eitaa logo
شهدای گمنام
72 دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
3.1هزار ویدیو
124 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
«۷» ﴿صِراطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لَا الضَّالِّينَ‌﴾ (خداوندا! ما را به) راه كسانى كه آنها را مشمول نعمت خود ساختى، (هدايت كن) نه غضب شدگان و نه گمراهان! :: نکته ها اين آيه راه مستقيم را، راه كسانى معرّفى مى‌كند كه مورد نعمت الهى واقع شده‌اند وعبارتند از: انبيا، صدّيقين، شهدا وصالحين. «۱» توجّه به راه اين بزرگواران و آرزوى پيمودن آن وتلقين اين آرزو به خود، ما را از خطر كجروى وقرار گرفتن در خطوط انحرافى باز مى‌دارد. بعد از اين درخواست، از خداوند تقاضا دارد كه او را در مسير غضب‌شدگان وگمراهان قرار ندهد. زيرا بنى‌اسرائيل نيز به گفته قرآن، مورد نعمت قرار گرفتند، ولى در اثر ناسپاسى ولجاجت گرفتار غضب شدند. قرآن، مردم را به سه دسته تقسيم مى‌نمايد: كسانى كه مورد نعمت هدايت قرار گرفته‌ «۱». ﴿مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِينَ﴾، كسانى كه خدا و رسول را پيروى كنند، آنان با كسانى هستند كه خدا آنها را نعمت داده است، از پيامبران، راستگويان، شهدا و صالحان. نساء، ۶۹ و آيه ۵۶ سوره مريم. و ثابت قدم ماندند، غضب شدگان و گمراهان. مراد از نعمت در ﴿أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ﴾، نعمتِ هدايت است. زيرا در آيه‌ى قبل سخن از هدايت بود. علاوه بر آنكه نعمت‌هاى مادى را كفّار و منحرفين وديگران نيز دارند. هدايت شدگان نيز مورد خطرند و بايد دائماً از خدا بخواهيم كه مسير ما، به غضب و گمراهى كشيده نشود. مغضوبين در قرآن‌: در قرآن، افرادى همانند فرعون و قارون و ابولهب و امّت‌هايى همچون قوم عاد، ثمود و بنى‌اسرائيل، به عنوان غضب‌شدگان معرّفى شده‌اند. «۱» بنى‌اسرائيل كه داستان زندگى و تمدّن آنها در قرآن بيان شده است، زمانى بر مردم روزگار خويش برترى داشتند؛ ﴿فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعالَمِينَ﴾ «۲» لكن بعد از اين فضيلت و برترى، به خاطر رفتار خودشان، دچار قهر و غضب خداوند شدند. ﴿وَ باؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ﴾ «۳» اين تغيير سرنوشت، به علّت تغيير در رفتار و كردار آنان بوده است؛ دانشمندان يهود، دستورات وقوانين آسمانى تورات را تحريف كردند، ﴿يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ﴾ «۴» و تجّار وثروتمندان آنان نيز به ربا وحرام‌خوارى و رفاه‌طلبى روى آوردند، ﴿أَخْذِهِمُ الرِّبَوا﴾ «۵» وعامّه مردم نيز در برابر دعوت به جهاد و مبارزه، از روى تن‌پرورى و ترس، از رفتن به جبهه نبرد و ورود به سرزمينِ‌ مقدّس، سر باز زدند. ﴿فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ﴾ «۲» به خاطر اين انحرافات، خدا آنان را از اوج عزّت و فضيلت، به نهايت ذلّت و سرافكندگى مبتلا ساخت. «۱». در آيات متعدّدى از قرآن ويژگى‌هاى گمراهان و غضب شدگان و مصاديق آنها بيان شده است كه براى نمونه به موارد ذيل اشاره مى‌شود: منافقان و مشركان و بدگمانان به خداوند. نساء، ۱۱۶ و فتح، ۶. كافران به آيات الهى و قاتلان انبياء الهى. بقره، ۶۱. اهل كتاب كه در برابر دعوت به حقّ سركشى كرده‌اند. آل‌عمران، ۱۱٠- ۱۱۲. فراريان از جهاد. انفال، ۱۶. پذيرندگان و جايگزين كنندگان كفر با ايمان. بقره، ۱٠۸ و نحل، ۱٠۶. پذيرندگان ولايت دشمنان خدا و دوستداران رابطه‌ى با دشمنان خدا. ممتحنه، ۱. «۲». بقره، ۴۷. «۳». بقره، ۶۱. «۴». نساء، ۴۶. «۵». نساء، ۱۶۱. ما در هر نماز، از خداوند مى‌خواهيم كه مانند غضب‌ شدگان نباشيم. يعنى نه اهل تحريف آيات و نه اهل ربا و نه اهل فرار از جهاد در راه حقّ، و همچنين از گمراهان نباشيم، آنان كه حقّ را رها كرده و به سراغ باطل مى‌روند و در دين و باور خود غلوّ و افراط كرده و يا از هوى و هوس خود و يا ديگران پيروى مى‌كنند. «۲» انسان در اين سوره، عشق و علاقه و تولّاى خود را به انبيا و شهدا و صالحان و راه آنان، اظهار و ابراز داشته و از مغضوبان و گمراهان تاريخ نيز برائت و دورى مى‌جويد و اين مصداق تولّى و تبرّى است. ضالّين در قرآن‌: «ضلالت» كه حدود دويست مرتبه اين واژه با مشتقاتش در قرآن آمده است. گاهى در مورد تحيّر بكار مى‌رود، ﴿وَ وَجَدَكَ ضَالًّا﴾ «۳» وگاهى به معناى ضايع شدن است، ﴿أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ﴾ «۴» ولى اكثراً به معناى گمراهى وهمراه با تعبيرات گوناگونى نظير: ﴿ضَلالٍ مُبِينٍ﴾، ﴿ضَلالٍ بَعِيدٍ﴾، ﴿ضَلالٍ كَبِيرٍ﴾ به چشم مى‌خورد. در قرآن افرادى به عنوان گمراه معرّفى شده‌اند، از جمله: كسانى كه ايمان خود را به كفر تبديل كردند، «۵» مشركان، «۶» كفار، «۷» عصيان‌گران، «8» مسلمانانى كه كفّار را سرپرست و دوست خود گرفتند، «۱» كسانى كه مردم را از راه خدا باز مى‌دارند، كسانى كه به خدا يا رسول خدا توهين مى‌كنند، آنان كه حقّ را كتمان مى‌كنند و كسانى كه از رحمت خدا مأيوسند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آرامگاه 🔴 شهید اسماعیل هنیه در قبرستان شهر لوسیل در شمال دوحه پایتخت قطر به خاک سپرده شد 🌱
7.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ثواب بزرگ خرجی دادن دیگران برای زیارت کربلا در کلام امام صادق (ع) 😳😳😳 بامبلغی کم بانی زیارت زائرین اربعین باش☺️👌 🔸شماره کارت جهت مشارکت: 💳6037997950118043 مرکزنیکوکاری حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ترتیل .mp3
109.2K
‌‌ 💠 💠 آیه ۷ سوره فاتحه ‌ 💠
«۷» ﴿صِراطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لَا الضَّالِّينَ‌﴾ (خداوندا! ما را به) راه كسانى كه آنها را مشمول نعمت خود ساختى، (هدايت كن) نه غضب شدگان و نه گمراهان! :: نکته ها اين آيه راه مستقيم را، راه كسانى معرّفى مى‌كند كه مورد نعمت الهى واقع شده‌اند وعبارتند از: انبيا، صدّيقين، شهدا وصالحين. «۱» توجّه به راه اين بزرگواران و آرزوى پيمودن آن وتلقين اين آرزو به خود، ما را از خطر كجروى وقرار گرفتن در خطوط انحرافى باز مى‌دارد. بعد از اين درخواست، از خداوند تقاضا دارد كه او را در مسير غضب‌شدگان وگمراهان قرار ندهد. زيرا بنى‌اسرائيل نيز به گفته قرآن، مورد نعمت قرار گرفتند، ولى در اثر ناسپاسى ولجاجت گرفتار غضب شدند. قرآن، مردم را به سه دسته تقسيم مى‌نمايد: كسانى كه مورد نعمت هدايت قرار گرفته‌ «۱». ﴿مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِينَ﴾، كسانى كه خدا و رسول را پيروى كنند، آنان با كسانى هستند كه خدا آنها را نعمت داده است، از پيامبران، راستگويان، شهدا و صالحان. نساء، ۶۹ و آيه ۵۶ سوره مريم. و ثابت قدم ماندند، غضب شدگان و گمراهان. مراد از نعمت در ﴿أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ﴾، نعمتِ هدايت است. زيرا در آيه‌ى قبل سخن از هدايت بود. علاوه بر آنكه نعمت‌هاى مادى را كفّار و منحرفين وديگران نيز دارند. هدايت شدگان نيز مورد خطرند و بايد دائماً از خدا بخواهيم كه مسير ما، به غضب و گمراهى كشيده نشود. مغضوبين در قرآن‌: در قرآن، افرادى همانند فرعون و قارون و ابولهب و امّت‌هايى همچون قوم عاد، ثمود و بنى‌اسرائيل، به عنوان غضب‌شدگان معرّفى شده‌اند. «۱» بنى‌اسرائيل كه داستان زندگى و تمدّن آنها در قرآن بيان شده است، زمانى بر مردم روزگار خويش برترى داشتند؛ ﴿فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعالَمِينَ﴾ «۲» لكن بعد از اين فضيلت و برترى، به خاطر رفتار خودشان، دچار قهر و غضب خداوند شدند. ﴿وَ باؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ﴾ «۳» اين تغيير سرنوشت، به علّت تغيير در رفتار و كردار آنان بوده است؛ دانشمندان يهود، دستورات وقوانين آسمانى تورات را تحريف كردند، ﴿يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ﴾ «۴» و تجّار وثروتمندان آنان نيز به ربا وحرام‌خوارى و رفاه‌طلبى روى آوردند، ﴿أَخْذِهِمُ الرِّبَوا﴾ «۵» وعامّه مردم نيز در برابر دعوت به جهاد و مبارزه، از روى تن‌پرورى و ترس، از رفتن به جبهه نبرد و ورود به سرزمينِ‌ مقدّس، سر باز زدند. ﴿فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ﴾ «۲» به خاطر اين انحرافات، خدا آنان را از اوج عزّت و فضيلت، به نهايت ذلّت و سرافكندگى مبتلا ساخت. «۱». در آيات متعدّدى از قرآن ويژگى‌هاى گمراهان و غضب شدگان و مصاديق آنها بيان شده است كه براى نمونه به موارد ذيل اشاره مى‌شود: منافقان و مشركان و بدگمانان به خداوند. نساء، ۱۱۶ و فتح، ۶. كافران به آيات الهى و قاتلان انبياء الهى. بقره، ۶۱. اهل كتاب كه در برابر دعوت به حقّ سركشى كرده‌اند. آل‌عمران، ۱۱٠- ۱۱۲. فراريان از جهاد. انفال، ۱۶. پذيرندگان و جايگزين كنندگان كفر با ايمان. بقره، ۱٠۸ و نحل، ۱٠۶. پذيرندگان ولايت دشمنان خدا و دوستداران رابطه‌ى با دشمنان خدا. ممتحنه، ۱. «۲». بقره، ۴۷. «۳». بقره، ۶۱. «۴». نساء، ۴۶. «۵». نساء، ۱۶۱. ما در هر نماز، از خداوند مى‌خواهيم كه مانند غضب‌ شدگان نباشيم. يعنى نه اهل تحريف آيات و نه اهل ربا و نه اهل فرار از جهاد در راه حقّ، و همچنين از گمراهان نباشيم، آنان كه حقّ را رها كرده و به سراغ باطل مى‌روند و در دين و باور خود غلوّ و افراط كرده و يا از هوى و هوس خود و يا ديگران پيروى مى‌كنند. «۲» انسان در اين سوره، عشق و علاقه و تولّاى خود را به انبيا و شهدا و صالحان و راه آنان، اظهار و ابراز داشته و از مغضوبان و گمراهان تاريخ نيز برائت و دورى مى‌جويد و اين مصداق تولّى و تبرّى است. ضالّين در قرآن‌: «ضلالت» كه حدود دويست مرتبه اين واژه با مشتقاتش در قرآن آمده است. گاهى در مورد تحيّر بكار مى‌رود، ﴿وَ وَجَدَكَ ضَالًّا﴾ «۳» وگاهى به معناى ضايع شدن است، ﴿أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ﴾ «۴» ولى اكثراً به معناى گمراهى وهمراه با تعبيرات گوناگونى نظير: ﴿ضَلالٍ مُبِينٍ﴾، ﴿ضَلالٍ بَعِيدٍ﴾، ﴿ضَلالٍ كَبِيرٍ﴾ به چشم مى‌خورد. در قرآن افرادى به عنوان گمراه معرّفى شده‌اند، از جمله: كسانى كه ايمان خود را به كفر تبديل كردند، «۵» مشركان، «۶» كفار، «۷» عصيان‌گران، «8» مسلمانانى كه كفّار را سرپرست و دوست خود گرفتند، «۱» كسانى كه مردم را از راه خدا باز مى‌دارند، كسانى كه به خدا يا رسول خدا توهين مى‌كنند، آنان كه حقّ را كتمان مى‌كنند و كسانى كه از رحمت خدا مأيوسند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آرامگاه 🔴 شهید اسماعیل هنیه در قبرستان شهر لوسیل در شمال دوحه پایتخت قطر به خاک سپرده شد 🌱
7.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ثواب بزرگ خرجی دادن دیگران برای زیارت کربلا در کلام امام صادق (ع) 😳😳😳 بامبلغی کم بانی زیارت زائرین اربعین باش☺️👌 🔸شماره کارت جهت مشارکت: 💳6037997950118043 مرکزنیکوکاری حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(علیه السلام): 💠 من عَبَدَ اللّهَ حَقَّ عِبادَتِهِ آتاهُ اللّهُ فَوقَ أمانيهِ و كِفايَتِهِ. ❇️ هر كه خدا را چنان كه حق عبادت اوست عبادت كند، خداوند برتر از آرزوها و بيشتر از حدّ كفايتش به او عطا فرمايد. 📚ميزان الحكمه جلد ۷، صفحه ۲۹