🍃🔸▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️🔸🍃
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره فاطر آیه ۳۲ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
🍃🔸〰〰〰〰〰〰
آیه۳۲) ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتَابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنَا مِنْ عِبَادِنَا فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِنَفْسِهِ وَمِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَيْرَاتِ بِإِذْنِ اللَّهِ ذَٰلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبِيرُ
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
آیه۳۲) سپس این كتاب را به كسانی از بندگانمان كه برگزیدیم به میراث دادیم؛ پس برخی از آنان [در ترك عمل به كتاب] ستمكار بر خویشاند، و برخی از آنان میانهرو، و برخی از آنان به اذن خدا در كارهای خیر [بر دیگران] پیشی میگیرند، این است آن فضل بزرگ.
🍃🔸〰〰〰〰〰〰
تفسیر ۳۲) وارثان حقیقی میراث انبیا: این آیه به موضوع مهمی در این رابطه- یعنی حاملان این کتاب بزرگ آسمانی، همان کسانی که بعد از نزول قرآن بر قلب پاک پیامبر صلّی اللّه علیه و اله این مشعل فروزان را در آن زمان و قرون و اعصار دیگر حفظ و پاسداری نمودند- اشاره کرده، میفرماید: «سپس این کتاب آسمانی را به گروهی از بندگان برگزیده خود به ارث دادیم» (ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتابَ الَّذِینَ اصْطَفَیْنا مِنْ عِبادِنا).
منظور از «کتاب» در اینجا قرآن مجید است.
«ارث» به چیزی گفته میشود که بدون داد و ستد و زحمت به دست میآید، و خداوند این کتاب بسیار بزرگ را این گونه در اختیار مسلمانان قرار دارد.
سپس به یک تقسیمبندی مهم در این زمینه پرداخته، میگوید: «از میان آنها عدهای به خویشتن ستم کردند، و گروهی راه میانه را در پیش گرفتند، و گروهی به فرمان خدا در نیکیها بر دیگران پیشی گرفتند، و این فضیلت بزرگی است» (فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَیْراتِ بِإِذْنِ اللَّهِ ذلِکَ هُوَ الْفَضْلُ الْکَبِیرُ).
خداوند پاسداری این کتاب آسمانی را بعد از پیامبرش بر عهده این امت گذاشته، امتی که برگزیده خداست، ولی در میان این امت گروههای مختلفی یافت میشوند: بعضی به وظیفه بزرگ خود در پاسداری از این کتاب و عمل به احکامش کوتاهی کرده، و در حقیقت بر خویشتن ستم نمودند.
گروهی دیگر تا حد زیادی به این وظیفه پاسداری و عمل به کتاب قیام نمودهاند، هر چند لغزشها و نارسائیهایی در کار خود نیز داشتهاند.
و بالأخره گروه ممتازی وظائف سنگین خود را به نحو احسن انجام داده، و در این میدان مسابقه بزرگ بر همگان پیشی گرفتهاند که در رأس این گروه امامان معصوم علیهم السّلام قرار دارند.
🆔 @ghorun
🌼🌼✨✨✨✨✨✨
امام حسن عليه السلام : هركه به حُسن انتخاب خداوند تكيه كند ، جز آن وضعى را كه خدا برايش برگزيده است، آرزوى داشتن وضعى ديگر نكند
🆔 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖍📝🖍📝🖍📝🖍📝🖍
✴️آثار حسن ظن و خوش گمانی به خدا؛
🎙حجت الاسلام عالی
🆔 @ghorun
🔹🔘🔹🔘🔹🔘🔹🔘🔹
آیت الله بهجت ره :
مهمتر از دعا برای تعجیل فرج حضرت مهدی عجلاللهتعالیفرجهالشریف، دعا برای بقای ایمان و ثبات قدم در عقیده و عدم انکار آن حضرت تا ظهور او میباشد؛
#امام_زمان عج
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🆔 @ghorun
▫️🌾🌾▫️🌾🌾▫️🌾🌾▫️🌾🌾
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره فاطر آیه ۳۳ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
...•...•...•...•...•...•...•...
آیه۳۳) جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَهَا يُحَلَّوْنَ فِيهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِنْ ذَهَبٍ وَلُؤْلُؤًا وَلِبَاسُهُمْ فِيهَا حَرِيرٌ
🌾🌾▫️▫️▫️▫️▫️
آیه۳۳) [پاداششان] بهشتهای جاودانهای [است] كه در آنها درآیند، در آنجا با دستبندهایی از طلا و مروارید آرایش میشوند، و لباسشان در آنجا حریر است.
...•...•...•...•...•...•...•...
تفسیر آیه۳۳) آنجا که نه غمى است، نه رنجى، و نه درماندگى!
این آیات، در حقیقت نتیجه اى است براى آنچه در آیات گذشته آمده بود، مى فرماید: پاداش پیشگامان در خیرات و نیکى ها، باغهاى جاویدان بهشت است که همگى در آن وارد مى شوند (جَنّاتُ عَدْن یَدْخُلُونَها). جنّات جمع جنة به معنى باغ ، و عدن ، به معنى استقرار و ثبات است، و معدن را به این جهت معدن مى گویند که جایگاه استقرار فلزات و جواهرات است، بنابراین جنات عدن باغهاى جاویدان بهشتى است.
به هر حال، این تعبیر، نشان مى دهد: نعمتهاى عظیم بهشتى جاودانى و ثابت است، و همچون مواهب دنیاى مادى آمیخته به اضطراب ناشى از بیم زوال نیست، بهشتیان نه تنها باغى از بهشت که باغهاى بسیارى در اختیار دارند.
آن گاه، به سه بخش از نعمتهاى بهشتى که بعضى جنبه مادى دارد و ظاهرى، و بعضى جنبه معنوى و باطنى، و قسمتى نیز ناظر به نفى و طرد هر گونه مانع و مزاحم است اشاره کرده، مى گوید: این پیشگامان در خیرات در آن بهشت جاویدان به دستبندهائى از طلا و مروارید آراسته اند و لباسشان در آنجا حریر است ! (یُحَلَّوْنَ فِیها مِنْ أَساوِرَ مِنْ ذَهَب وَ لُؤْلُؤاً وَ لِباسُهُمْ فِیها حَرِیرٌ).
آنها در این دنیا، به زرق و برقها بى اعتنائى کردند، و خود را اسیر زور زیور نساختند، و در حالى که محرومان، لباس کرباس هم در تن نداشتند، در بند لباسهاى فاخر نبودند، خداوند به جبران اینها در جهان دیگر، بهترین لباسهاى و زیورها را بر آنها مى پوشاند.
آنها در این جهان، ظاهر خویش را به خیرات آراستند، خدا نیز در جهان دیگر که جهان تجسم اعمال است، ظاهرشان را به انواع زیورها مى آراید.
بارها گفته ایم: الفاظ ما که براى زندگى محدود این جهان وضع شده، هرگز نمى تواند بیانگر مفاهیم عالم بزرگ قیامت باشد، براى بیان آن نعمتها الفباى دیگر و فرهنگ و قاموس دیگرى لازم است، ولى، به هر حال، براى این که: شبحى از آن نعمتهاى بزرگ به ما زندانیان این جهان نشان داده شود، باید از توانائى ناچیز همین الفاظ، در تبیین آن نعمتها کمک گیریم.
تفسیر نمونه)
🆔 @ghorun