🔸🔸♦️🔸🔸♦️🔸🔸♦️🔸🔸♦️
☀️ده صفت برجسته داود(علیه السلام)
بعضى از مفسران از چند آیه فوق ده موهبت بزرگ الهى براى داود استفاده کرده اند که هم مقام والاى این پیامبر را روشن مى کند و هم ویژگیهاى یک انسان کامل را:
🌿۱ ـ به پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) با آن عظمت مقام، دستور مى دهد که در صبر و شکیبائى به داود اقتدا کند، و از تاریخ او کمک گیرد (اصْبِرْ عَلى ما یَقُولُونَ وَ اذْکُرْ).
🌿۲ ـ او را به مقام عبودیت و بندگى توصیف مى کند و در حقیقت نخستین ویژگى او را همین مقام عبودیتش مى شمرد (عَبْدَنا داوُدَ) نظیر همین معنى را در مورد پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) در مسأله معراج مى خوانیم آنجا که مى گوید: سُبْحانَ الَّذِی أَسْرى بِعَبْدِهِ...: منزه است خداوندى که بنده خود را شبانه حرکت داد... .
🌿۳ ـ او داراى قوت و قدرت (بر اطاعت پروردگار و پرهیز از گناه و تدبیر امور مملکت) بود (ذَا الْأَیْدِ) همان گونه که در مورد پیغمبر اسلام نیز مى خوانیم: هُوَ الَّذِى اَیَّدَکَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنِیْنَ: او کسى است که تو را با یارى خود تقویت کرد، همچنین به وسیله مؤمنان
🌿۴ ـ او را به اوّاب بودن که مفهومش بازگشت مکرر و رجوع پى درپى به ساحت قدس خداوند است توصیف مى کند (إِنَّهُ أَوّابٌ).
🌿۵ ـ تسخیر کوهها را با او در تسبیح صبحگاهان و شامگاهان، از افتخاراتش مى شمرد (إِنّا سَخَّرْنَا الْجِبالَ مَعَهُ یُسَبِّحْنَ بِالْعَشِیِّ وَ الْإِشْراقِ).
🌿۶ ـ هم آوازى پرندگان را با او در نیایش و تسبیح خدا، یکى از مواهب خدادادى او مى شمرد (وَ الطَّیْرَ مَحْشُورَةً).
🌿۷ ـ نه تنها در آغاز با او همصدا بودند که هر بار او به تسبیح خدا باز مى گشت با او هم آواز مى شدند (کُلٌّ لَهُ أَوّابٌ).
🌿۸ ـ خداوند ملک و حکومتى به او داد که پایه هاى آن را محکم ساخته بود، و وسائل مادى و معنوى براى نیل به این مقصود را در اختیارش گذارده بود (وَ شَدَدْنا مُلْکَهُ).
🌿۹ ـ سرمایه مهم دیگر خدادادیش، علم و دانش فوق العاده بود، همان علم و دانشى که هر جا باشد منبع خیر کثیر و سرچشمه هر نیکى و برکت است (وَ آتَیْناهُ الْحِکْمَةَ).
🌿۱٠ ـ و بالاخره منطقى نیرومند، و گفتارى مؤثر و نافذ و قدرت بر داورى قاطع و عادلانه به او ارزانى شده بود (وَ فَصْلَ الْخِطابِ).
و به راستى، پایه هاى هیچ حکومتى بدون این صفات: علم، قدرت منطق، تقواى الهى، توانائى بر ضبط نفس، و نیل به مقام عبودیت پروردگار محکم نمى شود.
تفسیر نمونه)
🌹 @ghorun 🍃
🌼🍁🌼🍁🌼➿➿➿➿➿
امام خمینی (ره)
به جمهوری اسلامی که ثمره ی خون پدرانتان است، تا پای جان وفادار بمانید و با آمادگی خود و صدور انقلاب و ابلاغ پیام خون شهیدان، زمینه را برای قیام منجی عالم و خاتم الاوصیاو اولیا، حضرت بقیة اللّه (روحی فداه) فراهم سازید.
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#دهه_فجر
🌹 @ghorun 🍃
🌱🌱💐🌱🌱✨🌱🌱💐🌱🌱
فرازی از صحیفه سجادیه
دعا در هنگام بردن نام شیطان
دعای هفدهم
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَمْتِعْنَا مِنَ الْهُدَى بِمِثْلِ ضَلالَتِهِ، وَ زَوِّدْنَا مِنَ الْتَّقْوَى ضِدَّ غَوَايَتِهِ، وَ اسْلُكْ بِنَا مِنَ التُّقَى خِلافَ سَبِيلِهِ مِنَ الرَّدَى.
خدایا درود بر محمد و آل او فرست، و ما را از هدایت برخوردار کن، گرچه او از ضلالت برخوردار است و ما را از پرهیزگارى توشه ده، ولو این که او تباهکار است و ما را در راه تقوا سالک گردان که بر خلاف طریقت او است و به هلاکت مى انجامد.
اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْ لَهُ فِى قُلُوبِنَا مَدْخَلا وَ لا تُوطِنَنَّ لَهُ فِيمَا لَدَيْنَا مَنْزِلا.
خدایا راه دور شدن در دل ما را به روى او فرا بند و منزلگاهى براى او نزدیک ما آماده مکن.
#صحیفه_سجادیه
📖 @ghorun 📓
➿⚪️➿⚪️➿..🌹..➿⚪️➿⚪️➿
حکمت ۱۹۴ نهج البلاغه:
کنترل خشم و غضب
وَ كَانَ (علیه السلام) يَقُولُ: مَتَى أَشْفِي غَيْظِي إِذَا غَضِبْتُ؟ أَ حِينَ أَعْجِزُ عَنِ الِانْتِقَامِ، فَيُقَالُ لِي لَوْ صَبَرْتَ؟ أَمْ حِينَ أَقْدِرُ عَلَيْهِ، فَيُقَالُ لِي لَوْ عَفَوْتَ؟
ضرورت پرهيز از خشم و انتقام (اخلاقى، اجتماعى):
و درود خدا بر او، فرمود: چون خشم گيرم، كى آن را فرو نشانم؟ در آن زمان كه قدرت انتقام ندارم، كه به من بگويند. «اگر صبر كنى بهتر است» يا آنگاه كه قدرت انتقام دارم كه به من بگويند: «اگر عفو كنى خوب است»؟
#نهج_البلاغه
🌹 @ghorun 🍃
•🌷🌿🍃🌿🍃🌿🍃🌿🍃🌿🌷•
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره اسرا آیه۸۱ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
🌿 🍃 🌿 🍃
آیه۸۱} «وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ ۚ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا»
•<><><><><><><><><><><>>•
آیه۸۱} و بگو: «حق آمد و باطل نابود شد. آرى، باطل همواره نابودشدنى است.»
🌿 🍃 🌿 🍃
تفسیر آیه۸۱} و از آنجا که به دنبال صدق و اتکاء به خداوند ، امید به پیروزى قطعى، خود عامل دیگرى براى موفقیت است، دراین آیه، به پیامبرش مى گوید:
بگو: حق فرا رسید، و باطل مضمحل و نابود شد (وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ).
اصولاً، طبیعت باطل همین است که مضمحل و نابود شدنى است (إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقاً).
باطل جولانى دارد ولى دوام و بقائى نخواهد داشت، و سرانجام پیروزى از آن حق، طرفداران و پیروان حق خواهد بود.
🌸حق پیروز است و باطل نابود
در آیات فوق، به یک اصل کلّى و اساسى دیگر و یک سنت جاودان الهى برخورد مى کنیم که مایه دلگرمى همه پیروان حق است، و آن این که:
سرانجام حق پیروز است و باطل به طور قطع، نابود شدنى است، باطل صولت و دولتى دارد، رعد و برقى مى زند، کرّ و فرّى نشان مى دهد، ولى عمرش کوتاه است، و سرانجام به دره نیستى سقوط مى کند.
و یا به گفته قرآن همچون کف هاى روى آب چشمکى مى زند، غوغائى مى کند و خاموش مى گردد، و آب که مایه حیات است مى ماند (فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفاءً وَ أَمّا ما یَنْفَعُ النّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الاْ َرْضِ).
دلیل این موضوع، در باطن کلمه باطل نهفته شده; زیرا چیزى است که با قوانین عالم آفرینش هماهنگ نیست، و سهمى از واقعیت و حقیقت ندارد.
ساختگى است، قلابى است، بى ریشه است، میان تهى است، و مسلماً چیزى که داراى این صفات است، نمى تواند براى مدتى طولانى باقى بماند.
اما حق، عین واقعیت است توأم با راستى، درستى، داراى عمق و ریشه و هماهنگ با قوانین خلقت و چنین چیزى، باید باقى بماند!.
پیروان حق، متّکى به سلاح ایمان، منطق وفاى به عهد، صدق حدیث، فداکارى و گذشت، و آمادگى براى جانبازى تا سر حد شهادتند، نور آگاهى قلبشان را روشن کرده، از هیچ چیز جز اللّه نمى ترسند، و به غیر او متکى نیستند، و همین است رمز پیروزى آنها!.
🌷آیه جاءَ الْحَقُّ... و قیام مهدى(علیه السلام)
در بعضى از روایات، جمله قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ به قیام مهدى(علیه السلام) تفسیر شده است، امام باقر(علیه السلام) فرمود: مفهوم این سخن الهى این است که: إِذا قامَ الْقائِمُ(علیه السلام) ذَهَبَتْ دَوْلَةُ الْباطِلِ: هنگامى که امام قائم(علیه السلام) قیام کند، دولت باطل برچیده مى شود .
در روایت دیگرى مى خوانیم: مهدى(علیه السلام) به هنگام تولد بر بازویش این جمله نقش بسته بود: جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقاً .
مسلماً مفهوم این احادیث منحصر ساختن معنى وسیع آیه، به این مصداق نیست، بلکه قیام مهدى(علیه السلام) از روشن ترین مصداق هاى آن است که: نتیجه اش پیروزى نهائى حق بر باطل در سراسر جهان مى باشد.
در حالات پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: در روز فتح مکّه وارد مسجد الحرام شد و ۳۶٠ بت که از قبائل عرب بر گرد خانه کعبه چیده شده بود، هر یکى را پس از دیگرى با عصاى خود سرنگون مى ساخت و پیوسته مى فرمود: جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقاً .
✨کوتاه سخن این که: این قانون کلّى الهى، و ناموس تخلّف ناپذیر آفرینش، در هر عصر و زمانى مصداقى دارد، قیام پیامبر(صلى الله علیه وآله) و پیروزیش بر لشکر شرک و بت پرستى، و همچنین قیام مهدى(علیه السلام) ارواحنا له الفداء بر ستمگران و جباران جهان، از چهره هاى روشن و تابناک این قانون عمومى است.
و همین قانون الهى است که رهروان راه حق را در برابر مشکلات، امیدوار، نیرومند، قوى و پر استقامت مى دارد و به ما در همه تلاش هاى اسلامى مان نشاط و نیرو مى بخشد. {تفسیر نمونه}
🍃 . 🌿 . 🍃 . 🌿
🇮🇷 @ghorun🌷
🌷🌷🌴🌷🌷🌴🌷🌷🌴🌷🌷🌴
برادران، رزمندگان، یادگاران جنگ؛ یکی از شئون عاقبت به خیری «نسبت شما با جمهوری اسلامی و انقلاب» است. والله والله والله از مهمترین شئون عاقبت به خیری همین است. والله والله والله از مهمترین شئون عاقبت به خیری، رابطه قلبی و دلی و حقیقی ما با این حکیمی است که امروز سکان انقلاب را به دست دارد. در قیامت خواهیم دید، مهمترین محور محاسبه این است.
#حاج_قاسم
#دهه_فجر
#انقلاب_مردم
🇮🇷 @ghorun
💐✨💐🔸🔸🔸🔸🔸💐✨💐
پیامبر اکرم ص :
أیُّمَا امْرِئٍ وَلِیَ مِنْ أمْرِ المُسْلِمِینَ وَلَمْ یَحُطْهُم بِما یَحُوطُ بِهِ نَفْسَهُ لَمْ یَرَحْ رائِحَةَ الجَنَّةِ.
هر کس بخشی از کار مسلمانان را بر عهده گیرد و در کار آنها مانند کار خود دلسوزی نکند، بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد.) کنزالعمال، ج ۶، ص ۲۰، ح ۱۴۶۵۴
#حدیث
🇮🇷 @ghorun
💫🌼💫🌼💫▫️▫️▫️▫️▫️▫️
فرازی از صحیفه سجادیه
دعا در هنگام بردن نام شیطان
دعای هفدهم
اللَّهُمَّ وَ مَا سَوَّلَ لَنَا مِنْ بَاطِلٍ فَعَرِّفْنَاهُ، وَ إِذَا عَرَّفْتَنَاهُ فَقِنَاهُ، وَ بَصِّرْنَا مَا نُكَايِدُهُ بِهِ، وَ أَلْهِمْنَا مَا نُعِدُّهُ لَهُ، وَ أَيْقِظْنَا عَنْ سِنَةِ الْغَفْلَةِ بِالرُّكُونِ إِلَيْهِ، وَ أَحْسِنْ بِتَوْفِيقِكَ عَوْنَنَا عَلَيْهِ.
خدایا هر باطلى را که در پیش چشم ما زیبا جلوه دهد، ما را بر آن آگاه گردان و چون آگاه کردى ما را از آن باز دار و ما را بینا گردان که چگونه با او نبرد کنیم و در دل ما افکن که به چه آلت آماده دفع او گردیم و ما را از خواب غفلت بیدار کن تا میل بدو نکنیم و ما را به توفیق خود بر وى مدد کن.
اللَّهُمَّ وَ أَشْرِبْ قُلُوبَنَا إِنْكَارَ عَمَلِهِ، وَ الْطُفْ لَنَا فِى نَقْضِ حِيَلِهِ.
خدایا، انکار عمل او را با دل ما در آمیز و در شکستن افسون و نیرنگ او براى ما چاره سازى کن.
#صحیفه_سجادیه
🇮🇷 @ghorun
🖌📘🖌📘🖌➖➖➖➖➖➖
حکمت ۱۹۵ نهج البلاغه:
دنیا از منظر امیر المومنین
وَ قَالَ (علیه السلام) وَ قَدْ مَرَّ بِقَذَرٍ عَلَى مَزْبَلَةٍ: هَذَا مَا بَخِلَ بِهِ الْبَاخِلُونَ؛
(وَ رُوِيَ فِي خَبَرٍ آخَرَ أَنَّهُ قَالَ): هَذَا مَا كُنْتُمْ تَتَنَافَسُونَ فِيهِ بِالْأَمْسِ.
وقتى بر مزبله اى گذشت، چنين فرمود: اينها چيزهايى است كه بخيلان از انفاقش خوددارى مى كردند.
[و در روايت ديگر آمده است]:
اينها چيزهايى هستند كه ديروز براى به دست آوردنشان با هم رقابت مى كردند.
#نهج_البلاغه
🇮🇷 @ghorun
~~~✨🔸✨~~~~~✨🔸✨~~~
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره اسرا آیه۱۸ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید
✨~✨~✨
آیه۱۸) «مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَنْ نُرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلَاهَا مَذْمُومًا مَدْحُورًا»
~🔸▫️🔸▫️🔸~
آیه۱۸)هر كس خواهان [دنياى] زودگذر است، به زودى هر كه را خواهيم [نصيبى] از آن مىدهيم، آنگاه جهنم را كه در آن خوار و رانده داخل خواهد شد، براى او مقرر مىداريم.
✨~✨~✨
تفسیر آیه۱۸) خطوط زندگى طالبان دنیا و آخرت
از آنجا که در آیات گذشته، سخن از مخالفت گردنکشان در برابر اوامر الهى و سپس هلاکت آنها بود، در آیات مورد بحث، به علت واقعى این تمرّد و عصیان که همان حبّ دنیا است اشاره کرده مى گوید: کسانى که تنها هدفشان همین زندگى زودگذر دنیاى مادى باشد، ما آن مقدار را که بخواهیم، به هر کس صلاح بدانیم در همین زندگى زودگذر مى دهیم، سپس جهنم را براى او قرار خواهیم داد که در آتش آن مى سوزد در حالى که مورد سرزنش و دورى از رحمت خدا است (مَنْ کانَ یُرِیدُ الْعاجِلَةَ عَجَّلْنا لَهُ فِیها ما نَشاءُ لِمَنْ نُرِیدُ ثُمَّ جَعَلْنا لَهُ جَهَنَّمَ یَصْلاها مَذْمُوماً مَدْحُوراً).
عاجِلَه به معنى نعمت هاى زودگذر یا دنیاى زودگذر است.
قابل توجه این که: نمى گوید: هر کس به دنبال دنیا برود، به هر چه بخواهد مى رسد، بلکه دو قید براى آن قائل مى شود: اوّل این که: تنها بخشى از آنچه را مى خواهد به آن مى رسد، همان مقدارى را که ما بخواهیم (ما نَشاءُ).
دیگر این که: همه افراد به همین مقدار نیز نمى رسند، بلکه تنها گروهى از آنها به بخشى از متاع دنیا خواهند رسید، آنها که بخواهیم (لِمَنْ نُرِیْدُ).
و به این ترتیب، نه همه دنیاپرستان به دنیا مى رسند و نه آنها که مى رسند به همه آنچه مى خواهند مى رسند.
زندگى روزمره نیز این دو محدودیت را به وضوح به ما نشان مى دهد، چه بسیارند کسانى که شب و روز مى دوند و به جائى نمى رسند، و چه بسیار کسانى که آرزوهاى دور و درازى در این دنیا دارند که تنها بخش کوچکى از آن را به دست مى آورند.
و این هشدارى است براى دنیاپرستان، که: اگر خیال کنید، آخرت را به دنیا بفروشید، به تمام هدفتان نائل مى شوید، اشتباه بزرگى کرده اید، بلکه گاهى هیچ، و گاه به کمى دسترسى پیدا مى کنید.
و اصولاً، دامنه آرزوهاى انسان آن قدر گسترده است که با محدودیت جهان ماده قابل اشباع نیست، تمام دنیا را به یک نفر بدهند، بسیار مى شود که اشباع نمى گردد.
اما آنها که تلاش مى کنند و به هیچ نمى رسند، ممکن است به دلائل مختلفى باشد.
یا به خاطر آن است که: هنوز امید بیدارى و نجاتشان است، و خدا به آنها محبت مى کند، و یا به خاطر آن است که: اگر به جائى برسند آن چنان طغیان مى کنند که عرصه را بر خلق خدا تنگ مى نمایند.
یَصْلى از ماده صلى به معنى آتش افروختن و به آتش سوختن است و منظور در اینجا همان معنى دوم مى باشد.
قابل توجه این که: کیفر این گروه، ضمن این که، آتش جهنم شمرده شده است، با دو تعبیر مَذْمُوم و مَدْحُور تأکید گردیده، که اوّلى به معنى مورد سرزنش و نکوهش قرار گرفتن و دوّمى به معنى دور ماندن از رحمت خدا است.
در حقیقت، آتش دوزخ، کیفر جسمانى آنها است، و مذموم و مدحور بودن، کیفر روحانى آنها; چرا که معاد، هم جسمانى است و هم روحانى و کیفر و پاداش آن نیز در هر دو جنبه است.
تفسیر نمونه)
✨🔸✨
🆔📓 @ghorun