قلعه خیبر را بگشایند فرمود: «لاُعْطِیَنَّ الرّایَةَ رَجُلا یُحِبُّ اللّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یُحِبُّهُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ»; (پرچم را به دست مردى خواهم داد که خدا و رسولش را دوست دارد و خدا و رسولش نیز او را دوست مى دارند). آنگاه پرچم را به دست على(علیه السلام) داد وفتح و پیروزى حاصل شد. ج) وقتى که (در ماجراى مباهله) آیه ۶۱ سوره آل عمران (فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ...) نازل شد، رسول خدا(صلى الله علیه وآله)، على و فاطمه و حسن و حسین(علیهم السلام) را فرا خواند و فرمود: «اَللّهُمَّ هؤُلاءِ أَهْلِی»; (خداوندا! اینان خاندان من هستند که مشمول این آیاتند).(۷)
معاویه کینه توز عجیبى بود و شاید کمتر کسى در کینه توزى به پاى او مى رسید تا آنجا که درخواست بزرگان اسلام و حتّى برخى از بنى امیّه را جهت ترک این عمل زشت و نفرت انگیز رد مى کرد و همچنان به کار خویش ادامه مى داد .
علاّمه مجلسى نقل مى کند: در ملاقاتى که ابن عبّاس با معاویه داشت، به وى گفت: اى معاویه! تو على را مى شناسى و سابقه او را در اسلام مى دانى و به فضل و مقام وى آگاهى; اکنون که وى از دنیا رفته است، دستور بده بر منبرهایتان به وى ناسزا نگویند. معاویه با وقاحت تمام درخواست وى را رد کرد.(۸)
ابوعثمان جاحظ مى گوید: گروهى از بنى امیّه با توجّه به آثار منفى این کار ـ به معاویه گفتند: تو به آنچه خواستى رسیدى، دیگر از لعن على دست بردار! پاسخ داد: نه به خدا سوگند! باید آن قدر این کار ادامه یابد، تا کودکان با آن بزرگ شوند و بزرگسالان با آن پیر گردند و هیچ کس فضیلتى براى على نگوید!(۹)
به هر حال، با این برنامه، لعن على(علیه السلام) و خاندان وى به صورت یک سنّت درآمد و هفتاد هزار منبر در عصر امویین در سراسر کشور اسلامى نصب شد و بر فراز آن ها، على(علیه السلام) را لعن مى کردند.(۱۰)
این برنامه تا زمان عمربن عبدالعزیز ادامه داشت و آثار منفى آن هر روز آشکارتر مى شد; تا آن که وى در زمان خلافت خویش (سال ۹۹ هجرى) طىّ بخش نامه اى به همه بلاد اسلامى دستور لغو این سنّت زشت را صادر کرد.(۱۱)
آرى بنى امیّه براى کتمان سابقه زشت خود و جلوگیرى از نشر فضایل على(علیه السلام)و در نتیجه گرایش مردم به «خطّ علوى» به سبّ و لعن آن حضرت روى آوردند. در واقع، آنان ادامه حکومت جنایت بار خویش را بر پایه چنین سنّتى استوار مى دیدند. این نکته اى است که «مروان بن حکم» بدان تصریح کرده است .
در تاریخ مى خوانیم که وقتى از «مروان حکم» سؤال شد که چرا شما على را سبّ و لعن مى کنید؟ و این کار چه نفعى براى شما دارد؟ پاسخ داد: «لاَ یَسْتَقِیمُ لَنَا الاَمْرُ إِلاَّ بِذَلِکَ»; (حکومت ما جز با این کار سامان نمى یابد).(۱۲)
آنان با طرح و گسترش چنین حرکت زشت و ناجوانمردانه اى، آزار، کشتن و اسارت خاندان هاشمى را براى مزدوران خویش امرى ساده و حتّى مورد رغبت و پسندیده مى ساختند و در پناه آن به اهداف شوم دنیا طلبانه خویش دست مى یافتند.(۱۳)
با وجود منع صد ساله نقل و کتابت حدیث و فضایل خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله و از میان رفتن بسیاری از آن روایات باز تعداد روایات متواتر و غیر قابل انکار است.
حقانیت علی علیه السلام نور خداست يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ ﴿۸﴾سوره الصف
مى خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند و حال آنكه خدا گر چه كافران را ناخوش افتد نور خود را كامل خواهد گردانيد (۸)سوره صف.
پی نوشت :
(۱) الغدیر، ج ۲، ص ۱۰۱-۱۰۲ .
(۲)این کلمات را ابن ابى الحدید در شرح خود (ج ۴، ص ۵۶) به نقل از جاحظ آورده است که به علّت زشتى این کلمات، از نقل آن خوددارى مى کنیم .
(۳) تاریخ طبرى، ج ۴، ص ۵۲ و بحارالانوار، ج ۲۳، ص ۱۶۹ .
(۴) شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج ۱۱، ص ۴۴ .
(۵) تاریخ طبرى، ج ۴، ص ۱۸۸ (حوادث سال ۵۱ هجرى) و کامل ابن اثیر، ج ۳، ص ۴۷۲ .
(۷)عقد الفرید، ج ۴، ص ۳۶۶ .
(۷)صحیح مسلم، کتاب فضائل الصحابة، باب فضایل على بن ابى طالب، حدیث سوم، با تلخیص .
(۸) بحارالانوار، ج ۳۳، ص ۲۵۶ .
(۹) شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج ۴، ص ۵۷ و الغدیر، ج ۲، ص ۱۰۲ .
( ۱۰ )ربیع الابرار زمخشرى، ج ۲، ص ۱۸۶ (مطابق نقل الغدیر، ج ۱۰، ص ۲۶۶ ).
( ۱۱ ) کامل ابن اثیر، ج ۵، ص ۴۲ و شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج ۴، ص ۵۸. (براى آگاهى بیشتر از ماجراى سنّت معاویه و پیروانش در سبّ و لعن مولا(علیه السلام) رجوع کنید به: الغدیر، ج ۲، ص ۱۰۱ به بعد و ج ۱۰، ص ۲۵۷ به بعد; شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج ۴، ص ۵۶ به بعد ; پیام امام امیرالمؤمنین(علیه السلام)، ج ۲، ص ۶۵۲ و دائرة المعارف الاسلامیة الشیعیة، ج ۱، ص ۵۹ ).
( ۱۲ ) رجوع کنید به: انساب الاشراف، ج ۲، ص ۴۰۷; شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج ۱۳، ص ۲۲۰ و الغدیر، ج ۷، ص ۱۴۷، ج ۸، ص ۲۶۴ و ج ۹، ص ۳۹۲ .
۱۳ )گرد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠💠 علی مع القرآن و القرآن مع علی....🌴
✍ #نشر_فضائل_امام_علی_بن_ابی_طالب_علیه_السلام
#تبلیغ_غدیر_واجب_است
#غدیر
#علی_ولی_الله
💠 #نشر_حداکثری💠
┈┈┈┈••✾🌿🌺🌿✾••┈┈┈┈
4_5981203243462557930.m4a
3.89M
آقا بیاکه #فاجعه از حد گذشته است
انسان ز مرز هر چه نباید گذشته است..
هر روز ترس و توطئه، هر روز مرگ و خون
آقا بیا که فاجعه از حد گذشته است..😔
💔 #درد_و_دل با مهدی فاطمه(س)
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
⭕️ سوال:
❓آیا روح بعد از مرگ در عالم برزخ به آب و غذا نیاز دارد ؟
🔰 بله روح به آب و غذا نیاز ندارد اما انسان در عالم برزخ نیز دارای جسم می باشد و به آن جسم مثالی می گویند که در بعضی از جهات مثل حجم، قد، شکل و اندازه همانند این بدن است و در بعضی جهات با این جسم فرق می کند بطور مثال آن بدن جرم ندارد لذا سقوط نمی کند و به راحتی می تواند در هوا پرواز کند و در یک لحظه مسافت های طولانی را طی کند و از این طرف عالم به آن طرف عالم برود و به راحتی روی آب راه رود و از دیوار عبور کند.
✳️ پس در برزخ نیز خوردن و آشامیدن وجود دارد اما جنس آن غذا متناسب با جسم مثالی انسان است و با این غذاهایی که ما می خوریم فرق می کند.
📚 بیانات استاد محمدی شاهرودی
📎 #اعتقادی
📎 #عالم_برزخ
📎 #معاد_شناسی
💠 حدیث روز 💠
❇️ أمیرالمؤمنین(ع) در کلام رسول خوبیها
🔻 رسولخدا صلیاللهعلیهوآله خطاب به أميرالمؤمنين(علیهالسلام):
أنت أول من آمن بي وأنت أول من يصافحني يوم القيامة وأنت الصديق الأكبر وأنت الفاروق الذي يفرق بين الحق والباطل وأنت يعسوب المسلمين والمال يعسوب الكفار
🔅 تو #اولين كسي بودي كه به من ايمان آوردي و
🔅 اولين كسي هستي كه در روز قيامت با من مصافحه خواهي كرد.
🔅 تو صدّيق اكبر و فاروقي هستي كه حق را از باطل جدا میكني.
🔅 تو پيشواي مؤمنان و «مال» پيشواي كافران است.
📚 ينابيع المودة: ص 73
•┈┈••✾••┈┈•
12.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 عید باعظمت غدیر عید الله الاکبر عید ولایت و خلافت مولی امیرالمومنین امام علی علیه السلام مبارک 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 جشن تولد برای سگ🦮
چند روز دیگه که ماه محرم میاد ببینید همینها چطور کاسه داغ تر از آش میشن و میگن:پولاتون رو خرج نذری نکنید،کربلا نرید خرج عربا نکنید،بدین به فقرا🧐🧐
ولی الآن تو ایران هیچ فقیری وجود نداره وهمه ثروتمندن😔
#جاهلیت_مدرن
EydGhadir1398[03].mp3
4.32M
💠 حکم ولایت دست حیدر بود (مدح)
🎙 بانوای : حاج میثم مطیعی
🌸 ویژه عیـد غـدیر خم
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋