•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.🍃🌸🌸
دوستان سوره ذاریات آیه۵۸ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.
آیه۵۸} «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ»
.🍃🌸🌸.
آیه۵۸}خداست كه خود روزى بخش نيرومند استوار است.
.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.
تفسیر آیه۵۸ } خداوند است که به تمام بندگانش روزى مى دهد، و صاحب قوت و قدرت است (إِنَّ اللّهَ هُوَ الرَّزّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِینُ).
توضیح این که: بدون شک، هر فرد عاقل و حکیمى که کارى انجام مى دهد، هدفى براى آن در نظر دارد، و از آنجا که خداوند، از همه عالم تر و حکیم تر است، بلکه با هیچ کس قابل مقایسه نیست، این سؤال پیش مى آید که او چرا انسان را آفرید؟ آیا کمبودى داشت که با آفرینش انسان بر طرف مى شد؟!
آیا نیازى داشته که ما را براى پاسخگوئى به آن آفریده است؟!
در حالى که مى دانیم وجود او از هر جهت کامل و بى نهایت در بى نهایت است و غنى بالذات.
پس طبق مقدمه اول، باید قبول کنیم: او هدفى داشته، و طبق مقدمه دوم، باید بپذیریم که: هدف او از آفرینش انسان چیزى نیست که بازگشت به ذات پاکش کند.
نتیجتاً باید این هدف را در بیرون ذات او جستجو کرد، هدفى که به خود مخلوقات بازمى گردد، و مایه کمال خود آنها است، این از یکسو.
از سوى دیگر، در آیات قرآن تعبیرهاى مختلفى درباره هدف آفرینش انسان شده است.
در یک جا مى خوانیم:
الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاةَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً: او کسى است که مرگ و زندگى را آفرید، تا شما را آزمایش کند، کدامین نفر بهتر عمل مى کنید ؟
🔸در اینجا مسأله آزمایش و امتحان انسان ها از نظر حسن عمل ، به عنوان یک هدف معرفى شده است.
و در آیه دیگر آمده است: اللّهُ الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَماوات وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ یَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَیْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ عَلى کُلِّ شَیْء قَدِیرٌ وَ أَنَّ اللّهَ قَدْ أَحاطَ بِکُلِّ شَیْء عِلْماً: خداوند کسى است که هفت آسمان را آفریده، و از زمین نیز مانند آن خلق کرده است، فرمان او در میان آنها نازل مى شود، تا بدانید خداوند بر هر چیز توانا است، و علم او به همه موجودات احاطه دارد .
🔸و در اینجا علم و آگاهى از قدرت و علم خداوند به عنوان هدفى براى آفرینش آسمان ها و زمین (و آنچه در آنها است) ذکر شده است.
در آیه دیگر مى خوانیم: وَ لَوْ شاءَ رَبُّکَ لَجَعَلَ النّاسَ أُمَّةً واحِدَةً وَ
لایَزالُونَ مُخْتَلِفِینَ * إِلاّ مَنْ رَحِمَ رَبُّکَ وَ لِذلِکَ خَلَقَهُمْ: اگر پروردگارت مى خواست، همه مردم را امت واحده (و بدون هیچ گونه اختلاف) قرار مى داد، ولى آنها همواره مختلفند * مگر آن کس را که پروردگارت رحم کند، و براى همین (رحمت) آنها را آفریده
🔸 بر طبق این آیه، رحمت الهى هدف اصلى آفرینش انسان است.
اما آیات مورد بحث تنها روى مسأله عبودیت و بندگى تکیه مى کند، و با صراحت تمام، آن را به عنوان هدف نهائى آفرینش جن و انسان، معرفى مى نماید.
اندکى تأمل در مفهوم این آیات، و آنچه مشابه آن است، نشان مى دهد که هیچ تضاد و اختلافى در میان آنها نیست، در واقع بعضى هدف مقدماتى، بعضى متوسط، و بعضى هدف نهائى اند، و بعضى نتیجه آن.
🔹هدف اصلى همان عبودیت است که در آیات مورد بحث به آن اشاره شده، و مسأله علم و دانش و امتحان و آزمایش اهدافى هستند که در مسیر عبودیت قرار مى گیرند، و رحمت واسعه خداوند نتیجه این عبودیت است.
به این ترتیب، روشن مى شود که ما، همه براى عبادت پروردگار آفریده شده ایم، اما مهم این است که بدانیم حقیقت عبادت چیست؟
آیا تنها انجام مراسمى مانند رکوع و سجود و قیام و قعود و نماز و روزه منظور است؟ یا حقیقتى است ماوراى اینها؟ ـ هر چند عبادات رسمى نیز همگى واجد اهمیتند ـ.
براى یافتن پاسخ این سؤال، باید روى واژه عبد و عبودیت تکیه کرد، و به تحلیل آنها پرداخت.
ادامه تفسیر: 👇
🆔📚 @ghorun
•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•🍃🌸🌸
ادامه تفسیر:
🔅 عبد از نظر لغت عرب، به انسانى مى گویند که سر تا پا تعلق به مولا و صاحب خود دارد، اراده اش تابع اراده او، و خواستش تابع خواست او است. در برابر او مالک چیزى نیست، و در اطاعت او هرگز سستى به خود راه نمى دهد.
و به تعبیر دیگر، عبودیت ـ آن گونه که در متون لغت آمده ـ اظهار آخرین درجه خضوع در برابر معبود است، و به همین دلیل، تنها کسى مى تواند معبود باشد، که نهایت انعام و اکرام را کرده است، و او کسى جز خدا نیست.
✨بنابراین عبودیت ، نهایت اوج تکامل یک انسان و قرب او به خدا است.
عبودیت ، نهایت تسلیم در برابر ذات پاک او است.
عبودیت ، اطاعت بى قید و شرط و فرمانبردارى در تمام زمینه هاست.
و بالاخره عبودیت کامل آن است که: انسان جز به معبود واقعى یعنى کمال مطلق، نیندیشد، جز در راه ا و گام بر ندارد، و هر چه غیر او است فراموش کند، حتى خویشتن را!
و این است هدف نهائى آفرینش بشر، که خدا براى وصول به آن، میدان آزمایشى فراهم ساخته و علم و آگاهى به انسان داده، و نتیجه نهائیش نیز غرق شدن در اقیانوس رحمت او است.
{تفسیر نمونه}
.•.•.•.
🆔📚 @ghorun
🌴🍀🌴🍀🌴🌴🌴🌴🍀🌴🍀🌴
امام صادق علیه السلام :
امام صادق عليه السلام : خداوند زيبايى و خودآرايى را دوست دارد و از فقر و تظاهر به فقر بيزار است. هرگاه خداوند به بنده اى نعمتى بدهد، دوست دارد اثر آن را در او ببيند. عرض شد: چگونه؟ فرمودند: لباس تميز بپوشد، خود را خوشبو كند، خانه اش را گچكارى كند، جلوى در حياط خود را جاروكند، حتى روشن كردن چراغ قبل از غروب خورشيد فقر را مى برد و روزى را زياد مى كند.
ارشاد القلوب(دیلمی) ج 1 ، ص 195
#حدیث
📓 @ghorun 🖋
➿☀️➿🔸➿☀️➿🔸➿☀️➿🔸
فرازی از صحیفه سجادیه
دعا در سختی و گرفتاری
دعای بیست و دوم
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اقْضِ عَنِّى كُلَّ مَا أَلْزَمْتَنِيهِ وَ فَرَضْتَهُ عَلَيَّ لَكَ فِى وَجْهٍ مِنْ وُجُوهِ طَاعَتِكَ أَوْ لِخَلْقٍ مِنْ خَلْقِكَ وَ إِنْ ضَعُفَ عَنْ ذَلِكَ بَدَنِى، وَ وَهَنَتْ عَنْهُ قُوَّتِى، وَ لَمْ تَنَلْهُ مَقْدُرَتِى، وَ لَمْ يَسَعْهُ مَالِى وَ لا ذَاتُ يَدِى، ذَكَرْتُهُ أَوْ نَسِيتُهُ.
خدایا درود بر محمد و آل او فرست، و هر چه مرا بدان مکلف فرموده اى و بر من واجب کرده اى از انواع طاعت هاى خود یا نسبت به بندگانت، تو خود اداى آن را از من متکفل شو، چه به تن ناتوان باشم، و نیروى من از آن فروماند، و قدرت من بدان نرسد، یا آن که مال من گنجایش آن را نداشته، و دست تصرف من از آن کوتاه باشد، به یاد داشته باشم، یا فراموش کرده باشم.
هُوَ، يَا رَبِّ، مِمَّا قَدْ أَحْصَيْتَهُ عَلَيَّ وَ أَغْفَلْتُهُ أَنَا مِنْ نَفْسِى، فَأَدِّهِ عَنِّى مِنْ جَزِيلِ عَطِيَّتِكَ وَ كَثِيرِ مَا عِنْدَكَ، فَإِنَّكَ وَاسِعٌ كَرِيمٌ، حَتَّى لا يَبْقَى عَلَيَّ شَيْءٌ مِنْهُ تُرِيدُ أَنْ تُقَاصَّنِى بِهِ مِنْ حَسَنَاتِى، أَوْ تُضَاعِفَ بِهِ مِنْ سَيِّئَاتِى يَوْمَ أَلْقَاكَ يَا رَبِّ.
اى پروردگار من! آن چه من فراموش کنم تو یک یک به یاد دارى، پس از فضل عظیم و خزانه بى پایان خویش، حقوقى که بر من است ادا کن، تویى بزرگوار گشایش دهنده، چنان کن که روز لقاى تو حقى بر من نماند تا از حسنات من جاى آن بکاهى یا بر سیئات من بیفزایى.
#صحیفه_سجادیه
📗 @ghorun 🌱
📕📙📘📗📕📙📘📗📕📙📘📗
حکمت ۲٣۳ نهج البلاغه
🌷 آغازگر جنگ نباش
وَ قَالَ (علیه السلام) لِابْنِهِ الْحَسَنِ (علیه السلام): لَا تَدْعُوَنَّ إِلَى مُبَارَزَةٍ، وَ إِنْ دُعِيتَ إِلَيْهَا فَأَجِبْ؛ فَإِنَّ الدَّاعِيَ إِلَيْهَا بَاغٍ، وَ الْبَاغِيَ مَصْرُوعٌ.
به فرزند خود امام حسن (عليهما السلام) چنين فرمود: كسى را در ميدان جنگ به مبارزت فرا مخوان و اگر تو را فرا خواندند، پاسخ گوى. زيرا آنكه به جنگ فرا مى خواند، ستمكار است و ستمكار بر خاك هلاك مى افتد.
#نهج_البلاغه
📙 @ghorun
〰🌺〰🌺〰🌱〰🌱〰🌱〰🌱
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره احقاف آیه ۴ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
~~~~~~~~~~~~
آیه۴) قُلْ أَرَأَيْتُمْ مَا تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَرُونِي مَاذَا خَلَقُوا مِنَ الْأَرْضِ أَمْ لَهُمْ شِرْكٌ فِي السَّمَاوَاتِ ائْتُونِي بِكِتَابٍ مِنْ قَبْلِ هَٰذَآ أَوْ أَثَارَةٍ مِنْ عِلْمٍ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ
~~~🌱🌺🌱~~~
آیه۴) [به مشركان] بگو: به من خبر دهید [و نشانم دهید] معبودانی كه به جای خدا میپرستید چه چیزی از زمین را آفریدهاند یا مگر آنان را در آفرینش آسمانها مشاركتی است؟ اگر راستگو هستید كتابی پیش از این قرآن یا بازماندهای از دانش استواری [كه ادعای شما را تصدیق كند] برای من بیاورید؛
~~~~~~~~~~~~
تفسیر آیه۴) گمراه ترین مردم؟
در آیات گذشته، سخن از آفرینش آسمان ها و زمین در میان بود، که همه اینها از خداوند عزیز و حکیم است، لازمه این سخن آن است، که جز او معبودى در جهان نیست، چرا که تنها کسى شایسته عبودیت است که خالق و مدبر عالم باشد، و این دو، در ذات پاک او جمع است.
و براى تکمیل این بحث، در این آیات روى سخن را به پیامبر(صلى الله علیه وآله) کرده، مى فرماید: به این مشرکان بگو! به من خبر دهید! معبودهائى را که غیر از خدا پرستش مى کنید ـ نشان دهید ـ چه چیز از زمین را آفریده اند ؟! (قُلْ أَ رَأَیْتُمْ ماتَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ أَرُونِی ماذا خَلَقُوا مِنَ الْأَرْضِ).
یا این که شرکتى در آفرینش آسمان ها و مالکیت و تدبیر آنها دارند ؟ (أَمْ لَهُمْ شِرْکٌ فِى السَّماواتِ).
هنگامى که شما قبول دارید، بت ها هیچ گونه دخالتى نه در آفرینش موجودات زمینى دارند، و نه در آفرینش خورشید و ماه و ستارگان و موجودات عالم بالا، و خودتان با صراحت مى گوئید: خالق همه اینها اللّه است .
با این حال چگونه براى حل مشکلات، یا جلب برکات، دست به دامن بت ها ، این موجودات بى خاصیت و فاقد عقل و شعور، مى زنید؟!
و اگر فرضاً مى گوئید: آنها شرکتى در امر خلقت و آفرینش داشته اند کتابى از کتب آسمانى پیشین که گفتار شما را تصدیق کند، یا آثارى علمى از علماى گذشته که گواهى بر این معنى دهد، براى من بیاورید اگر راست مى گوئید (ائْتُونِی بِکِتاب مِنْ قَبْلِ هذا أَوْ أَثارَة مِنْ عِلْم إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ).
کوتاه سخن این که: دلیل، یا جنبه نقلى دارد و از طریق وحى آسمانى است، یا عقلى و منطقى، و یا شهادت و گواهى دانشمندان. شما که در ادعاهاى خود در مورد بت ها، نه متکى به وحى و کتاب آسمانى هستید، و نه مى توانید شرکت آنها را در آفرینش آسمان و زمین اثبات کنید، تا از این دلیل عقلى براى الوهیت آنها استفاده نمائید، و نه اثرى از علوم پیشینیان گفته شما را تأیید مى کند، پس معلوم مى شود، آئین و مسلک شما چیزى جز مشتى از خرافات زشت و پندارهاى دروغین نیست.
بنابراین جمله أَرُونِی ماذا خَلَقُوا مِنَ الْأَرْضِ... ، اشاره به دلیل عقل، و جمله ائْتُونِی بِکِتاب مِنْ قَبْلِ هذا ، اشاره به وحى آسمانى، و تعبیر به أَثارَة مِنْ عِلْم ، اشاره به سنت انبیاى گذشته و اوصیاى آنان یا آثار دانشمندان پیشین است.
علماى لغت و مفسران براى أَثارَة (بر وزن حلاوة) چند معنى ذکر کرده اند: باقیمانده چیزى ، روایت و علامت ، ولى ظاهر این است که همه، به یک معنى بازمى گردد، و آن اثرى است که از چیزى باقى مى ماند، و دلیل بر وجود آن است.
شبیه همین گفتگو، و مؤ٠اخذه، و محاکمه بت پرستان، در آیه ۴٠ سوره فاطر آمده است، آنجا که مى گوید: قُلْ أَ رَأَیْتُمْ شُرَکاءَکُمُ الَّذِینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ أَرُونِی ماذا خَلَقُوا مِنَ الْأَرْضِ أَمْ لَهُمْ شِرْکٌ فِى السَّماواتِ أَمْ آتَیْناهُمْ کِتاباً فَهُمْ عَلى بَیِّنَة مِنْهُ بَلْ إِنْ یَعِدُ الظّالِمُونَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً إِلاّ غُرُوراً.
قابل توجه این که در مورد زمین مى گوید: ماذا خَلَقُوا مِنَ الْأَرْضِ (چه چیز از زمین را آفریده اند؟) و در مورد آسمان ها مى گوید: أَمْ لَهُمْ شِرْکٌ فِى السَّماواتِ (یا این که در آفرینش آسمان ها شرکتى دارند؟) یعنى در هر دو جا سخن از شرکت است، زیرا شرک در عبادت باید از شرک در خالقیت و تدبیر نشأت گیرد.
در اینجا این سؤال پیش مى آید که: اگر مشرکان معمولاً امر خلقت را منحصراً مربوط به اللّه مى دانستند، مطالبه یکى از این دلائل سه گانه، از آنها براى چیست؟.
در پاسخ مى توان گفت: این مطالبه از گروه اندکى است که احتمالاً در میان بت پرستان بوده اند، و بُتان را سهیم در آفرینش مى دانستند، یا این که مسأله به صورت فرضى مطرح شده، یعنى اگر فرضاً به فکر چنین ادعائى در زمینه شرکت بت ها در آفرینش جهان بیفتید، هیچ گونه دلیل عقلى و نقلى و عقلائى بر ادعاى خود ندارید.
📘 @ghorun 🖌