eitaa logo
رسانه معلم فکور
7.3هزار دنبال‌کننده
942 عکس
286 ویدیو
89 فایل
به شبکه علمی و فرهنگی فرهنگیان کشور خوش آمدید. 💐 گروهی برای کمک و خدمت به رشد و ارتقای همکاران فرهنگی و نظام تعلیم و تربیت کشورمان ✌️ 🏫 آدرس: تهران، شهرری، میدان نماز، خیابان ابیضی، پلاک ۳۴، دفتر معاونت علمی ارتباط با روابط عمومی: @gmof_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
13.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢 اخبار ۱۵ آبان ۱۴۰۱ ➖➖➖➖➖➖➖ معلم فکور، گروه مهارت آموزی و مهارت افزایی معلمان، دانشجومعلمان و فرهنگیان 🌱 http://zil.ink/moallem_fakour
19.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢 اخبار ۱۶ آبان ۱۴۰۱ ➖➖➖➖➖➖➖ معلم فکور، گروه مهارت آموزی و مهارت افزایی معلمان، دانشجومعلمان و فرهنگیان 🌱 http://zil.ink/moallem_fakour
👈 دوره ۱، شماره ۲ ✍ سردبیر: خانم لادن حاجی انوری 🖊 نویسندگان: زینب خانبابائی، ریحانه سلیمی، لادن حاجی انوری 🔰 مطالبات و مشکلات دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگيان دانشگاهی که قرار بود مکانی امن براي معلمان آينده باشد اما امروز دانشجويان اين دانشگاه در نقطه‌ای نامعلوم ايستاده‌اند و مشکلات بسياري دارند که هيچ اقدام و حمايتی براي حل اين مشکلات صورت نمی‌گيرد. پرديس‌های دانشگاه فرهنگیان همان‌طور که از نام‌شان پيداست به صورت خودگردان اداره می‌شوند، بدين معنا که بخشی از هزينه‌های دانشگاه توسط دانشجويان پرداخت می‌شود که به صورت کسر از حقوق دانشجومعلمان صورت می‌گيرد؛ پس بايد شرايط و امکانات بيشتری از ساير دانشگاه‌ها براي دانشجو معلمان فراهم باشد، اما متاسفانه نه تنها امکانات بيشتری ندارند بلکه از حداقل امکانات موجود در ساير دانشگاه‌های دولتی نيز بی‌بهره‌اند و از آن‌جا که دانشجو معلمان ما معلمان آينده اين مرز و بوم و مسئول تربيت و پرورش نسل آينده خواهند بود؛ بايد توجه ويژه‌ای به دانشجويان دانشگاه‌های فرهنگيان شود. در ادامه به بررسی چندی از مشکلات دانشجويان اين دانشگاه و مطالبات دانشجومعلمان می‌پردازيم: 1⃣ کسورات دانشگاهی: بحث کسورات دانشگاهی که می‌شود داغ دل دانشجومعلمان تازه می‌شود. دانشجوياني که از حداقل امکانات دانشگاه‌های دولتی بی‌بهره هستند اما به نام خدمات رفاهي درصد بالایی از حقوق اين دانشجويان کسر می‌شود و در عوض هيچ خدمت رفاهی در حد ساير دانشگاه‌های دولتی به ايشان تعلق نمی‌گيرد، گلايه که می‌کني می‌گويند: دانشجويان دانشگاه‌های دولتی همين حقوق شما را هم دريافت نمی‌کنند اما هيچ اشاره‌ای به تعهد ۸ ساله دانشجومعلمان به خدمت در مناطق نمی‌کنند يا به اين‌که اگر دانشجو معلمی قصد انصراف داشته باشد بايد ۲ برابر حقوق مندرج در حکم که دانشجو نصف آن را دريافت می‌کند، پرداخت کند، اشاره‌ای نمي‌کنند. دانشجو معلمان ما سوالات و مطالباتي از مسئولين دارند: _ چرا باید حقوق مستخدم و نگهبان دانشگاه از جیب دانشجو پرداخت شود؟ _ چرا باید ۲۰ درصد از حقوق دانشجو در فصل تابستان که خدماتی به او ارائه نمی‌شود کسر شود؟ _ چرا بايد کسورات دانشجويان ترددی به اندازه دانشجويان خوابگاهي باشد؟ (در واقع نباید کسورات دانشجویان خوابگاهی بیشتر شود بلکه باید کسورات دانشجویان ترددی کاهش یابد) و سوالاتی که هنوز که هنوز است پاسخي منطقی و درخور به آن ها داده نشده! 2⃣ واحدهاي آموزشی و دروس غير کاربردی: مشکل دیگر دانشجو معلمان فزونی یافتن تعداد واحدهای عمومی نسبت به واحدهای تخصصی است و از طرفی واحدهایی که جنبه کاربردی اندکی دارند و اکثر آن‌ها صرفاً جنبه تئوری دارند و در عمل به کار گرفته نمی‌شود، به همين دليل دانشجو معلمان فارغ التحصيل اين دانشگاه پس از ورود به ميدان تعليم و تربيت به‌عنوان يک معلم از نداشتن دانش و مهارت کاربردی در کلاس درس ناراضی هستند اما معلمان به‌عنوان پرورش‌دهندگان نسل آينده‌ساز بايد از دانش و مهارت کافي در عرصه تعليم و تربيت، برخوردار باشند اما صرفاً در دانشگاه دروسي به آن‌ها آموزش داده می‌شود که هيچ کاربردي در کلاس درس نداشته يا اگر هم کاربردي باشد به دليل کمبود امکانات، بودجه و عدم همکاری ساير نهادها آن‌چنان که بايد آموزش داده نمی‌شود. هم‌چنين سرفصل‌ها و واحدهای آموزشی اين دانشگاه درصد بالایی از هم‌پوشاني را دارند. دانشجو معلمان ما خواستار اصلاح سرفصل‌های آموزشی، حذف واحدهای تکراری و غيرکاربردی و افزودن واحدهاي عملي و کاربردي تر به دروس اين دانشگاه‌ها هستند. ➖➖➖➖➖➖➖ 📜 نشریه علمی_خبری نما (نشریه معلمان ایران) ✅ ایتا https://eitaa.com/nama_nashrie ✅ بله https://ble.ir/nama_nashrie
حسادت در دانش‌آموزان.pdf
891.5K
معلم فکور تقدیم می‌کند: 📑 جزوه معلم چگونه می‌تواند با استفاده از معیار تفاوت فردی در دانش‌آموزان، به حل مشکل حسادت در آنها بپردازد؟! 🖋️ تهیه و تنظیم: گروه نکته گرام ✅ منبع: تجربیات معلمان _ دانشجو معلمان و نظر اساتید تجربه نگاری (نکته گرام) ، گروه تبادل تجربه و نظر معلمان و دانشجو معلمان در مورد چالش های کلاس و مدرسه 🌱 https://eitaa.com/joinchat/2592080080C2cc515d18b ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ معلم فکور، گروه مهارت آموزی و مهارت افزایی معلمان، دانشجومعلمان و فرهنگیان 🌱 http://zil.ink/moallem_fakour
👈 دوره ۱، شماره ۲ ✍ سردبیر: علی قره داغی 🖊نویسندگان: امیرحسین پوربخشی و علی قره داغی 🔰 چرا باید به مطالعه رشد کودکان پرداخت؟ (قسمت اول) شما به‌عنوان معلم، هر سال با گروه تازه‌ای از دانش‌آموزان روبه رو می‌شوید؛ بنابراین هر چه قدر اطلاعات شما درباره رشد آنان بیشتر باشد بهتر می‌توانید در مورد مسائلی از جمله: یادگیری مناسب‌ آن‌ها (بیابانگرد، ۱۳۹۵ و سیف، ۱۳۹۷)، برنامه‌ریزی برای آموزش و تعیین فعالیت‌های آموزشی مناسب، ارزشیابی از دانش‌آموزان و اقدامات آموزشی، تعیین اهداف آموزشی(شعبانی، ۱۳۹۹)، شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان، راهنمایی و مشاوره مؤثر آنان و کمک به رشد مناسب و همه جانبه دانش‌آموزان(برک، ۱۳۹۷) تصمیم‌گیری کنید. منظور از رشد چیست؟ علم رشد حوزه مطالعاتی است که به آگاهی یافتن از ثبات و تغییر در طول عمر اختصاص یافته است(لرنر، ۲۰۰۶ و لرنر و همکاران، ۲۰۱۱ نقل از برک، ۱۳۹۷). در واقع رشد به تغییرات منظم و سازگارانه‌ای است که از لحظه بستن نطفه تا هنگام مرگ در آن فرد اتفاق می‌افتد(وولفک، ۲۰۰۴، ص ۲۴). رشد شامل الگوهایی از تغییرات زیستی، شناختی و اجتماعی-هیجانی است که از زمان بارداری شروع شده و در تمام طول عمر ادامه می‌یابد (بیابانگرد، ۱۳۹۵). رشد دارای ویژگی‌های مشخصی است از جمله این‌که: دایمی است، چند بعدی و چند جهتی است، انعطاف پذیر است و تحت تأثیر نیرو‌های متعدد و تاثیرگذار بر هم (سن و تاریخ و ...) قرار دارد. هم‌چنین سه مسئله اساسی که در رشد مطرح می‌شود آن است که: ۱. آیا رشد پیوسته است یا ناپیوسته؟ ۲. یک یا چند دوره رشد وجود دارد؟ ۳. رشد تحت تأثیر تربیت است یا طبیعت؟ که هر نظریه و رویکرد در روانشناسی پاسخ به خصوص خود را در ارتباط با این سوالات دارند. رشد دانش‌آموزان را می‌توان از جنبه‌های مختلفی مورد بررسی قرار داد: ۱. رشد جسمانی به تغییرات ایجاد شده در بدن فرد و نیز تغییراتی که در چگونگی استفاده فرد از بدن خود رخ می‌دهد گفته می‌شود. ۲. رشد شخصیت و هیجانی در برگیرنده درک فرد از خود و تغییراتی است که در هیجان‌ها و اخلاقیات او صورت می‌پذیرد. ۳. رشد اجتماعی به تغییراتی که در روابط فرد با دیگران صورت می‌پذیرد اشاره می‌کند. ۴. رشد شناختی به تغییرات حاصل در اندیشه و شناخت فرد در طول زندگی‌اش گفته می‌شود. فرآیندهای جسمانی، شخصیت، اجتماعی و شناختی به شدت در هم تنیده‌اند. دوره‌های رشد که برای انسان بیان شده است عبارتند از: دوره نوزادی، دوره خردسالی یا اوایل کودکی، اواسط و اواخر کودکی یا سال‌های دبستان، نوجوانی، اوایل بزرگسالی یا جوانی، میان‌سالی و پیری. ما در این نوشتار به بررسی دوره سال‌های دبستان و نوجوانی خواهیم پرداخت. ➖➖➖➖➖➖➖ 📜 نشریه علمی_خبری نما (نشریه معلمان ایران) ✅ ایتا https://eitaa.com/nama_nashrie ✅ بله https://ble.ir/nama_nashrie
👈 دوره ۱، شماره ۲ ✍ سردبیر: علی قره داغی 🖊نویسندگان: امیرحسین پوربخشی و علی قره داغی 🔰 چرا باید به مطالعه رشد کودکان پرداخت؟ (قسمت دوم) سال‌های دبستان: از حدود شش تا یازده سالگی را در بر می‌گیرد. این دوره افزایش آهسته قد و وزن تا جهش رشد در نوجوانی و کسب مهارت‌های حرکتی را پی دارد. در این دوره کودکان در مهارت‌های مهمی چون خواندن، نوشتن و ریاضیات آشناتر می‌شوند. موفقیت برای‌شان اهمیت می‌یابد و در کنترل خود توانایی بیشتری به دست می‌آورند. تفکر در آنان عینی و ملموس است و به تدریج منطقی می‌شود. توجه گزینشی تر، سازگارانه‌تر و برنامه مدار می‌شود. از راهبردهای حافظه استفاده می‌کنند. کودکان در این دوره روابط متقابل بیشتری را با دنیای خارج از محدوده خانواده خود برقرار می‌کنند. عزت نفس‌شان بالا می‌رود و خودپنداره، صفات شخصیت و مقایسه اجتماعی را شامل می‌شود. هم‌چنین به تدریج قواعد اجتماعی را درک می‌کنند. دوره نوجوانی: شامل مرحله انتقال از کودکی به بزرگسالی است. این دوره از حدود سنین ده تا دوازده سالگی شروع شده و تا حدود هجده الی بیست و یک سالگی ادامه می‌یابد. نوجوانی با تغییرات چشم‌گیر جسمی مثل: افزایش قد و وزن و رشد فعالیت‌های جنسی شروع می‌شود. در نوجوانی، افراد به طور جدی‌تری در پی استقلال و هویت خود هستند. تفکر آنان هم انتزاعی‌تر، منطقی‌تر و آرمان‌گرا می‌شود. موضوع بعدی که لازم به ذکر آن است تفاوت فردی در دانش‌آموزان است. یکی از واقعیت‌های مهم هستی وجود تنوع در میان پدیده‌های عالم است. دانش‌آموزان از لحاظ توانایی‌های ذهنی، روش‌های آموختن، سبک و سرعت یادگیری، آمادگی، و علاقه و انگیزش نسبت به کسب دانش و انجام فعالیت‌های تحصیلی با هم تفاوت دارند(سیف، ۱۳۹۷). عوامل مختلفی موجب تفاوت‌های فردی می‌شود از جمله: سبک‌های یادگیری و تفکر، راهبردها و روش‌های یادگیری، وضعیت اجتماعی و فرهنگی و مسائل و موضوعات مربوط به خانواده. اطلاعات مربوط به رشد دانش‌آموزان را از کجا باید کسب کرد؟ اطلاعات مربوط به رشد دانش‌آموزان و تفاوت‌های فردی آنان را با مطالعه منابع معتبر علمی از جمله کتاب و مقالات در این زمینه، مطالعه نظریه‌ها و آرا اندیشمندان، شرکت در دوره‌های آموزشی، دقت در رفتار دانش‌آموزان، مصاحبه با دانش‌آموز و خانواده وی و بررسی پرونده تحصیلی و اطلاعات فردی آنان، می‌توان کسب کرد. ➖➖➖➖➖➖➖ 📜 نشریه علمی_خبری نما (نشریه معلمان ایران) ✅ ایتا https://eitaa.com/nama_nashrie ✅ بله https://ble.ir/nama_nashrie
5.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢 اخبار ۱۷ آبان ۱۴۰۱ ➖➖➖➖➖➖➖ معلم فکور، گروه مهارت آموزی و مهارت افزایی معلمان، دانشجومعلمان و فرهنگیان 🌱 http://zil.ink/moallem_fakour
🔔 جشنواره معلم موثر به زودی ... روزهای آینده یکی از کاربردی‌ترین و پر محتواترین فعالیت معلم فکور را، تحت عنوان جشنواره معلم موثر در دو بخش آموزشی و رقابتی ارائه خواهیم کرد. حواستون به اطلاعیه‌ها باشه هااااا 😋 عضو پیام رسان‌های ما باشید http://zil.ink/moallem_fakour
👈 دوره ۱، شماره ۲ ✍ سردبیر: سعید رضایی 🖊 نویسندگان: خانم‌ها یوسفی، محمودی، نجاری، امامی، زندی، حسینی و آقای جعفریان 🔰 ویژگی‌های نظام آموزش و پرورش در دوره‌ی ایران باستان ۱- اهمیت و نقش تربیت بدنی: ورزش و تربیت بدنی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود زیرا مهم‌ترین هدف نظام آموزشی آن زمان؛ تبدیل یک کودک به سربازی ورزیده بود. ۲- تأثیر و نفوذ زرتشت: آیین زرتشت فراگیرترین دین در ایران باستان به‌خصوص در زمان ساسانیان بود؛ بنابراین تعالیم این دین محور آموزش و پرورش مردم را تشکیل می‌داد. ۳- نفوذ دولت: در ایران باستان نظام آموزش و پرورش به‌طور کامل تحت نفوذ و کنترل دولت‌ها و در جهت منافع آنان بود. آموزش مردم به‌ شکلی طبقاتی انجام می‌شد و طبقات پایین دست از فراگیری ادبیات محروم بودند و برای آنان امری تجملی محسوب می‌شد. اهداف آموزش و پرورش در ایران باستان: ۱- آماده کردن کودک برای زندگی فردی و اجتماعی بر پایه‌ی فرهنگ قومی ۲- پرورش شخصیت و استعداد دانش آموزان برای بهره‌مندی جامعه از او ۳- کشف توانایی جوانان در آموختن پیشه و حرفه برای زیست شغلی و اقتصادی آموزش و پرورش عمومی. در ایران باستان آموزش و پرورش عمومی به معنای امروزی وجود نداشت و منحصر به طبقه‌ی اشراف بود. در زمان مقدونیان بسیاری از آتشکده‌ها و آموزشگاه‌ها از بین رفت و از تعلیم موبدان و هیربدان جلوگیری شد اما اشکانیان تلاش کردند آموزش و پرورش را به سبک نیاکان خود زنده نمایند و احترام به موبدان را احیا کردند. در این زمان بود که آتشکده‌ها رونق فراوانی یافت و برای طبقه‌ی اشراف و برگزیدگان آموزشگاه‌هایی بر پا گشت. در نتیجه مذهب و نظام طبقاتی نقش اصلی را در آموزش این دوره داشتند. در اواسط دوره ساسانی به دلیل ایجاد صنعت کاغذسازی و توسعه‌ی کتابخانه ها؛ سواد آموزی رونق بیشتری پیدا کرد اما هم‌چنان محدود به طبقات ممتاز بود و جنبه‌ی عمومی نداشت. وضعیت فرهنگی اجتماعی ایران باستان مسلماً در هزاره اول قبل از میلاد، خط و کتابت در سرزمین مادها وجود داشته است. این خط همان است که امروز آن را خط پارسی باستان یا خط هخامنشی می‌دانیم ولی درواقع اصل و منشأ مادی دارد، ایرانیان الفبای ۳۶ حرفی خود را از مادها گرفتند و همین مادها باعث شدند که ایرانیان به جای لوح‌های گلی، کاغذ پوستی و قلم برای نوشتن به کار ببرند. ➖➖➖➖➖➖➖ 📜 نشریه علمی_خبری نما (نشریه معلمان ایران) ✅ ایتا https://eitaa.com/nama_nashrie ✅ بله https://ble.ir/nama_nashrie
فراخوان دعوت به همکاری جهت فعالیت در کارگروه کران به آیدی زیر پیام دهید. @shiva_ys
👈 دوره ۱، شماره ۲ ✍ سر دبیر: هیوا یوسفی 🖊 نویسندگان: رضا شکری،ثنا رضویان،یاسمن میرزایی،هیوا یوسفی 🔰 چقدر محتوای کتاب‌های درسی برای دانش آموزان نافع است؟ (قسمت اول) باید از پایه اول در دانش آموزان یک توانمندی و انگیزه‌ای برای کار و تلاش ایجاد کنیم. در برنامه درسی ملی ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری تعریف شده است که حداقل چهار حوزه تربیت یادگیری مخفی مانده است. حوزه سبک زندگی، حوزه فرهنگ و هنر، حوزه کار به خصوص و مهارت‌های یدی و اِشتغال که باید آنان را از پایه اول شروع کنیم. هنوز هم فعالیت‌های مفید پرورشی به عنوان فوق برنامه تلقی می‌شود یعنی اگر شد، شد و اگر نشد هم نشد و کاملاً حاشیه‌ای است. کلیت برنامه درسی چهار دوره تحصیلی باید مورد یک بازنگری اساسی و عمیق قرار بگیرد. در بُعد ایمان، باید باورهای اساسی در دانش آموزان شکل بگیرد و نیازمند یک فضای معنوی و فعال در مدرسه است. در مورد علم نیز حتماً باید یک علم فکورانه و دارای اولویت در تعاملات زندگی برای دانش آموزان باشد. در ادامه به اخلاق نیز نیازمند هستیم که در حال حاضر از اخلاق به معنی جامع و اثرگذارش که بتواند مهارت، توانمندی و ... در دانش آموز ایجاد کند محروم هستیم. در نهایت در بُعد عمل، کار و فعالیت، تلاشگری و... است. نهایتاً این‌که ما به نیاز دانش آموز، به علاقه او و کیفیت تربیت و اموزش او کم توجهی کردیم. _ علم نافع حتما باید مشکلی بتواند یک مشکلی را حل کند: علم نافع حتما باید مشکلی بتواند یک مشکلی را حل کند و یا این‌که مشکلی را ارزان‌تر از قبل حل کند. پس یا باید مشکلی را با علم نافع حل کنیم یا یک خلق ثروتی کنیم و یا یک مساله‌ای را حل کنیم یا روش‌هایی بهتر از قبل نسبت به آن‌چه که خودمان احتیاج داریم، به کار ببندیم. _ حجم زیاد دروس باعث می شود که خلاقیت از بین برود: حاصل ضرب حجم مطالب ضرب در خلاقیت یک عدد ثابت است یعنی هر چه‌قدر حجم مطالب بیشتر باشد، خلاقیت کم‌تر است. ذهن را حافظه محور می‌کنیم و آن‌قدر اِشغال می‌کنیم که دانش آموز فکر می‌کند فقط باید بخواند تا نمره بگیرد. در این بین دو ایراد بزرگ وجود دارد. اول این‌که به رغم آن چیزی که فکر می‌کنیم نسبت به دنیا جلوتر هستیم در صورتی که این‌گونه نیست. دوم این‌که بعضی از مباحث می بایست حذف شود. برخی کتب درسی بعد از ۲۵ سال، پنجاه درصد محتوایش تغییر نکرده است. فاضلی: آن چیزی که مغفول است در علم مفید بودن، نیازهای جامعه است. یعنی هیچ وقت یک پژوهشی توسط پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش یا به سفارش دفتر تألیف منوط به این‌که می‌خواهم کتاب خاصی را تولید کنم و بر اساس آن پژوهش و تجربیات گذشته را در نظر بگیریم، نداشتیم. شاید بعضی از کتاب‌های درسی ما هنوز بعد از بیست و پنج سال کمتر و بیشتر، پنجاه درصد محتوایش تغییر نکرده است و هنوز بر اساس گذشته نوشته شده است. ➖➖➖➖➖➖➖ 📜 نشریه علمی_خبری نما (نشریه معلمان ایران) ✅ ایتا https://eitaa.com/nama_nashrie ✅ بله https://ble.ir/nama_nashrie
👈 دوره ۱، شماره ۲ ✍ سر دبیر: هیوا یوسفی 🖊 نویسندگان: رضا شکری،ثنا رضویان،یاسمن میرزایی،هیوا یوسفی 🔰 چقدر محتوای کتاب‌های درسی برای دانش آموزان نافع است؟ (قسمت دوم) _ فاقد برنامه ریزی آموزشی در آموزش و پرورش هستیم: حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم: ببینید این‌که اشکال کار کجاست، یک اشکال اساسی این است که ما فاقد برنامه‌ریزی آموزشی در آموزش و پرورش هستیم. یعنی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی صرفاً برنامه‌ریزی درسی انجام می‌دهد، آن‌هم با ایرادات و کاستی‌هایی که دوستان اشاره کردند. یعنی یک نوع آرمان‌گرایی در تدوین برنامه و تدوین کتاب‌های درسی وجود دارد که گویا معلم کاملاً مهارت دارد، گویا محیط یادگیری کاملاً فراهم است، گویا زمان کاملا اجرا می‌شود ولی ای‌نجور نیست. _ امروز جهت‌گیری محتوای ما، جهت‌گیری کنکور محور است: حجت الاسلام و المسلمین ذوعلم: در حقیقت توجه کنیم که دوران مدرسه‌، یک دوره عمومی است. این دوازده سال دانش‌آموزان تربیت نمی‌شوند که لزوماً در یک رشته دانشگاهی درس بخوانند و در آن‌جا موفق شوند. بسیاری از آن‌ها باید وارد بازار کار شوند. بسیاری از آن‌ها باید وارد فضای دیگری از نیاز جامعه شوند. امروزه جهت‌گیری محتوای ما، جهت‌گیری کنکور محور است. یعنی در ذهن، آن بخشی که کنکور را مدیریت می‌کنند، این است که باید یک سری مسائل دشوار را در کتاب درسی داشته باشم که بتوانیم با آن مطالب دشوار، سؤال دشوار طراحی کنیم و در این سؤال دشوار، بتوانیم غربالگری و درجه‌بندی مناسب انجام دهیم. دانش آموز به خصوص در دوره دوم متوسطه احساس می‌کند مسائلی که می‌خواند اصلا به دردش نمی‌خورد. کتاب زیست شناسی پر از مفاهیم و اصطلاحاتی که کاملاً حفظی است و یک فرد، امروز می‌تواند با یک جستجو ساده در اینترنت به‌دست آورد. _ برنامه درسی را از علم به نیاز برگردانیم:  فاضلی: در حال حاضر حاکمیت برنامه درسی و علوم تخصصی سبب شده است که از نیازهای اصلی خودمان مغفول شویم. یعنی غالباً سبک آموزش‌های‌مان حاکمیت فرآیند تولید علم در سطح آن موضوع خاص است اما این‌که دانش‌آموز در موقعیت‌های بومی، محلی و ملی قرار می‌گیرد، باید موقعیت خودش را درک کند و با توجه به آن علمی که درآن حیطه تولید شده است، غنی سازی کند تا با توجه به نیازهای جامعه، آن را تغییر دهد. _ چرا دانش آموزان ما امروز به مدرسه به آن میزان که باید علاقه داشته باشند، ندارند؟ نکته بعدی، بحث علاقه دانش آموزان است؛ چرا دانش آموزان ما امروز به مدرسه به آن میزان که باید علاقه داشته باشند، ندارند؟ البته در کشور ما فقط نیست بلکه در دنیا به جز چند استثناً غالباً این‌گونه است. اگر کتاب‌های درسی را طوری تألیف کنیم که همراه با نیاز دانش‌آموز باشد، موفق می‌شویم. فهم نیاز دانش‌آموز یک امر بسیار تخصصی است. معتقدم سازمان پژوهش و وزارت آموزش و پرورش با این ساز و کاری که دارند، قدرت تشخیص نیاز دانش آموز را ندارند و باید جداً نسبت به این موضوع تجدید نظر کنند‌. ➖➖➖➖➖➖➖ 📜 نشریه علمی_خبری نما (نشریه معلمان ایران) ✅ ایتا https://eitaa.com/nama_nashrie ✅ بله https://ble.ir/nama_nashrie