eitaa logo
گفتمان سدید
523 دنبال‌کننده
642 عکس
12 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💠مسئله تبیین و گفتمان سدید (بخش صد و سوم) 8⃣روش مجادله احسن (قسمت بیست و هفت) [ ۲) پرهیز از بر انگیختن حس لجاجت] 🌀اگر لجاجت جایگزین حقیقت طلبی شد ، نباید انتظار هدایت داشت. 💢تبیین کننده باید حواسش جمع باشد که مبادا سخنی بگوید که حس لجاجت طرف مقابل را برانگیزد. ✳️حساسیت‌ها‌ی دیگران افراد نسبت به آنچه که اعتقاد دارند و یا نسبت به شخصیت‌هایی که علاقه مند هستند حساسیت ویژه دارند. 〽️شاید در نظر تبیین کننده آنها باطل و پوچ هستند ولی جامعه مخاطب روی آنها حساسیت دارد. ⚜توهین ،فحش دادن و... نه تنها مشکل را حل نخواهد کرد بلکه از همان ابتدا تبیین کننده را زمین گیر خواهد کرد. ✅تبیین ضد تبیین هدف تبیین‌گر هدایت مخاطب و ایجاد جامعه صالح است. اگر در تبیین فحش و ناسزا جای پا پیدا کرد، این نوع از تبیین به ضد خود تبدیل شده و در واقع ضد تبیین خواهد شد. 🔰یک تبیین‌گر متعهد و عاقل کار عبث و باطل انجام نخواهد داد. 🔴طرف مقابلی که هنوز متوجه بطلان اعتقاد و علائق خود نشده و تبیین‌گر به مقدسات او توهین می کند، درواقع به او می‌گوید که من دنبال تعمیق اعتقادات تو هستم، نه اصلاح فکری و هدایت تو. 🔴ادامه دارد... 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 💠گفتمان سدید
💠مسئله تبیین و گفتمان سدید (بخش صد و چهارم) 8⃣روش مجادله احسن (قسمت بیست و هشت) [ناسزا گویی به بت‌ها] 🌀جمعی از مومنین به دلیل ناراحتی شدیدی که از بت‌پرستان داشتند گاهی بت‌های مشرکان را به باد ناسزا می‌گرفتند. 💢قرآن به صراحت نهی می‌کند و رعایت اصول و عفت در بیان حتی در برابر خرافی‌ترین و بدترین آئین ها را لازم می‌شمارد: ✅وَ لا تَسُبّوا الَّذینَ یَدعُونَ مِن دونِ اللهِ فَیَسُبُّوالّلهَ بِغَیرِ عِلم [انعام ۱۰۸] ✳️کسانی که غیر خدا را می‌خوانند سَبُّ و دشنام ندهید که در نتیجه آنان هم بدون علم خدا را دشنام دهند. 〽️توهین به اعتقاد خود ❇️مشرکان هم خدا را قبول داشتند ولی بت را هم شریک می‌دانستند. وقتی مومنین به بت مورد علاقه آنان توهین می‌کردند. 🔰آنها هم چون سطحشان پایین بود به لجاجت می‌افتادند و خدایی را که اعتقاد داشتند مورد اهانت قرار می‌دادند. 🔆آنها فکر می کردند در راه خدا به بت‌های مشرکین بدگویی می‌کنند ولی خودشان باعث توهین به ذات باری تعالی می‌شدند. 💢لغزش برخی تبیین‌گرها گاهی برخی‌ها به شخصیت‌هایی علاقه دارند که به نظر تبیین‌کننده آن شخصیت‌ها منفی هستند. ❎از طرفی همان افرادی که علاقمند به شخصیت منفی به زعم تبیین‌کننده هستند، شخصیت یا شخصیت‌هایی را که تبیین کننده علاقه دارد آنان نیز علاقه دارند. 🔰اما به خاطر کج سلیقگی یا تعصب شدید تبیین‌گر که باعث ناراحتی شده به شخصیت مورد علاقه طرف مقابل توهین می‌کند. 🔆در نهایت آن طرف هم به شخصیت مورد علاقه تبیین‌گر توهین می‌کند که خودش هم قبولش دارد. ⁉️چرا تبیین‌کننده توهین کند که طرف به خاطر لجاجت انحراف بیشتری پیدا کند. 🔴ادامه دارد... 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 💠گفتمان سدید
💠مسئله تبیین و گفتمان سدید (بخش صد و پنجم) 8⃣روش مجادله احسن (قسمت بیست و نه) 🌀عظمت روحی و تبیین 🔰به هرمیزانی که سطح شخصیتی و فکری افراد بالاتر باشد به واقعیت‌ها توجه بیشتری دارند. 💢درک این مسئله که شخصیتی مانند رسول خدا (ص) که مورد آزار واذیت، زخم زبان ،دیدن شکنجه یاران و...قرار می گیرد و نه تنها فحش نمی‌دهد بلکه حاضر نیست نفرین کند و از خدا خواهان هدایت آنها می‌شود، برای هر کسی مقدور نیست. 🔰علی (ع) و الگوی تبیین معاویه و طرفدارانش حکم باغی را دارند آنان به جای اینکه تن به ولایت و خلافت علی (ع) دهند راه جنگ و خصومت را پیشه خود ساخته‌اند. ✅یاران حضرت امیر از این طغیان خشمگین هستند. خشم انسان را به مسیرهای انحرافی سوق می دهد (توهین ،دشنام ،افراط در مجازات ،ظلم و...) 〽️برخی از یاران حضرت امیر (ع)هنوز به حد رشد لازم نرسیده اند. شروع به سب و دشنام معاویه و یارانش می کنند. بزرگی و عظمت آن حضرت اجازه نمی‌دهد که از شنیدن دشنام محظوظ شده و لذت ببرد. ❇️او برای همه اعصار درس انسانیت می‌دهد و موجب ارتقاء یارانش و آیندگان می‌شود... 🔴ادامه دارد... 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 💠گفتمان سدید
💠مسئله تبیین و گفتمان سدید (بخش صد و ششم) 8⃣روش مجادله احسن (قسمت سی) 🌀اخلاق تبیینی 🔰حضرت امیر در مقابله با دشنام طرفدارانش نسبت به اهل شام می‌فرماید: 💢من خوش ندارم که شما دشنام دهنده باشید. [به جای دشنام] اما اگر کردارشان را تعریف و حالات آنان را بازگو می‌کردید به سخن راست نزدیک‌تر و عذر پذیر‌تر بود . ✅خوب بود به جای دشنام آنان می‌گفتید: ✳️خدایا خون ما و آنها را حفظ کن. بین ما و آنها را اصلا ح فرما و آنان را از گمراهی به راه راست هدایت فرما. تا آنان که جاهلاند حق را بشناسند. و آنان که با حق می‌ستیزند پشیمان شده و به حق بازگردند. [خطبه ۲۰۶ | ترجمه نهج البلاغه مرحوم دشتی] 🔆امام تشویق به تبیین رویکرد شامی‌ها می‌نماید، تا مسائل روشن گردد. کسی که منطق دارد اصولا نیازی به پرخاشگری وفحش ندارد. 〽️آنان که کم می آورند و ساخته شده نیستند رو به فحاشی می‌آورند. 💢دلسوزی و تبیین حضرت به قدری تشنه هدایت انسان‌ها است که دشمنی تحت الشعاع قرار می‌گیرد. حتی دعا می‌نماید که خون آنها ریخته نشود؛ ❇️اَللهُمَّ احقِن دِمائَنا وَدِمائَهُم... خدایا خون ما وخون دشمنان ما را حفظ کن. وَاَصلِح ذاتَ بَینِنا وَبَینِهِم بین ما صلح وآنان صلح برقرار فرما وَاهدِهِم مِن ضَلالَتِهِم حَتّی یَعرِفَ الحَقَّ مِن جَهلِهِ... وآنان را از گمراهی به راه است هدایت کن. 🌀تا آنان که جاهلند حق را بشناسند ... 🔴ادامه دارد... 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 💠گفتمان سدید
💠مساله تبیین وگفتمان سدید (بخش صدوهفتم) 8⃣روش مجادله احسن (قسمت سی ویک ) 🔶ادب رافع لجاجت . 🔹وقتی تبیین کننده ادب برخورد با مخالف را رعایت کرد . طرف مقابل هم تاثیر می پذیرد وهمانگونه برخورد می کند . 🔰این جهان کوه است وفعل ما ندا سوی ما آید نداها را صدا ✅ادب شهید بهشتی ✳️زمانی متدینین از "کارل مارکس" بخاطر مادیگرایی او و ایجاد انحراف فکری دردیگران ناراحت بودند و برخی بدنبال تخفیف دادن او . 💢یکی از نزدیکان شهید بهشتی می گوید: سال ۵۶ شهید بهشتی آمده بود انگلیس. رفتیم قبرستانی که مارکس هم آنجا دفن شده بود. 🔸خواستیم قبر اوراهم پیدا کنیم وببینیم. 📌هرکس به تناسب شغلش سنگ قبرش طراحی شده بود. ✂️به طور مثال اگر کسی خیاط بود روی قبرش قیچی طراحی شده بود. یکی از فامیل قبری را نشان داد وگفت مارکس را پیدا کردم. ✅چون سگی روی آن قبر نشسته بود! 🔰شهید بهشتی ناراحت شدند وکاملا جدّی گفتند : ♦️اگر ما باکسی اختلاف مبنایی هم داشته باشیم هیچگاه به او توهین نمی کنیم  . بگردید قبر مارکس را پیدا کنید. 🔰شهید بهشتی : هرگاه دیدید درمناظره یا مباحثه ایی دیگر آهنگ حقیقت جویی نیست ، آنرا ادامه ندهید که هیچ نفع ونتیجه ای ندارد. 🔴ادامه دارد... 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 💠گفتمان سدید
💠مسئله تبیین و گفتمان سدید (بخش صد و هشتم) 8⃣روش مجادله احسن (قسمت سی و دو) [انصاف] 🌀شاید کسی در مجموع بر حق باشد ولی حاضر نشود هیچ نکته مثبتی را که طرف مقابل دارد به آن اذعان کند. این رویکرد ناشی از بی‌انصافی تبیین‌کننده است. 💢در بحث‌ها نهایت انصاف را باید رعایت کرد تا طرف حس کند که گوینده به راستی درصدد روشن کردن واقعیات است. ❇️خواص شراب شراب موجب عقل زدایی، فساد و انحراف است. اما خداوند متعال که آن را تحریم می‌کند از مزایای شراب هم می‌گوید: "يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ ۖ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا ۗ" "(ای پیغمبر) از تو از حکم شراب و قمار می‌پرسند، بگو: در این دو کار گناه بزرگی است و سودهایی برای مردم دارند، ولی زیان گناه آن دو بیش از منفعت آنهاست. 🔴ادامه دارد... 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 💠گفتمان سدید
💠مسئله تبیین و گفتمان سدید (بخش صد و نهم) 8⃣روش مجادله احسن (قسمت سی و سه) [حضرت امیر و انصاف] 🌀علی (ع) در خطبه متقین یکی از ویژگی‌های افراد باتقوا را انصاف می‌داند. 🔰می‌فرماید: ...لایَخرُجُ مِنَ الحَقّ... آدم باتقوا از حق و انصاف خارج نمی‌شود. ❇️انصاف و رفع اختلاف یکی از عوامل رفع اختلافات رعایت انصاف است. 🔆اگر انسان‌ها ساخته شوند و نسبت به حقوق دیگران احساس مسئولیت نمایند. و به نقاط قوت طرف خود اذعان کرده و بپذیرند مقدمه تفاهم و دوستی خواهد شد. 💢علی علیه السلام: انصاف اختلافات را از بین می‌برد و موجب الفت وهمبستگی می شود. [غررالحکم و دررالکلم] ⚜روش شهید بهشتی در تبیین بهشتی هیچگاه توهین نمی‌کرد. درصورت یافتن اشتباهی در طرف مقابل آن را بزرگ و به رخ طرف نمی‌کشید. 〽️سعی می‌کرد از همه نگاه‌ها استفاده کند‌؛ بسیار منصف بود. 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 💠گفتمان سدید