eitaa logo
گلبانگ سربلندی
385 دنبال‌کننده
297 عکس
30 ویدیو
17 فایل
این کانال توسط اینجانب ( علی رضا مهران فر) در راستای همفکری و پاسخ به نیازها و سؤالات و ارائه مباحث فکری، فرهنگی و دینی ایجاد شده است؛ به خصوص برای اهالی دانش و فرهنگ و تعلیم و تربیت. ایدی جهت ارتباط @Alirmehr
مشاهده در ایتا
دانلود
هو العلیم 🔅 آیا علم تجربی انسان را به خدا می رساند؟ ♻️ علم تجربی(science) علم شناخت طبیعت و محسوسات و آزمایش و استدلال درون آن است. 🔸 پس موضوع آن، امور فرا مادی نیست. در نتیجه نه می تواند فراماده را رد و نه اثبات نماید. چون از ابتدا موضوع خود را طبیعت قرار داده، اما شوربختانه در موارد و مقاطعی، غیرمسئولانه، دست به انکار زده است!! 💠 اما چگونه دانشمندان زیادی از راه علم تجربی، به خداوند و عالم ماورا راه یافته اند؟ (رجوع نمایید به کتاب اثبات وجود خدا ، نویسنده: جان کلوور مونسما و ... ترجمه مرحوم احمدآرام و ...) 🍀 آنان که از علم تجربی به خدا رسیده اند در واقع یافته های علم را مقدمه و ماده استدلال عقلی نموده اند و یا در کنار فطرت خداشناسی قرار داده و محصول خداشناسی برداشت نموده اند. پس در واقع یافته های تجربی دستمایه فعالیت عقل یا فطرت شده و گرنه علم تجربی به تنهایی به چنین نتایجی نمی رسد. 🔅 البته چون این فرآیند در مواردی تا حدی ناخود آگاه است حتی خود کسی که با دیدن عجایب آفرینش جل الخالق می گوید از این فرآیند آگاه نیست لذا گمان می کند با علم تجربی به خدا رسیده است. 💎 نکته بسیار دقیق: علم تجربی می تواند آثار ماوراء الطبیعه را در طبیعت مشاهده و کشف نماید. مانند اثر اندیشه(که مادی نیست) در وقایع، یا اثر نیروی فوق طبیعی مرتاضان در طبیعت یا اثر اعتقادات و دعا در بهبود بیماران صعب العلاج و ... واین نکته عطفی است که با پیشرفت علم، ابعاد بزرگتری از ماوراء برای ما روشن و اثبات می شود. 🔸🔹♦️🔸🔹♦️🔸🔹♦️ ♦️🔹🔸♦️🔹🔸♦️🔹🔸 https://eitaa.com/golbang_sarbolandi
از فردا، یکشنبه ۲۲ مردادماه ۱۴۰۲ به مدت یازده روز بعد از اذان مغرب کارشناس: علی رضا مهران فر
✅ 🍃سلسله درس گفتارهای عاشورا (شماره ۳) با حضور حداکثری عاشورا پژوهان کشور 📜 گواهی : پس از قبولی در آزمون پایان دوره 📚موضوع: سیر اعتبار شناسی مقاتل از ابتدا تا کنون 🎙 مدرس: حضرت آیت الله یوسفی غروی 🗓تاریخ برگزار‌ی: شنبه، یکشنبه و دوشنبه ۲۳_۲۲_۲۱مردادماه ۱۴۰۲ ⏰ ساعت: ۱۷(۵عصر) 📱لینک ورود به کلاس در فضای اسکای روم از طریق گزینه میهمان: ⏺https://www.skyroom.online/ch/nasra1401/idea-114727/l/fa 📱لینک مختصر ورود به کلاس در اسکای روم: http://yun.ir/pasokhgoo 🔉لینک کانال اطلاع رسانی دوره در پیام‌رسان ایتا: 👇👇👇👇👇👇👇 🌐https://eitaa.com/azadieks ⬛️⬛️⬛️ 📲ارتباط با موسسه از طریق لینک زیر: @azadieks1401 ⚡️کانون های علمی تاریخ، کلام و حدیث موسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی رضوان الله تعالی علیه وابسته به نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز
یا من لایعلم کیف هو الا هو ؟ ♻️ در اغلب موارد، انسان وقتي دل، مشغول دنیا دارد، سرگرم آرزوها و آمال است، برنامه های دراز مشغولش کرده، حرارت جوانی در وجودش شعله ور است، سرپرشور دارد و گرم کارزار است، دنیا را بی پایان می بیند، پیروزی پشت پیروزی... احساس نیاز به یافتن پاسخ به پرسش‌های اساسی زندگی نمی کند بلکه اصلا توجهی بدان ندارد. اما وقتی در سنین ثبات قرار می گیرد، یا شکست های کمر شکن او را به زانو در می آورد، یا دچار بیماری سخت یا مرگ عزیزان یا بلاها و فاجعه های بزرگ انسانی می گردد، ناکامی را تجربه می کند، یا بی عدالتی و ظلم و تباهی را مشاهده می کند... یا اصلا همه نیازهای مادی و آمال و آرزوها را در حد کمال نایل می گردد به یاد آن پرسش های اساسی می افتد... من تو را مشغول می کردم دلا یاد آن افسانه کردی عاقبت 🔅 یا خود آگاهانه در اثر نسیم های معنوی یا اندیشه و مطالعه و تامل و بیداری به سراغ پاسخ به پرسش های اساسی خود می گردد: روزها فکر من این است و همه شب سخنم که چرا غافل از احوال دل خویشتنم؟! از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود؟ به کجا می روم آخر ننمایی وطنم؟ از علی ع نقل است: رحم الله امرءا اعد لنفسه و استعد لرمسه و علم من این و فی این و الی این.... ♻️🌷🍀♻️🌷🍀♻️🌷🍀 🍀🌷♻️🍀🌷♻️🍀🌷♻️ https://eitaa.com/golbang_sarbolandi ........
گلبانگ سربلندی
بسم الله خیر الاسماء #جستارها_گفتارها #بهار_قرآن_تدبر 4⃣ 📚خلاصه= نگاهی به آیات تدبر 🔸🔹 متن= ♻️ ا
قرآن شافع مقبول قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا ۱۰۳/کهف بگو: آیا شما را از زیانكارترین ها از جهت عمل آگاه كنم؟ الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا ۱۰۴/کهف [آنان‌] كسانی هستند كه كوشش آنان در زندگی دنیا به هدر رفته [و نابود شده است‌] در حالی كه خود می‌پندارند، خوب عمل می‌كنند. ۱۰۴/كهف چند پرسش: بیشتر چه کسانی از کار خودشان راضی هستند و‌خود را بهترین ها می پندارند؟ دزد و جانی؟ یا ظاهر الصلاحانی مانند ادمهای روشنفکر یا متدین یا ...؟ چرا اینان (یا احیانا خود ما!!!) زیانکار ترین ها هستند؟ چرا باید خداوندخبر دهد از اینان؟ مگر خودشان متوجه نیستند؟ چرا اعمالشان گم است؟ و .... پاسخ این پرسشها نیازمند تدبر است. 💎🌺🌹💎🌺🌹 🌹💎🌺🌹💎🌺
هو الحق شماره یک استاد آیت الله یوسفی غروی: حدیثی را به پیغمبر اکرم نسبت می‌دهند که ایشان فرمودند: «من بشرنی بخروج صفر فله الجنة». و از این استفاده کرده‌اند که پس ماه صفر نحس است که پیامبر بهشت را برای کسی قرار داده که به خروج از این ماه بشارت دهد. اما صحیح آن «من بشرنی بخروج آذار» هست و این تحریف شده به «من بشرنی بخروج صفر». «آذار» از ماه‌های رومی است. جریان این حدیث این است که اهل قبا به پیامبر پیشنهاد داده بودند که روزهای شنبه را به آنها سر بزند و این حدیث مربوط به همین دیدارهاست. پیامبر برای اینکه نشانه‌ای به مؤمنان بدهد تا در نزاع‌های پس از او (در اینجا نزاع ابوذر با خلیفۀ سوم) حق را گم نکنند در مسجد قبا به اصحابش فرمود: «اولین کسی که هم اکنون بر شما وارد می‌شود مردی از اهل بهشت است». کسانی که این مطلب را شنیدند از یک در مسجد خارج شدند تا از در دیگر وارد شوند تا مصداق این حدیث باشند. پیامبر که از این موضوع آگاه بودند به اصحاب داخل مسجد فرمود: «انه سیدخل علیکم جماعة یستبقون فمن بشرنی بخروج آذار فله الجنة؛ هم اکنون عدۀ زیادی وارد می‌شوند و کسی که مرا به پایان ماه آذار خبر دهد [ او ] از اهل بهشت است». ابوذر در بین کسانی بود که وارد مسجد شده بودند. پیامبر از آنان پرسید اکنون در کدام یک از ماه‌های رومی قرار داریم؟ فقط ابوذر گفت یا رسول الله از ماه آذار خارج شده‌ایم. 💎 و این گفتۀ پیامبر به خاطر این بود که مردم به محق بودن ابوذر پی ببرند و اصلاً ربطی به ماه صفر و نحوست آن ندارد. ادامه دارد... golbang_sarbolandi
هو الحق شماره دو ادامه سخن استاد یوسفی غروی: ♻️《 ... عده‌ای از علمای ما مخصوصاً علمای اخلاق، از جمله مرحوم نراقی پدر [ مولی محمدمهدی ابوذر نراقی، صاحب جامع السعادات و... ] و پسر [مولی احمد نراقی صاحب معراج السعاده] اعتقاد به نحوست و سعد ایام را جزئی از شرک خفی( مخفی و نا آشکار) دانسته‌اند. یعنی اگر کسی معتقد باشد خود این روزها و ماه‌ها مؤثر در سعد و نحس زمان باشد مرتکب شرک خفی شده است. 💠 اما آنچه در قرآن آمده است به خاطر این است که در بعضی روزها عذاب الهی نازل شده است، نه اینکه چون آن روز نحس بوده است عذاب الهی نازل شده است، بلکه چون در آن روز عذاب نازل شده، تعبیر نحس بودن آن روز یا روزها به کار رفته است.》 پایان کلام استاد غروی 🔅در قرآن در آیات ۱۹ و ۲۰ سوره قمر و آیه ۱۶ فصلت(حم سجده)، وبدون تصریح به نحوست در آیه ۷ سوره حاقه در این مورد سخن رفته است. چنانچه از شب مبارک (لیلة مبارکه ) و ایام الله... سخن رفته است. 🔸 علامه طباطبایی در تفسیر المیزان مطالبی در این باره در ج ۱۹ ذیل آیه ۱۹ سوره قمر آورده اند که در پی خواهد آمد ان شاالله تعالی 🔸🔹♦️🔸🔹♦️🔸🔹♦️ ♦️🔸🔹♦️🔸🔹♦️🔸🔹 https://eitaa.com/golbang_sarbolandi
🔊 دهمین جلسه کارگاه ادبی عطار شناسی حکایت پرواز(شرح منطق الطیر عطار) 🔺با حضور: دکتر قربان ولیئی، ادیب ، شاعر و عضو هیآت علمی دانشگاه ✍ویژه عموم مخاطبین 🕰 زمان: دهمین جلسه چهارشنبه 1402/06/01 ساعت 17 تا 18/30 🔺محل برگزاری : زنجان،خ.سعدی وسط، کتابخانه عمومی سهروردی
🔊 حکایت نی(شرح مثنوی) 🔺با حضور: دکتر قربان ولیئی ✍️ویژه عموم مخاطبین 🕰️ زمان:نخستین جلسه دفتر چهارم پنجشنبه 1402/06/02 ساعت 17 تا 18/30 ( دفتر چهارم– 10 جلسه) 🔺محل برگزاری : همان