انواع موسیقی در شعر
موسیقی در شعر، بر اثر تناسب به وجود میآید. این تناسب، گاه صوتی است و گاه معنوی. موسیقی شعر، به چهار دسته تقسیم میشود:
۱ - موسیقی بیرونی.
۲ - موسیقی کناری.
۳ - موسیقی داخلی(درونی).
۴ - موسیقی معنوی.
۱ - موسیقی بیرونی
موسیقی بیرونی، در واقع همان وزن عروضی میباشد که نسبت به سایر انواع موسیقی، آشکارتر و چشمگیرتر است.
دکتر شفیعی کدکنی، وزن را مهمترین عامل شعر میشناسد و تأثیرات وزن را چنین نام میبرد:
۱ - لذت موسیقایی به وجود میآورد.
۲ - میزان ضربهها و جنبشها را منظم میکند.
۳ - به کلمات خاص هر شعر، تأکید میبخشد و امتیازی از نظر کشش کلمات ایجاد میکند.
با تلخیص از بررسی سیر تحول غزل معاصر، دکتر حسین مافی، ص ۱۹.
#موسیقیشعر
#موسیقیبیرونی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
هدایت شده از گلستان ادبیات (تکبیتی و دوبیتی)
بیتی از قادر طهماسبی(فرید)
من نمیترسم از کباب شدن
باز کاری صواب خواهم کرد
ترینه، گزیدهی اشعار قادر طهماسبی، ص ۱۷۶.
#کبابشدن
#صواب
#کانالگلستانادبیات
https://eitaa.com/joinchat/3029336810Cb0c3442fae
داستاننویسان بزرگ🌹🌹🌹
جمالزاده
آغاز داستاننویسی به شیوهی نوین را میتوان از سال ۱۳۰۰ دانست که جمالزاده، مجموعهی داستان کوتاه خود را به نام "یکی بود یکی نبود" منتشر کرد. با نشر این کتاب، سبک نویسندگیِ واقعگرا در ایران آغاز گشت.
سید محمدعلی جمالزاده، در۲۳ دی سال ۱۲۷۰ شمسی در اصفهان زاده شد. تحصیلات مقدماتی را در تهران گذراند. سپس به بیروت رفت و دو سال بعد، عازم پاریس شد و در فرانسه، به دریافت لیسانس حقوق نایل گشت.
در همان سال آغاز جنگ جهانی، به برلن رفت و در کنار آزادیخواهان ایران قرار گرفت. مدتی بعد، همکاری قلمی خود را با روزنامهی کاوه آغاز کرد. نخستین داستانش "فارسی شکر است" را ابتدا در همین روزنامه منتشر کرد و بعد در مجموعهی یکی بود یکی نبود. این مجموعه، شامل شش داستان است: فارسی شکر است، رَجُل سیاسی، دوستی خاله خرسه، درد دل ملا قربانعلی، بیله دیگ بیله چغندر و ویلانالدوله که همه به زبان ساده و تا حدی عامیانه نوشته شده است.
جمالزاده با وجود سالها در خارج از وطن به سر بردن، در آثار خود بر زبان و فرهنگ و سنتهای خاص ایرانی تاکید داشت. با این همه، اقامت طولانی او در خارج، وی را از سیر تحولات زبان و فرهنگ ایرانی، بیخبر نگه داشته، در نتیجه، آثار بعدی او، نتوانسته است از اصالت موجود در آثار دیگر نویسندگان ایرانی و رنگِ زمانه برخوردار باشد. وی در ۱۷ آبان سال ۱۳۷۶ در ۱۰۵ سالگی، در یک آسایشگاه سالمندان در ژنو سوئیس در گذشت و در همان جا مدفون شد.
مهمترین آثار بعدی او عبارتند از: دارالمجانین، سر و ته یک کرباس، راهآبنامه، تلخ و شیرین، شاهکار، هفت کشور، شورآباد، قصههای کوتاه برای بچههای ریشدار و قصهی ما به سر رسید.
با تلخیص از چون سبوی تشنه، دکتر یاحقّی، ص ۱۹۲ - ۱۹۴.
#داستاننویسان_بزرگ
#جمالزاده
#بازنشر
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
یک رباعی از مولوی
ای طالب دنیا، تو یکی مزدوری
وی عاشق خُلد، ازین حقیقت دوری
وی شاد به هر دو عالم از بیخبری
شادیِ غمش ندیدهای، معذوری
مولانا می فرماید که: طالبان دنیا، مزدورند و عاشقان بهشت و حور و قصور، از حقیقت ِ بهشت دورند و چیزی نمیدانند. آنانی هم که به دنیا و عُقبا شادند، بیخبرانی بیش نیستند؛ زیرا از شادی غمِ عاشقان و عارفان بیخبرند...
باغ اسرار خدا، شرح رباعیات مولانا، بهشتی شیرازی، ص ۵۶۶ و ۵۶۷.
#مولوی
#شرحرباعیات
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
هدایت شده از فرهاد
🌼 خدایا دوستت دارم
✍از فرهاد کرمی
🌙🌙🌟🌙🌟🌙⭐️
خدایا دوستت دارم
کمک کن
"قدر" خودم را بدانم
امشب یاد تو
باید خواب از
چشمهایم ببرد
پلکهایم خیس شود
و دلم را
روی امواج اشکهایم
به تو بسپارم
امشب هم
به یقین صبح میشود
اما خدای من
میخواهم
تو را برای همیشه
در کنارم داشته باشم
دلواپسم هستی
تلنگرهایی را
که به من می زنی
احساسش میکنم
اما تو لجبازیهای مرا ببخش
خدای من!!
اگر امشب تقدیر مرا
ورق میزنی
خودت را در اولویّت داشتههایم
قرا بده...
⭐️⭐️🌙🌙🌟⭐️🌙
امام صادق - علیه السلام - فرمودند:
قلب ماه رمضان، شب قدر است.
امالی، صدوق، ص ۶۲.
#امام_صادق(ع)
#شبقدر
#ماهرمضان
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303