ماتم سالار شهید میراث معنوی شیعیان؛
سیر تاریخی عزاداری محرم در ایران از آل بویه تا امروز
در سرزمین های اسلامی و به خصوص ایران اولین باری که عزاداری برای امام سوم شیعیان مرسوم شد در سالگشت حادثه عاشورا در زمان حکومت خاندان آل بویه بود.
-«ای فرزندم به شیعیانم سلام مرا برسان و به آنان بگو، پدرم غریب و دور از وطن و در راه خدا شهید شد او را ندبه کنید و بر او گریه و عزاداری نمایید» این جمله ای است که بزرگ شهید دشت کربلا در آخرین لحظات، قبل از شهادت خطاب به فرزندش امام زین العابدین (علیه السلام) گفت.
دستور امام بر زمین نماند و از عصر روز عاشورا تا همین امروز، شیعیان شیفته امام حسین(علیه السلام) در سالروز شهادت او چون عزادارانی که تازه عزیزی از دست داده باشند گریه و زاری می کنند. حضرت زینب در کربلا و کوفه و شام، ام السلمه همسر پیامبر در مدینه، جابر بن عبد الله انصاری در کربلا و آل بویه در ری اولین کسانی بودند که سنت عزاداری برای امام را در نقاط مختلف مرسوم کردند، پس از آنها عزای حسین هر روز و هر سال پر رونق تر، فراگیرتر و حزن انگیزتر شده و انگار نه انگار که از آن تاریخ 1332 سال خورشیدی گذشته است.
در سرزمین های اسلامی و به خصوص ایران اولین باری که عزاداری برای امام سوم شیعیان مرسوم شد در سالگشت حادثه عاشورا در زمان حکومت خاندان آل بویه بود، آل بویه از خاندان اصیل ایرانی و شیعی مذهب ساکن منطقه دیلمان ایران بودند که جد آنها ابوشجاعِ بویه پسر فنا خسرو دیلمی است و نسب آنها به بهرامگور ساسانی میرسد. تا پیش از آن عصر شیعه قدرت سیاسی را در دست نداشت و با به قدرت رسیدن آل بویه، شیعیان توانستند عزاداری علنی داشته باشد و معزالدوله دیلمی که پایهگذار آل بویۀ عراق، خوزستان و کرمان بود دستور داد در روز عاشورا همه بازارها تعطیل شود و مردم در بیرون از منازل عزاداری کنند.
از همین روز تاریخ نگاران معتقدند اولین دستههای عزاداری که به طور رسمی در خیابانها با مرثیه خوانی و مقتل خوانی عزاداری کردند در این دوره اتفاق افتد. این نوع عزاداری تا پایان حکومت آلبویه مرسوم بود و با برآمدن سلجوقیان از تخت حکومت تقریباً ضعیف میشود.
پس از آن عزاداری در سالروز حادثه عاشورا از حالت رسمی و عمومی به خانه ها و قلوب شیعیان عقب نشینی کرد، تا اینکه حکومت قدر قدرت صفویان ظهور کرد. در منطقه شرق آناتولی و آذربایجان و قسمتهایی از قفقاز محل زندگی ترکهایی؛ معروف به قزلباش بوده است، قزلباشها چند قبیله بودند که ائتلاف ایشان را قزلباش میگویند؛ زمانی که شاه اسماعیل به کمک قزلباشها در ایران به حکومت میرسد و دولت صفویه را تاسیس میکند برای اولین بار در تبریز مذهب شیعه را مذهب رسمی دولتش اعلام میکند و عزاداری امام حسین علیهالسلام از همان تاریخ و دوباره به عنوان یک رسم رونق خاصی می گیرد، همین قزلباشها که نیروی نظامی دولت صفویه را تشکل میدهند و همراه با اسب و شمشیر و کتل و سنج و طبل بودند در ایام عاشورا همراه مردم عزاداری میکنند ولی چون نظامی هستند زمانی که عزاداری میکنند دستههای عزاداری ایشان بیشتر حالت حماسی و نظامی دارد. نمونههای این عزاداری در اطراف آذربایجان هنوز مرسوم است که به آن شاخ سین(شاه حسین)میگویند، شاخ سین یک گونه عزاداری است که نظم خاصی دارد و افراد در کنار هم قرار میگیرند و با نظم خاصی همراه با بدست گرفتن شمشیر و با آهنگی که با نواخته شدن طبلها ساخته میشود و با سرودن اشعار حماسی و آهنگین در «بحر رجز» مراسم را ادامه میدهند.
بعدها که صفویه بر کل ایران مسلط میشود و مذهب رسمی ایران شیعه میشود کم کم گونههای دیگری به عزاداری اضافه میشود مانند گونههای شاخ سین(شاه حسین) که عزاداری حماسی است و پس از آن زنجیر زنی نیز اضافه شد، البته برخی منشا آن را از هند و پاکستان میدانند و برخی از عربها اما سینه زنی با نظم خاص و دستههای خاص در دوره صفویه رواج پیدا میکند و همه گیر میشود و دستهها و هیئتهای عزاداری براه میافتد و اشعار خاصی برای عزاداری در این دوره اضافه میشود. تا قبل از این دوره، اشعار ما بیشتر عربی بودند ولی از قرن نهم به بعد اشعار فارسی و ترکی هم اضافه میشود و گونههای عزاداری، تنوع بیشتری پیدا میکند یعنی مرثیه خوانی؛ مقتل خوانی، روضه خوانی؛ زنجیر زنی؛ شاخ سین(شاه حسین) و برخی دیگر از انواع دیگر نیز افزوده میشود و تقریباً یک سنت ثابت بر جای می ماند.
پس از صفویان در دوره های زندیه و قاجار نیز برپایی مراسم دهه محرم و عاشورا همچنان پر رونق باقی می ماند، به عنوان نمونه در دوره زندیه چون شخص کریم خان مقید به آداب و مراسم مذهبی بود و به تقلید از شاهان صفوی در ماه محرم دسته جات عزاداری را برپا میکرد در دوره قاجار نیز که علمای بزرگ نفوذ فراوان داشتند و قاجاریه به تقلید از شاهان گذشته این مراسم گسترده شد، خصوصاً در عهد ناصری
دهه اول محرم عزاداری و حرکت دستهها در مساجد و تکایا و برگزاری مراسم دیگر به اوج خود رسید که عامل اصلی این امور علمای بزرگ شیعه بودند که در تهران و شهرستانها این آیین را همراه با اطعام و پذیرایی از عزاداران سیدالشهداء رواج دادند.
دوران قاجار اما سرآغاز برآمدن سبک و شیوه های نوینی در مراسم عزاداری محرم و عاشورا بود، چر ا که از این تاریخ نوع جدیدی از عزاداری به نام " شبیه خوانی " به مراسم اضافه میشود، بر این اساس در عزاداری به بر پایی مراسمی جهت بازسازی حادثه عاشورا میپرداختند و عدهای مانند تئاترهای امروزی نقش افراد را بازی میکردند البته این نوع عزاداری شعرهای خاص خود را داشت و این گونه عزاداری در دوره قاجاریه و فتحعلی شاه بیش از هر زمان دیگری رواج پیدا میکند.
شبیه خوانی به خصوص در دوره فتحعلی شاه و ناصر الدین شاه با برپایی تکیه و ساختمانهایی که جهت برقراری تعزیه خوانی تاسیس شده بودند رسم و رسوم و شیوه خاص خودش را پیدا کرد. در سال 1248 شمسی به دستور ناصرالدین شاه قاجار تکیه دولت با گنجایش 20 هزار تماشاگر ساخته شد.
بسیاری بر این باورند که دوره قاجار بیشترین تنوع در گونه های عزاداری را مرسوم کرد، چرا که علاوه بر شبیه خوانی و تعزیه، بر پایی سقا خانه؛ تیغ زنی، سخنوری، مراسم دفن شهدای کربلا، مراسم تشت گذاری و.. . نیز در این دوره مرسوم شد.
پس از قاجاریان و با به تخت نشستن رضا شاه، دوره رکود دسته جات و هیئت های عزاداری شروع شد، در این دوره تکیهها بسته و عزاداری ممنوع شد و این رویکرد منجر به آن شد که گونه دیگری از عزاداری در قالب هیئتهای عزاداری خانگی رشد بیشتری کنند و این جلسات به صورت هفتگی یا ماهانه برقرار شود. در دوره پهلوی دوم اما محمدرضا شاه هر چه کرد نتوانست با قدرت و تاثیر گذاری هیئت های مذهبی و دهه محرم مقابله کند. به گونه ای که به باور بسیاری کلید انقلاب اسلامی از دهه ” 1340و به ویژه محرم ” 1342در ایران زده شد. علاوه بر این راهپیمایی میلیونی در تهران و سراسر ایران در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در سال 57 به مثابه تیر خلاصی بود به حکومت شاهنشاهی که پایان آن را حتمی کرد.
پیروز شدن انقلاب همچون دمیدن خون تازه ای در رگ های شیعیان و سنت های عاشورایی بود، از ان تاریخ تا کنون همه شیوه های مقبول و مرسوم عزاداری در نقاط مختلف ایران پیاده و اجرا می شود.
منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی
سرم خاک کف پای حسین است
دلم مجنون و شیدای حسین است
به وقت مرگ چشمم را نبندید
که چشم من به سیمای حسین است
دراین عالم تمنایی ندارم
تمنایم تمنای حسین است
چراغ از بهر قبر من نیارید
چراغم روی زیبای حسین است
خوش آن صورت که در فردای محشر
بر آن نقش کف پای حسین است
از آن با گریه دائم خو گرفتم
که اشکم دُرِّ دریای حسین است
نترسانیدم از روز قیامت
قیامت، قد و بالای حسین است
دلی جای خدا باشد که آن دل
پر از نور تجلای حسین است
به بازار عمل، فردای محشر
همه هستم تولای حسین است
﷽ 💢 *قرار بامولا* 💢
* دعای فرج وسلامتی محبوب*
*دقایقی برای مولامون وقت بگذار ببین مولا دربرابر یک دقیقه ات چه هامیکند*🌹🌹
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
*بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد*
*دعا کبوتر عشق است و بال و پر دارد*
*بخوان دعای فرج را که یوسف زهرا*
*از پشت پرده ی غیبت نظر دارد*
🔔 *بياد مولا به رسم هر شب* 🔔
*🌸✨بسم الله الرحمن الرحيم*✨🌸
*🌸اِلـهي عَظُمَ الْبَلاءُ ،✨*
*🌸 وَبَرِحَ الْخَفاءُ ،✨*
*🌸وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ ،✨*
*🌸 وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ ✨*
*🌸وَضاقَتِ الاْرْضُ ، ✨*
*🌸وَمُنِعَتِ السَّماءُ ✨*
*🌸واَنْتَ الْمُسْتَعانُ ،✨*
*🌸 وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى ،✨*
*🌸 وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ؛✨*
*🌸اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ،✨*
*🌸اُولِيالاْمْرِالَّذينَفَرَضْتَعَلَيْناطاعَتَهُمْ✨*
*🌸 وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم✨*
*🌸فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريباً✨*
*🌸 كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛✨*
*🌸يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ ✨*
*🌸اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيانِ ، ✨*
*🌸وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ ؛✨*
*🌸يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ ؛✨*
*🌸الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، ✨*
*🌸اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني ، ✨*
*🌸السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ،✨*
*🌸 الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل ؛✨*
*🌸يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ ،✨*
*🌸بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرينَ🌸*
آمین 🤲🙏🤲🤲🙏🤲🤲💐🌹🌹🌷 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
*و برای سلامتی محبوب*
*🎀اَللّـهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِه في هذِهِ السَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَة وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْنا حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طویلا*بحق حضرت زینب سلام الله علیها آمین 🤲🙏 .🎀
*🌺دعای منتظران درعصرغیبت*🌺
*اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسکَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ*
*اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دينى*
*#وقتتون_مهدوی*🌹 🌹🌹🌹
#دعای #فرج یا #دعای #عظم #البلاء، دعایی است برای #ظهور #حجت #بن #الحسن #علیه #السلام که براساس منابع #شیعه توسط حضرت به فردی #اسیر در #بغداد تعلیم داده شدهاست. در منابع شیعه آمده است که خود حضرت این دعا را به فرد اسیری تعلیم کرد و او رها شد. خواندن این دعا برای فرج #حضرت #مهدی علیه السلام تأکید شدهاست.
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#سلام_اقا_جانم
#امام_زمان
#رهبری_تبیین_و_روشنگری
#واکسن
#کانال_ازدواج_گلهای_محمدی
*ـــــــــــــــــ🍃🌸🍃ـــــــــــــــــ*
@gole_narjec
#امام_زمان_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#جمعه_منجی_موعود
#عجل_علی_ظهورک_یا_صاحب_الزمان_الغوث_ادرکنی_الامان
#بصیرت_عمار_شجاعت_مالک_اشتر
#سپاه_پاسداران_قدرتمند
#ارتش_قدرتمند
#استکبار_ستیزی
#واکسن_ماسک
#دولت_انقلابی
#حزب_الله_هم_الغالبون
#معارف_قرآنی
#شکرگزاری
#رایحه_رفتارها_و_حرفها
#خانواده
#رهبری_تبیین_روشنگری
#ایران_قوی
#حفظ_زندگی
#بسیج
#تلاوت_قران_همراه_با_معنا_و_تفکر
#سردار_دلها
#مرد_میدان
#قهرمان
#غیرت_مردانگی
#غیرت_دینی
#حجاب_حیا_عفاف_وقار
#چادر_حجاب_فاطمی_و_قرآنی_بدون_آرایش
#شهید_جهاد_مغنیه
#چهارشنبه_های_امام_رضایی
#شب_جمعه
#یمن
#رئیسی
#شهدا_در_قهقهه_مستانه_شان_و_در_شادی_وصولشان_عند_ربهم_یرزقون_اند
#از_نفوس_مطمئنه_ای_هستند_که_مود_خطاب_فادخلنی_فی_عبادی_وادخلی_جنتی
#بهار_قرآن
#نجات_مستضعفین_یمن
#راهیان_نور
#شهید_اصلانی
#آیت_الله_فاطمی_نیا
#سرهنگ_پاسدار_شهید_حسن_صیاد_خدایی_مدافع_حرم
#سلام_فرمانده
#سالروز_شهادت_حضرت_مسلم_علیه_السلام
#ما_ملت_امام_حسینیم
#مسجد_گوهرشاد
#همه_خادم_رضاییم
#چادر_حجاب_برتر
#گشت_ارشاد
#امام_رضا_علیه_السلام
#سه_شنبه_های_مهدوی
#محرم
#امام_حسین_علیه_السلام
#شب_بخیر_الهی
#شب_بخیر_مهدوی
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج_بحق_حضرت_زینب_سلام_الله_علیها_آمین
#ازدواج 💍
#کانال_ازدواج_گلهای_محمدی
┏✾╍╍╍╍╍╍╍╍╍╍╍✾┓
➣ @gole_narjec
┗✾╍╍╍╍╍╍╍╍╍╍╍✾┛