اعوذبالله من الشیطان الرحیم
بسم الله الرحمن الرحیم
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ* الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ * مَالِکِ یَوْمِ الدِّینِ * إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ * اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ * صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّینَ *
🍀🍀🍀🍀🍀
موضوع بحث: سوره مبارکه حمد
مرحوم آیت الله خوشبخت
🍀🌷🍀
لزوم عدالت در رفتار انسان
وقتی که انسان بنا گذاشت به دستور خدا عمل نکند همین میشود همه را هم بکشید درست نمیشود، باید یک وسیلهای فراهم بشود که اینها را دعوت به عمل بکنند، وسیلهای فراهم بشود که اینها را گرایش بیشتری به عمل کردن بدهند؛ نمیشود که اجبار کرد اما میشود گرایش داد، خود خدای متعال در قرآن کریم این کار را کرده است، گرایش داده است، تمام آیات در مورد بهشت گرایشی است، آدم که میخواند گرایش پیدا میکند به طرف اطاعت فرمان برود تا نتیجهاش دخول بهشت باشد، تمام آیات در مورد جهنم آدم را گرایش میدهد به طرف گناه نرویم و الّا جهنم میرویم و خدا پدر ما را در میآورد، خدا ما را طرف بهشت میفرستد، گرایش میدهد، یا سایر آیات که اجبار نمیکنند اما گرایش میدهد، ما هم باید هم با زبان و هم با عمل خودمان و دیگران را به طرف اطاعت فرمان خدا گرایش بدهیم و این خیلی مؤثر است، ما اگر فقط درس بخوانیم فردا نمیتوانیم به زور مردم را وادار کنیم که گوش به حرف خدا بدهند، پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله این کار را نکرد، اما باید ما با عمل خودمان، با بیان خودمان مردم را به طرف ترک گناه گرایش بدهیم، و الّا نه انسان تربیت میشود و نه جامعه اصلاح میشود، روز به روز هم خرابتر میشود، امیدواریم خدای متعال به همه ما توفیق مرحمت کند تا هر روز که چند بار سوره حمد را در نماز میخوانیم توجه داشته باشیم «إِیَّاکَ نَعْبُدُ» یعنی چه، گوش به حرف بدهیم، با چشم گناه نکنیم، با گوش گناه نکنیم، با زبان هم گناه نکنیم و با دست و پا؛ این پنج عضو را از گناه حفظ کنیم، اگر این کار را کردیم تربیت میشویم، حرف ما هم در دیگران مؤثر خواهد افتاد و الّا همه حرفها باد هواست و نه خودمان بهره میبریم و نه دیگران از ما استفاده میکنند.
در انتظار چنین روزی سه صلوات به محضر همه انبیاء عظام علیهم السلام که همه را به بندگی در برابر فرمان خدا دعوت میکردند خاصه خاتم الأنبیاء صلوات الله و سلامه علیه و همه حضرات معصومین علیهم الصلاة والسلام و شهدای خط تشیّع و امام شهدا مرحمت کنید.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
درس اخلاق حضرت آیت الله خوشوقت تهرانی (اعلی الله مقامه)
مدرسه علمیه حضرت صاحب الأمر عجل الله فرجه
🍀🌷🌹🌷🍀
با کانال شهیدان قرآن و حدیث مصور بخوانید و درمان تدبر کنید✍
افلا یتدبرون القران✍
ایا در آیات قرآن مجید عمیقا نمی اندیشید ✍
@golstanshahedan
🍀🌷🙏🙏🙏🌷🍀
نیت شب یلدا
🍀🌷🌷🌷🍀
صبا ز منزل جانان گذر دریغ مدار
وز او به عاشق بیدل خبر دریغ مدار
به شکر آن که شکفتی به کام بخت ای گل
نسیم وصل ز مرغ سحر دریغ مدار
حریف عشق تو بودم چو ماه نو بودی
کنون که ماه تمامی نظر دریغ مدار
جهان و هر چه در او هست سهل و مختصر است
ز اهل معرفت این مختصر دریغ مدار
کنون که چشمه قند است لعل نوشینت
سخن بگوی و ز طوطی شکر دریغ مدار
مکارم تو به آفاق میبرد شاعر
از او وظیفه و زاد سفر دریغ مدار
چو ذکر خیر طلب میکنی سخن این است
که در بهای سخن سیم و زر دریغ مدار
غبار غم برود حال خوش شود حافظ
تو آب دیده از این رهگذر دریغ مدار
@golstanshahedan
🍀🌷🌷🌷🍀
بسم الله الرحمن الرحیم (تفسیر امام خمینی ره)
🍀🍀🍀🍀🍀
همه عالم، اسم الله است
(أعُوذُ بِاللَّه مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجيمِ، بِسْمِ اللَّه الرَّحْمنِ الرَّحيمِ، الْحَمْدُ لِلّهِ رِبِّ الْعالَمينَ…)
محتمل است كه در تمام سورههاى قرآن اين «بِسْمِ اللَّه»ها متعلق باشد به آياتى كه بعد مىآيد، چون گفته شده است كه اين «بِسْمِ اللَّه» به يك معناى مقدّرى متعلق است. لكن بيشتر به نظر انسان مىآيد كه اين «بسم اللَّه»ها متعلق باشد به خود سوره، مثلاً در سوره حمد بِسْمِ اللَّهِ الَّرْحمنِ الرَّحيم، الْحَمْدُ للَّهِ: به اسم خداى تبارك و تعالى حمد براى اوست.
اسم علامت است. اينكه بشر براى اشخاص و براى همه چيز يك اسمى گذاشته است و نامگذارى كرده است، براى اين است كه اين علامت، يك شناسايى اسمى باشد، زيد را آدم بفهمد كى هست. اسماى خدا هم برای آن است که انسان از ذات مقدس حق اطلاع ناقصی پیدا کند، این از اسماى حق است. خود ذات مقدس حق تعالى يك موجودى است كه دست انسان از او كوتاه است. حتى دست خاتم النبيين كه اعلم و اشرف بشر است، از آن مرتبه ذات كوتاه است و آن مرتبه ذات را كسى نمىشناسد غير از خود ذات مقدس. آن چيزى كه بشر مىتواند به آن دسترسى پيدا كند اسماءاللَّه است، كه اين اسماءاللَّه هم مراتب دارد، بعضى از مراتبش را ما هم مىتوانيم بفهميم، و بعضى از مراتبش را اولياى خدا و پيغمبر اكرم (ص) و كسانى كه معلَّم به تعليم او هستند مىتوانند ادراك كنند.
با کانال شهیدان قرآن و حدیث مصور بخوانید و درمان تدبر کنید؟
افلا یتدبرون القران؟
ایا در آیات قرآن مجید عمیقا نمی اندیشید ؟🌷
@golstanshahedan
🍀🌷🙏🙏🙏🌷🍀
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
بخشی از تفسیر سوره حمد امام خمینی ره
🍀🍀🍀🍀🍀
حسب اعتبار اول، در سور قرآنیّه اسمی جامع تر و محیطتر از بِسمِ الله در سوره مبارکه حمد نیست؛ چنانچه از حدیث مشهور منسوب به مولی الموالی نیز ظاهر شود؛ زیرا که متعلق آن محیطتر از سایر متعلّقات است؛ چنانچه اهل معارف گویند الحَمدُ اشاره به عوالم غیبیّه عقلیّه است، که صرف حمد و محامد الله هستند و لسان حمد آنها لسان ذات است؛ و رَبِّ العالَمِینَ اشاره به ظهور اسم الله در مرآت طبیعت است به مناسبت مقام ربوبیّت، که ارجاع از نقص به کمال و از مُلک به ملکوت است و آن مختصّ به جوهر عالم مُلک است؛ و رحمانیّت و رحیمیّت از صفات خاصه ربوبیّت است؛ و مالِکِ یَومِ الدِّینِ اشاره به رجوع مطلق و قیامت کبراست.
و چون صبح ازل طالع شد و نور جلوه احدی بر قلب عارف در طلوع آفتاب یوم القیامة تجلی کرد، سالک را حضور مطلق دست دهد؛ پس به مخاطبه حضوریّه در محفل انس و مقام قدس به ایَّاکَ نَعبُدُ وَ ایَّاکَ نَستَعِینُ گویا شود؛ و چون به خود آید از جذبه احدی و صحو بعد المحو حاصل آید، مقام هدایت خود و مصاحبین خود را در این سیر الی الله طلب کند.
پس، سوره حمد جمیع سلسله وجود است عیناً و علماً و تحققاً و سلوکاً و محواً و صحواً و ارشاداً و هدایتاً؛ و اسم مظهر آن، اسم الله اعظم و مشیّت مطلقه است: فهو مفتاحُ الکتابِ و مختامُه و فاتحتُه و خِتامُه؛
🍀🌷🍀
با کانال شهیدان قرآن و حدیث مصور بخوانید و در ان تدبر کنید
🍀🌷🙏✍✍✍
@golstanshahedan
🍀🌷🙏🙏🙏🌷🍀
بسم الله الرحمن الرحیم
🍀🍀🍀🍀🍀
بخشی از تفسیر سوره حمد امام خمینی ره
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
چنانچه اسم الله ظهور و بطون و مفتاح و مختم است: الله نُورُ السَّماواتِ وَ الارضِ .[2] پس، تفسیر این سوره به حسب ذوق اهل معرفت چنین است: به ظهور اسم الله، که مقام مشیّت مطلقه و اسم اعظم الهی است و دارای مقام مشیّت رحمانیّه، که بسط وجود مطلق است و مشیّت رحیمیّه، که بسط کمال وجود است، عالم حمد مطلق و اصل محامد- که از حضرت تعیّن اوّل غیبی تا نهایت افق عالم مثال و برزخ اول است- لله، یعنی برای مقام اسم جامع که الله است، ثابت است و از برای اوست مقام ربوبیّت و تربیت عالمین، که مقام سوائیّت و ظهور طبیعت است.
و این مقام ربوبیّت ظاهر است به رحمانیّت و رحیمیّت ربوبیّه، که در موادّ مستعدّه بسط فیض کند به رحمانیّت؛ و در مهد هیولی به ظهور رحیمیّت تربیت آنها کند و به مقام خاصّ خود رساند؛ و آن مالِکِ یَومِ الدِّینِ است که به قبضه مالکیّت، جمیع ذرّات وجود را قبض کند و ارجاع به مقام غیب نماید: کَما بَدَاکُم تَعُودُونَ .[3] و این تمام دایره وجود است که در بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحِیمِ به طریق اجمال مذکور است و در حمد به طریق تفصیل؛ و تا مالِکِ یَومِ الدِّینِ خالص برای حق است، چنانچه در حدیث است.[4]
🍀🌷🌹🌷🍀
با کانال شهیدان قرآن و حدیث مصور بخوانید و دران تدبر کنید
@golstanshahedan
🍀🌷🙏🙏🙏🌷🍀
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر سوره حمد امام خمینی ره
🍀🍀🍀🍀🍀
چون بنده سالک الی الله به مِرقاةِ اقرَا وَ ارقَ؛[5] و عارج به معراجِ الصَّلاةُ مِعراجُ المُومِن مشاهده رجوع جمیع موجودات و فنای دار تحقّق در حق کند و حق برای او جلوه به وحدانیّت نماید، به زبان فطرت توحید گوید: ایَّاکَ نَعبُدُ وَ ایَّاکَ نَستَعِینُ ؛ و چون نور فطرت انسان کامل، محیط به جمیع انوار جزئیّه است و عبادت و توجه آن، توجه دار تحقّق است، به صیغه جمع ادا کند: سَبَّحنا فَسَبّحَتِ المَلائکَةُ وَ قَدَّسنا فَقَدَّسَتِ المَلائکةُ وَ لَولانا ما سَبَّحَتِ المَلائِکَةُ ... الخ.[6]
🍀🌷🍀
@golstanshahedan
🍀🌷🙏🙏🙏🌷🍀
https://media.rasekhoon.net/Javadi%20amoli-Tafsir%20Sureh%20Hamd-01.mp3
تفسیر سوره مبارکه حمد حضرت آیت الله جوادی آملی
🍀🌷🍀
با کانال شهیدان قرآن و حدیث مصور بخوانید و در. ان تدبر کنید
🍀🌷🍀
افلا یتدبرون القران ؟
@golstanshahedan
🍀🌷🙏🙏🙏🌷🍀
اعوذ بالله من الشیطان الرحیم
ِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
🍀🍀🍀🍀🍀
الم﴿١﴾
به نام خدا که رحمتش بیاندازه است و مهربانیاش همیشگی
الف، لام، ميم (١)
ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ ﴿٢﴾
در [وحی بودن و حقّانیّت] این کتابِ [با عظمت] هیچ شکی نیست؛ سراسرش برای پرهیزکاران هدایت است. (۲)
🍀🌷🍀
با کانال شهیدان قرآن و حدیث مصور بخوانید و درمان تدبر کنید!!!
افلا یتدبرون القران؟
🌷🙏🌷
پیام تفسیر
🍀1- قرآن در عظمت، مقامى بس والا دارد. «ذلِكَ» در ادبيات عرب، «ذلِكَ» اسم اشاره به دور است. در اينجا به قرآن كه در پيش روى ماست، با «ذلِكَ» اشاره مىكند كه از عظمتِ دست نايافتنى قرآن حكايت مىكند.
«1». «لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقِينَ» توبه، 80.
«2». «لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ» مائده، 51.
«3». «لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ» مائده، 67.
«4». «لا يَهْدِي مَنْ هُوَ كاذِبٌ كَفَّارٌ» زمر، 3.
«5». «لا يَهْدِي مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ كَذَّابٌ» غافر،
🍀2- راهنما بايد در روش دعوت و محتواى برنامه خود، قاطع و استوار باشد.
جملهى «لا رَيْبَ فِيهِ» نشانگر استوارى و استحكام قرآن است.
🍀3- توانِ قرآن بر هدايت پرهيزكاران، خود بهترين دليل بر اتقان و حقّانيت آن است. «هُدىً لِلْمُتَّقِينَ»
🍀4- تنها افراد پاك وپرهيزكار، از هدايت قرآن بهرهمند مىشوند. «هُدىً لِلْمُتَّقِينَ» هركس كه ظرف دلش پاكتر باشد، بهرهمندى و نورگيرى او بيشتر است.
@golstanshahedan
🍀🌷🙏🙏🙏🌷🍀
بسم الله الرحمن الرحیم
الذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ ﴿٣﴾
آنان که به غیب ایمان دارند و نماز را بر پا می دارند و از آنچه به آنان روزی داده ایم، انفاق می کنند.
سوره البقره🍀🌷🍀
پیام های تفسیر
1- ايمان، از عمل جدا نيست. در كنار ايمان به غيب، وظايف و تكاليف عملى مؤمن بازگو شده است. «يؤمنون . يقيمون ..ينفقون»
2-اساسىترين اصل در جهانبينى الهى آن است كه هستى، منحصر به محسوسات نيست. «يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ»
3- پس از اصل ايمان، اقامهى نماز و انفاق از مهمترين اعمال است. «يُؤْمِنُونَ .. يُقِيمُونَ . يُنْفِقُونَ» (در جامعهى الهى كه حركت وسير الى اللّه دارد، اضطرابها و ناهنجارىهاى روحى و روانى و كمبودهاى معنوى، با نماز تقويت و درمان مىيابد و خلأهاى اقتصادى و نابسامانىهاى ناشى از آن، با انفاق پر و مرتفع مىگردد.)
4- برگزارى نماز، بايد مستمر باشد نه موسمى و مقطعى. «يُقِيمُونَ الصَّلاةَ» (فعل مضارع بر استمرار و دوام دلالت دارد.)
5- در انفاق نيز بايد ميانهرو باشيم. «مِمَّا رَزَقْناهُمْ»
6- از هرچه خداوند عطا كرده (علم، آبرو، ثروت، هنر و ...) به ديگران انفاق كنيم.
«مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ» امام صادق عليه السلام مىفرمايد: از آنچه به آنان تعليم دادهايم در جامعه نشر مىدهند.
7- انفاق بايد از مال حلال باشد، چون خداوند رزق هر كس را از حلال مقدّر
«مِمَّا» يكى از معانى «من» بعض است. يعنى بعضى از آنچه روزى كردهايم- نه همه را- انفاق مىكنند.
با کانال شهیدان قرآن و حدیث مصور بخوانید
@golstanshahedan
🍀🌷🙏🙏🌷🍀
وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ ﴿٤﴾
و آنان که به آنچه به سوی تو و به آنچه پیش از تو نازل شده، مؤمن هستند و به آخرت یقین دارند. (۴)
سوره مبارکه آلبقره
🍀🌷🍀
پیام های تفسیر
1- ايمان به تمام انبيا و كتب آسمانى، لازم است. زيرا همه آنان يك هدف را دنبال مىكنند. «يُؤْمِنُونَ ... ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ»
2- تقواى واقعى، بدون يقين به آخرت ظهور پيدا نمىكند. «بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ»
3- احترام قرآن، قبل از كتب ديگر است. «... بِما أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ ...»
4- پيامبر اسلام، آخرين پيامبر الهى است. كلمه «مِنْ قَبْلِكَ» بدون ذكر «مِنْ بَعْدِكَ» نشانهى خاتميّت پيامبر اسلام و قرآن
🍀🙏🍀
با کانال شهیدان قرآن و حدیث مصور بخوانید
@golstanshahedan
🍀🌷🙏🙏🙏🌷🍀
َ
🤍 مهربان خـــدای من
✨بوی ناب بهشت میدهد
🤍 همهی نامهای قشنگت...
✨هوای دلم سبک میشود
🤍 با زمزمهی نامهای زیبایت...
✨نفس می کشم در هوای
🤍مهربانیهای نابت....
✨روزی زیبا و پربار را با توکل
🤍بر اسم اعظمت آغاز میکنیم ..
✨بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
🤍الـــهــی بــه امــیــد تـــو
@golstanshahedan
🍀🌷🙏🙏🙏🌷🍀
أُولَٰئِكَ عَلَىٰ هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿٥﴾
آنانند که از سوی پروردگارشان بر [راهِ] هدایت اند و آنانند که رستگارند. (۵)
سوره مبارکه آلبقره
پیام های تفسیر
1- هدايتِ ويژه الهى، براى مؤمنان واقعى تضمين شده است. «هُدىً مِنْ رَبِّهِمْ»
2- ايمان وتقوا، انسان را به فلاح ورستگارى مىرساند. «لِلْمُتَّقِينَ، يُؤْمِنُونَ، الْمُفْلِحُونَ»
با کانال شهیدان قرآن و حدیث مصور بخوانید و در ان تدبر کنید!!!
افلا یتدبرون القران ؟
@golstanshahedan
🍀🌷🙏🙏🙏🌷🍀