:=:=:🌷:=:=:🌷:=:=:🌷:=:=:🌷:=:=:
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره غافر آیه ۶۶ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
= = = = = = = = = = =
آیه۶۶) قُلْ إِنِّي نُهِيتُ أَنْ أَعْبُدَ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَمَّا جَآءَنِيَ الْبَيِّنَاتُ مِنْ رَبِّي وَأُمِرْتُ أَنْ أُسْلِمَ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ
======🌷🌷======
آیه۶۶) بگو: مرا نهی كردهاند از اینكه معبودانی كه شما به جای خدا میپرستید بپرستم؛ زیرا از جانب پروردگارم برای من دلایل روشن [بر حقّانیّت توحید] آمده است و مأمورم كه فقط تسلیم [فرمانها و احكام] پروردگار جهانیان باشم.
= = = = = = = = = = =
تفسیر آیه۶۶)در آخرین آیه مورد بحث، به عنوان یک نتیجه گیرى، از بحث هاى توحیدى گذشته، و براى مأیوس ساختن مشرکان و بت پرستان، روى سخن را به پیامبر(صلى الله علیه وآله) کرده، مى فرماید: بگو: من نهى شده ام از این که معبودهائى که شما غیر از خدا مى خوانید، پرستش کنم، چرا که بیّنات و دلائل روشن از سوى پروردگارم براى من آمده است (قُلْ إِنِّی نُهِیتُ أَنْ أَعْبُدَ الَّذِینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ لَمّا جاءَنِى الْبَیِّناتُ مِنْ رَبِّی).
نه تنها نهى شده ام که غیر او را نپرستم، بلکه مأمورم تنها در برابر ربّ العالمین تسلیم باشم (وَ أُمِرْتُ أَنْ أُسْلِمَ لِرَبِّ الْعالَمِینَ).
از یکسو، نهى از پرستش بتها است، و به دنبال آن دلیل منطقى و روشن و بینات و دلائل واضحى از عقل و نقل که از طرف پروردگار آمده، و از سوى دیگر، امر به تسلیم در برابر رَبُّ الْعالَمِینَ که خود این تعبیر، نیز دلیل دیگرى بر مقصود است، چرا که پروردگار جهانیان بودن، دلیلى است کافى براى تسلیم بودن در مقابل ذات پاک او.
قابل توجه این که، در این آیه مورد امر و نهى، جدا است، امر به تسلیم در برابر خداوند، و نهى از پرستش بت، این تفاوت، ممکن است به خاطر این باشد که در مورد بت، تنها چیزى که تصور مى شود، همان پرستش است که از آن نهى شده، و اما در مورد خداوند، علاوه بر پرستش و عبادت، باید تسلیم فرمان و دستورهاى او بود.
لذا در آیه ۱۱ و ۱۲ سوره زمر مى خوانیم: قُلْ إِنِّی أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللّهَ مُخْلِصاً لَهُ الدِّیْنَ وَ أُمِرْتُ لِأَنْ أَکُونَ أَوَّلَ الْمُسْلِمِیْنَ: بگو من مأمور شده ام که خدا را با اخلاص عبادت کنم، و نیز مأمورم که اولین تسلیم شونده در برابر او باشم .
به هر حال، تعبیرهاى آیه فوق که نظائرى نیز در سایر سوره هاى قرآن دارد، تعبیرهائى است فوق العاده نرم و ملایم و مؤدبانه که در برابر دشمنان لجوج و سرسخت، گفته مى شود، تا اگر کمترین آمادگى براى پذیرش حق دارند، تحت تأثیر قرار گیرند.
دقت کنید! مى گوید: من چنین مأموریت یافته ام و من چنین نهى شده ام ، یعنى، شما خودتان حساب خویش را برسید، بى آن که حسّ لجاجتشان را تحریک کند.
آخرین سخن درباره آیات فوق این که، در سه آیه پشت سر هم توصیف خداوند به رَبُّ الْعالَمِینَ تکرار شده است.
نخست مى گوید: فَتَبارَکَ اللّهُ رَبُّ الْعالَمِینَ .
بعد مى گوید: أَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ .
و سپس مى فرماید: أُمِرْتُ أَنْ أَسْلِمَ لرَبِّ الْعالَمِینَ .
یک نوع ترتیب منطقى در میان آنها مشاهده مى شود; زیرا نخست سخن از جاویدان و پربرکت بودن خدا است، سپس از اختصاص هر گونه حمد و ستایش به ذات پاک او، و سرانجام انحصار عبودیت و پرستش در ذات مقدسش.
تفسیر نمونه)
📓 @ghorun 🖋
🌼➖➖🌼➖➖🌼➖➖
💥 دشمنان فتنه گران
إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ ذلِکَ الْفَوْزُ الْکَبیرُ
کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند، برای آنها باغهایی است که از زیر آنها نهرهایی جاری است، این پیروزی بزرگ است.
#قرآن_کریم
#سوره_بروج ، ۱۱
📙 @ghorun 🔸
📙🖌📙🖌📙🖌〰〰〰〰〰〰
فرازی از صحیفه سجادیه
دعا در دفع مکر دشمنان
دعای چهل و نهم
وَ كَمْ مِنْ سَحَائِبِ مَكْرُوهٍ جَلَّيْتَهَا عَنِّى، وَ سَحَائِبِ نِعَمٍ أَمْطَرْتَهَا عَلَيَّ، وَ جَدَاوِلِ رَحْمَةٍ نَشَرْتَهَا، وَ عَافِيَةٍ أَلْبَسْتَهَا، وَ أَعْيُنِ أَحْدَاثٍ طَمَسْتَهَا، وَ غَوَاشِى كُرُبَاتٍ كَشَفْتَهَا.
و بسا ابرهاى ناخوش و تیره را از بالاى سر من پراکندى و از ابرهاى پرنعمت بر من باریدى، و جویهاى رحمت را بر من روان کردى، و جامه عافیت بر من پوشیدى، و چشم فتنه را از دیدن من کور ساختى و پرده هاى اندوه را به یک سو زدى.
وَ كَمْ مِنْ ظَنٍّ حَسَنٍ حَقَّقْتَ، وَ عَدَمٍ جَبَرْتَ، وَ صَرْعَةٍ أَنْعَشْتَ، وَ مَسْكَنَةٍ حَوَّلْتَ.
و چه بسا گمان هاى نیک که را درست آوردى، و بى چیزى مرا جبران کردى، و از لغزش دست مرا گرفتى و برخیزانیدى و بیچارگى مرا چاره کردى.
كُلُّ ذَلِكَ إِنْعَاما وَ تَطَوُّلا مِنْكَ، وَ فِى جَمِيعِهِ انْهِمَاكا مِنِّى عَلَى مَعَاصِيكَ، لَمْ تَمْنَعْكَ إِسَاءَتِى عَنْ إِتْمَامِ إِحْسَانِكَ، وَ لا حَجَرَنِى ذَلِكَ عَنِ ارْتِكَابِ مَسَاخِطِكَ، لا تُسْأَلُ عَمَّا تَفْعَلُ.
همه این ها از رحمت و تفضل تو است، با آن که در نافرمانى تو سخت کوشم، زشت کارى من مانع احسان تو نگشت و احسان تو هم مانع من از ارتکاب معاصى نشد، هر چه به جاى آورى کسى از تو نپرسد چرا؟
#صحیفه_سجادیه
📗 @ghorun 🌱
🌴🌴🌴🌴🌴~~~~~~~~~~~~
✨ثواب الاعمال
ثواب رفتن به مسجد
امام صادق عليه السلام فرمودند: در (تورات ) نوشته شده است : خانه هاى من در زمين مساجد است ، پس خوشا به حال بنده اى كه در نزد خود وضو بگيرد، سپس مرا در خانه خود زيارت نمايد. و توجه باشد داشت كه احترام زيارت كننده بر زيارت شوند ه واجب است .
و در حديث ديگر آمده است : توجه داشته باش ! كسانى را كه در تاريكيها به مساجد مى روند، به نور درخشنده در روز قيامت مژده بده .
#ثواب_الاعمال
📔 @ghorun 📝
<<><><>🌺<<<<•>>>>🌺<><><>>
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره غافر آیه ۶۷ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
... ... ... ... ... ... ... ...
آیه۶۷) هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ يُخْرِجُكُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوٓا أَشُدَّكُمْ ثُمَّ لِتَكُونُوا شُيُوخًا وَمِنْكُمْ مَنْ يُتَوَفَّىٰ مِنْ قَبْلُ وَلِتَبْلُغُوٓا أَجَلًا مُسَمًّى وَلَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ
▫️✨▫️▫️▫️✨▫️
آیه۶۷) اوست كه شما را از خاك آفرید، سپس از نطفه، آن گاه از علقه، سپس به صورت طفلی [از رحم مادران] بیرون میآورد، تا به كمال نیرومندی خود برسید، آن گاه سالخورده شوید، و برخی از شما پیش از رسیدن به این مراحل قبض روح میشوید، و [برخی زنده میمانید] تا به آن مدتی كه مقرّر است برسید به خاطر اینكه [درباره حق] تعقّل كنید.
... ... ... ... ... ... ... ...
تفسیر آیه۶۷) مراحل هفت گانه خلقت انسان: بار دیگر در ادامه آیات توحیدی به بخشی از «آیات انفسی» پرداخته مراحل تطور خلقت انسان را از خاک، و دوران جنینی، و دوران حیات در دنیا تا هنگام مرگ، در هفت مرحله بیان میکند، تا هم عظمت قدرت و ربوبیت او روشن شود و هم مواهب و نعمتهایش بر بندگان.
میفرماید: «او کسی است که شما را از خاک آفرید، سپس از نطفه، سپس از علقه (خون بسته شده) سپس شما را بصورت طفلی (از شکم مادر) بیرون میفرستد، بعد به مرحله کمال قوّت خود میرسید و بعد از آن پیر میشوید- و (در این میان) گروهی از شما پیش از رسیدن به این مرحله میمیرند- و در نهایت به سر آمد عمر خود میرسید و شاید تعقّل کنید» (هُوَ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ یُخْرِجُکُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّکُمْ ثُمَّ لِتَکُونُوا شُیُوخاً وَ مِنْکُمْ مَنْ یُتَوَفَّی مِنْ قَبْلُ وَ لِتَبْلُغُوا أَجَلًا مُسَمًّی وَ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ).
🌱به این ترتیب نخستین مرحله، مرحله تراب و خاک است که اشاره به آفرینش آدم جد نخستین ما از خاک میباشد، و یا خلقت همه انسانها از خاک، چرا که مواد غذایی که وجود انسان و حتی نطفه او را تشکیل میدهد اعم از مواد حیوانی و گیاهی همه از خاک مایه میگیرد.
🌱مرحله دوم مرحله نطفه است که مربوط به همه انسانها جز آدم و همسرش حواست.
🌱مرحله سوم مرحلهای است که نطفه تکامل یافته، و نمو قابل ملاحظهای نموده، و به صورت یک قطعه خون بسته در آمده است.
🌱بعد از این، مرحله «مضغه» (چیزی شبیه به گوشت جویده شده) و مرحله ظهور اعضاء، مرحله حس و حرکت است که قرآن در اینجا سخنی از این سه مرحله به میان نیاورده هر چند در آیات دیگر به آن اشاره کرده است.
🌱در اینجا چهارمین مرحله را مرحله تولد جنین ذکر میکند، و مرحله پنجم را مرحله تکامل قدرت و قوت جسمی که بعضی آن را سن سی سالگی میدانند که در آن حد اکثر نمو قوای جسمانی حاصل میشود و بعضی آن را کمتر یا بیشتر گفتهاند، البته ممکن است در افراد متفاوت باشد و قرآن از آن تعبیر به «بلوغ اشد» کرده است.
🌱از آن به بعد مرحله عقب گرد و از دست دادن نیروها آغاز میشود و تدریجا دوران پیری که مرحله ششم است فرا میرسد.
🌱سر انجام پایان عمر که آخرین مرحله است فرا رسیده و انتقال از این سرا، به سرای جاویدان تحقق مییابد.
آیا با این همه تغییرات و تطوّرات منظم، و حساب شده، باز هم جای تردید در قدرت و عظمت مبدأ عالم هستی و الطاف و مواهب او وجود دارد؟
تفسیر نمونه)
📓 @ghorun 🖋