eitaa logo
آیات برگزیده
800 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
125 فایل
﷽ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي  [به شرط توفیق هرشب یک آیه] به همراه ترجمه،تفسیرو صوت ارتباط با خادم کانال👈 @Ghorun14 پیام رسان سروش http://sapp.ir/ghorun ✔️کپی مطالب کانال با ذکر صلوات جهت سلامتی و تعجیل در فرج حضرت مهدی (ع) مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱▫️▫️🌱▫️▫️🌱▫️▫️ امام علی ع : روزها، دفتر عمرهای شماست، آنها را با نیکوترین کردارهایتان جاوید سازید. 🆔 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼🍀🌼🍀🌼🍀🌼〰〰〰〰〰〰〰 بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره فاطر آیات ۴۴ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 ۴۴أَ وَ لَمْ یَسِیرُوا فِی الأَرْضِ فَیَنْظُرُوا کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ کانُوا أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَ ما کانَ اللّهُ لِیُعْجِزَهُ مِنْ شَیْء فِی السَّماواتِ وَ لا فِی الأَرْضِ إِنَّهُ کانَ عَلِیماً قَدِیراً 🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷 ۴۴ ـ آیا آنان در زمین نگشتند تا ببینند عاقبت کسانى که پیش از آنها بودند چگونه بود؟! همانها که از اینان قوى تر (و نیرومندتر) بودند; نه چیزى در آسمان ها و نه چیزى در زمین از حوزه قدرت او بیرون نخواهد رفت; او دانا و توانا است. 🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷 آیه بعد، این گروه مشرک و مجرم را به پى گیرى آثار گذشتگان و سرنوشتى که به آن گرفتار شدند، دعوت مى کند، تا آنچه را از تاریخ درباره آنها شنیده اند با چشم در سرزمینهاى متعلق به آنها، و در لابلاى آثارشان ببینند، تا بیان به عیان تبدیل گردد. مى فرماید: آیا سیر در زمین نکردند تا بنگرند عاقبت کار کسانى که پیش از آنها بودند چه شد ؟! (أَ وَ لَمْ یَسِیرُوا فِی الأَرْضِ فَیَنْظُرُوا کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ). اگر اینها چنین تصور مى کنند که: از آنان نیرومندترند، سخت در اشتباهند; چرا که آنها از اینها قویتر و پر قدرت تر بودند (وَ کانُوا أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً). فرعونیان که، سرزمین مصر را جولانگاه قدرت خویش قرار داده بودند و نمرودیان که، با قدرت تمام بر پهنه سرزمین بابل و کشورهاى دیگر، حکومت مى کردند آن چنان قوى بودند که: بت پرستان مکّه در برابر آنها هیچ به حساب نمى آیند. به علاوه انسانها، هر قدر نیرومند و قوى باشند، قدرت آنها در برابر قدرت خداوند، صفر است، چرا که: نه چیزى در آسمان ها، نه در زمین، از حوزه قدرت او فرار نخواهد کرد، و او را عاجز و ناتوان نخواهد ساخت (وَ ما کانَ اللّهُ لِیُعْجِزَهُ مِنْ شَیْء فِی السَّماواتِ وَ لا فِی الأَرْضِ). او هم دانا است و هم توانا (إِنَّهُ کانَ عَلِیماً قَدِیراً). نه چیزى از نظرش مخفى و پنهان مى ماند، و نه کارى در برابر قدرتش مشکل است، و نه کسى بر او چیره مى شود. این کوردلان مستکبر، و حیله گران مکار، اگر گمان مى کنند: از چنگال قدرتش مى توانند بگریزند، کور خوانده اند، و اگر دست از اعمال زشت و ننگین خود بر ندارند، سرانجام، به همان سرنوشت مرگبار گردنکشان پیشین گرفتار خواهند شد. بارها در قرآن مجید، به این مطلب بر خورد مى کنیم که: خداوند افراد بى ایمان و سرکش را به سیر در ارض و مشاهده آثار اقوامى که گرفتار عذاب الهى شده اند، دعوت مى کند. در آیه ۹ سوره روم چنین آمده است: أَ وَ لَمْ یَسِیرُوا فِی الأَرْضِ فَیَنْظُرُوا کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ کانُوا أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَ أَثارُوا الأَرْضَ وَ عَمَرُوها أَکْثَرَ مِمّا عَمَرُوها وَ جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَیِّناتِ فَما کانَ اللّهُ لِیَظْلِمَهُمْ وَ لکِنْ کانُوا أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ: آیا آنها سیر در زمین نکردند، تا ببینند عاقبت کسانى که پیش از آنها بودند به کجا منتهى شد؟ همانها که نیروئى بیشتر از اینان داشتند، و زمین را دگرگون ساختند، و بیش از آنچه اینها آباد کردند آنها عمران نمودند، و پیامبرانشان با دلائل آشکار به سراغشان آمدند، (اما به خیره سرى خود ادامه دادند ، و به مجازات دردناک الهى گرفتار شدند)، خداوند هرگز به آنها ستم نکرد ولى آنها به خویشتن ستم کردند . این تأکیدهاى مکرر، دلیل بر تأثیر فوق العاده این مشاهدات، در نفوس انسانها است، آنها باید بروند و آنچه را در تاریخ خوانده اند و یا از مردم شنیده اند با چشم ببینند. بروند، و ملک بر تاراج رفته فراعنه، کاخهاى ویران شده کسراها، قبرهاى درهم ریخته قیصرها، و استخوانهاى پوسیده و خاک شده نمرودها، و سرزمینهاى بلادیده قوم لوط و ثمود را از نزدیک تماشا کنند، و پندهاى خموشان را بشنوند، و به خروش خفتگان در دل خاک گوش فرا دهند، و آنچه را سرانجام بر سر خودشان خواهد آمد با چشم خود ببینند!. 🆔@ghorun
035044.mp3
176.3K
سوره فاطر: ۴۴ استاد پرهیزکار 🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬سخنرانی حجت الاسلام محسن با موضوع تفسیر سوره فاطر - آیه ۴۴ 🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔷اِنَّ اللّه‏َ تعالى اَنْزَلَ كِتابا هاديا بَيَّنَ فيهِ الْخَيْرَ وَ الشَّرَّ، فَخُذوا نَهْجَ الْخَيْرِ تَهْتَدوا وَ اَصْدِفوا عَنْ سَمْتِ الشَّرِّ تَقْصِدوا؛ خداى تعالى كتابى راهنما فرستاد و در آن خوب و بد را روشن ساخت. پس راه خوبى را پيش گيريد تا هدايت شويد و از راه بدى دورى جوييد تا به مقصد برسيد. 🆔@ghorun
9.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔖 در آخر‌الزمان یکی از هدف‌های اصلی شیطان، خانواده‌هاست 🎙سخنرانی استادعالی 🆔@ghorun
💠قال الصادق (ع) : مَن ماتَ مِنكُم وَ هُوَ مُنتظِرٌ لِهذا الأََمرِ كان كَمَن هوُ مَعَ القائِمِ فی فُسطاطِه. هر کس از شما که در حال انتظار ظهور حضرت مهدی(علیه‌السلام) از دنیا برود همچون کسی است که در خیمه و معیت آن حضرت در حال جهاد به سر می‌برد. 📙بحار، ج ٥٢ ، ص ١٢٦ 🆔@ghorun
8.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فرزند علامه مصباح یزدی که چه زیبا از هدف انقلاب اسلامی و ضرورت دفاع از دین با امر به معروف و نهی از منکر ، سخن گفتند @madare0120
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌙▫️✨▫️🌙▫️✨▫️🌙▫️✨▫️🌙▫️✨ بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره فاطر آیات ۴۵ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 ۴۵وَ لَوْ یُؤاخِذُ اللّهُ النّاسَ بِما کَسَبُوا ما تَرَکَ عَلى ظَهْرِها مِنْ دَابَّة وَ لکِنْ یُؤَخِّرُهُمْ إِلى أَجَل مُسَمّىً فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ فَإِنَّ اللّهَ کانَ بِعِبادِهِ بَصِیراً 🖋✒️🖋✒️🖋✒️🖋✒️🖋✒️ ۴۵ ـ اگر خداوند مردم را به سبب کارهائى که انجام داده اند مجازات کند، جنبنده اى را بر پشت زمین باقى نخواهد گذاشت! ولى (به لطفش) آنها را تا سر آمد معینى تاخیر مى اندازد اما هنگامى که اجل آنان فرا رسد، (خداوند هر کس را به مقتضاى عملش جزا مى دهد) او نسبت به بندگانش بیناست. 🖋✒️🖋✒️🖋✒️🖋✒️🖋✒️ اگر لطف او نبود، جنبنده اى بر پشت زمین نبود! آیه فوق، که آخرین آیه سوره فاطر است بحثهاى تند و تهدیدهاى شدید گذشته، این سوره را با بیان لطف و رحمت پروردگار، بر مردم روى زمین پایان مى دهد، همان گونه که: این سوره را با گشایش رحمت خدا، بر مردم آغاز کرد. به این ترتیب، آغاز و انجام آن، در بیان رحمت الهى، متفق و هماهنگ است. افزون بر این، آیه گذشته که مجرمان بى ایمان را تهدید به سرنوشت پیشینیان مى کرد، این سؤال را براى بسیارى از آنها و دیگران مطرح مى سازد که: اگر سنت الهى درباره همه گردنکشان چنین است، پس چرا این قوم مشرک و سرکش مکّه را مجازات نمى کند؟! در پاسخ این سؤال مى فرماید: اگر خداوند همه مردم را به خاطر اعمالى که انجام داده اند مجازات کند (و هیچ مهلتى براى اصلاح، تجدیدنظر و خودسازى به آنان ندهد) جنبنده اى را بر پشت زمین باقى نخواهد گذاشت (وَ لَوْ یُؤاخِذُ اللّهُ النّاسَ بِما کَسَبُوا ما تَرَکَ عَلى ظَهْرِها مِنْ دَابَّة). آن چنان مجازاتها پى درپى نازل مى شود، صاعقه ها و زلزله ها و طوفانها گنهکاران ظالم را در هم مى کوبد که، زمین جاى زندگى براى کسى نخواهد بود. ولى خداوند به لطف و کرمش آنها را تا زمان معینى، به تأخیر مى اندازد، و به آنها فرصت براى توبه، و اصلاح مى دهد (وَ لکِنْ یُؤَخِّرُهُمْ إِلى أَجَل مُسَمّىً). اما این حلم و فرصت الهى، حسابى دارد، تا زمانى است که، اجل آنها فرا نرسیده باشد، اما هنگامى که اجل آنها فرا رسد، هر کس را به مقتضاى عملش جزا مى دهد; چرا که خداوند نسبت به بندگانش بصیر و بیناست هم اعمال آنها را مى بیند و هم از نیات آنها با خبر است (فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ فَإِنَّ اللّهَ کانَ بِعِبادِهِ بَصِیراً). در اینجا دو سؤال مطرح مى شود، که پاسخ آنها از آنچه گفتیم روشن مى شود: نخست این که: این حکم عام (اگر خداوند مردم را به اعمالشان مجازات کند کسى را بر صفحه زمین باقى نخواهد گذاشت) شامل انبیاء و اولیاء و صالحان نیز مى شود؟! پاسخ این سؤال، روشن است، زیرا این گونه احکام نظر به توده انسانها و اکثریت قاطع آنها دارد، و پیامبران، امامان و صالحان که در اقلیّت اند مسلماً از آن خارج مى باشند، خلاصه، هر حکمى استثنائى دارد، و آنها از این حکم مستثنى هستند. این درست، به آن مى ماند که: مى گوئیم اهل جهان غافلند، حریصند، و مغرورند، منظور اکثریت آنها است، در آیه ۴۱ سوره روم مى خوانیم: ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِی النّاسِ لِیُذِیقَهُمْ بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ: فساد در خشکى و دریا به خاطر اعمال مردم آشکار شد، خدا مى خواهد: بعضى از نتائج اعمال آنها را به آنها بچشاند، شاید باز گردند ! بدیهى است، فساد نتیجه اعمال همه مردم نیست، بلکه نظر به اکثریت است. آیه ۳۲ همین سوره، که انسانها را به سه گروه ظالم و میانه رو و سابق بالخیرات (نیکان و پاکان) تقسیم مى کند، شاهد دیگرى بر این معنى است. بنابراین، آیه فوق هیچ گونه منافاتى با مسأله عصمت انبیاء ندارد. 🆔@ghorun