🌾✨➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿
🌾
بنابراین ای دوست عزیز، در هر یک از عملکرد و رفتارهای خویش آزمایش الهی را ببین، همچنین با توضیحی که گذشت، آزمایش الهی و غضب الهی جمع میشود، چرا که انسان مؤمنی مثل شما با یک گناه هر چند کوچک مورد غضب خدای تعالی واقع میشوید و خدای عزیز با بلایی هر چند کوچک که زاییده همان گناه است، شما را آزموده تا موجب پالایش جان شما گردد و جانتان از گناه تصفیه شود.
🌱اگر میخواهید مثالی برای شما ذکر میکنم:مؤمنی غیبت شخصی نموده است و لذا مورد غضب الهی واقع گشته است و با این غضب غم و اندوهی سخت بر او وارد شده است (غم اجتماعی، مالی، علمی، روحی و...) و این غم جان او را پالایش میکند، تصفیه میکند، جلا میدهد تا این که اندک اندک آلودگیها زدوده میشود و با صبر در برابر این غم و اندوه نیز از آزمایش الهی سرافراز بیرون میآید.
البته اگر بخواهیم میزان عملی به شما ارائه دهیم، باید بگوییم که در دین محمّدی توبه و استغفار پس از هر گناه لازم دانسته شده و ثمره ی آن دفع بلای زاییده آن گناه است و اگر هم بلایی وارد شد، با تواضع و تسلیم در برابر درگاه الهی و صبر و شکیبایی در برابر بلا هم از فشار بلا و هم از طولانی شدن بلا کاسته میشود و البته اگر بخواهیم نمونه ای از موانع نزول بلا را نام ببریم باید نام
💫 نماز شب سحرگاهی و صدقه را ذکر کنیم.
نکته پایانی که انسان در مسیر تکامل زندگی؛ حتما با موانع و دشواری هایی هم روبرو است؛ برخی از دشواری ها و تلخی ها بازتاب اعمال بد و گناهان است که اگر با توبه و بازگشت به سوی خدا جبران نشود، در نهایت - خدای نکرده - به سقوط و بدبختی ابدی کشانده می شود.
📖قرآن کریم می فرماید:«و ما ظلمنا هم ولکن کانوا انفسهم یظلمون».اما دشواری ها و تلخی هایی که - ظاهرا - برای اهل ایمان پیش می آید؛ مثل آن چه را که در سؤال آمده است بلاء حسن است (به تعبیر قرآن کریم) مثلا، جهاد و مبارزه با طاغوت و نیز با گناهان فردی و اجتماعی دیگری ممکن است پیامدهایی چون خطر مالی و جانی را به دنبال داشته باشد ولی پاداش ها و مقاماتی که در سایه این جهادها پیدا می شود بسیار بزرگتر و مهمتر است.
خلاصه کلام، ابتلاء و آزمایش اهل ایمان خیر و نیکو است و اینگونه نیست که کسی از آن بگریزد و لذت ایمان و نتایج نیکوی آن را به خاطر سختی های آن رها کند:«ولیبلی المؤمنین منه بلاء حسنا ؛ و بدینوسیله مؤمنان را به آزمایش نیکو، بیازماید» ضمنا اینگونه نیست که غیر مومنین گرفتاری نداشته باشند، بلکه سختی های آنان بسیار فراتر و دردناکتر از سختی هایی است که مومن در راه ایمان و عشق به خداوند تحمل می کند.
در یک مثال روشن این قضیه مانند آن است که دو نفر در اثر حادثه ای پای خود را از دست بدهند، منتهی یکی پای خود را در دفاع از دین و جهاد در راه خدا از دست داده و دیگری در یک حادثه رانندگی مثلا. خوب در این صورت هر دو آسیب دیده اند اما اولی آرامش و رضایت دارد و درد و رنج را به راحتی تحمل می کند، ولی دومی این آرامش را ندارد و دائم حسرت می خورد که چرا؟... آری حرکت در راه ایمان دشوار است و تحمل فراوانی می خواهد، اما در ضمن لذت بخش هم هست و باعث رضایت و آرامش انسان مومن می شود.
#آزمایش
▪️ @ghorun ▫️
📙•📘•📙•📘•➖➖➖➖➖➖➖➖➖
حکمت ۵۰ نهج البلاغه:
🌿راه جذب دل ها
📖 وَ قَالَ (علیه السلام): قُلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِيَّةٌ، فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَيْهِ.
و درود خدا بر او، فرمود: دل هاى مردم گريزان است، به كسى روى آورند كه خوشرويى كند.
#نهج_البلاغه
▪️ @ghorun ▫️
🌴.🌴.🌴.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.🌴.🌴.🌴.
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره جن آیه ۱ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
• • • • • • • • • • • • • • • •
آیه۱} بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ قُلْ أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ فَقَالُوٓا إِنَّا سَمِعْنَا قُرْآنًا عَجَبًا
.•.•.•.•.•.•.•.•.•.🍃.•.•.🍃.•.•.🍃.•.•.•.•.•.•.•.•.
آیه۱} به نام خداوند بخشنده بخشایشگر. بگو: به من وحی شده است كه جمعی از جنّ به سخنانم گوش فرادادهاند، سپس گفتهاند: «ما قرآن عجیبی شنیدهایم...
• • • • • • • • • • • • • • • •
🔘 شأن نزول : از عبداللّه بن مسعود پرسیدند: آیا کسى از شما یاران پیامبر(صلى الله علیه وآله) در حوادث شب جنّ خدمت پیامبر(صلى الله علیه وآله) بود؟.
گفت: احدى از ما نبود، ما شبى در مکّه پیامبر (صلى الله علیه وآله) را نیافتیم، هر چه جستجو کردیم اثرى از او ندیدیم، از این ترسیدیم که پیامبر(صلى الله علیه وآله) را کشته باشند، به جستجوى حضرت در دره هاى مکّه رفتیم، ناگهان دیدیم از سوى کوه حرا مى آید.
عرض کردیم: کجا بودى اى رسول خدا؟ ما سخت نگران شدیم، و دیشب بدترین شب زندگى ما بود، فرمود: دعوت کننده اى از سوى جنّ به سراغ من آمد، رفتم قرآن براى آنها بخوانم.
* * *
تفسیر آیه۱}
ما قرآن عجیبى شنیده ایم!
در آیه نخست، مى فرماید: بگو به من وحى شده که جمعى از جنّ به سخنانم گوش فرا داده اند، و گفته اند: ما قرآن عجیبى شنیده ایم (قُلْ أُوحِیَ إِلَیَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ فَقالُوا إِنّا سَمِعْنا قُرْآناً عَجَباً).
تعبیر أُوحِىَ اِلَىَّ: به من وحى شده نشان مى دهد که: پیامبر(صلى الله علیه وآله) در این ماجرا شخصاً افراد جنّ را مشاهده نکرده، بلکه از طریق وحى به استماع آنها نسبت به قرآن مجید آگاه شده است.
🔸و در ضمن، این آیه به خوبى نشان مى دهد: طایفه جنّ داراى عقل، شعور، فهم و درک، و تکلیف و مسئولیت، و آشنائى به لغت، و توجه به فرق بین کلام اعجاز آمیز دارند، همچنین خود را موظف به تبلیغ حق مى دانند، و مخاطب خطاب هاى قرآن نیز هستند.
این، قسمتى از ویژگى هاى این موجود زنده ناپیدا است که تنها از این آیه استفاده مى شود.
✳️آنها حق داشتند که قرآن را سخنى عجیب بشمرند; زیرا هم لحن و آهنگ آن عجیب است، هم نفوذ و جاذبه اش، هم محتوا و تأثیرش عجیب است، و هم آورنده آن که درس نخوانده بود و از امیّین برخاست.
کلامى است در ظاهر و باطن عجیب و متفاوت با هر سخن دیگر، و به این ترتیب آنها اعتراف به اعجاز قرآن نمودند.
تفسیر نمونه)
📓🖋📓🖋📓
⚫️ @ghorun ⚪️
✒️🖋✒️🖋✒️🖋✒️🖋✒️🖋✒️🖋✒️🖋
♦️ ویژگی های جن از دیدگاه قرآن
در قرآن کریم علاوه بر اینکه سورهای بنام جن وجود دارد، ۲۲ بار واژه جن و ۷ مرتبه واژه جانّ و ۵ بار عبارت «الجِنّه» که جمع جن است بکار رفته است. وجود جن از اصول مسلم قرآنی و اعتقاد به آن از مصادیق ایمان به غیب است. قرآن کریم به برخی از ویژگیهای جن اشاره کرده است، که در اینجا به آنها میپردازیم:
🍃۱. ماده خلقت: در آیات قرآن از ماده اولیه آفرینش جن سخن به میان آمده و آن آتش است. یعنی ماده اولیه خلقت جن آتش است:
«وَ الْجَانَّ خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ مِنْ نارِ السَّمُوم» [۱]«وَ خَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مارِجٍ مِنْ نارٍ» [۲]مارج در اصل به معنای اختلاط و آمیزش و در اینجا منظور از آن اختلاط شعلههای مختلف آتش با هواست که رنگهای مختلفی از آن پدید میآید. بنابراین جن از ترکیب دو عنصر آتش و هوا آفریده شده، چنانچه آدم از دو عنصر آب و خاک است. از ترکیب دو عنصر آتش و هوا، مارج و از ترکیب دو عنصر آب و خاک، طین بدست میآید.
🍃۲. تناسل: در میان جنیان هم مانند انسانها تناسل وجود دارد، با این تفاوت که تناسل در بشر با القای نطفه در رحم و در جن با القای هوا در رحم است. آیه «لَمْ یَطْمِثْهُنَ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌّ» [۳]دلالت بر آمیزش جنسی جنیان دارد.
🍃۳. جنسیت مذکر و مونث: از آیه «رِجالٌ مِنَ الْإِنْسِ یَعُوذُونَ بِرِجالٍ مِنَ الْجِن» [۴]میتوان استفاده کرد که اگر در میان جنیان مردانی هستند، پس بین آنها اناث هم باید وجود داشته باشد، چرا که رجال در برابر اناث است.
🍃۴. زمان آفرینش: خلقت جن پیش از خلقت انسان و پس از آفرینش ملائکه بوده است و به گفته برخی مراد از خلیفه در آیه «وَ إِذْ قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلیفَةً قالُوا أَ تَجْعَلُ فیها مَنْ یُفْسِدُ فیها وَ یَسْفِکُ الدِّماء» [۵]آمدن انسان بعد از جن در زمین است. جن قبل از هبوط آدم در زمین زندگی میکرده و فساد و خونریزی مورد اشاره در این آیه، فساد جنیان است. بهرحال جنیان دارای زندگی زمینی بوده، قدرت حضور در آسمانها را نیز دارند؛ و بر اساس آیه ۲۵ سوره فصلت از زندگی دسته جمعی و طایفهای برخوردار هستند.
🍃۵. برخورداری از ابزار فهم و درک: جنیان مانند انسان ابزار فهم و درک نظیر قلب، گوش، و چشم دارند: «وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کَثیراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْیُنٌ لا یُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا یَسْمَعُون بِها أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُِّّّ» [۶]بنابراین آنان نیز همانند انسان وقتی از قلب و چشم و گوش خود برای درک حقیقت استفاده نکنند، از حیوان پستتر میشوند. هم چنین آنها قدرت فهم کلام بشر را دارند. چنانچه از آیه اول سوره جن «إِنَّا سَمِعْنا قُرْآناً عَجَباً» [۷]بر میآید که جن قدرت فهم قرآن و تشخیص کلام خارق العاده از کلام عادی را دارد. ازاینرو وقتی قرآن تحدی میکند گروه جنیان را نیز مانند انسانها به مبارزه میطلبد. البته میان جنیان افراد سفیه و کم خرد نیز وجود دارد: «وَ أَنَّهُ کانَ یَقُولُ سَفیهُنا عَلَى اللَّهِ شَطَطا» [۸]
🍃۶. حرکت: جن دارای سرعت فوق العادهای است و در مدت زمان کوتاه میتواند عرض و طول زمین را بپیماید، چنان چه عفریت جنی در برابر درخواست احضار تخت بلقیس توسط سلیمان گفت: من بر آوردن تخت بلقیس پیش از آنکه از جایگاه خود برخیزی قادرم: «قالَ عِفْریتٌ مِنَ الْجِنِّ أَنَا آتیکَ بِهِ قَبْلَ أَنْ تَقُومَ مِنْ مَقامِکَ وَ إِنِّی عَلَیْهِ لَقَوِیٌّ أَمینٌ» [۹]بااینکه میان سبا و شام بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر فاصله بود.
🍃۷. خوردن: درباره خوردن و آشامیدن جن اختلاف است. برخی معتقدند جن نه میخورد و نه میآشامد. برخی معتقدند هم میخورد هم میآشامد. اما در قرآن در این باره سخنی به میان نیامده است. [۱۰]
پی نوشت:
[۱]؛ حجر،۲۷
[۲]؛ الرحمن،۱۵
[۳]. الرحمن،۷۴
[۴]. جن،۶
[۵]؛ بقره،۳۰
[۶]؛ اعراف،۱۷۹
[۷]. جن،۱
[۸]؛ جن،۴
[۹]. نمل،۳۹
[۱۰]. دائره المعارف قرآن کریم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#قرآن_کریم
#جن
🌱📚🌱📚🌱📚
⚫️ @ghorun ⚪️
☘.🌿.☘▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
✨ تفاوت جن، فرشته و شیطان
🔸 جن
اجنه (جن) گروهی از موجودات هستند که نظیر انسانها اجلی مشخص دارند و باید به کمک اختیار خود راه صحیح را تشخیص دهند.
جن با توجه به وضعیت کلی آفرینشاش، توسط انسانها دیده نمیشود و همواره پوشیده است. چنانکه گفته شد، جن مانند انسان دارای اختیار و وظیفه است و در روز قیامت، به سبب اعمال خود، پاداش یا کیفر خواهد شد.
💢تواناییهایی نظیر:
طی الارض؛ حرکت از نقطهای از عالم به نقطهای دیگر در زمانی بسیار کم؛
پرواز در آسمان؛
استراق سمع از زبان ملائکه یا انسانها؛
ساخت بناهای عظیم در زمان کوتاه؛
حمل و نقل اشیا بسیار سنگین.
🔸 ملائکه
ملائکه (فرشتگان) به گروهی از موجودات گفته میشود که در عرش الهی منزل دارند و هیچ اختیاری بر مسیر خود ندارند، این موجودات جاریکنندگان احکام خداوند در عالم هستی هستند.
🔸 شیطان
شیطان به دو معنا به کار میرود؛ در معنای اول به گروهی از جنیان که از دین اسلام خارج شدهاند گفته میشود و در معنای دوم به ابلیس گفته میشود که قبلا یکی از فرشتگان خداوند بوده، ولی از بهشت طرد میشود و مشغول وسوسه انسانها میشود.
🔅 سخن آخر
جن، فرشته و شیطان هرکدام تعاریف و ویژگیهای متفاوتی دارند. اجنه طایفهای از موجودات نامرئی هستند که مانند انسانها اختیار و وظایف الهی دارند. فرشتگان دستهای خداوند در عالم هستی هستند و توانایی مخصوصی از خود ندارند بجز اینکه مطابق با فرمان خداوند عمل کنند و شیطان نیز به گروهی از اجنه یا به ابلیس اطلاق میشود که مشغول گمراه کردن سایر موجودات هستند.
#جن
#ملائکه
#ابلیس
⚫️ @ghorun ⚪️