💠مسئله تبیین و گفتمان سدید (بخش صد و شانزدهم)
8⃣روش مجادله احسن (قسمت چهل)
[کارشکنی و هجو]
🌀گاهى مخالفت، در قالب كارشكنى و هَجو و تضعيف ايمان مردم است.
💢در این صورت برخورد با اين گروه را آيات ذيل در قالب برخورد شديد با آنان و قطع رابطه و دستگيرى و گاهى اعدام مشخص مىكند:
🔰«وَ اغْلُظْ عَلَيْهِمْ»
[توبه ۷۳]
با سختى و شدّت با كفّار برخورد كن.
🔰«إِذا سَمِعْتُمْ آياتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِها وَ يُسْتَهْزَأُ بِها فَلا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ»
[نساء ۱۴۰]
و چون بشنويد كه به آيات خدا كفر مىورزند و آنان را به مسخره مىگيرند، نبايد با آنان بنشينيد تا به گفتارى ديگر بپردازند.
🔰«لا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَ النَّصارى أَوْلِياءَ»
[مائده ۵۱]
يهود و نصارى را دوست و سرپرست خود نسازيد.
🔰«أُخِذُوا وَ قُتِّلُوا تَقْتِيلًا»
[احزاب ۶۱]
كفّار را بگيريد و به شدّت به قتل رسانيد.
✅گاهى دشمنى آنان با دست بردن به اسلحه و مبارزهى مسلحانه است كه قرآن مىفرمايد:
🔰فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى عَلَيْكُمْ ...
[بقره ۱۹۴]
همان گونه آنان بر شما تعدّى كردند بايد با آنان مقابله به مثل كنيد.
🔴ادامه دارد...
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
💠گفتمان سدید
💠 مسئله تبیین و گفتمان سدید (بخش صد و هفدهم)
8⃣ روش مجادله احسن (قسمت چهل و یک)
[ تفسیر ظریف ]
🌀 بعضى در تفسير آيهى ۴۰ سورهى شورى
بدی در مقابل بدی «وَ جَزاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِثْلُها»
🔰گفتهاند:
مراد اين است كه اگر بدى كسى را با بدى پاسخ داد شما هم مثل او هستى. درحالی که نباید شما مثل کسی که بدی می کند باشی .
🔰 تفسیر آیه به آیه
چنانكه در آيهى ۴۳ همان سوره مىفرمايد:
💢«وَ لَمَنْ صَبَرَ وَ غَفَرَ إِنَّ ذلِكَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ»
و كسى كه تحمّل بدى مردم را داشته باشد و از آنان بگذرد، اين از تصميمات شايسته است .
❇️ با این روشهاست که اسلام زنده می ماند و همیشه تازگی دارد.
🔆 ویژگیهای متقین:
✅ حضرت امیر علیه السلام در اوصاف متقین در خطبهی متقین میفرماید:
⚜... درشدائد صابرند
وَ صَبراً فی شِدَّه
⚜ غیظ وخشمشان رو می خورند(به رو نمیآورند)
⚜وَ مَکظوماً غَیظُهُ
✳️جناب مولانا میگوید:
من ندیدم درجهان جستجو
هیچ اهلیت به از خلق نکو
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
💠گفتمان سدید
مسئله تبیین و گفتمان سدید (بخش صد و هجدهم)
9⃣مخاطبشناسی/ آشنایی با مکر نفس یا خودشناسی (قسمت اول)
🌀بَصیراً بِمَکرِ النَّفس وَمَکائِدِالشَّیطان
گاهی درمورد خودمان دچار شناخت نادرست میشویم. دهها عیب خود را نمی بینیم وبا ذرهبین دنبال عیوب دیگرانیم .
💢هشدارها
در مبانی دینی ما برای اینکه فریب نفس را نخوریم و خود بزرگبینی پیدا نکنیم عبرتهایی را در مقابل دید ما قرار دادهاند.
🔰شیطان وخود بزرگبینی
رئیس مستکبرین شیطان است. شیطان بهای بیش از حدی برای خود قائل شد.
گاهی یک فرد به قدری خود را بالا میبیند که برای خود کسر شان میداند اگر از یک فردی که عنوان اجتماعی یا موقعیت اجتماعی پایینتری دارد حرف حسابی را قبول کند.
✅چه اشکالی دارد وقتی که کسی شما را از اشتباه درآورد بزرگوارانه طوری که همه بشنوند اعلام کنی من متوجه این مساله نبودم یا نشدم؟
〽️گفتن و اعتراف به این مساله فرع بر این است که نفس خبیث خود را بشناسیم که همیشه دنبال این است که امر را بر ما مشتبه کند. نفس ما را دچار خود فریبی میکند.
🔴ادامه دارد...
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
💠گفتمان سدید
💠مسئله تبیین و گفتمان سدید (بخش صد و نوزدهم)
9⃣مخاطبشناسی/ آشنایی با مکر نفس یاخودشناسی (قسمت دو)
💢هشدار
به ما توصیه شده:
هرکس در ذهنش خطور کرد که از فلانی
برترم، او از مستکبرین است و رئیس مستکبرین شیطان است.
🔰احساس خودبرتربینی
وقتی انسان احساس خود برتربینی می کند، این حس مانع پذیرش حقیقت از کسی میشود که او را پایینتر از خود میداند.
🌀من گناه نمیکنم پس بهترم
فردی خدمت امام صادق علیه السلام رسید و گفت:
یابن رسول الله میدانم که فردی گناهکار است.
چطور خود را برتر از او ندانم؟
✅امام صادق فرمود:
اشتباه میکنی. از کجا معلوم که او توبه کرده و عاقبت بخیر شود و تو عاقبت به شر؟
آیا سحره فرعون را ندیدی؟
🔴ادامه دارد...
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
💠گفتمان سدید
💠مسئله تبیین و گفتمان سدید (بخش صد و بیستم)
9⃣مخاطبشناسی/ آشنایی با مکر نفس یا خودشناسی (قسمت سه)
🌀امام خمینی و هشدار به...
امام خمینی در کتاب اربعین خود یکی از عوامل هلاکت انسان را همین خودبرتری بینی میداند
✅ایشان دربخشی از کتاب می فرماید:
فصل در بیان آن که مکائد شیطان از روی میزان است، همان طور که صاحبان عجب در معاصی از مرتبهای به مرتبهای ترقی کرده تا به کفر و زندقه انجامشان رسد.
💢صاحبان عُجب در طاعات از درجه ناقصه عجب به درجه کامله آن ترقی کنند.
✳️مکاید نفس و شیطان در دل از روی میزان و اساس است. هیچ گاه ممکن نیست نفس به شما که دارای ملکه تقوا و خوف از خدا هستید تکلیف قتل نفس یا زنا کند.
❇️یا به کسی که دارای خصلت شرافت و طهارت نفس است پیشنهاد دزدی و راهزنی نماید.
🔆از اوّل امر ممکن نیست به شما بگوید در این ایمان و اعمال به خدای خود منت گذار، یا خود را از زمره محبوبین و محبین و مقربین درگاه قلمداد کن.
🔴ادامه دارد...
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
💠گفتمان سدید
💠مسئله تبیین و گفتمان سدید (بخش صد و بیست و یکم)
9⃣مخاطبشناسی / آشنایی با مکر نفس یا خودشناسی (قسمت چهار)
🌀امام خمینی وهشدار به...
✅ابتدای امر از درجه نازله، رخنه در دل شما باز می کند و شما را وادار میکند به شدت مواظبت در مستحبات و اذکار و اوراد داشته [باشید] و در ضمن عمل یکی از اهل معصیت را در نظر شما به مناسبت حال شما جلوه میدهد و به شما القا میکند که شما از این شخص به حکم شرع و عقل بهترید و اعمال شما موجب نجات شماست و بحمد الله شما پاک و پاکیزه هستید و از معاصی عاری و بری هستید.
🔰از این، دو نتیجه میگیرد:
یکی بدبینی به بندگان خدا و دیگر خود پسندی.
💢که هر دو از مهلکات و سرچشمه مفاسد است.
به نفس و شیطان بگویید:
ممکن است این شخصی که مبتلاست به معصیت دارای ملکهای باشد یا اعمال دیگری باشد که خدای تعالی او را به رحمت خود مستغرق کند و نور آن خلق و ملکه او را هدایت کند و کار او به حسن عاقبت منجر شود
✳️شاید این شخص را خدا مبتلا به معصیت کرده تا مبتلای به عجب که از معصیت بدتر است نشود.
🔴ادامه دارد...
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
💠گفتمان سدید