ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#مناجات_امام_کاظم_در_زندان
یکی از مناجاتهای پرمضمون و در عین حال سوزناک منابع روایی ما، مربوط به مناجات امام کاظم (ع) در زندان است که پس از نماز عصر خوانده شد.
یکی از مناجاتهای پرمضمون و در عین حال سوزناک در منابع روایی ما، مربوط به مناجات امام کاظم علیهالسلام در زندان بغداد است. یحیی بن فضل نوفلی میگوید در بغداد بر امام کاظم (ع) وارد شدم. ایشان از نماز عصر فارغ شده و دستانش را بسوی آسمان بالا برده بود و مناجاتی را خواند. بخشهایی از این مناجات به قرار ذیل است:
یَا سَیِّدِی صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ ارْزُقْنِی الْخَوْفَ مِنْکَ وَ الْخَشْیَةَ لَکَ أَیَّامَ حَیَاتِی؛ ای سید و مولایم، بر محمد و آل او درود بفرست و خوف از خود و خشیت برای درگاهت در ایام زندگانیام را روزیام کن
سَیِّدِی ارْحَمْ عَبْدُکَ الْأَسِیرِ بَیْنَ یَدَیْکَ؛ آقایم، به بنده اسیرت که در پیشگاه تو است، رحم کن
سَیِّدِی ارْحَمْ عَبْدُکَ الْمُرْتَهِنِ بِعَمَلِهِ؛ ای آقایم، به بندهات که در گِروی عملش است، رحم کن
یَا سَیِّدِی أَنْقَذَ عَبْدُکَ الْغَرِیقِ فِی بَحْرٍ الْخَطَایَا؛ ای آقایم، بندهات را که در دریای گناهان غرق شده، نجات بده
یَا سَیِّدِی ارْحَمْ عَبْدُکَ الْمُقِرُّ بِذَنْبِهِ وَ جُرْأَتُهُ عَلَیْکَ؛ ای آقایم، به بندهات که به گناهش اقرار داشته و بر تو جرأت کرده ترحم کن
یَا سَیِّدِی الْوَیْلُ قَدْ حَلَّ بِی إِنْ لَمْ تَرْحَمْنِی؛ ای آقایم، وای بر من اگر مرا مشمول رحمتت قرار ندهی
یَا سَیِّدِی هَذَا مَقَامَ الْمُسْتَجِیرِ بِعَفْوِکَ مِنْ عُقُوبَتِکَ؛ ای آقایم، این جایگاه کسی است که از عقوبتت به عَفوت پناه برده
هَذَا مَقَامَ الْمِسْکِینُ الْمُسْتَکِینِ؛ این جایگاه فقیر و بیچاره است
هَذَا مَقَامَ الْفَقِیرِ الْبَائِسُ الْحَقِیرِ الْمُحْتَاجِ إِلَی مَلِکٍ کَرِیمٍُ رَحِیم؛ این جایگاه فقیر و تهیدست حقیری است که به پادشاه با کرامت نیازمند است.
📚منبع:جمال الأسبوع بکمال العمل المشروع
ابن طاووس، ص 288)
⭕️کانال متن روضه_مقاتل معتبر چهارده معصوم علیه السلام.(ایتا) 👇
http://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
•┈┈••✾•✾•✾••┈┈•
📌با نشـر لینڪ کانال ما در ثواب اهداف کانال سهیـم باشید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#نماز_اول_وقت
امیرالمؤمنین(ع) فرمودند:
«هیچ عمل و طاعتی نزد خدای با عزّت و جلال از نماز محبوب تر نیست، پس هیچ چیز از امور دنیا از بجا آوردن نماز در وقت هایش شما را مشغول نگرداند، زیرا خداوند با عزت و جلال جماعت و گروهی را مذمّت کرده و فرموده است:
کسانی که از نمازشان غفلت می ورزند یعنی وقته های آن را سبک می شمارند.
(وسائل الشیعة، ج 4، ص 113 )
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
4_5803094200987683594.mp3
10.93M
#انسان_شناسی ۲۸
#استاد_شجاعی
#استاد_میرباقری
❣یه قلبِ سالم، گرسنه میشه!
هوس میکنه!
از گرسنگی، ضعف میکنه!
و ....
🔸گرسنهی ذکر میشه!
هوسِ قرآن میکنه ،
اگر نماز بهش نرسه ، از گرسنگی به ضعف میفته!
-اگر گرسنه مون نمیشه!
-اگر هوس نمیکنیم!
-اگر به ضعف نمیافتیم؛
یعنی یه جای کار ایراد داره ❗️
http://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
•┈┈••✾•✾•✾••┈┈•
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به نام خدا
#متن_روضه_حضرت_موسی_بن_جعفر_علیه_السلام
#حجه_الاسلام_والمسلمین_رفیعی
#کانال_متن_روضه_مقاتل_معتبر_چهارده_معصوم_علیه_السلام
خطیب بغدادے – عالم اهل سنت – مے گوید: هر زمان که گرفتارے داشتم مے رفتم کنار ضریح موسے بن جعفر(ع) کمڪ مے خواستم و نتیجه مے گرفتم.[۱] امام کاظم باب المراد و باب الحوائج است. امروز پدر فاطمه معصومه(ع) را واسطه بین خودمان و خدا قرار مے دهیم و چند قطره اشڪ به یاد آن بزرگوار مے ریزیم. دلها را روانۀ کاظمین کنیم: «السَّلام عَلَے الْمُعَذَّبِ فِے قَعْرِ السُجُون» در زندانے که عادے نبود وسیاه چال بود «ذے السّاقِ الْمَرْضُوضِ»[۲] ساق پایش در اثر زنجیر کوبیده شده بود، آن چنان که گوشت و استخوان له شده بود. معناے «مرضوض» این است که این امام بزرگوار مخصوصاً روزهاے پایانے عمر مبارکش سختے بسیار کشید.
نوشته اند زندان آخرے که امام را در آن قرار داده بودند چهار سال به طول انجامید. مے دانید که زندان امام کاظم ممتد نبود، زیرا ایشان گاهے آزاد مے شدند و دوباره آقا را دستگیر مے کردند. گاهے حضرت یڪ سال یا شش ماه آزاد بود، اما زندان آخرے ممتد و بسیار طولانے بود.
بعضے از نقل ها دارد این زندان آخرے چهار سال طول کشید. موسے بن جعفر(ع) چندین فرزند پسر و دختر داشت که در میان ائمه، این بزرگوار از نعمت فرزند بیشترے برخوردار بود. اما دل ها بسوزد براے آن آقایے که با این همه پسر و دختر هیچ یڪ از فرزندانش در لحظات آخر عمر کنارش نبودند و تنها جان داد. فاطمه معصومه(ع) ده سال داشت. مے دانید یڪ دختر ده ساله احتیاج به پدر دارد، چهار سال آخرے که پدر زندان بود ایشان شش ساله بود و بعد از شش سالگے پدر را ندید.
گاهے سراغش را از امام رضا(ع) و از اُمّ احمد مے گرفت. نقل شده – من این مطلب را از بعضے عزیزان شنیده ام –گاهے فاطمه معصومه(ع) از کاروان هایے که از بغداد مے آمد سؤال مے کرد، آیا خبر دارید باباے من کے از زندان آزاد مے شود و مے آید؟
فاطمه معصومه(ع)، ما امروز شما را واسطه کرده ایم. خانمے که در کودکے پدر را از دست داد، به یاد پدر بود. امید داشت پدر را ببیند و نگاهش به نگاه بابا بیافتد، اما شیعیان، یڪ روز دید امام رضا(ع) شال سیاه انداخته و در خانۀ «ام احمد» نشسته، مردم مے آیند و تسلیت عرض مے کنند. امام رضا(ع) با طے الارض خودش را رساند بغداد، کنار بدن موسے بن جعفر(ع).[۳] فاطمه معصومه(ع) عرض کنم داغ پدر سخت است. اما کسے به گریه کردن شما اعتراض نکرد. شما ساق مرضوض و کوبیدۀ بابا را ندیدی. شما گریه کردے و از دل ناله برآوردی.
دل ها بسوزد براے آن دخترے که کربلا مے دید نه تنها ساق پا بلکه تمام بدن کوبیده شده بود. دل ها بسوزد بر آن دخترے که سر بابا بر بالاے نیزه دید. بدن بابا زیر سم اسبان و لباس بابا به غارت رفته، حداکثر کارے که کرد «إنْ کَبَّتْ عَلَیْه» خودش را روے بدن بابا انداخت صدا زد: عمه جان، شما بروید و بگذارید من کنار بدن بابا بمانم.
«وَ سَیَعْلَمُ الَّذینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ.»[۴]
📚پے نوشت
[۱]. منتهے الآمال (یڪ جلدی) ص ۹۴۶٫
[۲]. بحارالانوار،ج۹۹، ص ۱۶، سوگنامه آل محمد، ص ۱۰۷٫
[۳]. منتهے الآمال، ص ۹۴۶ – ۹۴۵٫
[۴]. شعراء، ۲۲۷٫
کانال متن روضه_مقاتل معتبر چهارده معصوم علیه السلام.(تلگرام)👇
https://t.me/matnrozehmaghtalmotabar
•┈┈••✾•✾•✾••┈┈
⭕️کانال متن روضه_مقاتل معتبر چهارده معصوم علیه السلام.(ایتا) 👇
http://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
•┈┈••✾•✾•✾••┈┈•
📌با نشـر لینڪ کانال ما در ثواب اهداف کانال سهیـم باشید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#نماز_اول_وقت
ورود به بهشت و دوری از جهنم
امام محمد باقر (ع) فرمودند:
هر کس نماز واجب را در حالی که عارف به حق آن است در وقتش بخواند، به گونه ای که چیزی دیگر را بر آن ترجیح ندهد، خداوند برای وی برائت از جهنم می نویسد که او را عذاب نکند، و کسی که درغیر وقتش به جا آورد در حالی که چیزی دیگر را بر آن ترجیح دهد، خداوند می تواند او را ببخشد یا عذابش کند.
(وسائل الشیعه، ج 3، ص 81، ح 23)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
4_5812001267374886492.mp3
11.62M
#انسان_شناسی ۲۹
#استاد_شجاعی
#آیتالله_جوادی_آملی
⚡️وقتی یه کسی، یه کار بدی، در حقّم میکنه، تموم ذهن و قلبم درگیرش میشه!
⚡️تا یه مشکلی برام پیش میاد، دیگه مدیریت روح خودم رو از دست میدم!
⚡️به محض اینکه بین چند تا فشار مختلف، گیر میکنم، تموم آرامشم از دست میره!
چرا من اینجوریاَم ؟
چکار کنم که خوب بشم؟
http://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
•┈┈••✾•✾•✾••┈┈•
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به نام خدا
#القاب_و_اسماء_امام_حسین_علیه_السلام
معنے مطلومیت امام حسین علیه السلام از دیدگاه مرحوم شوشتری
باز گويم که از براي کشته شدن مظلوم، چند معني است که همه منطبق است بر آن جناب، به طريق حقيقت.
يڪ معني اين که کشته شده باشد، در حالي که مظلوم باشد؛ يعني تعدي بر او نموده باشند و ملڪ و مال و اولاد و اصحابش را برده باشند؛ بلکه همهي اعضا و جوارحش، از ظاهريه و باطنيه، به ضرب تير و تيغ و نيزه و تشنگي از دستش گرفته باشند؛ و حقيقت اين صفت، در آن جناب بوده که از طعن سيوف و رماح، (نيزهها) تمام جوارح و اعضاي او متغير گشته بود، حتي گلوي مبارکش، و بر مال و عيال و اطفالش دست تعدي گشودند و او را از بلاد، آواره نموده، تنها و بيکس، بر خاڪ انداختند و در اين حالت، او را کشتند. پس کسي که مصداق کلي اين صفت است، همان حسين تنهاست و از اين جهت، لفظ مظلوم که وصف است، علم شده است از براي او. اين است که در دعا وارد است: «انشدڪ دم المظلوم[؛ تو را قسم ميدهم به خون مظلوم ]»؛ [1] و در حديث است که: «ترڪ مکن زيارت مظلوم را». راوي عرض کرد که: کيست مظلوم؟ فرمود: «مگر نميداني که اوست حسين عليهالسلام شهيد کربلا!». [2] .
معني دوم مظلوم بودن، در اصل کشتن است؛ يعني او را بکشند، بدون حق شرعي که موجب اباحهي قتل او باشد، مانند قصاص، يا حد، يا افساد، و اظهر افراد اين معني، حسين است. چنان که خود فرمود: «واي بر شما! از من چه طلب داريد؟ آيا کسي را از شما کشتهام، پس ميخواهيد قصاص کنيد؟ يا مالي از شما گرفتهام؟ يا شريعتي را تبديل کردهام؟». [3] .
معني سوم مظلوم بودن، در کيفيت قتل است؛ چون که خداوند، احسان را در هر معناي نيکو به کار برده است. حتي در کشتن قرباني، مستحب است که کارد را تيز کنند، و او را به ذبيحه ننمايند، و در پيش روي ابناي جنس (همجنسان) نکشند، و دست و پايش نبندند، و او را مثله نکنند (يعني اعضايش را، پيش از خروج روحش جدا نکنند)، و او را آب دهند؛ و هيچ يڪ از اين احسانها را در کشتن آن حضرت مراعات ننمودهاند، بلکه در کيفيت آن ظلم کردند.
معني چهارم مظلوميت، بعد از کشتن است به سلب لباس و به قطع اعضا و پامال کردن [4] و انداختن بر روي خاکها، بيکفن و دفن؛ و اين هم منحصر به آن جناب است، حتي اين که آن جامهي کهنه پاره را هم بر بدنش نگذاشتند. [5] .
معني پنجم مظلوميت، به جميع انحاي مذکوره است، و همه در آن جناب جمع بود، نه غير او.
📚پی نوشت
[1] بحارالأنوار، ج 83، ص 235؛ الکافي، ج 3، ص 325؛ مصباح المتهجد، ص 213 (آداب سجدهي شکر).
[2] بحارالأنوار، ج 98، ص 66؛ کامل الزيارات، ص 137 (باب 52).
[3] بحارالأنوار، ج 45، ص 7؛ الارشاد، ج 2، ص 101.
[4] بحارالأنوار، ج 45، ص 59؛ لهوف، ص 59 - 58؛ مقتل الخوارزمي، ج 2، ص 39 - 38.
[5] بحارالأنوار، ج 45، ص 58 - 57؛ لهوف، ص 57 - 56؛ مقتل الخوارزمي، ج 2، ص 37.
کانال متن روضه_مقاتل معتبر چهارده معصوم علیه السلام.(تلگرام)👇
https://t.me/matnrozehmaghtalmotabar
•┈┈••✾•✾•✾••┈┈
⭕️کانال متن روضه_مقاتل معتبر چهارده معصوم علیه السلام.(ایتا) 👇
http://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
•┈┈••✾•✾•✾••┈┈•
📌با نشـر لینڪ کانال ما در ثواب اهداف کانال سهیـم باشید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
4_5793936072287194093.mp3
32.94M
پیشنهاد دانلود
در این گفتار، #حجت_الاسلام #حامد_کاشانی، چند نکته و چندین سوال مهم را مطرح می کند؛
سوالات و نکاتی که دغدغه فکری همه اهالی هیئت است.
نکات و سوالات:
١) .حضرت زینب(س) چگونه با آن همه مصائب، از پا ننشست و در هم نشکست؟
ما تا کجا پای کار خدا و اهل بیت هستیم و آستانه تحمل ما کجاست؟
٢).جذب در هیأت به چه قیمت؟
آیا خودمان تربیت شده هستیم؟
چه در خود دیده ایم که به دنبال جذب دیگرانیم؟
٣). چرا گاهی حال دعا و توسل داریم و گاهی بی تفاوت و سرد مزاجیم؟
۴). جذب اولیه بر اساس احساسات است این شروع درستی است؛ اما کافی نیست.
۵). جوگیرماندن و بعد رهاکردن کار، در حکم درهمان کلاس اول ابتدایی ماندن است!
۶). راه حل: باید از سر معرفت عمل کرد.
٧). در مسیر احساس، راهزن خطرناکی وجود دارد: «دینداری حسی» بر اساس خواسته های دل و سپس «برهان سازی بر اساس مغالطه»
٨). مصداق «قلیل یدوم» باشیم؛ یک عبادت قلیل اما دائمی، بهتر از عبادت جوگیرانه و غیردائمی است.
٩). اثبات شهادت حضرت زهرا(س) دلیل قاطعانه اثبات حقانیت امیرالمومنین(ع) است؛
اما چه الزامی در اثبات شهادت حضرت زینب کبرا(س) است؟
آیا حضرت، نیاز به این عنوان دارد؟
چرا بر اساس احساس، شبهه اجتماعی ایجاد کنیم؟
⭕️کانال متن روضه_مقاتل معتبر چهارده معصوم علیه السلام.(ایتا) 👇
http://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
•┈┈••✾•✾•✾••┈┈•
📌با نشـر لینڪ کانال ما در ثواب اهداف کانال سهیـم باشید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الحکمة ۱۰۶
قال علی عليه السلام :
لاَ يَتْرُكُ النَّاسُ شَيْئاً مِنْ أَمْرِ دِينِهِمْ لاِسْتِصْلاَحِ دُنْيَاهُمْ إلاَّ فَتَحَ اللهُ عَلَيْهِمْ مَا هُوَ أَضَرُّ مِنْهُ.
نتيجه تخريب دين براى دنيا:
امام علی(علیه السلام) در این گفتار حکیمانه خود اشاره مى کند به نکته مهمى درباره تعارض دین و دنیا و کسانى که دنیا را بر احکام دینشان ترجیح مى دهند و مى فرماید:
«مردم چیزى از امور دینشان را براى اصلاح دنیایشان ترک نمى کنند مگر این که خداوند زیان بارتر از آن را به روى آنها مى گشاید»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به نام خدا
▪️#روضه_موسی_بن_جعفر علیه السلام
🎙#سید_مهدی_میرداماد
اگرچه بسته زنجیر و در اسیری بود
السَّلامُ عَلَی الْمُعَذَّبِ فِي قَعْرِ السُّجُونِ
سجون جمعِ سجنِ یعنی زندان سجون یعنی زندان های متعدد وَظُلَمِ الْمَطَامِيرِ
مطمور جایی هست که قله(1) رو نگه داری میکنن،،، یه ذره نور و روشنایی نداره،،،نمورِ و نمناکِ،،، جوری حضرت رو وارده مطموره میکردن،،، گلوی حضرت رو با زنجیر می بستن،،،
اگرچه بسته زنجیر و در اسیری بود
به دست بسته به دنبال دستگیری بود
اینا خانواده ای هستند که با دست بسته هم دستگیری و هدایت میکردن،،، باباش علی رو تو کوچه ها دست بسته بردن،،، دست بستهس اما دیدن یهودیه تو کوچه ها داره میگه اشْهَدُ أَنْ لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱللَّهُ،،،(چیه؟! مسلمان شدی؟!!) گفت این آقا کیه؟! گفتن این علی ابن ابیطالبِ،،، گفت من این آقا رو خیبر دیدم،،، خودم دیدم با یک دست درِ قلعه خیبر رو کند،،، حالا دارید جلو چشمش ناموسش رو تو کوچه ها میزنید،،، چقدر غریبه،،،
با دستِ بسته زنِ بدکاره رو هدایت کرد،،، اومد تو زندان موسی ابن جعفر دو روز خیره شد به نمازِ آقا؛ هارون میگه فرستادم ببینم چیکار میکنه این زن، چرا خبری ازش نشد،،، میگه در زندان رو باز کردن دیدن سرُ رو خاک گذاشته پشتِ سر موسی ابن جعفر هی میگه الهی العفو،،،
چقدر لاغر و زخمی شد و شکست آخر
شبیه اینکه گلاب از گلی بگیری بود
به روی تخته تنش را غلام ها بردند
عجب مراسم تشییع کم نظیری بود
برای غربت او گریه می کند زنجیر
دخیل بسته به پایش، عجب اسیری بود
نبود دخترکش تا به او کند تکیه
اسیر پای شکسته به وقت پیری بود
📝شاعر: محسن حنیفی
السَّلامُ عَلَی الْمُعَذَّبِ فِي قَعْرِ السُّجُونِ وَظُلَمِ الْمَطَامِيرِ ذِي السَّاقِ الْمَرْضُوضِ بِحَلَقِ الْقُيُودِ،،،(2) اگه بخوام «ساق مرضوض» رو معنا کنم ساکت نباشی،،، ساق مرضوض یعنی استخوان خُرد شد،،، این «ساق مرضوض» ما رو یاده چندتا روضه میندازه،،، بگم و از همه التماسِ دعا،،، من چند تا استخوان خرد شده سراغدارم،،، یه استخوان بینِ در و دیوا،،، آیمادر،،، یه استخوان دیگه ام سراغ دارم زیرِ سم اسب ها،،، ای حسین،،،
ای کاش که موت را نمی بوسیدم
ای کاش که روت را نمی بوسیدم
تقصیرِ من است زیر و رویت کردن
ای کاش گلوت را نمی بوسیدم،،،
📚 پاورقی :
1) قله = سبو، کوزه
2)سید جلیل علی بن طاووس «مصباح الزائر»
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
mirdamad-Shahadat-emam-kazem-01.mp3
3.45M
▪️#روضه_شهادت_امام_موسی_ابن_جعفر_علیه_السلام
🎙سید مهدی میرداماد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#روضه_خوانی
#فیش_نویسی
تا بحال دقت کردید شخصی در مداحی خودش روضه ای رو بخونه، اما از لحاظ عقلی و تاریخی، روضه درست نباشه، برای مثال بگه در همون خونه ای که حضرت زهرا سلاماللهعلیها شهید شد، حضرت علی علیه السلام هم بعد از ضربت خوردن و بستری شدن به شهادت رسید، در صورتیکه خانه شهادت حضرت زهرا سلاماللهعلیها درمدینه و خانه شهادت حضرت امیرالمومنین علیه السلام در کوفه بوده...
📌اگه میخواید دقت بیشتری در روضه خوندن داشته باشید
مطالبی رو پیرامون این موضوع بشنوید:
حجتالاسلام والمسلمین استاد #علی_فخری
@golvajhehaye_roozeh
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ