➿➿📓📓➿➿➿📓📓➿➿➿
حکمت ۴۰۰ نهج البلاغه: شناخت امور واقعی و خرافی
وَ قَالَ (عليه السلام): الْعَيْنُ حَقٌّ، وَ الرُّقَى حَقٌّ، وَ السِّحْرُ حَقٌّ، وَ الْفَأْلُ حَقٌّ؛ وَ الطِّيَرَةُ لَيْسَتْ بِحَقٍّ، وَ الْعَدْوَى لَيْسَتْ بِحَقٍّ؛ وَ الطِّيبُ نُشْرَةٌ، وَ الْعَسَلُ نُشْرَةٌ، وَ الرُّكُوبُ نُشْرَةٌ، وَ النَّظَرُ إِلَى الْخُضْرَةِ نُشْرَةٌ.
شناخت واقعيّت ها و خرافات (علمى، اعتقادى):
و درود خدا بر او، فرمود: چشم زخم حقيقت دارد، استفاده از نيروهاى مرموز طبيعت حقيقت دارد، سحر و جادو وجود دارد، و فال نيك راست است، و رويداد بد را بد شگون دانستن، درست نيست.
بوى خوش درمان و نشاط آور، عسل درمان كننده و نشاط آور، سوارى بهبودى آور، و نگاه به سبزه زار درمان كننده و نشاط آور است.
#نهج_البلاغه
🏴 @ghorun ▪️
🥀≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈🥀
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره یس آیه ۵۳ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈
آیه۵۳) إِنْ كَانَتْ إِلَّا صَيْحَةً وَاحِدَةً فَإِذَا هُمْ جَمِيعٌ لَدَيْنَا مُحْضَرُونَ
. . .🥀. . . 🥀. . . 🥀. . .
آیه۵۳) [آن صحنه عظیم] جز یك فریاد نیست، پس به ناگاه همه آنان [جمعآوری شده و] نزد ما احضار میشوند.
≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈
تفسیر آیه ۵۳) آن گاه، براى توضیح چگونگى سرعت وقوع این نفخ صور مى فرماید: آن، صیحه واحدى بیش نیست، فریادى عظیم برمى خیزد، و همگى نزد ما حاضر مى شوند (إِنْ کانَتْ إِلاّ صَیْحَةً واحِدَةً فَإِذا هُمْ جَمِیعٌ لَدَیْنا مُحْضَرُونَ).
بنابراین، براى احیاى مردگان و برخاستن آنها از قبرها، و حضورشان در دادگاه عدل پروردگار، زمان زیادى وقت لازم نیست، همان گونه که براى مرگ انسانها زمان طولانى لازم نبود، صیحه اول، فریاد مرگ است، و صیحه دوم، فریاد زندگى و حیات و حضور در دادگاه عدل پروردگار!
تعبیر به صَیْحَةً (یک فریاد) و تأکید آن با واحِدَةً و سپس تعبیر به إِذا که در این گونه موارد وقوع ناگهانى چیزى را خبر مى دهد، و تعبیر به هُمْ جَمِیعٌ لَدَیْنا مُحْضَرُونَ به صورت جمله اسمیه، همگى دلیل بر وقوع سریع این مقطع از رستاخیز است.
لحن قاطع این آیات، و آهنگ نافذ آنها چنان در قلب انسانها اثر مى گذارد که گوئى این فریاد را با گوش جان، مى شنوند که: اى انسانهاى به خواب رفته! اى خاکهاى پراکنده! و اى استخوانهاى پوسیده! بپاخیزید، بپاخیزید، و براى حساب و جزا آماده شوید، و چه زیباست آیات قرآن و چه گویا انذارات آن؟!
تفسیر نمونه)
▪️ @ghorun ▫️
15.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📓📓📓📓=================
📜علامه مجلسي ( ره ) در كتاب بحارالانوار از كتاب حسين بن سعيد به سندش از اميرالمؤمينن (ع) روايت كرده كه فرمود : مردي از رسول خدا اجازه ي ديدار گرفت و به نزد آن حضرت آمده عرض كرد :
اي رسول خدا مرا وصيتي فرما ! حضرت به او فرمود : تو را سفارش مي كنم كه چيزي را براي خدا شريك نگيري و مشرك نشوي اگرچه بدنت را قطعه قطعه كنند و تو را به آتش بسوزانند ، و به پدر و مادرت تندي مكن و اگر به تو دستور دادند از دنياي خود دست بداري ، دست بدار و به مردم دشنام مده و چون برادر مسلمان خود را ديداري كردي با چهره اي باز و نيكو ديدارش كن و از زيادي آب دلو خود براي او بريز ( و از بهره هاي وافري كه خدا به تو داده او را نيز بهره مند ساز ) هر يك از مسلمانان را ديدار كني سلام مرا به او برسان ، و مردم را به اسلام دعوت نما ، و اين را بدان كه پاداش تو در برابر هر نفري كه دعوت تو را اجابت كند پاداش آزاد كردن بنده هايي از فرزندان يعقوب است و اين را هم بدان كه نبيذ نوعي از شراب كه آن را كوچك دانند بر مردم حرام است و هر مست كننده اي بر آنها حرام است .
#پیامبر_اکرم ص
▪️ @ghorun ▫️
🖌✒️🖌✒️🖌✒️🖌✒️🖌✒️🖌✒️
فرازی از صحیفه سجادیه
دعا به وقت دیدن ماه نو
دعای چهل و سوم
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اجْعَلْنَا مِنْ أَرْضَى مَنْ طَلَعَ عَلَيْهِ، وَ أَزْكَى مَنْ نَظَرَ إِلَيْهِ، وَ أَسْعَدَ مَنْ تَعَبَّدَ لَكَ فِيهِ، وَ وَفِّقْنَا فِيهِ لِلتَّوْبَةِ، وَ اعْصِمْنَا فِيهِ مِنَ الْحَوْبَةِ، وَ احْفَظْنَا فِيهِ مِنْ مُبَاشَرَةِ مَعْصِيَتِكَ
خدایا درود بر محمد و آل او فرست، و ما را از جمله پسندیده ترین کسانى قرار ده که ماه بر آنها طلوع کرد، و از پاکترین مردمى که سوى آن نگریستند، و نیکبخت ترین بندگانى که در این ماه عبادت تو کردند.
وَ أَوْزِعْنَا فِيهِ شُكْرَ نِعْمَتِكَ، وَ أَلْبِسْنَا فِيهِ جُنَنَ الْعَافِيَةِ، وَ أَتْمِمْ عَلَيْنَا بِاسْتِكْمَالِ طَاعَتِكَ فِيهِ الْمِنَّةَ، إِنَّكَ الْمَنَّانُ الْحَمِيدُ، وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ.
و ما را توفیق توبه ده و از گناه دور دار و از معصیت حفظ کن و به شکر نعمت توفیق ده و در دل ما انداز که شکر نعمت گذاریم و ما را به سپر عافیت بپوشان و در این ماه به طاعت و عبادت کامل نعمت خود را بر ما تمام کن، تویى بخشنده نعمت، مستحق سپاس بسیار و صلى الله على محمد و آله الطیبین الطاهرین.
#صحیفه_سجادیه
▪️ @ghorun ▫️
🍁🍁🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🍁🍁
حکمت ۴۰۱ نهج البلاغه: هماهنگی با اخلاق مردم
وَ قَالَ (عليه السلام): مُقَارَبَةُ النَّاسِ فِي أَخْلَاقِهِمْ، أَمْنٌ مِنْ غَوَائِلِهِمْ.
ضرورت هماهنگى با مردم (اخلاقى، اجتماعى):
و درود خدا بر او، فرمود: هماهنگى در اخلاق و رسوم مردم، ايمن ماندن از دشمنى و كينه هاى آنان است
#نهج_البلاغه
▪️ @ghorun ▫️
▪️🥀•▫️▫️▪️•🥀•▪️▫️▫️•🥀▪️
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره یس آیه ۵۴ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
~•~•~•~•~•~•~•~•~
آیه۵۴) فَالْيَوْمَ لَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئًا وَلَا تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
▪️✨▪️✨▪️✨▪️✨
آیه۵۴) در این روز به هیچ كس ذرهای ستم نمیشود، و جز آنچه را انجام میدادید پاداش داده نمیشوید.
~•~•~•~•~•~•~•~•~
تفسیر آیه۵۴) بهشتیان غرق در مواهب مادى و معنوى
در اینجا بحث پیرامون چگونگى حساب در محشر را سربسته گذارده و از آن مى گذرد، و به تشریح سرانجام کار مؤمنان صالح، و کافران طالح، پرداخته، چنین مى گوید: امروز به هیچ کس ستم نمى شود (فَالْیَوْمَ لاتُظْلَمُ نَفْسٌ شَیْئاً).
نه از پاداش کسى کاسته مى شود، و نه کیفر کسى افزون مى گردد، و حتى به قدر یک سر سوزن، کم و زیاد و بیدادگرى و ظلم و ستم وجود ندارد.
پس از آن به بیانى مى پردازد که: در حقیقت دلیل روشن و زنده اى براى عدم وجود ظلم در آن دادگاه بزرگ است، مى فرماید: شما جز آنچه را عمل مى کردید جزا داده نمى شوید (وَ لاتُجْزَوْنَ إِلاّ ما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ).
ظاهر این تعبیر، بدون آن که چیزى در تقدیر گرفته شود، این است که: جزاى همه شما همان اعمال خودتان است، چه عدالتى از این بهتر و برتر؟!
به عبارت دیگر: اعمال نیک و بدى که در این عالم انجام مى دهید در آنجا همراه شما خواهد بود، همان اعمال تجسم مى یابد، و در تمام مواقف محشر و بعد از پایان حساب، همدم و همنشین شماست، آیا محصولِ اعمال کسى را به او تحویل دادن، بر خلاف عدالت است؟ و آیا نفس اعمال را تجسم بخشیدن، و قرین او ساختن، ظلم است؟
و از اینجا روشن مى شود: اساساً ظلم در آن صحنه مفهوم ندارد، و اگر در اینجا در میان انسانها گاهى عدالت است و گاهى ظلم، به خاطر آنست که توانائى این را ندارند که اعمال هر کس را به خود او تحویل دهند.
جمعى از مفسران، چنین تصور کرده اند: جمله اخیر، مخصوص بدکاران و کفار است که، به قدر اعمالشان کیفر مى بینند، و شامل مؤمنان نمى شود; چرا که خداوند بیش از اعمالشان به آنها پاداش مى دهد.
ولى، با توجه به یک نکته این اشتباه بر طرف مى گردد، و آن این که: در اینجا سخن از عدالت در پاداش و کیفر است و گرفتن جزاى استحقاقى، این منافات ندارد که خداوند، براى مؤمنان از فضل و رحمتش هزاران هزار، بیفزاید که آن مسأله تفضّل است و این مسأله استحقاق .
تفسیر نمونه)
🏴 @ghorun ▪️