💠مسئله تبیین و گفتمان سدید (بخش صد و پنجم)
8⃣روش مجادله احسن (قسمت بیست و نه)
🌀عظمت روحی و تبیین
🔰به هرمیزانی که سطح شخصیتی و فکری افراد بالاتر باشد به واقعیتها توجه بیشتری دارند.
💢درک این مسئله که شخصیتی مانند رسول خدا (ص) که مورد آزار واذیت، زخم زبان ،دیدن شکنجه یاران و...قرار می گیرد و نه تنها فحش نمیدهد بلکه حاضر نیست نفرین کند و از خدا خواهان هدایت آنها میشود، برای هر کسی مقدور نیست.
🔰علی (ع) و الگوی تبیین
معاویه و طرفدارانش حکم باغی را دارند آنان به جای اینکه تن به ولایت و خلافت علی (ع) دهند راه جنگ و خصومت را پیشه خود ساختهاند.
✅یاران حضرت امیر از این طغیان خشمگین هستند. خشم انسان را به مسیرهای انحرافی سوق می دهد (توهین ،دشنام ،افراط در مجازات ،ظلم و...)
〽️برخی از یاران حضرت امیر (ع)هنوز به حد رشد لازم نرسیده اند. شروع به سب و دشنام معاویه و یارانش می کنند. بزرگی و عظمت آن حضرت اجازه نمیدهد که از شنیدن دشنام محظوظ شده و لذت ببرد.
❇️او برای همه اعصار درس انسانیت میدهد و موجب ارتقاء یارانش و آیندگان میشود...
🔴ادامه دارد...
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
💠گفتمان سدید
💠مسئله تبیین و گفتمان سدید (بخش صد و ششم)
8⃣روش مجادله احسن (قسمت سی)
🌀اخلاق تبیینی
🔰حضرت امیر در مقابله با دشنام طرفدارانش نسبت به اهل شام میفرماید:
💢من خوش ندارم که شما دشنام دهنده باشید.
[به جای دشنام] اما اگر کردارشان را تعریف و حالات آنان را بازگو میکردید به سخن راست نزدیکتر و عذر پذیرتر بود .
✅خوب بود به جای دشنام آنان میگفتید:
✳️خدایا خون ما و آنها را حفظ کن.
بین ما و آنها را اصلا ح فرما
و آنان را از گمراهی به راه راست هدایت فرما.
تا آنان که جاهلاند حق را بشناسند.
و آنان که با حق میستیزند پشیمان شده و به حق بازگردند.
[خطبه ۲۰۶ | ترجمه نهج البلاغه مرحوم دشتی]
🔆امام تشویق به تبیین رویکرد شامیها مینماید، تا مسائل روشن گردد. کسی که منطق دارد اصولا نیازی به پرخاشگری وفحش ندارد.
〽️آنان که کم می آورند و ساخته شده نیستند رو به فحاشی میآورند.
💢دلسوزی و تبیین
حضرت به قدری تشنه هدایت انسانها است که دشمنی تحت الشعاع قرار میگیرد. حتی دعا مینماید که خون آنها ریخته نشود؛
❇️اَللهُمَّ احقِن دِمائَنا وَدِمائَهُم...
خدایا خون ما وخون دشمنان ما را حفظ کن.
وَاَصلِح ذاتَ بَینِنا وَبَینِهِم
بین ما صلح وآنان صلح برقرار فرما
وَاهدِهِم مِن ضَلالَتِهِم حَتّی یَعرِفَ الحَقَّ مِن جَهلِهِ...
وآنان را از گمراهی به راه است هدایت کن.
🌀تا آنان که جاهلند حق را بشناسند ...
🔴ادامه دارد...
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
💠گفتمان سدید
💠مساله تبیین وگفتمان سدید (بخش صدوهفتم)
8⃣روش مجادله احسن (قسمت سی ویک )
🔶ادب رافع لجاجت .
🔹وقتی تبیین کننده ادب برخورد با مخالف
را رعایت کرد .
طرف مقابل هم تاثیر می پذیرد وهمانگونه برخورد می کند .
🔰این جهان کوه است وفعل ما ندا
سوی ما آید نداها را صدا
✅ادب شهید بهشتی
✳️زمانی متدینین از "کارل مارکس" بخاطر
مادیگرایی او و ایجاد انحراف فکری دردیگران ناراحت بودند و برخی بدنبال
تخفیف دادن او .
💢یکی از نزدیکان شهید بهشتی می گوید:
سال ۵۶ شهید بهشتی آمده بود انگلیس.
رفتیم قبرستانی که مارکس هم آنجا دفن شده بود.
🔸خواستیم قبر اوراهم پیدا کنیم وببینیم.
📌هرکس به تناسب شغلش سنگ قبرش طراحی شده بود.
✂️به طور مثال اگر کسی خیاط بود روی قبرش قیچی طراحی شده بود.
یکی از فامیل قبری را نشان داد وگفت مارکس را پیدا کردم.
✅چون سگی روی آن قبر نشسته بود!
🔰شهید بهشتی ناراحت شدند وکاملا جدّی گفتند :
♦️اگر ما باکسی اختلاف مبنایی هم داشته باشیم هیچگاه به او توهین نمی کنیم .
بگردید قبر مارکس را پیدا کنید.
🔰شهید بهشتی :
هرگاه دیدید درمناظره یا مباحثه ایی دیگر آهنگ حقیقت جویی نیست ، آنرا ادامه ندهید که هیچ نفع ونتیجه ای ندارد.
🔴ادامه دارد...
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
💠گفتمان سدید
💠مسئله تبیین و گفتمان سدید (بخش صد و هشتم)
8⃣روش مجادله احسن (قسمت سی و دو)
[انصاف]
🌀شاید کسی در مجموع بر حق باشد ولی
حاضر نشود هیچ نکته مثبتی را که طرف مقابل دارد به آن اذعان کند. این رویکرد ناشی از بیانصافی تبیینکننده است.
💢در بحثها نهایت انصاف را باید رعایت کرد
تا طرف حس کند که گوینده به راستی درصدد روشن کردن واقعیات است.
❇️خواص شراب
شراب موجب عقل زدایی، فساد و انحراف
است. اما خداوند متعال که آن را تحریم میکند
از مزایای شراب هم میگوید:
"يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ ۖ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا ۗ"
"(ای پیغمبر) از تو از حکم شراب و قمار میپرسند، بگو:
در این دو کار گناه بزرگی است و سودهایی برای مردم دارند، ولی زیان گناه آن دو بیش از منفعت آنهاست.
🔴ادامه دارد...
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
💠گفتمان سدید
💠مسئله تبیین و گفتمان سدید (بخش صد و نهم)
8⃣روش مجادله احسن (قسمت سی و سه)
[حضرت امیر و انصاف]
🌀علی (ع) در خطبه متقین یکی از ویژگیهای افراد باتقوا را انصاف میداند.
🔰میفرماید:
...لایَخرُجُ مِنَ الحَقّ...
آدم باتقوا از حق و انصاف خارج نمیشود.
❇️انصاف و رفع اختلاف
یکی از عوامل رفع اختلافات رعایت انصاف است.
🔆اگر انسانها ساخته شوند و نسبت به حقوق دیگران احساس مسئولیت نمایند. و به نقاط قوت طرف خود اذعان کرده و بپذیرند مقدمه تفاهم و دوستی خواهد شد.
💢علی علیه السلام:
انصاف اختلافات را از بین میبرد و موجب الفت وهمبستگی می شود.
[غررالحکم و دررالکلم]
⚜روش شهید بهشتی در تبیین
بهشتی هیچگاه توهین نمیکرد. درصورت یافتن اشتباهی در طرف مقابل آن را بزرگ و به رخ طرف نمیکشید.
〽️سعی میکرد از همه نگاهها استفاده کند؛ بسیار منصف بود.
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
💠گفتمان سدید
💠مسئله تبیین و گفتمان سدید (بخش صد و دهم)
8⃣روش مجادله احسن (قسمت سی و چهار)
[تبیین و رفع انحراف]
🌀شهید مطهری که با انحرافات مبارزه میکرد و تبیین مینمود. به نکاتی در روشهای تبیینی اشاره می کند که امروزه راهنمای خوبی برای تبیین کنندگان است.
🔰ایشان میفرماید:
چاره کردن انحرافات بدون در نظر گرفتن مزایا و بدون احترام گذاشتن به آنها میسر نیست.
💢اگر بخواهیم به این امور بیاعتنا باشیم محال است که بتوانیم جلوی انحرافات فکری و اخلاقی نسل آینده را بگیریم .
[ده گفتار، صفحه ۱۸۲]
⚠️نسلها دارای معایب و محاسنی هستند.
وقتی تبیین کننده فقط در معایب تمرکز نماید و مزایا را در نظر نگیرد چگونه انتظار دارد مخاطب به سخن او توجه کند؟
❇️دانشجو و دانش آموز
امروز یکی از امور مهم نحوه چگونگی تعامل با جوانان است. به هر حال در خیلی از افراد یک ذهنیت منفی نسبت به برخی مسئولین شکل گرفته است.
🔆برای تبیین این موضوع میشود عیوب برخی از آنها را برجسته کرد و هیج توجهی به امتیازات آنها نداشت و میشود ابتدا نقاط قوت آنها را برجسته کرد و از امتیازات آنها گفت.
⚜وقتی تبیین کننده مطرح میکند که نسل
امروز ما به توسعه فکری رسیده، اگر درست برخورد شود دل پاکی دارد و میپذیرد، از طرفی برخی مسئولین دارای معایبی هستند که باید معایب را برطرف کنند.
🔰در این صورت مخاطب بهتر پای صحبت تبیینکننده مینشیند و توجه میکند.
✅وقتی مقدمه تفاهم ایجاد شد در مرحله بعدی تبیین کننده میتواند انتظاراتش را از نسل جوان به زبان آورده و چشماندازی نشان دهد که دنیای مخاطب و زاویه دید او را تغییر دهد.
〽️بی انصافی اجازه نمیدهد که تبیین کننده به این مرحله برسد.
🔴ادامه دارد....
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
💠گفتمان سدید
💠مسئله تبیین و گفتمان سدید (بخش صد و یازدهم)
8⃣روش مجادله احسن (قسمت سی و پنج)
[تبیین درست چهره غرب]
🌀برخی نسبت به غرب چنان گارد منفی میگیرند که انگار نسبت ما با آنان تضاد مطلق است.
🔰گویی درغرب هرچه هست باطل است.
❇️برخی هم چنان دلباخته غربند که هیچ عیبی در آن نمیبینند و یکسره ارزشهای خود را زیر سوال میبرند.
🔆مطهری و نگاه منصافه به غرب
شهید مطهری برای غرب دو چهره در نظر میگیرد:
الف) چهره مثبت
چهره مثبت و درخور استفاده که مسلمانان باید به آن به دید احترام بنگرند. زیرا تمدن غرب نوآوریهایی در زمینه دانش های انسانی و تجربی به ارمغان آورده و دشواری هایی را برطرف کرده است.
ب) چهره منفی
چهره منفی و فساد انگیز مدنی آن است. استاد به نسل جوان هشدار میدهد که فریب جلوهگریهای آن را نخورید.
[مجله حوزه ،شماره ۱۰۵]
💢استاد در برخورد با اندیشمندان غرب نقاط قوت آنها را تبیین می کند و بعد به ضعف های نظری و فکری آنان پرداخته و با موفقیت تبیین میکند.
✅یکی از ایدئولوگهای مارکسیستها میگوید:
مطهری چنان منصافه نظر مارکسیستها را تبیین میکرد که طرفداران مارکسیسم نمیتوانستند آن گونه تبیین کنند.
❇️پذیرش حق و مخالفین
در رابطه با مخالفین باید بدانیم که اگر مخالفی حرف حقی را زد وظیفه پذیرفتن حق است. اینطور نیست که چون مخالف است، باید رویکردها و نظرات صحیحش را هم رد کنیم.
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
💠گفتمان سدید