🌺🍃〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🌺رسیدگی به محرومین
علامه طهرانی مینویسد: یکی از رفقای نجفی ما ـ که فعلا از اعلام نجف است ـ برای من گفت: من یک روز به دکان سبزی فروشی رفته بودم، دیدم مرحوم قاضی خم شده و مشغول سوا کردن کاهو است، ولی به عکس معهود، کاهوهای پلاسیده و آنهایی را که دارای برگهای خشن و بزرگ هستند، بر میدارد.
من کاملا متوجه بودم، تا مرحوم قاضی کاهوها را به صاحب دکان داد و ترازو کرد. مرحوم قاضی آن را در زیر عبا گرفت و روانه شد. من که در آن وقت طلبه جوانی بودم و مرحوم قاضی مرد مسن و پیرمردی بود، به دنبالش رفتم و علت ماجرا را جویا شدم. فرمود:
من این مرد فروشنده را میشناسم؛ فرد بی بضاعت و فقیری است، من گاه گاهی به او مساعت میکنم، و نمیخواهم چیزی به او بلا عوض داده باشم، تا اولا آن عزت و شرف و آبرو از بین برود، و ثانیاً خدای ناخواسته عادت کند مجانی گرفتن، و در کسب هم ضعیف نشود. و برای ما فرقی ندارد کاهوهای لطیف و نازک بخوریم یا از این کاهوها. و من میدانستم که اینها بالاخره خریداری ندارد، و ظهر که دکان خود را میبندد، به بیرون خواهد ریخت؛ لذا برای عدم تضرر او مبادرت به خریدن کردم.
🍁 @ghorun ✨
🍂🌼🍂🌼🍂〰〰〰〰〰〰〰
حکمت ۵۹ نهج البلاغه:
🔸 ارزش نصیحت و نصیحت کننده
وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ حَذَّرَكَ كَمَنْ بَشَّرَكَ.
فرمود (ع): آنكه تو را از چيزى بر حذر مى دارد، همانند كسى است كه تو را مژده اى مى رساند
#نهج_البلاغه
🍁 @ghorun
▫️.⚫️.▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️.⚫️.▫️
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره اسراء آیه ۹ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
▪️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
آیه۹) إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا
▫️▪️▪️▪️▪️▪️▪️
آیه۹) این قرآن، به راهی كه استوارترین راههاست، هدایت میكند؛ و به مؤمنانی كه اعمال صالح انجام میدهند، بشارت میدهد كه برای آنها پاداش بزرگی است.
▪️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
تفسیر آیه۹) مستقیم ترین راه خوشبختى
در آیات گذشته، سخن از بنى اسرائیل و کتاب آسمانیشان تورات ، تخلفشان از این برنامه الهى و کیفرهایشان در این رابطه بود.
از این بحث، به قرآن مجید کتاب آسمانى مسلمین که آخرین حلقه کتب آسمانى است، منتقل مى شود و مى گوید:
✨ این قرآن، مردم را به آئینى که مستقیم ترین و پابرجاترین آئین ها است هدایت مى کند (إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ).
أَقْوَم از ماده قیام گرفته شده است، و از آنجا که انسان، هنگامى که مى خواهد، فعالیت پى گیرى انجام دهد، قیام مى کند و به کار مى پردازد، از این نظر، قیام کنایه از حسن انجام امور، و آمادگى براى فعالیت آمده است.
ضمناً، استقامت که از همین ماده گرفته شده و قیم که آن هم از این ماده است به معنى صاف، مستقیم، ثابت و پا بر جا است.
و از آنجا که أَقْوَم افعل تفضیل است، به معنى صاف تر، مستقیم تر و پابرجاتر مى آید و به این ترتیب، مفهوم آیه فوق چنین است: قرآن به طریقه اى که مستقیم ترین، صاف ترین و پابرجاترین طرق است، دعوت مى کند .
🔸صاف و مستقیم از نظر عقائدى که عرضه مى کند، عقائدى روشن، قابل درک خالى از هر گونه ابهام و خرافات، عقائدى که دعوت به عمل دارد، نیروهاى انسانى را بسیج مى کند، میان انسان و قوانین عالم طبیعت هماهنگى برقرار مى سازد.
🔹صاف تر و مستقیم تر از این نظر که: میان ظاهر و باطن، عقیده و عمل، تفکر و برنامه، همگونى ایجاد کرده و همه را به سوى اللّه دعوت مى نماید.
🔸صاف تر و مستقیم تر از نظر قوانین اجتماعى، اقتصادى و نظامات سیاسى که بر جامعه انسانى حکم فرما است که هم جنبه هاى معنوى را پرورش مى دهد و هم از نظر مادى، تکامل آفرین است.
🔹صاف تر و مستقیم تر از نظر عبادت که نه در جانب افراط است و نه در تفریط.
🔸صاف تر و مستقیم تر از نظر برنامه هاى اخلاقى که حدّ اعتدال را در آن لحاظ کرده است تا انسان را از هر گونه آز، حرص، طمع، اسراف، تبذیر، بخل، حسد، ضعف و استکبار رهائى مى بخشد.
🔹و بالاخره صاف تر و مستقیم تر از نظر نظام حکومتى که برپادارنده عدل است و درهم کوبنده ستم و ستمگران.
آرى، قرآن هدایت به طریقه و روشى مى کند که در تمام زمینه ها صاف ترین، مستقیم ترین و ثابت ترین طریقه است.
در اینجا این سؤال پیش مى آید: مفهوم افعل تفضیل ، این معنى را مى رساند که: در مذاهب و ادیان موجود اقوام دیگر، این استقامت و عدالت وجود دارد ولى در قرآن بیشتر است.
ادامه تفسیر:
🏴 @ghorun ▪️
▫️▪️▫️▫️▪️▪️▪️▪️▫️▫️▪️▫️
ادامه تفسیر:
پاسخ این سؤال با توجه به چند نکته روشن مى شود، زیرا:
🍃اوّلاً ـ اگر طرف مقایسه، ادیان آسمانى دیگر باشد، بدون شک آنها نیز هر کدام در زمان و عصر خود آئینى مستقیم، صاف و پا بر جا بودند، ولى، طبق قانون تکامل، هنگامى که به مرحله نهائى یعنى مرحله خاتمیت برسیم، آئینى وجود خواهد داشت که صاف ترین و پابرجاترین است.
🍃ثانیاً ـ اگر طرف مقایسه، غیر مذاهب آسمانى باشد، باز هم افعل تفضیل در اینجا مفهوم دارد زیرا مکتب هاى دیگر مى کوشند سهمى از استقامت و صافى را داشته باشند، ولى در مقایسه با اشتباهاتشان، و در مقایسه مجموع آنها با قرآن روشن مى شود این آئین، از همه مستقیم تر، صاف تر و با ساختمان روح و جسم و جان انسان هماهنگ تر و به همین دلیل پابرجاتر است.
🍃ثالثاً ـ همان گونه که سابقاً هم اشاره کرده ایم، افعل تفضیل ، همیشه، دلیل بر این نیست که: طرف مقایسه، حتماً سهمى از آن مفهوم را دارا است، چنان که در قرآن مجید مى خوانیم: أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلاّ أَنْ یُهْدى: آیا کسى که به سوى حق دعوت مى کند، شایسته تر براى رهبرى است، یا آن کس که راهى به حق ندارد مگر این که او را رهبرى کنند ؟
♦️ضمناً توجه به این نکته لازم است که: با در نظر گرفتن این معنى که یکى از معانى اقوم ثابت تر و پابرجاتر است، و با در نظر گرفتن این که: طرف مقایسه در عبارت، ذکر نشده، و به اصطلاح حذف متعلق دلیل بر عموم است روشن مى شود: این آیه از آیاتى است که اشاره اى به مسأله خاتمیت اسلام و پیامبر نیز دارد، چرا که مى گوید: این آئین از همه آئین ها ثابت تر و پابرجاتر است (دقت کنید).
آن گاه، از آنجا که موضع گیرى هاى مردم در برابر این نامه مستقیم الهى مختلف است، به دو نوع موضع گیرى مشخص و نتائج آن اشاره کرده مى فرماید: این قرآن به مؤمنانى که عمل صالح انجام مى دهند، مژده مى دهد که: براى آنان پاداش بزرگى است (وَ یُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً کَبِیراً).
تفسیر نمونه)
🏴 @ghorun ▪️
13.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎦 دکتر میرباقری
تفسیر آیه ۹ سوره اسراء
📖شناخت راه قرآن
🏴 @ghorun ▪️