فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ﴿۱۹۱﴾
🔸 آنها که در هر حالت، ایستاده و نشسته و خفته خدا را یاد کنند و دائم در خلقت آسمان و زمین بیندیشند و گویند: پروردگارا، تو این دستگاه با عظمت را بیهوده نیافریدهای، پاک و منزهی، ما را به لطف خود از عذاب دوزخ نگاهدار؛
💭 سوره: آل عمران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌فرازي دلنشين ازتلاوت سوره طه درمقام بيات باصداي ملكوتي مرحوم استادشحات محمدانور
سوره_بقره_ارتقاء_مرحوم_شحات_محمد_انور_کانال_آپارات_تلاوتهای_عائلة.mp3
37.9M
🌸 مرحوم شحات محمد انور
[📖] : سوره بقره (38…26)
[📆] : بتاریخ (سال 1370)
[🇮🇷] : کشور #ایران (تهران)
[🔊] : کیفیت صدا (عالی)
[🎶] : مقامات بکار رفته در این تلاوت زیبا بترتیب :
از ابتدا تا دقیقه 04:34 (بیات)
از دقیقه 04:41 تا 08:19 (رست)
از دقیقه 08:27 تا 14:28 (چهارگاه)
از دقیقه 14:41 تا 22:24 (سگاه)
از دقیقه 22:37 تا آخر (بیات)
🔀 ترکیبات :
مقام چهارگاه (+رست)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
{وَمِنۡ ءَایَـٰتِهِۦۤ أَنۡ خَلَقَ لَكُم مِّنۡ أَنفُسِكُمۡ أَزۡوَ ٰجࣰا لِّتَسۡكُنُوۤا۟ إِلَیۡهَا} ❤️💍
فرازی ناب از مرحوم استاد منشاوی
┄┄┅┅┅❅💠❅┅┅┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍰در این عصر زیبــا
🍒امیدوارم چشمانتون بدرخشد
🍰از بارقه های امید
🍒و لبانتون با لبخند مهر
🍰گشوده شودو کلامتون
🍒آراسته به مهربانی
🍰و نگاهتون به سمت
🍒محبت باشد زندگی به
🍰کامتون شیرین و گوارا
🍒عصرزیبا تون بخیر
🍰میلاد با سعادت حضرت امام موسی کاظم ع مبارک
#گیف 🎬
باسلام وکسب اجازه ازمحضر اساتید بزرگوار
محدوده صوتی تلاوت یک قاری در دواکتاو یا ۱۵ درجه صوتی براساس اکتاوهای پیانو :
تلاوت ها دراکتاوهای سوم ، چهارم وپنجم پیانو اجرا می شوند و پیانوها به طور استاندارد هفت اکتاو دارند ولی ارگ کلیسا تا نه اکتاوهم دارند
هر اکتاو در پیانو شامل هفت کلید سفید و پنج کلید سیاه بین آنها است.
بین هرکلید سفید یک پرده فاصله وبین هر کلید سفید وسیاه نیم پرده فاصله وجود دارد.
حال محدوده صوتی در تلاوت از نت sol که یکاه نام دارد ودر اکتاو سوم پیانو است، نه نت سلی که نوی نام دارد آغاز میگردد دقت کنید.
نکته اول:
اصولا نت شروع تلاوت رو بهش میگن ؛
قرار یا ارتکاز یا تونیک یا در آمد.
نکته دوم: عملا هیچ قاری ازاین نت یعنی Solیکاه تلاوتش را شروع نمیکند زیرا معمولا تلاوتها رو ازنت Reدوکا در مقام بیات در اکتاو چهارم پیانو شروع می کنند.
در اکتاو چهارم پیانو که به نتSol بعدی رسیدی بهش میگن نوی یاجواب یکاه که ازنت های بسیار پرکاربرد درتلاوت است.
ودراکتاو پنجم پیانو به نت Sol سوم که برسی بهش میگن سهم یا جواب جواب.
پس محدوده تلاوت براساس انطباق با پیانو دراکتاوهای سه ، چهار وپنج پیانوست که اغلب تلاوتها را در همان اکتاو چهارم میخوانند و اساتید وقرّائی که مساحت صوتی آنها بالاتر از دو اکتاو است همانند استاد مصطفی اسماعیل ،استاد رفعت، استاد بهتیمی و....تا درجات انتهایی اکتاو پنجم پیانو را هم خوانده اند.
معمولا پائین ترین فرکانسی که یک پیانو تولید میکند 27 هرتز است ولی صحبت عادی آقایان حدودا 100 هرتز وبانوان 200 هرتز می باشد.
نکته بسیار بسیار مهم:
هراکتاو درموسیقی ایرانی معادل دو دانگ است ، پس اگر کسی مساحت صوتی آن سه اکتاو باشد بهش میگن طرف صداش شش دانگه !
ولی این ازنظر منطقی صحیح نیست زیرا هیچکس سه اکتاو یا شش دانگ صدا یعنی صدای کامل و مطلق رو ندارد و نخونده ، چرا که مطلق فقط ذات حضرت احدیت است.
بااینکه کسی تا کنون شش دانگ صدا نداشته ولی در اصطلاح عرف عام میگن فلانی صداش شش دانگه مثل اینکه برخی نت غماز یاDominant رو بهش میگن جواب مقام که صحیح نیست وبه غلط معروف شده است.
ان شاءالله ادامه دروس در آینده
محسن امامی مدرس صوت ولحن تخصصی و مبانی موسیقی تلاوت
مطلبی کوتاه در مورد مقام رهاوی:
مقام رهاوی در حقیقت چیزی جز مقام رست نیست آنچیزی که در بین اساتید بنام رهاوی Rahavi مرسوم است اینست که:
از لحاظ موسیقایی تکیه بیشتر در درجه سوم مقام رست یعنی روی نت Mi احساسی را به انسان دست میدهد که بنام رهاوی معروف است.
نکته مهم آموزشی در مقام رهاوی؛
باتوجه به فواصل موجود درمقام رست برخی از اساتید گاهاً هر سه فضای رست، سگاه و عجم رو در کنار یکدیگر اجرا میکنن وممکنه یکی بر دو تای دیگری غلبه بیشتری پیدا کنه لذا در شناسایی این نغمه گاهی اشتباه پیش میاد.
مثلا در تلاوت های استاد طبلاوی اگه خوب دقت کنین ایشون وسط اجرای مقام سگاه یه دفعه وارد مقام رهاوی میشن و ترکیبات زیبایی را اجرا می کنند که ممکن است در تحلیل آن ملودی شما باشتباه بیفتید.
نکته؛ کلمه رهاوی در اصل بر گرفته از همان رهاب از گوشه های دستگاه شور ایرانی خود ما است که یکی از مقامات دوازده گانه موسیقی قدیم ایران بوده است.
[ محسن امامی مدرس فنون و مبانی تخصصی موسیقی تلاوت ]
🗯 معرفی یک مقاله آموزنده کاملا تخصصی درباره مقامات موسیقی عربی از ویکیپدیا (تئوری مدرن موسیقی عربی)
این یک مقاله کلی است و بیشتر، مخاطب آن افراد علاقمند به مقام ها و نت ها هستند.
ضمنا در حوزه تلاوت، خطوط حامل و علائم سر کلید ها و برخی از موارد اینچنینی کاربردی ندارند. ⬇️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مقام رهاوی
🔸مرحوم استاد حمدی محمود زامل
♦️سوره مبارکه هود آیه ۴۲
🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸