💠 أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيطَانِ الرَّجِيمِ
💠 بِسْـــــــمِ اللهِ الرَّحْــــــمنِ الرَّحِــــــیم
💠صفحه ۲
الم (۱)
ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ ﴿٢﴾
الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ ﴿٣﴾
وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ ﴿٤﴾
أُولَٰئِكَ عَلَىٰ هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿٥﴾
💠
💠 آیه ۳ سوره بقره
💠
۳» ﴿الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ﴾
(متّقين) كسانى هستند كه به غيب ايمان دارند و نماز را به پاى مىدارند و از آنچه به آنان روزى دادهايم، انفاق مىكنند.
:: نکته ها
قرآن، هستى را به دو بخش تقسيم مىكند: عالم غيب «۲» و عالم شهود.
متّقين به كلّ هستى ايمان دارند، ولى ديگران تنها آنچه را قبول مىكنند كه برايشان محسوس باشد.
حتّى توقّع دارند كه خدا را با چشم ببينند و چون نمىبينند، به او ايمان نمىآورند. چنانكه برخى به حضرت موسى گفتند: ﴿لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتَّى نَرَى اللَّهَ جَهْرَةً﴾ «۳» ما هرگز به تو ايمان نمىآوريم، مگر آنكه خداوند را آشكارا مشاهده كنيم.
اين افراد دربارهى قيامت نيز مىگويند: ﴿ما هِيَ إِلَّا حَياتُنَا الدُّنْيا نَمُوتُ وَ نَحْيا وَ ما يُهْلِكُنا إِلَّا الدَّهْرُ﴾ «۴» جز اين دنيا كه ما در آن زندگى مىكنيم، جهان ديگرى نيست، مىميريم و زنده مىشويم و اين روزگار است كه ما را از بين مىبرد.
چنين افرادى هنوز از مدار حيوانات نگذشتهاند و راه شناخت را منحصر به محسوسات مىدانند و مىخواهند همه چيز را از طريق حواسّ درك كنند.
«۱». هدايت داراى مراحل و قابل كم و زياد شدن است. ﴿وَ الَّذِينَ اهْتَدَوْا زادَهُمْ هُدىً﴾
«۲». غيب به خداوند متعال، فرشتگان، معاد و حضرت مهدى عليه السلام اطلاق شده است.
«۳». بقره، ۵۵.
«۴». جاثيه، ۲۴.
جلد ۱ - صفحه ۴۹
متّقين نسبت به جهان غيب ايمان دارند، كه برتر از علم و فراتر از آن است.
در درونِ ايمان، عشق، علاقه، تعظيم، تقديس و ارتباط نهفته است، ولى در علم، اين مسائل نيست.
✨پیام ها
۱- ايمان، از عمل جدا نيست. در كنار ايمان به غيب، وظايف و تكاليف عملى مؤمن بازگو شده است. ﴿يؤمنون ... يقيمون ... ينفقون﴾
۲-اساسىترين اصل در جهانبينى الهى آن است كه هستى، منحصر به محسوسات نيست. ﴿يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ﴾
۳- پس از اصل ايمان، اقامهى نماز و انفاق از مهمترين اعمال است. ﴿يُؤْمِنُونَ ... يُقِيمُونَ ... يُنْفِقُونَ﴾ (در جامعهى الهى كه حركت وسير الى اللّه دارد، اضطرابها و ناهنجارىهاى روحى و روانى و كمبودهاى معنوى، با نماز تقويت و درمان مىيابد و خلأهاى اقتصادى و نابسامانىهاى ناشى از آن، با انفاق پر و مرتفع مىگردد.)
۴- برگزارى نماز، بايد مستمر باشد نه موسمى و مقطعى. «
﴿يُقِيمُونَ الصَّلاةَ﴾ (فعل مضارع بر استمرار و دوام دلالت دارد.)
۵- در انفاق نيز بايد ميانهرو باشيم. «۱» «مِمَّا رَزَقْناهُمْ»
۶- از هرچه خداوند عطا كرده (علم، آبرو، ثروت، هنر و ...) به ديگران انفاق كنيم. ﴿مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ﴾ «۲»
امام صادق عليه السلام مىفرمايد: از آنچه به آنان تعليم دادهايم در جامعه نشر مىدهند. «۳»
۷- انفاق بايد از مال حلال باشد، چون خداوند رزق «۴» هر كس را از حلال مقدّر مىكند. ﴿رَزَقْناهُمْ﴾
۸- اگر باور كنيم آنچه داريم از خداست، با انفاق كردن مغرور نمىشويم. بهتر مىتوانيم قسمتى از آن را انفاق كنيم. ﴿مِمَّا رَزَقْناهُمْ﴾
«۱». ﴿مِمَّا﴾، (مِن ما) است و يكى از معانى «من» بعض است. يعنى بعضى از آنچه روزى كردهايم- نه همه را- انفاق مىكنند.
«۲». در اينگونه موارد كلمه «ما» به معناى هر چيز است.
«۳». بحار، ج ۲ ص۱۷.
«۴». «رزق»، به نعمت دائمى كه براى ادامهى حيات، طبق
احتياج داده مىشود، اطلاق مىگردد وقيد تداوم و به اندازهى احتياج، آن را از مفاهيمِ احسان، اعطاء، نصيب، انعام و حظّ، جدا مىكند. التحقيق فى كلماتالقرآن، ج ۴، ص ۱۱۴.
جلد ۱ - صفحه ۵٠
༻به شبـکهمـلّیبـانور بپیوندید༻
🛑 سهشنبه اولِ ماهِ صَفَر است
🔹پایگاه اطلاعرسانیِ دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله خامنهای در اطلاعیهای اعلام کرد باتوجه به رویتنشدن هلال ماه صَفَر توسط ستاد استهلال، سهشنبه ۱۶ مرداد اول صَفَر است
«پرنــــد نیوز»
╭┈┈┈┈┈─────❥ 𝙟𝙤𝙞𝙣
╰┈➤ @parandNews0
7.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 گزارش زنده کسری ناجی، مجری و خبرنگار بیبیسی از اوضاع وحشتزده شهرهای اسرائیل و نگرانی صهیونیستها از حمله گسترده ایران!
⭕️ خطر جدی است؛ تمام نیروهای آمریکایی در منطقه از بیم حمله گسترده یکپارچه ایران و محور مقاومت در آماده باش کامل هستند.
❇️به کانال صدای بصیرت بپیوندید
https://eitaa.com/joinchat/340459628C36a9f82c75
🚨 شورای نگهبان: تعطیلی روز شنبه، مغایر با شرع است
🔹شورای نگهبان لایحه اصلاح ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری را تایید نکرد.
در بخشی از نظر شورا آمده است:
🔹 اطلاق تحدید روزهای کاری به یکشنبه تا پنجشنبه که مستلزم تعطیلی روز شنبه میباشد، خلاف موازین شرع شناخته شد.
🔹پیش از این هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نیز با تعطیلشدن روز شنبه مخالفت کرده بود و آن را «مغایر سیاست های کلی نظام قانونگذاری» دانسته بود.
❇️به کانال صدای بصیرت بپیوندید
https://eitaa.com/joinchat/340459628C36a9f82c75
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هیچوقت اینجوری دعا نکنید!
🎙 #استاد_پناهیان
❇️به کانال صدای بصیرت بپیوندید
https://eitaa.com/joinchat/340459628C36a9f82c75