زنده بادا دین اسلام
زنده بادا حسین که حفظ قرآن از اوست
مرده بادا یزید که ظلم و طغیان از اوست
زیر هرسنگ و خاک، موید آن خون پاک
زنده بادا دین اسلام
آن سه ساله که خود، فخر بزرگان از اوست
جوهر عالمان، شور شهیدان از اوست
خطبه ای آتشین، خواند و گفتا چنین
زنده بادا دین اسلام
آن سه ساله که شد، همسفر نیزه ها
آن کبوتر که شد، نامه بر کربلا
با قد خم! چه گفت
اهل عالم! چه گفت
زنده بادا دین اسلام
شاعر: میلاد عرفان پور
۱.۱ - برخاستن غبار سیاه
نقل شده که پس از شهادت امام حسین (علیهالسّلام)، بادی سرخ وزیدن گرفت و غباری سیاه و غلیظ به آسمان برخاست؛ [به واسطه شدت این گرد و غبار] همه جا تاریک شد آن چنان تاریک، که هیچ چیز کوچک و بزرگی دیده نمیشد، به گونهای که مردم گمان کردند که قیامت بر پا شده و عذاب الهی نازل شده است. مدتی وضع بر این منوال بود تا اینکه به برکت وجود شریف امام سجاد (علیهالسّلام)، هوا باز شد و گرد و غبار فرو نشست.
۱.۲ - خورشید گرفتگی
روایت شده که پس از شهادت امام (علیهالسّلام) در روز عاشورا، آفتاب چنان گرفت که در نیمهی روز، ستارهها در آسمان پدیدار شدند.
آنسان که حتی ستاره "جوزا" (ستاره جوزا، ستارهای است که شب هنگام و در وسط آسمان، ظاهر میشود.) نیز در آسمان دیده شد.
طول این خورشید گرفتگی و تاریکی هوا، در برخی از منابع سه روز ذکر شده است.
.۳ - سرخ شدن آسمان
زرارة بن اعین روایت کرده که «امام صادق (علیهالسّلام) فرمودند: "آسمان در شهادت یحیی بن زکریا و امام حسین بن علی (علیهالسّلام) چهل روز گریست و جز بر این دو نفر، بر کسی دیگر نگریست. " [زراره نقل کرده که به امام صادق (علیهالسّلام)] گفتم: "آسمان چگونه گریست؟ " فرمود: "خورشید در سرخی صبح طلوع میکرد و در سرخی غروب، غروب میکرد." روایت مشابهی نیز از مسعودی نقل شده که در آن آمده آسمان تا چهارده روز بر امام حسین (علیهالسّلام) گریست؛ گریستن آسمان سرخی آن بود.
همچنین روایت شده که «چون امام (علیهالسّلام) به شهادت رسید سرخیای از سمت مشرق برآمد و سرخی دیگری نیز از سمت مغرب برآمد و نزدیک بود میان آسمان به هم برسند این وضع تا شش ماه، ادامه داشت.»
روایت مشابهی نیز، در برخی منابع نقل شده که در آن آمده: «چون [امام] حسین (علیهالسّلام) به شهادت رسید تا شش ماه افقهای آسمان سرخ شده بود و پس از گذشت این مدت (شش ماه) هم سرخی آسمان کاملا محو نشد.»
نقل است که سرخی آسمان در پیرامون خورشید، پس از شهادت امام حسین (علیهالسّلام) به مانند قبل از شهادت ایشان نبود بلکه این مقدار از سرخی آسمان، که امروز شاهد آن هستیم بسیار بیشتر از زمان قبل از شهادت امام (علیهالسّلام) است.
۱.↑ کوفی، ابن اعثم، الفتوح، تحقیق علی شیری، بیروت، دارالاضواء، چاپ اول، ۱۹۹۱، ج۵، ص۱۱۹. ۲.↑ سید بن طاوس، علی بن موسی، الملهوف علی قتلی الطفوف، ص۲۴. ۳.↑ خوارزمی، موفق بن احمد، مقتل الحسین، ص۳۷.۴.↑ ابن عساکر، علی بن حسن، تاریخ مدینه دمشق، بیروت، دارالفکر، ۱۴۱۵، ج۱۴، ص۲۲۸. ۵.↑ بیهقی، ابو بکر، السنن الکبری، دارالفکر، بی تا، ج۳، ص۳۳۷.۶.↑ طبرانی، سلیمان بن احمد، المعجم الکبیر، تحقیق حمدی عبدالمجید السلفی، بی جا، داراحیاء التراث العربی، بی تا، ج۳، ص۱۱۴. ۷.↑ ابن شهر آشوب، محمد بن علی، مناقب آل ابیطالب، ج۳، ص۲۱۲. ۸.↑ مزی، جمال الدین یوسف، تهذیب الکمال، تحقیق بشار عواد معروف، بیروت، الرساله، چاپ چهارم، ۱۹۸۵، ج۶، ص۴۳۲. ۹.↑ ابن شهر آشوب، محمد بن علی، مناقب آل ابیطالب، ج۳، ص۲۱۳. ۱۰.↑ ابن شهر آشوب، محمد بن علی، مناقب آل ابیطالب، قم، علامه، ۱۳۷۹ق، ج۱۴، ص۲۲۹.۱۱.↑ مزی، جمال الدین یوسف، تهذیب الکمال، تحقیق بشار عواد معروف، بیروت، الرساله، چاپ چهارم، ۱۹۸۵، ج۶، ص۶۳۴.۱۲.↑ ابن شهر آشوب، محمد بن علی، مناقب آل ابیطالب، ج۳، ص۲۱۲. ۱۳.↑ مسعودی، حسین بن علی، اثبات الوصیه للامام علی بن ابیطالب (علیهالسّلام)، نجف، طبعة الحیدریه، بی تا، ص۱۴۰.۱۴.↑ محلی، حمید بن احمد، الحدائق الوردیه فی مناقب الائمة الزیدیه، صنعاء، مکتبة بدر، چاپ اول، ۱۴۲۳، ص۲۱۵.۱۵.↑ ابن شهر آشوب، محمد بن علی، مناقب آل ابیطالب، قم، علامه، ۱۳۷۹ق، ج۴، ص۵۴.۱۶.↑ مغربی، قاضی نعمان، شرح الاخبار، تحقیق سید محمد الحسینی الجلالی، جامعه مدرسین، ج۳، ص۱۶۷.۱۷.↑ مزی، جمال الدین یوسف، تهذیب الکمال، تحقیق بشار عواد معروف، بیروت، الرساله، چاپ چهارم، ۱۹۸۵، ج۶، ص۴۳۲. ۱۸.↑ ابن شهر آشوب، محمد بن علی، مناقب آل ابیطالب، قم، علامه، ۱۳۷۹ق، ص۲۲۷.۱۹.↑ ذهبی، شمس الدین، سیر اعلام النبلاء، تخریج شعیب ارنؤرط، تحقیق حسین اسد، بیروت، الرساله، چاپ نهم، ۱۹۹۳، ج۳، ص۳۱۲.۲۰.↑ شیخ مفید، محمد بن محمد، الارشاد، قم، کنگره شیخ مفید، ص۱۴۱۳، ج۲، ص۱۳۲. ۲۱.↑ طبرانی، سلیمان بن احمد، المعجم الکبیر، تحقیق حمدی عبدالمجید السلفی، بی جا، داراحیاء التراث العربی، بی تا، ج۳، ص۱۱۴. ۲۲.↑ محلی، حمید بن احمد، الحدائق الوردیه فی مناقب الائمة الزیدیه، صنعاء، مکتبة بدر، چاپ اول، ۱۴۲۳، ج۱، ص۲۱۵.۲۳.↑ ابن شهر آشوب، محمد بن علی، مناقب آل ابیطالب، ج۳، ص۲۱۲.
۱.۴ - خاکستر شدن دانههای ورس
روایت شده که قبل از شهادت سیدالشهداء، کاروانی از یمن ب
ه مقصد عراق حرکت کرد کالای این کاروان ورس (ورس دانه زردی است شبیه کنجد که برای رنگ کردن لباس و موی سر و نیز درمان به کار میرود و بوی خوشی دارد.) بود. این کاروان همزمان با شهادت امام حسین (علیهالسّلام) وارد کربلا شد؛ اما به ناگاه، تمام بارهایشان تبدیل به خاکستر شد.
۲۴.↑ ابن عساکر، علی بن حسن، تاریخ مدینه دمشق، بیروت، دارالفکر، ۱۴۱۵، ج۱۴، ص۲۳۰. ۲۵.↑ ذهبی، شمس الدین، سیر اعلام النبلاء، ج۴، ص۳۶۸. ۲۶.↑ مزی، جمال الدین یوسف، تهذیب الکمال، تحقیق بشار عواد معروف، بیروت، الرساله، چاپ چهارم، ۱۹۸۵، ج۶، ص۴۳۵.
اندوه و عزای بنی هاشم برای امام حسین(علیه السلام)، پس از برگشت به مدینه
پرسش : زنان بنی هاشم چگونه برای امام حسین(عليه السلام) عزاداری می کردند؟پاسخ اجمالی:
پس از شهادت امام حسين(علیه السلام) زنان بنى هاشم لباس هاى سياه و خشن بر تن می كردند، از سرما و گرما پروايى نداشتند و به عزادارى مى پرداختند تا آنجا كه اشك چشم رباب خشك شد و امام على بن الحسين(علیه السلام) براى مراسم ماتم و عزادارى آنها غذا تهيه مى كرد. امام صادق(علیه السلام) می فرماید: «زنان بنى هاشم به مدت پنج سال حالت عزا داشتند و از آرايش و زينت دورى مى جستند، تا آن زمان كه مختار قيام كرد و عبيدالله بن زياد را كشت و سرش را به مدينه فرستاد».
پاسخ تفصیلی:
نقل شده است كه پس از شهادت امام حسين(عليه السلام) زنان بنى هاشم لباس هاى سياه و خشن بر تن كردند، از سرما و گرما پروايى نداشتند و به عزادارى مى پرداختند و امام على بن الحسين(عليه السلام) براى مراسم ماتم و عزادارى آنها غذا تهيه مى كرد. (1)
امام صادق(عليه السلام) فرمود: زنان بنى هاشم به مدت پنج سال حالت عزا داشتند و از آرايش و زينت دورى مى جستند، تا آن زمان كه مختار (قيام كرد و) عبيدالله بن زياد را كشت و سرش را (به مدينه) فرستاد. (2)
همچنين امام صادق(عليه السلام) فرمود: «وقتى كه امام حسين(عليه السلام) به شهادت رسيد، همسرش (رباب) براى او ماتم برپا كرد؛ همراه با زنان و كنيزان براى آن حضرت مى گريست تا آنجاكه اشك چشم او خشك شد... براى آنكه بتواند اشكش جارى شود، از سويق (نوعى غذا) بهره مى گرفت و مى گفت ما از اين نوع غذا استفاده مى كنيم تا بتوانيم براى امام شهيدمان گريه كنيم». (3)، (4)
پی نوشت:
(1). بحارالانوار، ج 45، ص 188.
(2). مقتل الحسين مقرّم، ص 376.
(3). كافى، ج 1، ص 466.
(4). گرد آوري از کتاب: عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها، سعید داودی و مهدی رستم نژاد،(زیر نظر آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى)، امام على بن ابى طالب عليه السلام، قم، 1388 ه. ش، ص 648.
⚠️ #تلنگر
حواسمان هست⁉️
▫️میگویند شمر جانباز جنگ صفین بود
▫️شاید به ظاهر تا شهادت یک قدم فاصله داشت
▫️گویند ١۶مرتبه حج واجب انجام داد
▫️آنهم پای پیاده از کوفه تا مکه
🔸اما چه شد که
▪️حالا مورد لعن تمام شیعههاست
🔹می دانید
▪️شمر شکم پرست بود،بسیار دنیا دوست بود، چشم دیدن پیشرفت دیگران را نداشت و گناهانی داشت که شاید به چشمش نمیآمد
▪️و به جایی رسید که به خیال خودش
▪️قربه الی الله
▪️به سوی کشتن فرزند رسول الله رفت!!!
▫️حالا حــر
◾️حر ، همان جنگاور سپاه شیطان
◾️ جزء سران کوفه
▪️که راه را بست
▪️آب را نیز...
🔸اما
▫️یک سکوت در برابر سخن امام نجاتش داد..
▫️یک #تقوای_کلام
✨بیایید تفکر کنیم
▫️تفکری چون تفکر حر که نجاتمان دهد
▪️از هوای نفس و دام های شیطان
✔️همان تفکری که از هفتاد سال عبادت برتر است...
🍃خدایا مارو از بدی هامون بوسیله حسین نجات بده.......
▫️چه از اول راه مثل عباس
▫️چه از وسط راه مثل وهب
▫️و چه در آخر راه مث حر و سعد بن حارث
✔️رو به حسین کنی عاقبت بخیر میشوی
#امام_حسین ع #امام_زمان
#نزدیکترین_راه_به_الله_حسین_است
#تفکر_حر #عاقبت_بخیری
❣#سلام_امام_زمانم ❣
📖 السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا طَالِبَ ثَارِ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ أَبْنَاءِ اَلْأَنْبِيَاءِ...
🌱سلام بر تو ای خونخواه فرستادگان خدا...
سلام بر تو و بر روزی که ذوالفقار تو بر گردن دشمنان خدا بنشیند و قلب مظلومان تاریخ را التیام بخشد!
📚 صحیفه مهدیه،زیارت حضرت صاحب الامر در سرداب مقدس
#اللهمعجللولیکالفرج
#امام_زمان
┏━━━━━━━━🌺🍃━┓