🔹تلاوت تحقیق و تدویر استاد محمود خلیل الحصری یکی از دقیق ترین و صحیح ترین تلاوتهای اساتید مصری برای یادگیری فن قرائت قرآن محسوب می شود.
🔹فصاحت و تلفظ مخارج حروف و رعایت قواعد تجوید قرآن در تلاوت استاد خلیل الحصری به اندازه ای استادانه و کامل است که از این استاد مشهور به عنوان: پدر علم تجوید و قرائت قرآن کریم جهان اسلام یاد می شود و تلاوتهای آموزشی این استاد به عنوان منبع کمک آموزشی توسط اساتید قرآنی به فراگیران سفارش می شود.
🔹در این کانال با بهره گیری از تلاوت تدویر کل صفحات قرآن با صدای استاد خلیل الحصری و صفحات مصحف شریف قرآن کریم با رسم الخط عثمان طه راه برای پیشرفت و ارتقاء سطح قرائت قرآن کریم سایر دوستداران قرآنی، حتی افرادی که آشنایی با قواعد تجوید ندارند، فراهم گردیده است.
🔹برای استماع تلاوت استاد خلیل الحصری روی سه نقطه بالای کانال کلیک کرده و در قسمت جستجو شماره صفحه قرآن مورد نظر خود را جستجو نمایید.
🔹شیوه تمرینی کاربردی مورد اشاره در این کانال به دو شیوه: مختصر و کامل تقسیم بندی می گردد.
🆔https://eitaa.com/gooorrrran
🔹یک صفحه از مصحف قرآن را در مقابل خود باز کنید، همزمان با نگاه کردن به کلمات و خطوط قرآن به تلاوت صحیح استاد خلیل الحصری گوش کنید.
🔹گفتنی است به مرور و پس از مدتی تمرین، حتی در صورتی که با قواعد تجویدی و اسامی آنها آشنایی نداشته باشید، سرعت و تسلط شما در تلاوت قرآن افزایش پیدا کرده و به مرور به لهجه فصیح عربی و تلاوت صحیح و زیبا نزدیکتر می شود البته سرعت پیشرفت در شیوه کامل که در ادامه به آن اشاره می شود، بیشتر و سریعتر از شیوه مختصر خواهد بود.
🔹حداقل روزی یک صفحه از قرآن، این تمرین را انجام دهید.
🆔https://eitaa.com/gooorrrran
🔸استماع: همزمان با نگاه کردن به صفحه قرآن، تلاوت استاد خلیل الحصری را گوش کنید و به نحوه «تلفظ صحیح استاد» دقت نمایید.
🔸استماع و زمزمه: با نگاه کردن به صفحه قرآن، تلاوت استاد خلیل الحصری را گوش کرده و همزمان با تلاوت استاد شما نیز «زمزمه» کنید.
🔸تلاوت عملی: با خاموش کردن صوت استاد، سعی کنید با سرعت پایین و دقت بالا «شروع به تلاوت قرآن» نموده و سعی نمایید قواعد تجویدی که تا به حال یادگرفته اید را رعایت نمایید.
https://eitaa.com/gooorrrran
🔸در صورتی که فردی نیاز به انجام بیشتر تمرین برای کسب مهارت بیشتر داشت، می تواند هر یک از مراحل بالا را تکرار کند.
🔹گفتنی است به مرور و پس از مدتی تمرین، حتی در صورتی که با قواعد تجویدی و اسامی آنها آشنایی نداشته باشید، سرعت و تسلط شما در تلاوت قرآن افزایش پیدا کرده و به مرور به لهجه فصیح عربی و تلاوت صحیح و زیبا نزدیکتر می شود البته سرعت پیشرفت در شیوه کامل بیشتر و سریعتر از شیوه مختصر خواهد بود.
🔹حداقل روزی یک صفحه از قرآن، این تمرین را انجام دهید.
🆔https://eitaa.com/gooorrrran
🔹به عنوان بهترین کمک آموزشی روند پیشرفت قرآنی فراگیران در کلاسهای قرآنی را تسریع می نماید.
🔹به عنوان بهترین استاد غیرحضوری آموزش قرائت قرآن محسوب می شود.
🔹قابل استفاده حتی برای افرادی است، که با قواعد تجویدی آشنایی ندارند.
🔹بهره گیری از پدر علم تجوید و قرائت قرآن جهان اسلام به عنوان استاد
🔹بی منت، همیشه در دسترس
🔹بدون هزینه و کاملاً رایگان
🔹مناسب برای تمامی گروههای سنی.
🔹مناسب برای هر سطح قرآنی
🔹مناسب برای همه مقاطع تحصیلی
🔹مناسب برای برادران و خواهران
🔹میزان استفاده هر فرد متناسب با زمان آزاد و حوصله فرد
🔹هرجایی که فکر می کنید مدرسه و گوشی همراه شما هم کلاس درس شماست.
🔹بهره مندی از مزایای مادی و معنوی انس با قرآن(از طریق گوش و چشم)
🔹مزایای بیشمار دیگر...
🆔https://eitaa.com/gooorrrran
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹دانلود برنامه قرآنی«سلام قرآن»
قرائت و ترجمه و تفسیر گویای قرآن
مصحف قرآن رسم الخط عثمان طه
دانلود با لینک مستقیم
دانـلـود از گـوگـل پـلـی
🆔https://eitaa.com/gooorrrran
آموزش حفظ قرآن
🌻 مشابهات
👀 به ابتدای این دو آیه خوب نگاه کنید
فقط دو آیه در قرآن با این ابتدا👇
وَ قُلْ جٰاءَ اَلْحَق 🌟 ُّ وَ زَهَقَ اَلْبٰاطِلُ إِنَّ اَلْبٰاطِلَ كٰانَ زَهُوقاً (٨١)اسراء
قُلْ جٰاءَ اَلْحَقُّ 🌟 وَ مٰا يُبْدِئُ اَلْبٰاطِلُ وَ مٰا يُعِيدُ (٤٩)سباء
🍁🍂
🍂🍁🍂🍁
🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁
💥شیوه حفظ آیات کوتاه قرآن💥
ادامه:
2.حضور در کلاس و استفاده از محضر استاد،نکته دومی است که گاهی در اجزاء پایانی،از آن غفلت می شود؛زیرا تا حد زیادی حافظ بر روش حفظ و شیوه رفع اشکالات مسلط شده و دیگر کم تر به حضور در کلاس،احساس نیاز دارد؛در حالی که حفظ در چند جزء آخر از ظرافت های خاصی برخوردار است که حضور در محضر استاد می تواند کیفیت بالایی را به حفظ ببخشد.
ادامه دارد
آموزش حفظ قرآن
💫💫💫💫
✨✨
💫
📘 مباحثه 📘
مباحثه راه میانبر برای تثبیت آیات
هم مباحث باید ترجیحا در سطح خودتون یا بالاتر باشد
هم مباحث خلاق برای اشکالات شما راه حل پیدا میکند
تعدا افراد مباحثه کننده باید دو یا سه نفر باشد
میزان تلاوت ها نه خیلی کوتاه مثل یک آیه نه خیلی طولانی مثل چند صفحه باشد
اگر هر دو حافظ قوی هستند به صورت پرسش و سرچ آیات با هم مباحثه کنند
✨
💫💫
✨✨✨
آموزش حفظ قرآن
💠🌸💠
🌸
💠معماهای قرآنی
در چند آيه از قرآن تمامي ۲۸ حرف عربي آمده است؟
آخرين آيه سوره فتح و آيه۱۵۴ سوره آل عمران دو آيه ای هستند که تمام حروف عربي در آنها آمده است.
🌸
💠🌸
🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁
https://eitaa.com/gooorrrran
#آموزش #صداسازی #حرفه_ای (1)
✅ مشکل اصلی همه ی ما در صدایی که داریم پیش از خواندن های نادرست، استفاده غیراصولی از صدا، عدم استفاده از #تکنیک های مختلف صوتی و عدم آشنایی با #فواصل نیم پرده ای و کوچک تر به تصوّرات و پیش زمینه های ذهنی نادرستی برمی گردد که در #ذهن خودمان درباره ی صدایمان تعریف کرده و آن ها را پذیرفته ایم.
💥برای مثال همه ی ما باور کرده ایم که دستیابی به دو و نیم #اکتاو صدای سالم و کامل که بتوانیم به وسیله ی آن یک اجرای کامل و بدون #فالش داشته باشیم جزء محالات و آرزوهای دست نایافتنی است. پذیرفته ایم که تحریرهای زیبا و خواندن های دلنشین همیشه برای دیگران است که رخ می دهد و ما نخواهیم توانست به آن موارد برسیم.
♦️ پذیرفته ایم که مثلا میزان نفس ما در خواندن بیش از آنچه که زور می زنیم نخواهد شد و بایستی با همین محدوده ی کم صوتی و نفس کمی که داریم بسوزیم و بسازیم!
✅ اما در همین گام نخست آموزش #صداسازی بایستی عرض کنم که همه ی این پیش زمینه های ذهنی را باید دور بریزید.
💐💥مشکل نه در صدای شما بلکه در #ذهن شماست. صدای خودتان را باور کنید. #باور داشته باشید که دستیابی به شش #دانگ صدا، نه تنها جزء آرزوها و محالات نیست بلکه با #تمرین و پیوستگی تلاش و کوشش، طی مدتی یک ساله پیش روی شما خواهد بود.
♦️ اگر تصور می کنید که جنس صدای شما فقط برای خواندن در محدوده ی صوتی #Bass ساخته شده و شما
نمی توانید در #محدوده ی #صوتی #Tenor اجرا داشته باشید سخت در اشتباه هستید. شاید بپرسید چگونه
می شود که به اینجا برسیم؟
https://eitaa.com/gooorrrran
🔶 در مرحله ی اول بایستی حصارهای ذهنی از پیش آماده شده درباره ی صدایتان را بشکنید و همه را دور بریزید. تا به حال هر چه درباره ی #صداسازی شنیده اید را فعلا گوشه ای نگه دارید تا با هم از ابتدا شروع کنیم و به سمت
قله ی #صداسازی پیش برویم.
♦️اگر پیش از این به شما گفته شده که بایستی هر روز مثلا #تلاوت قرآن به میزان 20 دقیقه و بیشتر داشته باشید تا یک قاری با صدای مطلوب بشوید، این روش کاملا اشتباه و بی نتیجه است! خواندن بدون اینکه از فنون #خروج_صوت صحیح و اصولی آگاه باشید نه تنها کوچک ترین کمکی به رشد و پرورش صدای شما نمی کند بلکه ممکن است پس از مدتی #حنجره و تارهای صوتی شما دچار آسیب و بیماری و حتی خونریزی های صبح گاهی نیز بشود.
https://eitaa.com/gooorrrran
🔷 پس تصورات پیشین و روش های خاک خورده و بدون فایده را کنار بگذارید تا بدون دردسر با هم ماشین صداسازی را روشن کرده و به سمت قله حرکت کنیم.
گروه بین المللی آموزش قرآن
🌹🍃 #ادامه_دارد ...
❄️💦🌹❄️💦🌹❄️💦🌹
https://eitaa.com/gooorrrran
⚪️ #آموزش #صداسازی #حرفه_ای (2)
✅ #صداسازی_چیست
#سلفژ یا همان صداسازی مجموعه ای از #تمرینات_صوتی است که اگر پی در پی در یک بازه ی زمانی و البته به صورت صحیح انجام بشود حنجره و تارهای صوتی انسان، توانایی استفاده از تمام ظرفیت خود را پیدا کرده و یک شخص می تواند بهترین و بی نقص ترین اجرای ممکن را با صدای خود داشته باشد. با انجام صحیح و پی در پی تمرینات صداسازی، می توان به حجم و مساحت صدا افزود. تمرینات صداسازی همچنین می تواند رنگ و طنین حقیقی صوت را به نمایش بگذارد.
⌚️چه مقدار زمان برای تمرینات صداسازی نیاز است؟
https://eitaa.com/gooorrrran
دوره ی صداسازی بیشتر از یک سال و کمتر از شش ماه نخواهد بود. چنانچه تمرینات هر روزه انجام بشود یک دوره ی صداسازی بیش از 6 ماه نخواهد شد و اگر تمرینات هر دو روز یکبار انجام بشود 1 سال زمان پایان تمرینات است.
🗣 پس از پایان تمرینات صداسازی چه اتفاقی خواهد افتاد؟
شما به شناخت کامل از صدای خود رسیده اید و در تمام اجراها خواهید توانست از تمام ظرفیت صوتی تان با تکنیک های گوناگونی که آنها را زنده کرده اید استفاده نمایید.
https://eitaa.com/gooorrrran
گروه بین المللی آموزش قرآن
آموزش صدا سازی (2) کلیک کن👆👆
♦️💥♦️💥♦️💥♦️💥♦️
https://eitaa.com/gooorrrran
⚪️ #آموزش #صداسازی #حرفه_ای (3)
#سوال : با توجه به اینکه #صدا از سنین #جوانی مثلا 25 به بعد، حالت #پختگی و غیر قابل #تغییر پیدا می کند، بنابراین آیا #صداسازی فقط در سنین جوانی کاربرد دارد؟
خیر!
اول اینکه بهتر است بدانید در #صداسازی قرار نیست ما صدای مان را تغییر بدهیم، بلکه می خواهیم هر آنچه که از #استعداد و #توانایی در صدای مان نهفته است را #شکوفا کنیم.
دوم اینکه #صدا در مرحله جوانی به #پختگی نمی رسد؛ آنچه که احساس می کنید و می شنوید ثابت شدن #رنگ یا #طنین_صدا و #حنجره در سنین جوانی و میانسالی است نه اینکه صدا در فاکتورهایی مانند #حجم ، #انعطاف ، #مساحت و حتی همان طنین و رنگ صدا به پختگی کامل رسیده باشد!
✅ پس #صداسازی مخصوص هیچ دوره ای نیست و در هر زمانی می توان به ساختن صدا پرداخت و نتیجه های شگفت انگیز آن را نیز به گوش شنید و به چشم دید.
https://eitaa.com/gooorrrran
⛔️ چه مواردی به صدا #آسیب می زند؟
⚠️ صحبت کردن مداوم با صدای بلند در طول روز #تارهای_صوتی را خسته می کند و به مرور زمان باعث به وجود آمدن #بیماری در تارهای صوتی می شود. سعی کنید حتما در طول روز با صدای #آهسته صحبت کرده و تنها در موارد بسیار ضروری از حجم صدای خود استفاده نمایید.
🚭 در معرض #دود سیگار، #قلیان ، #آلودگی های صنعتی، عمرانی و کشاورزی، #بوی_غلیظ و تند در هنگام پخت مواد غذایی قرار نگیرید.
😷 در صورت ضرورت برای حضور در معرض گرد و #غبار یا دود حاصل از کار با دستگاه های صنعتی، الکتریکی، مکانیکی و ...، حتما از #ماسک فیلتردار استفاده کنید.
https://eitaa.com/gooorrrran
از #آدکلن ، #اسپری های خوشبو کننده و #عطر های با بو و رایحه ی تند دوری نمایید و در صورت تمایل برای استفاده از مواد خوشبو کننده، همیشه از رایحه های ملایم بهره بگیرید.
☕️ #نوشیدنی_داغ (بویژه چای سیاه) موجب افزایش #گرفتگی_صدا می شود؛ سعی کنید به طور متناوب از دمنوش های طبیعی بدون عطر استفاده کنید و به جای قند و شکر، #عسل طبیعی و یا #کشمش و #مویز را همراه با دمنوش بنوشید.
🍦انواع #بستنی و نوشیدنی های بسیار سرد #لطافت و #شفافیت صدا را می گیرند. به مرور زمان نیز از حجم صدا کاسته و گرما و گیرایی صدا را کاهش می دهند.
https://eitaa.com/gooorrrran
🆔 کانال بین المللی آموزش قرآن کریم
⚜💠🎼⚜💠🎼⚜💠🎼⚜💠
https://eitaa.com/gooorrrran
⚪️ #آموزش #صداسازی #حرفه_ای (4)
#سوال : در #دوره_بلوغ چگونه بایستی #صداسازی کرد؟
در دوره #بلوغ به چند نکته مهم بایستی توجه کرد:
الف: در دوره ی #بلوغ اندام ها و عضلات بدن رشد کرده و با ترشح هورمون های گوناگون، فرم کلی بدن انسان و ماهیچه هایی مانند تارهای صوتی تغییر می کنند. در این دوره هورمون #تستوسترون که بیشترین ترشح را برای اعمال تغییرات در بدن در دوره #بلوغ دارد تاثیرات خود را بر روی #حنجره نیز اعمال می کند.
https://eitaa.com/gooorrrran
#حنجره بالاتر از #نای قرار دارد به طور طبیعی 5 سانتی متر است و تارهای صوتی در امتداد آن قرار دارند. هر چقدر که #فرکانس یا #بسامد یا #طول_موج #تارهای_صوتی کمتر باشد صدا به اصطلاح زیرتر است و هر چه #طول_موج تارهای صوتی بیشتر باشد صدا #بم تر خواهد شد؛ برای تقریب به ذهن، سیم های یک ساز مثلا #گیتار را در نظرتان بیاورید که اگر یک سیم نازک از سیم های گیتار را به صدا در بیاوریم، صدایی که خواهیم شنید یک صدای به اصطلاح #زیر خواهد بود و اگر در همین گیتار، به یک سیم ضخیم ضربه بزنیم صدای #بم تری به گوش مان خواهد رسید. درباره ی حنجره نیز همین گونه است. پیش از بلوغ، به علت اینکه #حنجره کوچک تر و تارهای صوتی نیز نازک تر بوده اند، صدای پسران با صدای دختران تفاوت چندانی ندارد و تا حدود سن 10 سالگی، صدای غالب #دختران و #پسران از جهت #ارتفاع و جنس صدا، شبیه به هم است. اما در دوره #بلوغ ، #تارهای_صوتی پسران تحت تاثیر #هورمون #تستوسترون بیش از 60 درصد، #ضخیم تر و بزرگ تر می شوند و همین امر باعث طی روند #مردانه شدن صدای پسران پس از مدتی خواهد شد؛ به طوری که هنگام صحبت کردن در دوره پس از بلوغ، #تارهای_صوتی در هر ثانیه 120 تا 200 مرتبه ارتعاش پیدا می کنند و ما صدای #بم تری را نسبت به قبل از همان حنجره خواهیم شنید. این مساله به دلیل بزرگ شدن حنجره، ضخیم شدن تارهای صوتی و رشد استخوان های صورت مانند حفره های درون #سینوس_ها و #بینی و پشت #گلو رخ می دهد و از این پس صدای دختران با صدای پسران تفاوت بسیاری پیدا می کند.
یکی دیگر از نشانه های بزرگ شدن #حنجره این است که غالبا #خرخره یا #سیبک (برآمدگی زیر فک - جلوی گلو) در پسران و مردان بزرگ تر از دختران و #زنان است. عضله #حنجره در دوره ی بلوغ برای دختران نیز دچار تغییرات می شود اما این تغییرات به گستردگی آنچه که برای پسران رخ می دهد نیست. دقت کنید که هر چه سیبک گلو پائین تر باشد صدا #بم تر است و هر چه بالاتر باشد صدا #زیر خواهد بود.
https://eitaa.com/gooorrrran
ب: اصرار به #خواندن های #مداوم و #سنگین در دوره ی بلوغ که حنجره را خسته و تارهای صوتی را خشن کند به علت تغییرات گسترده ای که در حال رخ دادن است و تقریبا به طور مفصل درباره ی آن صحبت کردم، باعث اختلال در تغییر تارهای صوتی خواهد شد و حتی ممکن است حنجره دچار #خونریزی یا آسیب های جبران ناپذیر بشود. توجه کنید که #بیماری_های_حنجره معمولا یک باره خودشان را نشان نمی دهند و حتی ممکن است چند سال پس از پایان دوره ی بلوغ با یک اتفاق متوجه آسیب جدی که به حنجره و تارهای صوتی تان وارد آمده است بشوید. پس در دوره ی بلوغ از هر نوع خواندن سنگین و خسته کننده (مثلا خواندن به صورت اُپرایی) به شدت دوری و اجتناب کنید. هرگز در دوره ی بلوغ به فکر اجراهای خارق العاده و بی نظیر نباشید. با یک بررسی کوتاه متوجه خواهید شد همه ی کسانی که در دوره ی بلوغ و حتی خردسالی با فشار بیش از اندازه به حنجره و تارهای صوتی شان، آثار کم نظیر تلاوت قرآن اساتید بزرگ مصری را تقلید کرده اند و لابد دیگران هم سرمست شده اند که مثلا مصطفی اسماعیلی دیگر در عرصه تلاوت ظهور کرد، پس از طی دوره ی بلوغ فروغ چندانی در امر تلاوت قرآن نداشته اند. دلیلش هم یک چیز بیشتر نیست! توانایی و قابلیت حنجره با کارهای ملال آور و به شدت آسیب زا در دوره ی پیش از بلوغ و در هنگام بلوغ به شدت مورد تهدید و آسیب قرار گرفته است. تا برطرف شدن این تهدیدها و آسیب ها، سال ها بایستی صبر کرد!!
https://eitaa.com/gooorrrran
🍃🌸کانال بین المللی آموزش قرآن کریم
💐🌹🌸💐🌹🌸💐
https://eitaa.com/gooorrrran
⚪️ #آموزش #صداسازی #حرفه_ای (5)
با توجه به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان قاریان ومداحان گرانقدر و عزیزی که در کانال حضور دارند مناسب است که به برخی نکات صوتی مرتبط هست بپردازیم.
https://eitaa.com/gooorrrran
الف: یکی از عمده ترین مشکلات صوتی در مداحان این است که غالبا پس از اجرا، احساس ضعف در تارهای صوتی و یا به قول خودشان #سوزش می کنند. ممکن است برای دیگر خوانندگان نیز چنین مشکلی پیش بیاید. توجه داشته باشید هر گونه احساس ضعف در #تارهای_صوتی، #بم شدن بیش از اندازه صدا پس از خواندن، #گرفتگی_صدا، عدم توانایی برای خواندن #نت ها در اکتاو دوم و نت های اولیه اکتاو اول و سایر مشکلات مشابه معمولا ناشی از سه مورد است:
1. خروج غیرصحیح و غیراصولی صدا از حنجره؛ یعنی صدایی که پس از ارتعاش تارهای صوتی و خروج از #حنجره بایستی از فضای دهان بیرون بیاید، از فضای بینی خارج می شود و همین مورد باعث نشنیدن صدای سالم و بدون نقص و گرفتگی زودهنگام صدا و ایجاد خش و خروسک در صدا می شود. خواننده در این موارد غالبا نمی تواند تمام تحریرها و نغمات را کامل اجرا کند، به همین دلیل اصرار دارد برای اینکه صدای بهتری خارج کند دائم بر روی نت های اکتاو دوم هنرنمایی کند که آن هم با شکست مواجه می شود.
2. #گرم نکردن صدا پیش از خواندن؛ در یک قانون نانوشته در صداسازی، هر #خواننده ای پیش از یک اجرا بایستی صدای خود را گرم و پس از هر اجرا بایستی صدای خود را سرد کند و به حالت عادی برگرداند. به دلیل اینکه خواندن و استفاده از تارهای صوتی مستلزم درگیر شدن اندام های مختلف صورت، گردن، گلو، سیستم تنفسی و ... است (بعدا در این باره مفصل صحبت می کنم) بایستی پیش از یک بار خواندن طولانی مدت (مثلا 30 دقیقه) ضرورتا تارهای صوتی و #اندام هایی که برای خواندن به آن ها نیاز داریم را گرم کنیم. درست مثل یک ورزشکار حرفه ای که تا زمانی که با گرم کردن بدن و اندام هایی که بیشتر به آن ها نیاز دارد، آمادگی کامل و 100 درصدی برای حضور در صحنه ی ورزشی خود را پیدا نکرده است در صحنه حاضر نمی شود خواننده ی حرفه ای نیز بایستی پیش از شروع به خواندن حتما اندام ها و اجزای مختلف بدن خود که در خواندن به آن ها نیازمند است را گرم کند و در این مورد بسیار سخت گیر باشد و برای خود قانون بگذارد که : «بدون گرم کردن، نمی خوانم»!
https://eitaa.com/gooorrrran
3. #فریاد زدن های ناخودآگاه و خودآگاه در حین مداحی کردن نیز کُشنده ی صداست. با صدایی که هنوز گرم نشده و به میزان کافی آمادگی برای خواندن پیدا نکرده است، نباید فریاد زد! این کار در طولانی مدت #عُمر_صدا را کاهش می دهد و در کوتاه مدت نیز سبب خستگی زودهنگام صدا و تارهای صوتی در حین خواندن و نیز #گرفتگی_صدا پس از خواندن می شود. یک خواننده ی حرفه ای هیچ وقت اصول خواندن را فدای احساسات لحظه ای نمی کند؛ بزرگ ترین و مهم ترین ابزار خواننده برای ارائه هنر خود، تارهای صوتی و حنجره است؛ چنانچه این ابزار مهم آسیب ببیند یا با مشکل مواجه بشود، خواننده به هیچ طریق دیگری نمی تواند هنر خود را نمایان کند. مانند اینکه از یک نقاش حرفه ای توقع داشته باشیم بدون داشتن چشم و دست، نقاشی کند!
ب: برای اینکه این مشکلات به وجود نیاید یا از بین برود بایستی چند #اصل مهم را سرلوحه تمام خواندن های خودتان قرار بدهید:
1. از این پس هیچ وقت بدون گرم کردن صدا، نخوانید. یکی از ساده ترین راه های گرم کردن صدا، تکرار آوای «آ» یا «م» در #درجات_صوتی مختلف است. در هر #درجه_صوتی ، به مدت چند ثانیه آوای «آ» یا «م» را تکرار کنید و تا یک #اکتاو (هشت نت پشت سر هم) این تکرارها را ادامه بدهید. پس از رسیدن به پایان یک اکتاو، دوباره همان مسیر را به پایین برگردید تا به نقطه ی شروع برسید. (صوت این تمرینات به زودی ارسال می شود)
https://eitaa.com/gooorrrran
ساده تر از این تمرین برای #گرم_کردن_صدا نیز #زمزمه کردن مداحی ها یا قطعه های مورد علاقه ی خودتان یا قطعه هایی است که می خواهید آن ها را در جلسه بخوانید. البته باید دقت کنید که این زمزمه ها به فریاد و خواندن تبدیل نشوند؛ همیشه در #گرم_کردن_صدا دقت کنید که شما نمی خواهید به اصطلاح صدا #دم کند، تنها می خواهید صدا و تارهای صوتی آماده ی استفاده بشوند. گرم کردن با داغ کردن تفاوت دارد.
2. اندام های صورت، فک، گردن و شانه (کتف) را پیش از خواندن، در منزل گرم کنید. اندام های صورت را با تکرار حالت خمیازه کشیدن (تصویر آن ارسال خواهد شد)، فک را با تکرار حالت جویدن آدامس، گردن را با حرکت آهسته به جهت های چهارگانه و شانه و کتف را با حرکت دَوَرانی دست به عقب و جلو گرم کنید.