eitaa logo
گفتمان
156 دنبال‌کننده
47 عکس
18 ویدیو
0 فایل
اینجا فقط مطالب و یادداشت‌های جدی و تحلیلی را می‌خوانید
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ شما واقعا نگران آرمان‌ها هستید؟ محمد زعیم‌زاده فعال رسانه‌ای و روزنامه‌نگار نوشت: 🔹هر از چند گاهی که احساس می‌کنم دچار روزمرگی شده‌ام، یک فیلم را که از ۱۴۰۱ ذخیره کرده‌ام می‌بینم؛ صحنه‌های شکنجه آرمان علی‌وردی عزیز توسط عده‌ای اراذل را می‌گویم. لحظات سختی است، هر بار که می‌بینم نفسم بند می‌آید، بغض و خشم توأمان روحم را می‌خراشد، اما تماشایش برایم از سه جهت لازم است؛ اول تماشای صلابت و استحکام و ایمان آرمان و آرمان‌ها و یادآوری فاصله نجومی نگارنده با امثال آنها، دوم مرور خباثت عمله‌های دشمنان این آب و خاک و سوم اینکه یادمان نرود آن روزهای سخت را؛ روزهایی که طراحی پیچیده دستگاه‌های امنیتی جبهه ضدایران دقیقا در نقطه غفلت و اصرار ما بر اشتباهات‌مان عمل کرد. 🔹چند روزی است فیلم‌هایی در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شوند، تصویری از زد و خورد در تجمع با موضوع حجاب، ویدئویی کارگردانی‌شده که فردی با صدای دالبی به کم‌حجاب‌ها تذکر می‌دهد و مثل بازی‌های کامپیوتری تصویر فرد بی‌حجاب به‌عنوان متهم نقش می‌بندد و... رسانه‌های رسمی و تلویزیون هم تمام‌قد آمده‌اند پای کار و... . 🔹به تابستان ۱۴۰۱ برگردیم، سال قبل شاید همین روزها بود که ویدئویی در فضای مجازی به‌شکل گسترده توزیع شد، خانمی به ون گشت ارشاد التماس می‌کرد فرزندش را نبرند چون بیماری دارد، چند روز بعد تلویزیون به ماجرای سپیده رشنو پرداخت و بعد هم ماجراهای شهریور ۱۴۰۱ و... . 🔹نمی‌خواهم پیشگویی کنم، تحلیل امنیتی هم ندارم اما حافظه تاریخی چرا. می‌گویند برای روشن کردن آتش سه پارامتر لازم است، مواد قابل اشتعال، هوا و البته جرقه! بیایید وقایع ۱۴۰۱ را در یک‌خط مرور کنیم، انباشت نارضایتی اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، هویتی به‌مثابه مواد قابل‌اشتعال، طراحی پیچیده امنیتی علیه ایران به‌مثابه دمنده به شعله و جرقه‌ای که همه‌چیز را مشتعل کرد، درمورد دو مولفه اول فعلا حرفی ندارم ولی این آخری که دست خودمان است... 🔹شاید عده‌ای بگویند این موضع عین انفعال است، اما باور کنید هیچ‌چیز به اندازه ارتجاع به اشتباهات گذشته منفعلانه نیست و هیچ‌چیز به اندازه تدبیر برای متلاطم نکردن جامعه ایرانی عقلانی و از موضع فعال نیست. 🔹انفعال آن است که از ترس بی‌ایده بودن و نداشتن ابتکار یک روش منسوخ و قدیمی را که هیچ مطالعه‌ای اثرگذاری آن را تایید نمی‌کند تکرار کنیم، انفعال آن است که مرغ یک پا داشته باشد، انفعال آن است که نخواهیم نتایج اقدامات‌مان مورد مطالعه قرار گیرد و بدون شواهد متقن سیاستگذاری کنیم، انفعال آن است که حتی به دلسوزان انقلاب و کسانی که موافق حجاب هستند هم پاسخ ندهیم که این مسیر تاکنون چه ثمراتی برای ما داشته است؟ روزبه‌روز به حجم شبهات اضافه کنیم تا حتی عده‌ای شک کنند که نکند واقعا در هسته‌های تصمیم‌گیری در حوزه اجتماعی نفوذی صورت‌ گرفته باشد. 🔹حجاب یک واجب شرعی است که حکومت ملزم است درباره‌اش دخالت موثر کند. دعوا دقیقا نه بر سر اصل حجاب یا اصل دخالت حکومت، بلکه بر سر موثر بودن این روش‌هاست، اوضاع حجاب هرطور که هست حاصل اتفاقات یک‌سال و دوسال نیست، سیاستگذاری چنددهه‌ای در حوزه‌های اقتصاد و فرهنگ و سیاست و... و برخی کژکارکردی‌ها در اجرای ارزش‌های پایه جامعه چون عدالت و آزادی را تحت‌تاثیر قرار داده است و تا این ارزش‌ها گام‌به‌گام بهبود پیدا نکنند، اتفاق مثبت مهمی در مقوله پوشش و حجاب هم نمی‌افتد. 🔹می‌گویند جان‌مایه استکبارستیزی قاعده نفی سَبیل است، یعنی هرکس هر چقدر مسیر را برای تسلط استکبارستیزی فراهم کند به استکبار خدمت کرده، اینکه بدانیم ایران‌ستیزان طراحی پیچیده‌ای دارند و همزمان راه را برای سوءاستفاده آنها فراهم کنیم، آیا با فریادهای استکبارستیزانه جور درمی‌آید؟ آیا شما واقعا دل‌تان به حال آرمان و آرمان‌ها می‌سوزد؟ عضو کانال شوید🔻 https://eitaa.com/joinchat/350486776C9b48097593
⭕️ نصیری را زندان نکنید علی مهدیان فعال فضای مجازی نوشت: 🔹نصیری را زندانی نکنید، بگذارید جلوی چشم باشد، باید انقلابیهای سوپر انقلابی خوب تماشا کنند. آنانکه «نظام» را متهم می‌کنند تا بگویند ما خیلی آرمان‌گراییم، تماشا کنند. این عاقبت را ببینند. 🔹نصیری را زندان نکنید، او بودنش مفید است. بگذارید طعم تلخ عدالتخواهی خوارجی به ذائقه‌ها بنشیند. عدالتخواهی بدون اخلاق بدون عقل. 🔹نصیری را شماتت نکنید. از او عبرت بگیریم. این عاقبت همه کسانی است که پشت ریش و پشم و ادا و اطوارهای انقلابی، فکری به حال بیماردلی‌شان نمی‌کنند. این عاقبت عقده‌ای‌بازی و لجاجت است. لج‌بازهای زیادی را دیده‌ایم، منتظری و میرحسین و کروبی و امجد و بیا جلو تا امروز. 🔹نصیری خوب است. بگذارید رفیق‌بازهای عالم سیاست ببینند کوتاه‌آمدن‌هایشان مقابل رفقایشان چگونه آن‌ها را حفظ می‌کند. وقتی در مجالس خصوصی می‌دیدند چطور اندیشه‌های امام را تمسخر می‌کند و خفه‌خون گرفته بودند و بلکه به او تریبون می‌دادند و کرسی داوری می‌دادند و حلوا حلوایش می‌کردند همین‌ها که ادعای شفافیت و صراحت و عدالتجویی‌شان گوش فلک را کر کرده. وقتی مبانی کج و معوجش را می‌دیدند پروژه‌های آنچنانی ترجمه بحار و امثالهم به او نسپرند. 🔹نصیری باید بماند که آخوندها بفهمند درس خارج و فقه و اصول کسی را نجات نمی‌دهد اگر خودخواهانه مقابل نظام ولایی بایستد، چه شریعتمداری باشی چه منتظری چه جوجه طلبه‌ای مثل این. همانطور که درس اخلاق هم شیخ علی تهرانی‌ها و امجدها را نجات نداد. 🔹نصیری مفید است تا ببینید جاهل متنسک و عالم متهتک دو روی یک سکه‌اند. آرمان‌جویی خالی از نظام و محافظه‌کاری خالی از انقلاب دو روی یک سکه‌اند. تا ببینند مارهای خوش خط و خال و لیبرالیسم و اسلام آمریکایی با چه فرآیندی از دل انقلابی‌بازی بیرون می‌آید. تا بفهمیم آنانکه اندیشه امام را تا عمیق‌ترین لایه‌هایش نپذیرفته‌اند حق ندارند پرچمدار انقلابی‌گری باشند. 🔹نصیری خوب است بگذارید ادامه دهد بگذارید تاویل والله و الله گفتن حاج قاسم را همه مشاهده کنیم. تا برای عاقبتمان بترسیم و نگران باشیم. آن زمان که برای این نظام و رهبر حکیمش کم می‌گذاریم حتی با سکوت و انفعال‌هایمان. ببینیم ماجرا جدی‌تر از این حرف‌ها است و شوخی ندارد. خدایا به همه ما رحم کن.... عضو کانال شوید🔻 https://eitaa.com/joinchat/350486776C9b48097593
⭕️ چند نکته در باره بیانات اخیر استاد انصاریان حفظه‌الله وحید یامین‌پور نوشت: 🔹۱. در این حرف چه اشکالی هست؟! "بگذارید خانم‌های بدحجاب در عزاداری شرکت کنند، آن‌ها خوب‌اند خوب‌تر می‌شوند. راه دین را باید برای همه مردم باز گذاشت" دستور قرآن است که اگر حتی مشرکی ازتو پناه خواست اورا پناه ده تا کلام خدا را بشنود آنگاه اورا به مأمنش برسان(توبه/۶) 🔹۲. این کلام: "نباید به مردم فشار آورد چرا که با فشار، کسی دین‌دار نمی‌شود" هم روشن است. دین و اعتقاد، قلبی است و عقیده را نمی‌توان تحمیل کرد: لااکراه فی الدین البته این منصرف از حفظ نظم و حدود دین و اخلاق در جامعه است که آنجا قوانین حاکم‌اند و قانون طبعاً مستلزم ضمان و فشار است. چه استاد انصاریان و چه سایر علما هم همیشه از نظام مطالبه کرده‌اند که در جامعه حافظ و ضامن شرع و اخلاق باشد. 🔹۳. حدود سی سال است از منبر و نفس شیخ حسین عزیز بهره می‌برم. شاید سهم او در شکل گیری عقاید من بیش از همه باشد. ایشان را یکی از مخلص‌ترین ودر عین حال از حزب‌اللهی ترین وعاظ و علمای ایران می‌شناسم. جلسه ای نبوده که در آن برای انقلاب و امام و رهبری دعا نکنند. عضو کانال شوید🔻 https://eitaa.com/joinchat/350486776C9b48097593
رویه‌مان در این کانال این است که یادداشت‌های تحلیلی و جدی‌تر و مطالبی که شاید در کانال‌های دیگه کمتر دیده می‌شه را منتشر کنیم. البته انتشار یک یادداشت یا تحلیل در اینجا معنایش این نیست که الزاما با همه آن موافق هستیم. بلکه هدف اصلی این است که مطالب مهم‌تر و جدی‌تری را پیرامون رخدادهای روز جامعه مطالعه کنیم حتی اگر با برخی از آن‌ها کاملا موافق هم نباشیم. عضو کانال شوید🔻 https://eitaa.com/joinchat/350486776C9b48097593
⭕️ ایده حکمرانی؛ نه لحظه را عشق است محمد زعیم‌زاده روزنامه‌نگار نوشت: 🔹اول: روز سه شنبه لیست وام‌های اعطایی بانک‌ها به شرکت‌های خودشان منتشر شد؛ یک بانک ۱۲۵ هزار میلیارد تومان به خودش وام داده. می‌گویند برای فرار این بانک از ورشکستگی به اندازه ۲۵ درصد پایه پولی کشور پول چاپ شده، این یعنی تورم، یعنی رانت، یعنی افتضاح و...از این فاجعه چه قدر در رسانه‌های رسمی دیدید و شنیدید؟ واکنشی از مقامات دولتی در این باره به یاد دارید؟ 🔹هفته گذشته عکسی بد از کارکنان سابق یک پلتفرم منتشر شد، کل هدلاین خبری هفته به فیلترینگ، بستن یا باز کردن، قانونی یا غیرقانونی بودن، باناموس یا بی‌ناموس (تعبیر یکی از منسوبین دولت است اختراع من نیست) بودن بخش خصوصی در فرهنگ و...گذشت، حداقل ۳ وزیر دولت، سخنگوی قوه قضاییه له یا علیه این پلتفرم صحبت کردند و... . 🔹از میان دو خبر بالا با ملاک قراردادن ارزش‌های خبری چون بزرگی، دربرگیری، شهرت و... کدام یک از دو خبر ارزش بیشتری داشتند و نیاز به موضع گیری دولتی‌ها داشت؟ 🔹دوم: وقتی می‌گوییم دولت یا حکمرانی فاقد ایده و گفتمان است دقیقا از چه چیزی حرف می‌زنیم؟ 🔹تقریبا از ماجرای سطل ماست در شاندیز مشهد که در فروردین امسال اتفاق افتاد، هر موضوعی که به ماجرای پوشش نزدیک باشد در افکار عمومی داغ می‌شود، دولت به شکل خاص و سیستم حکمرانی به معنای عام آن هم به سرعت دنبال آن سوژه می‌روند و به شکل انفعالی موضعی می‌گیرند، هیچ ایده‌ی ایجابی و رو به جلویی در کار نیست. 🔹دولتی که ادعایش عدالت‌خواهی و فسادستیزی بوده است هیچ پلن گفتمانی‌ای ندارد و صرفا پیرو اقتضائات است؛ ایده گفتمانی نداشتن اینجا بدجور توی ذوق می‌زند، گفتمان داشتن برای شما پروژه تعریف می‌کند به شما امکان کنش سیاسی و فضاسازی ایجابی می‌دهد؛ به شما قوه تشخیص می‌دهد که به هر سوژه چقدر باید اهمیت بدهید، از کدام‌ها عبور کنید و به کدام ضریب بدهید. 🔹وقتی ایده حکمرانی داشته باشید می‌فهمید که با این همه مشکل در بدیهیات اقتصادی، عقلانی نیست که کشور چندین ماه در چالش پوشش که یک بازی دو سر باخت است بماند. 🔹سوم: مردم سیستان شدیدا گرفتار مسئله‌ی بی‌آبی هستند، دو ماه قبل بالاترین مقام اجرایی کشور به آن منطقه رفت و تهدیدی کرد و وعده‌ای داد، اقدامی که حداقل تحولات این دو ماه نشان داده که پشتوانه‌ی اجرایی نداشته است. خب اگر پشتوانه نداشته چرا گفته شده؟ چون لابد اقتضائات رسانه‌ای چنین چیزی می‌طلبیده، لابد مشاورینی چنین پیشنهادی داده‌اند، این هم از مصادیق دیگر نداشتن کلان ایده حکمرانی. عضو کانال شوید🔻 https://eitaa.com/joinchat/350486776C9b48097593
⭕️ مستضعفین بی‌روایت 🔰 مقایسه اتفاق نارنجستان شیراز و سپیده رشنو پرستو علی‌عسگرنجاد نویسنده و مترجم نوشت: 🔹وقتی سپیده رشنو در اتوبوس داشت آن دختر چادری را با کلمات و حرکاتش تکه‌پاره می‌کرد و آن دختر چادری برای او، خط و نشان می‌کشید که فیلمش را می‌دهد دست بچه‌های بالا، اتفاق عجیبی افتاد. احسان عبدی پور یک رشته‌استوری دربارهٔ رشنو منتشر کرد. این رشته‌استوری برای خیلی‌ها که سایت پی اس ارنا را نمی‌خواندند و اسم سپیده رشنو را جزو نویسندگانش ندیده بودند، اولین مواجهه و شناخت از رشنو را رقم زد. عبدی‌پور استادتمام روایت است. با آن قلم صیقلی، از هنردوستی و هنرمندی و تلاش شبانه‌روزی رشنو برای شروع کسب‌وکار خودش گفته بود و ضمن اظهار حیرت، نوشته بود نمی‌داند خشم رشنو از کجا آمده و این دختر خیلی ظریف‌تر و لطیف‌تر از این حرف‌هاست. خلاصه کنم. در روایت عبدی‌پور، رشنو طرف مظلوم و بی‌کس ماجرا بود، انگار که دختری که با چنگ و دندان در اتوبوس به جان یک محجبه افتاده، یکی دیگر باشد. 🔹بعد، مصاحبهٔ رشنو بعد از دستگیری در صداوسیما پخش شد، با صورت رنگ‌پریده، حجابی متفاوت و رنگی کبود بر گونه، انگار آن دختر با موهای افشان و رژ سرخ بر لب‌ها، یکی دیگر بوده. بعد، ما با حیرت و خشم و تأسف به هم نگاه کردیم و برای بار هزارم باورمان نشد این حجم از جهل و نابلدی و دیوانگی در رسانهٔ ملی را که همه به پای حاکمیت فاکتور می‌شود. 🔹یک زن چادری با دختر نوجوانش که آن هم چادری‌ست، به خانم بی‌حجابی تذکر حجاب داده. شوهر زن، مثل گرگ، جهیده سمت زن و صورتش و چادرش. دختر زن ضجه می‌زند: . یک زن بی‌حجاب که معلوم نیست زن مرد است یا عابر پیاده، به کمک مرد می‌آید تا زن چادری بیشتر کتک بخورد. یکی داد می‌زند: «بسه! کشتیش!» و مرد نعره می‌کشد و ضربه می‌زند. 🔹زن. زن چادری. همین. او شناس ما نیست. اسمش را نمی‌دانیم. قبل و بعد ماجرا را نمی‌دانیم. می‌دانیم حاکمیت نباید می‌گذاشت دعوا به سطح مردم با مردم برسد. می‌دانیم نباید بار نهی از منکر را به دوش مردم می‌انداخت که قانون الکن مبهم، برای هیچ‌کدامشان روشن نیست و کسی زحمت نکشیده روشنش کند… می‌دانیم، اما نمی‌دانیم بر این زن چادری که مادر است چه گذشته که جلوی چشم دخترش، نتوانسته در مقابل حرام الهی سکوت کند و بی‌تفاوت بماند و بیم جان را پس زده و تذکر داده. 🔹ما روایت نداریم. کسی ما را روایت نمی‌کند. کسی از پیش و پس عمر ما برای بقیه نمی‌گوید که روز واقعه، درست فهم شود. ما چشم‌رنگی نیستیم. ما حتی سیاه‌پوست هم نیستیم که دنیا با پز برابری نژادی هوایمان را بگیرد. ما آن زن چادری هستیم که اشک‌هایش را برای روضهٔ کوچهٔ بنی‌هاشم نگه می‌دارد. عضو کانال شوید🔻 https://eitaa.com/joinchat/350486776C9b48097593
⭕️ جبهه اصلاحات درون خودش هم حس و حالی ندارد و به فراخوان‌های درون سازمانی‌شان هم لبیکی نمی‌گویند محمد عطریان‌فر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران در گفتگو با روزنامه سازندگی: 🔹رهبران اصلاحات هیچ‌گاه فکر نکردند در شرایطی که جامعه در حال ادبار است و به سیاسیون پشت کرده با چه برنامه‌ای باید علاقه‌مندان و طرفداران خود را نگه داشته باشند. 🔹کسی ارزش کار سیاسی خود را می‌داند که پخته‌خواری نکرده باشد. برخی اصلاح‌طلبان مجلس قبل میراث‌خوارانی بودند که قدرناسپاسی کردند. 🔹کنشگران اصلی جبهه اصلاحات واقعاً کم‌کاری کردند و رهبران اصلاحات حاضر به دادن هزینه در مقیاس مطالبات مورد انتظار و در تراز روند اصلاحات نبودند. 🔹در شرایط موجود، جبهه اصلاحات به لحاظ اقتدار تشکیلاتی و ساختار سازمانی دچار ابهام، بی‌اعتمادی و انفعال است. حس‌و‌حالی هم، اکنون در جبهه داخلی (اصلاحات) احساس نمی‌شود. امروز حتی به پیام‌های درون‌سازمانی هم لبیکی گفته نمی‌شود. 🔹از باب برخی ملاحظات و معذوریت‌هاست که دور هم جمع می‌شوند. از لحاظ سازوکارهای درون تشکیلاتی و برنامه‌ریزی اصلاحی دچار آسیب هستیم. 🔹دو دهه است که اقدام درخور و شایسته‌ای انجام نشده که با همبستگی و تقویت روزآمد، نیروهای درون اصلاحات را به نقطه امیدبخشی برسانیم و روزبه‌روز در اثر بی‌تدبیری دچار ریزش شدیم و این انفعال، بدنه اصلاحات را به خود گرفتار کرده است. عضو کانال شوید🔻 https://eitaa.com/joinchat/350486776C9b48097593
⭕️‍ دولت را رفع حصر کنید محمدامین ایمانجانی، مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان نوشت: 🔹دولت سیزدهم‌ وارد سومین سال حیاتش می‌شود. دولت در این دوسال عملکرد مثبتی نداشته؟ چرا، حتما داشته. ضعف و ایراد چطور؟ آن هم حتما بوده است. نسبت این دو به هم چطور است؟ بالاخره دولت در افکار عمومی نمره‌ای می‌گیرد که حاصل سنجش پاسخ دو سوال بالاست؛ نمره‌ای که تخمینش فعلا محل بحث ما نیست. در این چند خط می‌خواهیم از فرآیندی بگوییم که اگر اصلاح نشود، این نمره را هرچه که باشد نزولی‌تر می‌کند. 🔹فرآیندی که نتیجه اعتماد و اتکا به یک مغزافزار است که می‌تواند دستگاه محاسباتی دولت را دچار اخلال جدی کند؛ مغزافزاری که از یک حلقه برساخته می‌شود. حلقه‌ای که می‌خواهد دولت را که عده‌ای گمان می‌کردند در حد شهیدبهشتی ظرفیت اجتماعی دارد به قاسم روان‌بخش و نبویان بدل کند. 🔹حلقه‌ای که دایره‌اش آنقدر تنگ است که در آن شیخ‌حسین انصاریان، جان لاک حساب می‌شود و باید اصلاحش کرد. حلقه‌ای که قصد کرده استارتاپ‌ها را برچسب بی‌ناموسی بزند و با این چسب به‌سمت نافرمانی مدنی ببرد. 🔹حلقه‌ای که به‌جای سیاست‌سازی در اندیشکده‌ها و داشتن ایده حکمرانی نسخه‌های گعده‌ای و کسب‌وکارهای خانگی را می‌پسندد. حلقه‌ای که در حوزه اینترنت و...‌ آنقدر لولوسازی کرده که توانسته است وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور در حوزه اینترنت را تبدیل به لطیفه کند. حلقه‌ای که چون از میان همفکران خودش گزینه‌ای نداشته، قصد تعطیلی مراکز فکری دولت را دارد. 🔹حلقه‌ای که از فرط ناتوانی در کار ایجابی در رسانه، حتی نتوانسته دستاوردهای ملموس دولت مثل عبور از کرونا، شکست بحران برق و... را به باور عمومی‌ تبدیل کند، درعوض وظیفه خود می‌داند که در حوزه رسانه کار سلبی کند. این سیاهه را می‌توان ادامه داد اما در همین حد کفایت می‌کند، چون نگران دولتی هستیم که به آن امید داشته و امید داریم، چون حق دولت می‌دانیم از حصر این حلقه خارج شود. عضو کانال شوید🔻 https://eitaa.com/joinchat/350486776C9b48097593
9.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ تفاوت آیت‌الله خامنه‌ای عضو کانال شوید🔻 https://eitaa.com/joinchat/350486776C9b48097593
گفتمان
⭕️ تفاوت آیت‌الله خامنه‌ای عضو کانال شوید🔻 https://eitaa.com/joinchat/350486776C9b48097593
⭕️ تفاوت آیت‌الله خامنه‌ای علیرضا زادبر کارشناس تاریخ معاصر نوشت: 🔹از جناب عباس میرزای قاجار ولیعهد عصر جنگ طولانی با روس‌ها پرسش اصلی این بود که چرا ایران از قافله علم و ترقی عقب ماند و چگونه مقدور است این کشور عقب افتاده را به دول اروپایی رساند. مصلحان بزرگ، ملی گرایان، وطن دوستان، علما و روشنفکران زیادی در پی پاسخ به این پرسش و حل معضل بودند. هم در قاجار و هم در پهلوی اول و دوم. 🔹کافیست به نام‌ها و اقدامات‌شان نگاه کنید از قائم‌مقام فراهانی تا امیرکبیر، از علی‌اکبر داور تا روشنفکران عصر پهلوی دوم. گاهی حتی شاهان گرایش به اصلاح و ترقی ایران داشتند از ناصرالدین شاه که آورنده مصلحت‌خانه بود تا رضاشاه که با مدل توسعه اقتدارگرایانه و زورمندانه در پی ترقی بود. 🔹همه این رجال مطرح و غیرمطرح، محبوب و نامحبوب به یک دلیل مشترک حذف شدند. اثر کارشان تثبیت نشد. خواسته یا ناخواسته، به عمد یا غیرعمد و آن این بود که آنان ترقی و توسعه ایران را ضمن تثبیت "استقلال" نظام سیاسی تعریف نکردند. قجر وابسته به روس بود. پهلوی اول مدیون انگلستان و پهلوی دوم در دامن ایالات متحده، هر سه از این توسعه بدون استقلال آسیب دیدند. یا کنار گذاشته شدند و یا مردم آنان را کنار زدند. دلیل برجستگی شعار "استقلال" در سال ۱۳۵۷ همین بود. ایرانیان در اوج دورانی که می توانستند پیشرفت کنند در مخمصه روس، انگلیس و آمریکا بودند‌. 🔹تفاوت آیت‌الله خامنه‌ای با سایرین در این بود و هست که ایشان پیشرفت ایران را ضمن حفظ استقلال نظام سیاسی میخواهد. در همه بخش‌ها بر آن تاکید دارد و بدلیل شخصیت محکمی که دارد کوتاه نمی‌آید. درگیری دکتر مصدق با انگلستان بر سر استقلال ملی شدن انرژی نفت دو سال بطول انجامید اما نزاع بر سر انرژی هسته‌ای و ملی ماندن آن بیست و دو سال است. دولت‌ها در این بیست و دو سال تلاش کردند آیت‌الله خامنه‌ای را مجاب کنند که کوتاه بیاید اما نپذیرفت. آنچه که دُر نایاب است. 🔹در تاریخ ما مصلحان زیادی می‌خواستند مقاومت کنند اما نتواستند و از همه مهم‌تر جامعه با آنان همراهی نکرد. طبیعتا هزینه استقلال، هزینه بسیار سنگینی است اما بدون شک هزینه وابستگی بیشتر است و ما هر دو را در تاریخ تجربه کرده‌ایم. آیندگان اهمیت اصرار آیت‌الله خامنه‌ای در بقای استقلال را بیشتر درک خواهند نمود. عضو کانال شوید🔻 https://eitaa.com/joinchat/350486776C9b48097593
⭕️ اقدام مسولانه معاون اول الیاس حضرتی نوشت: روزنامه اعتماد به‌رغم رویکرد تخصصی که در نقد برخی سیاست‌ها و تصمیمات اجرایی و مدیریتی دارد، برخی عزل و نصب‌های دولت را نقد کرده و همواره خواستار استفاده از رویکردهای تخصصی و شایسته‌سالاری می‌شود، اما هرجا که نشانه‌ای از رفتارهای معقول، رویکردهای درست و الگوهای مناسب ببیند به تقویت آنها اقدام کرده و از افراد و جریانات مسبب آنها قدردانی می‌کند. یکی ازاین نوع رفتارهای ارزشمند، رویکردی است که معاون اول رییس‌جمهوری در ایجاد مناسبات ارتباطی نزدیک و چهره‌به‌چهره با اقشار مختلف و کسب وکارهای گوناگون و طیف‌های متفاوت بکار گرفته است. روز پنجشنبه تصاویری از تلویزیون پخش شد که بازتاب‌های مثبت فراوانی در افکار عمومی پیدا کرد و به نظرم لازم است درباره آن صحبت کرد و بانیان آن را ارج نهاد. مخبر، معاون اول رییس‌جمهور به صورت سرزده و بدون اینکه از قبل اطلاع داده باشد از جایگاه‌های سوخت تهران و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی بازدید کرد. مخبر پس از انتشار اخبار و تصاویر شلوغی جایگاه‌های سوخت و پمپ‌بنزین‌ها، بین صفوف جایگاه‌های سوخت حاضر شد و با راننده‌ها و مردم عادی صحبت کرد، درددل‌های‌شان را شنید و نهایتا با ماموران، متولیان ومدیران جایگاه‌های سوخت هم صحبت کرد. اقدامی که به نوبه خود، باعث آرامش افکار عمومی و پایین آمدن التهاب ایجاد شده طی روزهای اخیر شد. اساسا یکی ازمهم‌ترین آرزوهای مردم ایران و مبارزان انقلابی، بهره‌مندی از دولتمردان و مسوولانی بود که بتوانند بصورت عادی ومعمولی میان مردم بروند، با اقشار مختلف سخن بگویند و با حوصله و صبر حرف‌های مردم را گوش بدهند. البته نه فقط شنوای صحبت‌ها و درددل‌های مردم باشند، بلکه بسرعت با استفاده از اختیارات و ظرفیت‌هایی که قانون در اختیار‌شان قرار داده، مطالبات بحق را پاسخ داده و مشکلات و نارسایی‌ها را حل کنند. نمونه بارز این نوع ارتباطات در رفتار و منش مردمی شهید رجایی در سال‌های ابتدایی انقلاب قابل مشاهده است. زمانی که شهید رجایی در شمایل رییس‌جمهور کشور در میان مردم و اقشار مختلف از جمله روستاییان حاضر می‌شد و براحتی با آنها ارتباط برقرار می‌کرد. خاطرم هست یک عکس تاریخی و فراموش نشدنی از دیدار شهید رجایی و یک پیرمرد روستایی منتشر شده بود که در آن، فرد روستایی شانه شهید رجایی را گرفته و خطاب به او می‌گفت: «آقای رجایی، من هم مانند شما مقلد امام(ره) هستم.» در واقع در این تصویر جاودانه به دلیل رفتار درست یک مقام مسوول در عالی‌ترین سطح و یک شهروند روستایی، نقطه مشترکی میان خود و یک دولتمرد پیدا کرده و بر آن پافشاری می‌کرد. این روند اما طی سال‌های بعد ادامه‌دار نبود؛ هرچه از سال‌های ابتدایی انقلاب فاصله گرفتیم، متاسفانه دولتمردان ایرانی به جای زبان و گویش مردمی، بیشتر زبان کارشناسی و روشنفکری را برگزیدند؛ حتی در دوره‌هایی شاهد آن بودیم که جز صحبت و اقناع و استدلال در جلسات روشنفکری و دانشگاهی، دولتمردان قادر به صحبت کردن و ایجاد ارتباط مناسب با مردم عادی، اعم از کارگران، بازنشستگان، کشاورزان و... نبودند. این موضوع آرام آرام به یک نقطه ضعف جدی در مناسبات ارتباطی مسوولان جمهوری اسلامی با مردمی بدل شد که با حضور و مشارکت خود خیمه‌های انقلاب را برپا کرده بودند. این مشکل و نارسایی، امروز هم وجود دارد و جز برخی موارد استثنایی، اغلب مسوولان و متولیان کشور قادر به ایجاد ارتباطات نزدیک و چهره به چهره با مردم نیستند. محمد مخبر در این میان، یکی از معدود افرادی است که از این ویژگی مهم برخوردار است. او به راحتی می‌تواند در صحنه‌های مختلف از جمله بازارها، کارگاه‌ها، کارخانه‌ها، جایگاه‌های سوخت، فروشگاه‌های عرضه اقلام اساسی و... حاضر شده، با اقشار مختلف صحبت کرده و شنوای خواسته‌ها و مطالبات مردم باشد. لازم است از این روحیه مثبت، نقطه قوت و ویژگی درست معاون اول رییس‌جمهوری قدردانی کرد و آن را ستود. البته یک فرد به تنهایی قادر به حل تمامی مشکلات نخواهد بود و نیاز است سایر مقامات دولتی هم از این رفتار درست تبعیت کرده و آن را نهادینه سازند. هنر محمد مخبر و رییس‌جمهوری باید این باشد که مجموعه دولت، هم از توانایی حل مسائل کلان کشور و هم از روحیات مردمی برخوردار شوند. البته جا داشت چنین رفتار و ارتباطی توسط وزیرنفت برنامه‌ریزی و ساماندهی می‌شد. جواد اوجی باید در جایگاه‌های عرضه سوخت حاضر می‌شد و با راننده‌ها و اقشاری که به دلیل نااطمینانی، نبود اعتماد و گسترده شدن شایعه گرانی و کمبود بنزین نگران، مضطرب و ملتهب شده‌ بودند، صحبت می‌کرد. سایر وزرا هم باید این مناسبات ارتباطی را در سطوح و بخش‌های مختلف برنامه‌ریزی کرده و حلقه اعتماد نزدیکی میان دولت و مردم شکل بدهند. اینگونه است که مردم نظام را از خود دانسته و با مشارکت بالای خود کشور را از بزنگاه‌های سخت عبور می‌دهند. @gofteman_ir