🔔 جشنواره معلم موثر به زودی ...
روزهای آینده یکی از کاربردیترین و پر محتواترین فعالیت معلم فکور را، تحت عنوان جشنواره معلم موثر در دو بخش آموزشی و رقابتی ارائه خواهیم کرد.
حواستون به اطلاعیهها باشه هااااا 😋
عضو پیام رسانهای ما باشید
http://zil.ink/moallem_fakour
#دهلیز
👈 دوره ۱، شماره ۲
✍ سردبیر: سعید رضایی
🖊 نویسندگان: خانمها یوسفی، محمودی، نجاری، امامی، زندی، حسینی و آقای جعفریان
🔰 ویژگیهای نظام آموزش و پرورش در دورهی ایران باستان
۱- اهمیت و نقش تربیت بدنی: ورزش و تربیت بدنی از اهمیت ویژهای برخوردار بود زیرا مهمترین هدف نظام آموزشی آن زمان؛ تبدیل یک کودک به سربازی ورزیده بود.
۲- تأثیر و نفوذ زرتشت: آیین زرتشت فراگیرترین دین در ایران باستان بهخصوص در زمان ساسانیان بود؛ بنابراین تعالیم این دین محور آموزش و پرورش مردم را تشکیل میداد.
۳- نفوذ دولت: در ایران باستان نظام آموزش و پرورش بهطور کامل تحت نفوذ و کنترل دولتها و در جهت منافع آنان بود. آموزش مردم به شکلی طبقاتی انجام میشد و طبقات پایین دست از فراگیری ادبیات محروم بودند و برای آنان امری تجملی محسوب میشد.
اهداف آموزش و پرورش در ایران باستان:
۱- آماده کردن کودک برای زندگی فردی و اجتماعی بر پایهی فرهنگ قومی
۲- پرورش شخصیت و استعداد دانش آموزان برای بهرهمندی جامعه از او
۳- کشف توانایی جوانان در آموختن پیشه و حرفه برای زیست شغلی و اقتصادی
آموزش و پرورش عمومی.
در ایران باستان آموزش و پرورش عمومی به معنای امروزی وجود نداشت و منحصر به طبقهی اشراف بود.
در زمان مقدونیان بسیاری از آتشکدهها و آموزشگاهها از بین رفت و از تعلیم موبدان و هیربدان جلوگیری شد اما اشکانیان تلاش کردند آموزش و پرورش را به سبک نیاکان خود زنده نمایند و احترام به موبدان را احیا کردند. در این زمان بود که آتشکدهها رونق فراوانی یافت و برای طبقهی اشراف و برگزیدگان آموزشگاههایی بر پا گشت. در نتیجه مذهب و نظام طبقاتی نقش اصلی را در آموزش این دوره داشتند.
در اواسط دوره ساسانی به دلیل ایجاد صنعت کاغذسازی و توسعهی کتابخانه ها؛ سواد آموزی رونق بیشتری پیدا کرد اما همچنان محدود به طبقات ممتاز بود و جنبهی عمومی نداشت.
وضعیت فرهنگی اجتماعی ایران باستان
مسلماً در هزاره اول قبل از میلاد، خط و کتابت در سرزمین مادها وجود داشته است. این خط همان است که امروز آن را خط پارسی باستان یا خط هخامنشی میدانیم ولی درواقع اصل و منشأ مادی دارد، ایرانیان الفبای ۳۶ حرفی خود را از مادها گرفتند و همین مادها باعث شدند که ایرانیان به جای لوحهای گلی، کاغذ پوستی و قلم برای نوشتن به کار ببرند.
➖➖➖➖➖➖➖
📜 نشریه علمی_خبری نما (نشریه معلمان ایران)
✅ ایتا
https://eitaa.com/nama_nashrie
✅ بله
https://ble.ir/nama_nashrie
فراخوان دعوت به همکاری
جهت فعالیت در کارگروه کران به آیدی زیر پیام دهید.
@shiva_ys
#آفاق
👈 دوره ۱، شماره ۲
✍ سر دبیر: هیوا یوسفی
🖊 نویسندگان: رضا شکری،ثنا رضویان،یاسمن میرزایی،هیوا یوسفی
🔰 چقدر محتوای کتابهای درسی برای دانش آموزان نافع است؟
(قسمت اول)
باید از پایه اول در دانش آموزان یک توانمندی و انگیزهای برای کار و تلاش ایجاد کنیم.
در برنامه درسی ملی ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری تعریف شده است که حداقل چهار حوزه تربیت یادگیری مخفی مانده است.
حوزه سبک زندگی، حوزه فرهنگ و هنر، حوزه کار به خصوص و مهارتهای یدی و اِشتغال که باید آنان را از پایه اول شروع کنیم. هنوز هم فعالیتهای مفید پرورشی به عنوان فوق برنامه تلقی میشود یعنی اگر شد، شد و اگر نشد هم نشد و کاملاً حاشیهای است.
کلیت برنامه درسی چهار دوره تحصیلی باید مورد یک بازنگری اساسی و عمیق قرار بگیرد. در بُعد ایمان، باید باورهای اساسی در دانش آموزان شکل بگیرد و نیازمند یک فضای معنوی و فعال در مدرسه است. در مورد علم نیز حتماً باید یک علم فکورانه و دارای اولویت در تعاملات زندگی برای دانش آموزان باشد. در ادامه به اخلاق نیز نیازمند هستیم که در حال حاضر از اخلاق به معنی جامع و اثرگذارش که بتواند مهارت، توانمندی و ... در دانش آموز ایجاد کند محروم هستیم. در نهایت در بُعد عمل، کار و فعالیت، تلاشگری و... است. نهایتاً اینکه ما به نیاز دانش آموز، به علاقه او و کیفیت تربیت و اموزش او کم توجهی کردیم.
_ علم نافع حتما باید مشکلی بتواند یک مشکلی را حل کند:
علم نافع حتما باید مشکلی بتواند یک مشکلی را حل کند و یا اینکه مشکلی را ارزانتر از قبل حل کند. پس یا باید مشکلی را با علم نافع حل کنیم یا یک خلق ثروتی کنیم و یا یک مسالهای را حل کنیم یا روشهایی بهتر از قبل نسبت به آنچه که خودمان احتیاج داریم، به کار ببندیم.
_ حجم زیاد دروس باعث می شود که خلاقیت از بین برود:
حاصل ضرب حجم مطالب ضرب در خلاقیت یک عدد ثابت است یعنی هر چهقدر حجم مطالب بیشتر باشد، خلاقیت کمتر است. ذهن را حافظه محور میکنیم و آنقدر اِشغال میکنیم که دانش آموز فکر میکند فقط باید بخواند تا نمره بگیرد. در این بین دو ایراد بزرگ وجود دارد. اول اینکه به رغم آن چیزی که فکر میکنیم نسبت به دنیا جلوتر هستیم در صورتی که اینگونه نیست.
دوم اینکه بعضی از مباحث می بایست حذف شود.
برخی کتب درسی بعد از ۲۵ سال، پنجاه درصد محتوایش تغییر نکرده است.
فاضلی: آن چیزی که مغفول است در علم مفید بودن، نیازهای جامعه است. یعنی هیچ وقت یک پژوهشی توسط پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش یا به سفارش دفتر تألیف منوط به اینکه میخواهم کتاب خاصی را تولید کنم و بر اساس آن پژوهش و تجربیات گذشته را در نظر بگیریم، نداشتیم. شاید بعضی از کتابهای درسی ما هنوز بعد از بیست و پنج سال کمتر و بیشتر، پنجاه درصد محتوایش تغییر نکرده است و هنوز بر اساس گذشته نوشته شده است.
➖➖➖➖➖➖➖
📜 نشریه علمی_خبری نما (نشریه معلمان ایران)
✅ ایتا
https://eitaa.com/nama_nashrie
✅ بله
https://ble.ir/nama_nashrie
#آفاق
👈 دوره ۱، شماره ۲
✍ سر دبیر: هیوا یوسفی
🖊 نویسندگان: رضا شکری،ثنا رضویان،یاسمن میرزایی،هیوا یوسفی
🔰 چقدر محتوای کتابهای درسی برای دانش آموزان نافع است؟
(قسمت دوم)
_ فاقد برنامه ریزی آموزشی در آموزش و پرورش هستیم:
حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم: ببینید اینکه اشکال کار کجاست، یک اشکال اساسی این است که ما فاقد برنامهریزی آموزشی در آموزش و پرورش هستیم. یعنی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی صرفاً برنامهریزی درسی انجام میدهد، آنهم با ایرادات و کاستیهایی که دوستان اشاره کردند. یعنی یک نوع آرمانگرایی در تدوین برنامه و تدوین کتابهای درسی وجود دارد که گویا معلم کاملاً مهارت دارد، گویا محیط یادگیری کاملاً فراهم است، گویا زمان کاملا اجرا میشود ولی اینجور نیست.
_ امروز جهتگیری محتوای ما، جهتگیری کنکور محور است:
حجت الاسلام و المسلمین ذوعلم: در حقیقت توجه کنیم که دوران مدرسه، یک دوره عمومی است. این دوازده سال دانشآموزان تربیت نمیشوند که لزوماً در یک رشته دانشگاهی درس بخوانند و در آنجا موفق شوند. بسیاری از آنها باید وارد بازار کار شوند. بسیاری از آنها باید وارد فضای دیگری از نیاز جامعه شوند.
امروزه جهتگیری محتوای ما، جهتگیری کنکور محور است. یعنی در ذهن، آن بخشی که کنکور را مدیریت میکنند، این است که باید یک سری مسائل دشوار را در کتاب درسی داشته باشم که بتوانیم با آن مطالب دشوار، سؤال دشوار طراحی کنیم و در این سؤال دشوار، بتوانیم غربالگری و درجهبندی مناسب انجام دهیم.
دانش آموز به خصوص در دوره دوم متوسطه احساس میکند مسائلی که میخواند اصلا به دردش نمیخورد. کتاب زیست شناسی پر از مفاهیم و اصطلاحاتی که کاملاً حفظی است و یک فرد، امروز میتواند با یک جستجو ساده در اینترنت بهدست آورد.
_ برنامه درسی را از علم به نیاز برگردانیم:
فاضلی: در حال حاضر حاکمیت برنامه درسی و علوم تخصصی سبب شده است که از نیازهای اصلی خودمان مغفول شویم. یعنی غالباً سبک آموزشهایمان حاکمیت فرآیند تولید علم در سطح آن موضوع خاص است اما اینکه دانشآموز در موقعیتهای بومی، محلی و ملی قرار میگیرد، باید موقعیت خودش را درک کند و با توجه به آن علمی که درآن حیطه تولید شده است، غنی سازی کند تا با توجه به نیازهای جامعه، آن را تغییر دهد.
_ چرا دانش آموزان ما امروز به مدرسه به آن میزان که باید علاقه داشته باشند، ندارند؟
نکته بعدی، بحث علاقه دانش آموزان است؛ چرا دانش آموزان ما امروز به مدرسه به آن میزان که باید علاقه داشته باشند، ندارند؟ البته در کشور ما فقط نیست بلکه در دنیا به جز چند استثناً غالباً اینگونه است. اگر کتابهای درسی را طوری تألیف کنیم که همراه با نیاز دانشآموز باشد، موفق میشویم. فهم نیاز دانشآموز یک امر بسیار تخصصی است. معتقدم سازمان پژوهش و وزارت آموزش و پرورش با این ساز و کاری که دارند، قدرت تشخیص نیاز دانش آموز را ندارند و باید جداً نسبت به این موضوع تجدید نظر کنند.
➖➖➖➖➖➖➖
📜 نشریه علمی_خبری نما (نشریه معلمان ایران)
✅ ایتا
https://eitaa.com/nama_nashrie
✅ بله
https://ble.ir/nama_nashrie
#مدیریت_کلاس
✅ نکات کلیدی مدیریت کلاس
در واقع این نکات نكته های باریك تر از مویی هستند كه رعایت آن ها به بهبود مدیریت كلاس درس می انجامد.
◀️سعی كنید چشم خود را به داشته های دانش آموزان بدوزید ، نه به نداشته های آنان.
◀️همه به محرك نیاز دارند ، تشویق نوعی محرك است .
◀️اگر دانش آموز درسی را خوب بفهمد ، از آن درس و كلاس راضی است .
◀️ انتقاد سازنده را همیشه با بیان یكی از ویژگی های مثبت دانش آموز آغاز كنید.
◀️ رفتار را سرزنش كنید ، نه شخصیت را . شما را دوست دارم ، اما كار شما را دوست ندارم .
◀️ برای تسلط بر دانش آموزان ، ابتدا باید بر خودمان مسلط باشیم .
◀️همه ی شاگردان را حد متوسط بدانیم و انتظار معجزه از آن ها نداشته باشیم .
◀️در وجود دانش آموز ضعیف یا بد ، خوبی ها را بجویید و آن ها را تقویت كنید.
·◀️هرگز دانش آموز را به كاری كه نمی توانید ، تهدید نكنید
◀️فرمول تنبیه را پاك كنید و فرمول تشویق را جایگزین كنید.
◀️ دانش آموزان آن گونه كه ما می خواهیم نمی شوند ، بلكه آن گونه كه هستیم می شوند.
◀️برای رسیدن به هدف های خود در كلاس ، مثبت فكر كنید.
◀️برای اثر گذاری بر دانش آموزان ، ابتدا باید بر خواسته های آن ها توجه كنید .
◀️چشم دانش آموز به رفتار ما و گوش او بر گفتار ماست . پس باید مواظب باشیم چه می كنیم و چه می گوییم .
◀️با روش تدریس دیروز نمی شود دانش آموزان امروز و فردا را آموزش داد.
◀️ نظم كلاس نتیجه ی تدریس خوب است و تدریس خوب نتیجه ی طرح درس خوب
◀️ تكالیف باید تابع توان دانش آموز باشد و مایه ی سرگرمی ، نه مایه ی عذاب
نویسنده: زهراهاشمی نژاد
➖➖➖➖➖➖➖
معلم فکور، گروه مهارتآموزی و مهارتافزایی معلمان، دانشجومعلمان و فرهنگیان 🌱
http://zil.ink/moallem_fakour
دانشآموز بد دهن.pdf
896.2K
معلم فکور تقدیم میکند:
📑 جزوه راهکارهای مقابله معلم با دانشآموز بد دهن
🖋️ تهیه و تنظیم: گروه نکته گرام
✅ منبع: تجربیات معلمان _ دانشجو معلمان و نظر اساتید
#نشر_تألیف
تجربه نگاری (نکته گرام) ، گروه تبادل تجربه و نظر معلمان و دانشجو معلمان در مورد چالش های کلاس و مدرسه 🌱
https://eitaa.com/joinchat/2592080080C2cc515d18b
➖➖➖➖➖➖➖
معلم فکور، گروه مهارت آموزی و مهارت افزایی معلمان، دانشجومعلمان و فرهنگیان 🌱
http://zil.ink/moallem_fakour
معلم فکور برگزار میکند:
🔆 جشنواره علمی و فرهنگی معلم موثر
بخشهای جشنواره
1⃣ آموزشی
۱. کتاب نکاتی برای معلم موثر
۲. دوره آموزشی معلم موثر
2⃣ رقابتی
۱. ارسال تجربیات
۲. ارسال طرح درس
مزایا جشنواره
✅ گواهی حضور ۷ ساعت در دوره آموزشی
✅ گواهی شرکت در جشنواره علمی و فرهنگی
✅ اعطای لوح تقدیر به نفرات اول تا سوم بخش رقابتی
✅ عضویت در شبکه تجربه نگاری فرهنگیان سراسر کشور
جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام:
http://zil.ink/moallem_moaser
May 11
بسیار مفتخر هستم که باید اعلام کنم با اینکه چند ساعت هست از پخش فراخوان جشنواره میگذره فقط ۲۷ جلد کتاب باقی مونده.
خیلی از همکاران قطعا آثارشون رو آماده میکنند بعد میان برای ثبت نام؛ ولی این نکته رو توجه کنید فعلا ما فقط ۱۰۰ جلد کتاب داریم که ۲۷ جلدش فقط مونده. و اگر سفارشها دوباره به ۱۰۰ برسه سری بعدی رو چاپ میکنیم.
پس پیشنهاد میدیم برای اینکه بخش آموزشی رو از دست ندید ثبت نام کنید، آثارتون رو بعد از اینکه آماده شد ارسال کنید. تا ۱ اسفند وقت دارید بفرستید. اما کتاب و دوره محدوده. کتاب هم نسخه pdf نداره.
هر چند فعلا ۲۷ نفر رو میتونیم پشتیبانی کنیم. مگر سفارشها زیاد بشه که احتمالش خیلی هست. هنوز واتساپ پوسترها نرفته 😍
#معرفی_کتاب
📚 نکاتی برای معلم موثر
🖊 امیرحسین پوربخشی
🗞 نشر نگارکمال
💳 قیمت: ۵۰ هزار تومان
فصلها:
۱. ویژگیهای شخصیتی
۲. سازماندهی و مدیریت کلاس
۳. سازماندهی آموزش
۴. اجرای آموزش
۵. ارزشیابی
۶. دانش و مهارت تربیتی
در این کتاب درمورد هر موضوع نکاتی کاربردی در کلاس درس ارائه شده است. در هر نکته ابتدا مفهموم و سپس راهکارهای اجرایی مورد بررسی قرار گرفته است.
این کتاب موجود است، اما از ۱۰۰ جلد فقط ۱۳ جلد تا این لحظه داریم، اگر تمایل دارید تهیه کنید پیام بذارید
@amirhosseinpourbakhshi
15.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢 اخبار ۲۱ آبان ۱۴۰۱
#خبر
➖➖➖➖➖➖➖
معلم فکور، گروه مهارت آموزی و مهارت افزایی معلمان، دانشجومعلمان و فرهنگیان 🌱
http://zil.ink/moallem_fakour