مسئله تبیین و گفتمان سدید (بخش صد و هجدهم)
9⃣مخاطبشناسی/ آشنایی با مکر نفس یا خودشناسی (قسمت اول)
🌀بَصیراً بِمَکرِ النَّفس وَمَکائِدِالشَّیطان
گاهی درمورد خودمان دچار شناخت نادرست میشویم. دهها عیب خود را نمی بینیم وبا ذرهبین دنبال عیوب دیگرانیم .
💢هشدارها
در مبانی دینی ما برای اینکه فریب نفس را نخوریم و خود بزرگبینی پیدا نکنیم عبرتهایی را در مقابل دید ما قرار دادهاند.
🔰شیطان وخود بزرگبینی
رئیس مستکبرین شیطان است. شیطان بهای بیش از حدی برای خود قائل شد.
گاهی یک فرد به قدری خود را بالا میبیند که برای خود کسر شان میداند اگر از یک فردی که عنوان اجتماعی یا موقعیت اجتماعی پایینتری دارد حرف حسابی را قبول کند.
✅چه اشکالی دارد وقتی که کسی شما را از اشتباه درآورد بزرگوارانه طوری که همه بشنوند اعلام کنی من متوجه این مساله نبودم یا نشدم؟
〽️گفتن و اعتراف به این مساله فرع بر این است که نفس خبیث خود را بشناسیم که همیشه دنبال این است که امر را بر ما مشتبه کند. نفس ما را دچار خود فریبی میکند.
🔴ادامه دارد...
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
💠گفتمان سدید
💠مسئله تبیین و گفتمان سدید (بخش صد و نوزدهم)
9⃣مخاطبشناسی/ آشنایی با مکر نفس یاخودشناسی (قسمت دو)
💢هشدار
به ما توصیه شده:
هرکس در ذهنش خطور کرد که از فلانی
برترم، او از مستکبرین است و رئیس مستکبرین شیطان است.
🔰احساس خودبرتربینی
وقتی انسان احساس خود برتربینی می کند، این حس مانع پذیرش حقیقت از کسی میشود که او را پایینتر از خود میداند.
🌀من گناه نمیکنم پس بهترم
فردی خدمت امام صادق علیه السلام رسید و گفت:
یابن رسول الله میدانم که فردی گناهکار است.
چطور خود را برتر از او ندانم؟
✅امام صادق فرمود:
اشتباه میکنی. از کجا معلوم که او توبه کرده و عاقبت بخیر شود و تو عاقبت به شر؟
آیا سحره فرعون را ندیدی؟
🔴ادامه دارد...
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
💠گفتمان سدید
💠مسئله تبیین و گفتمان سدید (بخش صد و بیستم)
9⃣مخاطبشناسی/ آشنایی با مکر نفس یا خودشناسی (قسمت سه)
🌀امام خمینی و هشدار به...
امام خمینی در کتاب اربعین خود یکی از عوامل هلاکت انسان را همین خودبرتری بینی میداند
✅ایشان دربخشی از کتاب می فرماید:
فصل در بیان آن که مکائد شیطان از روی میزان است، همان طور که صاحبان عجب در معاصی از مرتبهای به مرتبهای ترقی کرده تا به کفر و زندقه انجامشان رسد.
💢صاحبان عُجب در طاعات از درجه ناقصه عجب به درجه کامله آن ترقی کنند.
✳️مکاید نفس و شیطان در دل از روی میزان و اساس است. هیچ گاه ممکن نیست نفس به شما که دارای ملکه تقوا و خوف از خدا هستید تکلیف قتل نفس یا زنا کند.
❇️یا به کسی که دارای خصلت شرافت و طهارت نفس است پیشنهاد دزدی و راهزنی نماید.
🔆از اوّل امر ممکن نیست به شما بگوید در این ایمان و اعمال به خدای خود منت گذار، یا خود را از زمره محبوبین و محبین و مقربین درگاه قلمداد کن.
🔴ادامه دارد...
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
💠گفتمان سدید
💠مسئله تبیین و گفتمان سدید (بخش صد و بیست و یکم)
9⃣مخاطبشناسی / آشنایی با مکر نفس یا خودشناسی (قسمت چهار)
🌀امام خمینی وهشدار به...
✅ابتدای امر از درجه نازله، رخنه در دل شما باز می کند و شما را وادار میکند به شدت مواظبت در مستحبات و اذکار و اوراد داشته [باشید] و در ضمن عمل یکی از اهل معصیت را در نظر شما به مناسبت حال شما جلوه میدهد و به شما القا میکند که شما از این شخص به حکم شرع و عقل بهترید و اعمال شما موجب نجات شماست و بحمد الله شما پاک و پاکیزه هستید و از معاصی عاری و بری هستید.
🔰از این، دو نتیجه میگیرد:
یکی بدبینی به بندگان خدا و دیگر خود پسندی.
💢که هر دو از مهلکات و سرچشمه مفاسد است.
به نفس و شیطان بگویید:
ممکن است این شخصی که مبتلاست به معصیت دارای ملکهای باشد یا اعمال دیگری باشد که خدای تعالی او را به رحمت خود مستغرق کند و نور آن خلق و ملکه او را هدایت کند و کار او به حسن عاقبت منجر شود
✳️شاید این شخص را خدا مبتلا به معصیت کرده تا مبتلای به عجب که از معصیت بدتر است نشود.
🔴ادامه دارد...
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
💠گفتمان سدید
💠مسئله تبیین و گفتمان سدید (صد و بیست و دوم)
9⃣مخاطبشناسی / آشنایی با مکر نفس یا خودشناسی (قسمت پنج)
🌀امام خمینی وهشدار به ...
✅هشدار تکان دهنده استاد امام
❇️شیخ جلیل ما، عارف کامل، شاه آبادی روحی فداه، میفرمودند:
🔰تعییر [سرزنش] به کافر نیز نکنید در قلب، شاید نور فطرتش او را هدایت کند و این تعییر و سرزنش کار شما را منجر به سوء عاقبت کند.
🔆امر به معروف و نهی از منکر غیر از تعییر قلبی است.
✳️بلکه می فرمودند:
کفاری که معلوم نیست با حال کفر از این عالم منتقل شدند لعن نکنید. شاید در حال رفتن هدایت شده باشند و روحانیت آنها مانع از ترقیات شما شود.
✅افزایش فساد بتدریج
💢در هر حال، نفس و شیطان شما را وارد مرحله اولی از عجب می کنند، کم کم از این مرحله شما را به مرحله دیگر و از آن درجه به درجه بالاتر تا بالاخره کار انسان را به جایی برساند که به ایمان یا اعمال خود به ولی نعمت خویش و مالک الملوک منت گذاری کند و کارش به آخر درجه رسد.
🔴ادامه دارد...
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
💠گفتمان سدید
💠مسئله تبیین و گفتمان سدید (صد و بیست و سوم)
9⃣مخاطبشناسی / آشنایی با مکر نفس و یا خودشناسی (قسمت شش)
🌀امام خمینی و هشدار به...
✅بدان که عجب خودش بنفسه از مهلکات و موبقات است و ایمان و اعمال انسان را به باد فنا میدهد. چنانچه راوی سؤال میکند در این حدیث شریف از عجبی که فاسد می کند عمل را؟
✳️امام علیه السلام، یک درجه آن را عجب در ایمان قرار داده است. و در حدیث سابق شنیدی که عجب از گناه شدیدتر است در درگاه حق تعالی.
💢و از آن جهت مؤمن را مبتلای به گناه میفرماید تا ایمن شود از عجب. و رسول اکرم، صلّی الله علیه و آله، آن را یکی از مهلکات قرار داده. و در امالی صدوق سند به امیر المؤمنین علیه السلام، رساند که فرموده است:
〽️من دخله العجب هلک
یعنی «کسی که راه یابد در او عجب، هلاک شود.»
و صورت این سرور در برزخ و ما بعد الموت وحشت و هولناکی سخت است که هیچ وحشتی شبیه آن نیست.
🔰بسا اشاره به آن باشد فرمایش رسول اکرم، صلّی الله علیه و آله و سلم، در وصیتش به امیرالمؤمنین، علیه السلام،: و لا وحدة أوحش من العجب.
🔆یعنی «هیچ تنهایی ترسناکتر نیست از عجب.»
موسی بن عمران، علی نبیّنا و آله و علیه السلام، از شیطان پرسید:
«خبر ده مرا به گناهی که اولاد آدم وقتی مرتکب شود آن را بر او راه یابی و تسلط پیدا کنی.»
گفت:
💢«وقتی عجب کند بر نفس خود و بزرگ شمارد عملش را و کوچک شود در چشمش گناه او.»
🔅خداوند تعالی به داود، علیه السلام، میفرماید:
«ای داود، بشارت ده گناهکاران را و بترسان صدیقان را.»
عرض کرد:
«چطور بشارت دهم آنها را و بترسانم این ها را؟»
⚜فرمود: «بشارت ده گناهکاران را که همانا من قبول می کنم توبه را و میگذرم از گناه. و بترسان صدیقان را که عجب نکنند به اعمال خودشان، زیرا که همانا نیست بندهای که من به پا دارم از برای حساب مگر آنکه هلاک شود»
❇️پناه می برم به خدای تعالی از مناقشه در حساب که صدیقین و بزرگتر از آنها را هلاک میکند.
🔴ادامه دارد...
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
💠گفتمان سدید