی از صحیفه سجادیه
دعا در هنگام بردن نام شیطان
دعای هفدهم
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ حَوِّلْ سُلْطَانَهُ عَنَّا، وَ اقْطَعْ رَجَاءَهُ مِنَّا، وَ ادْرَأْهُ عَنِ الْوُلُوعِ بِنَا.
خدایا درود بر محمد و آل او فرست، و و او را بر ما چیره مساز و امید او را از ما ببرّ. و او را از هوس گمراهى ما باز دار.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اجْعَلْ آبَاءَنَا وَ أُمَّهَاتِنَا وَ أَوْلادَنَا وَ أَهَالِيَنَا وَ ذَوِى أَرْحَامِنَا وَ قَرَابَاتِنَا وَ جِيرَانَنَا مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ مِنْهُ فِى حِرْزٍ حَارِزٍ، وَ حِصْنٍ حَافِظٍ، وَ كَهْفٍ مَانِعٍ، وَ أَلْبِسْهُمْ مِنْهُ جُنَنا وَاقِيَةً، وَ أَعْطِهِمْ عَلَيْهِ أَسْلِحَةً مَاضِيَةً.
خدایا، درود بر محمد و آل او فرست، و پدران و مادران و فرزندان و کسان و خویشان و نزدیکان و همسایگان ما را از مؤمنین و مؤمنات در دژ محکم و حصار استوار و پناه گاه امن محفوظ دار و به سپرهاى محکم آنان را از شیطان نگاه دار و سلاح برنده، به دستشان ده، که با او در آویزند.
#صحیفه_سجادیه
🆔 @ghorun ⬅️
🌾💐🌾💐🌾💐🌾💐🌾💐🌾💐🌾💐
حکمت ۱۹۶ نهج البلاغه:
عبرت آموزی از مال تلف شده
وَ قَالَ (علیه السلام): لَمْ يَذْهَبْ مِنْ مَالِكَ مَا وَعَظَكَ
و فرمود (ع): از مال تو آنچه از دستت رفته و سبب عبرت تو بوده است، از دستت نرفته است.
#نهج_البلاغه
🌾💐 @ghorun
🌾🌾🌿==================
🌾🌿
🌿
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره زمر آیه ۷ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
🌿〰〰〰〰〰〰〰
آیه۷) إِنْ تَكْفُرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنْكُمْ وَلَا يَرْضَىٰ لِعِبَادِهِ الْكُفْرَ وَإِنْ تَشْكُرُوا يَرْضَهُ لَكُمْ وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّكُمْ مَرْجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
آیه۷) اگر كافر شوید [زیانی به خدا نمیرسانید؛ زیرا] خدا از شما بینیاز است، و كفر را برای بندگانش نمیپسندد؛ و اگر سپاس گزاری كنید، آن را برای شما میپسندد. و هیچ سنگین باری، بار [گناه] دیگری را برنمیدارد. سپس بازگشت شما به سوی پروردگارتان خواهد بود، و شما را به آنچه انجام میدادید، آگاه خواهد كرد؛ زیرا او به نیّات و اسرار سینهها داناست.
🌿〰〰〰〰〰〰〰
تفسیر آیه۷) در این آیه، به مسأله شکر و کفران پرداخته و جوانب آن را مورد بررسى قرار مى دهد.
نخست مى گوید:
✨ نتیجه کفران و شکر شما به خودتان باز مى گردد، و اگر کفران کنید خداوند از شما بى نیاز است (و همچنین اگر شکر نعمت او را به جا آورید نیازى به آن ندارد) (إِنْ تَکْفُرُوا فَإِنَّ اللّهَ غَنِیٌّ عَنْکُمْ).
آن گاه مى افزاید: این غنا و بى نیازى پروردگار مانع از آن نیست که شما را مکلف به شکر و ممنوع از کفران سازد، چرا که تکلیف خود لطف و نعمت دیگرى است، آرى او هرگز کفران را براى بندگانش نمى پسندد، و اگر شکر او را به جا آورید آن را براى شما مى پسندد (وَ لایَرْضى لِعِبادِهِ الْکُفْرَ وَ إِنْ تَشْکُرُوا یَرْضَهُ لَکُمْ).
✨بعد از بیان این دو مطلب، به مسأله سومى در این رابطه، مى پردازد، و آن مسئولیت هر کس در برابر عمل خویش است ; چرا که مسأله تکلیف بدون این معنى کامل نمى شود، مى فرماید: هیچ کس بار گناه دیگرى را بر دوش نمى کشد (وَ لاتَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى).
و از آنجا که تکلیف بدون کیفر و پاداش معنى ندارد،
✨در مرحله چهارم، به مسأله معاد اشاره کرده، مى گوید: سپس بازگشت همه شما، به سوى پروردگارتان است، و او شما را از آنچه انجام مى دادید آگاه مى سازد (ثُمَّ إِلى رَبِّکُمْ مَرْجِعُکُمْ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ).
و چون مسأله محاسبه و جزا، بدون علم و آگاهى، از اسرار نهان امکان پذیر نیست، آیه را با این جمله پایان مى دهد: او به آنچه در سینه ها نهفته، و بر آن
حاکم است آگاه است (إِنَّهُ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ).
و به این ترتیب، مجموعه اى از فلسفه تکلیف و خصوصیات آن، و همچنین مسئولیت انسان ها و مسأله جزا و پاداش و کیفر را، در جمله هائى کوتاه و منسجم بیان مى دارد.
ضمناً، این آیه، پاسخ دندان شکنى است به طرفداران مکتب جبر، که متأسفانه در میان فرق اسلامى کم نبوده اند، چرا که با صراحت مى گوید: او هرگز راضى به کفران کردن بندگانش نیست، و این خود، دلیل روشنى است بر این که، هرگز اراده کفر در مورد کافران نیز نکرده (آن چنان که پیروان مکتب جبر مى گویند).
زیرا هنگامى که راضى به چیزى نباشد، حتماً اراده آن را نخواهد کرد، مگر ممکن است اراده او از رضاى او جدا باشد؟
و عجب از متعصبانى است، که براى پرده پوشى بر این عبارت روشن خواسته اند کلمه عباد را محصور در مؤمنان یا معصومان کنند، در حالى که این کلمه مطلق است و به وضوح، همه بندگان را شامل مى شود، آرى، خداوند کفر و کفران را براى هیچ یک از بندگانش نمى پسندد، همان گونه که شکر را براى همه آنها بدون استثناء، مى پسندد.
🔸این نکته نیز، قابل توجه است که: اصل مسئولیت هر کس در برابر اعمال خویش، از اصول منطقى و مسلم در همه ادیان آسمانى است.
البته گاه، ممکن است انسان شریک جرم دیگرى باشد، اما این در صورتى است که به نحوى در ایجاد مقدمات، یا اصل آن عمل، دخالت داشته باشد، مانند کسانى که بدعت شومى مى گذارند، و یا سنت زشت و غلطى، که هر کس به آن عمل کند، گناه آن را بر مسبب اصلى مى نویسند، بى آن که از گناه عاملین به آن چیزى کاسته شود.
تفسیر نمونه
💐 @ghorun ⬅️
🌿صلوات خاصه امام باقر علیه السلام
🌸 میلاد با سعادت امام محمد باقر (ع) و حلول ماه مبارک رجب مبارک باد.
#ميلاد_امام_محمد_باقر
#اين_الرجبيون
💐 @ghorun ✨
🌼🔸🌼🔸🔸🌼🔸🔸🌼🔸🌼
امام کاظم (ع) در فضیلت ماه رجب میفرمایند: هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، آتش جهنم یک سال از او دور میشود و هر کس ۳ روز از آن را روزه بگیرد، بهشت بر او واجب میشود.
#حدیث
#این_الرجبیون
💐 @ghorun ✨
📗📚📗📚📗▫️▫️▫️▫️▫️▫️
فرازی از صحیفه سجادیه
دعا در هنگام بردن نام شیطان
دعای هفدهم
اللَّهُمَّ وَ اعْمُمْ بِذَلِكَ مَنْ شَهِدَ لَكَ بِالرُّبُوبِيَّةِ، وَ أَخْلَصَ لَكَ بِالْوَحْدَانِيَّةِ، وَ عَادَاهُ لَكَ بِحَقِيقَةِ الْعُبُودِيَّةِ، وَ اسْتَظْهَرَ بِكَ عَلَيْهِ فِى مَعْرِفَةِ الْعُلُومِ الرَّبَّانِيَّةِ.
خدایا، این دعا شامل همه آن کسان گردد؛ که به خداوندى تو گواهى دهند و تو را به یگانگى خالصانه پرستش کنند و از جهت بندگى تو دشمن او باشند و از تو در معرفت علوم ربانى یارى جویند تا بر وى فیروز گردند.
اللَّهُمَّ احْلُلْ مَا عَقَدَ، وَ افْتُقْ مَا رَتَقَ، وَ افْسَخْ مَا دَبَّرَ، وَ ثَبِّطْهُ إِذَا عَزَمَ، وَ انْقُضْ مَا أَبْرَمَ.
خدایا، هرچه او بندد، تو بگشا و هر چه او پیوند دهد تو بگسل و هر تدبیر که بیندیشد باطل کن و چون آهنگ امرى کند او را باز دار و آنچه را او استوار سازد بشکن.
#صحیفه_سجادیه
💐 @ghorun ✨