4_5956228322168932702.mp3
9.2M
#عظمت_غدیر_را ؛ در_دعای_ندبه_بشناسیم🌹🌿
🔊 صوت زیبای ترجمه دعای ندبه
🍃🌹🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃🌹🍃🌸
زیارت امام زمان (عج) در روز جمعه.mp3
4.82M
🔊زیارت امام زمان (عج) در روز جمعه
🎤 با نوای استاد فرهمند
🆔https://eitaa.com/joinchat/1876885734C61daaec9a7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹🪴🪴🪴🪴
مادر آفریده شد ❤️
تا جمعه ها کسی باشد
دلش تنگمان شود
آفریده شد
تا دل ببرد از آدمی
و اگر نباشد جای خالیاش
زندگی را خالی کند از سکنه...😔
آفریده شد
تا دستهایش هر غذایی
را خوشمزه،
هر دردی را التیام،
هر دعایی را مستجاب و
هر زندگی را بخیر کند
❤️مادر زندگی
در کنارت چه زیباست❤️
قدر مادران گلتون را بیشتر بدونید🥰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💜🌹🍀🍀🍀🍀🍀🌹💜
💚سلام ای صاحب دنیا کجایی
🍀گل نرگس بگو مـولا کجایی
💚جهان دلتنگ رویت گشته بنگر
🍀تـو ای روشنگر شبهـا ،کجایی ؟
💚شده حسرت به دلهاقبر زهرا
🍀چـراغ مرقد زهـرا ، کجایی ؟
💚دلیل ندبه خواندن صبح جمعه
🍀تـو ای ذکر همـه لبهـا ،کجایی ؟
💚بیایَاٰبن َالحَسَن این جمعه از راه
🍀تـو ای مجنون صد لیلا،کجایی ؟
💚همیشه جمعه هاخون میشوددل
🍀خیالت مرهـم غمهـا ،کجـایـی ؟
💚بیامهدی(عج)فَرَج بنماتوامروز
🍀کجایی یوسف زهرا ،کجایی ؟
🕌اللهم عجل لوليك الفرج
🕌السلام علیک یا ابا صالح المهدی
🕌جانم فدای نام شمایاصاحبالزمان
💚اللهم عجل لوليك الفرج و العافية
🍀والنصر واجعلنامن انصاره و اعوانه
💚والمستشهدين بين يديه تقوى القلوب
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
4_5787450057489911429.mp3
47.17M
تلاوة ممیزه من سورة البقرة
جلسه قرآن و کلاس آموزش قرآن کریم 💕
هرهفته؛ جمعه شبها
با حضور اساتید و قاریان بین المللی و ممتاز مشهد مقدس
ساعت شروع بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشاء
به آدرس:
مشهد، بولوار توس 28 خیابان امام الهادی علیه السلام 12 مسجد امام الهادی علیه السلام برگزار خواهد شد
حضور خواهران و برادران جهت آموزش قرآن در مسجد بلامانع می باشد
☸https://eitaa.com/joinchat/2106130443C578d8ef0e0
☸@gooorrrran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹🪴🪴🪴🪴
🌸عطر خوش شادی
💓تقدیم به قلب هایی
🌸که شکستن
💓ولی دل کسی رو
🌸نشکستن
💓تقدیم به قلبهایی که
🌸جز عشق
💓چیزی در آن وجود نداره
🌸عصر آدینه تون گلبارون
✳️ یادگیری قواعد تجویدی ✳️
قرآن پژوهان گرامی، لطفاْ ضمن مطالعه متن درس از کتاب حلیة القرآن و بهره گیری از کلیپ تصویری مربوطه، با قاعده تجویدی این درس آشنایی پیدا کنید. 👇
🔴💢فهرست قواعد تجوید💢🔴
قواعدی که تاکنون بایستی یادگرفته و در تلاوت اجرا نمایید.
١—نحوه تلفظ صحیح«حرکت کسره»
٢—نحوه تلفظ صحیح«حرکت ضمه»
٣—نحوه تلفظ صحیح«حرف حاء»
۴—نحوه تلفظ صحیح«حرف ثاء»
۵—نحوه تلفظ صحیح«حرف ذال»
۶—نحوه تلفظ صحیح«حرف صاد»
✳️ تـمـریـنــات عــمـلـی ✳️
🔹قرآن پژوهان گرامی، برای بهتر جا افتادن مطالب درسی، ضمن استماع تلاوت استاد خلیل الحصری، نحوه اجرای صحیح قواعدی که تا به حال یادگرفته اید را بصورت عملی بررسی و استماع نمایید.
🔹به شیوه تمرینی گفته شده زیر و با استفاده از تلاوت استاد خلیل الحصری تمرینات عملی خود را به شکل صحیح، انجام دهید.
🔹بهتر هست به استماع این یک صفحه تلاوت خلیل الحصری اکتفا نکنید و با تهیه یا دانلود کامل این تلاوت، هر روز این تمرین ارزشمند را انجام بدهید.
🔹برای دانلود تلاوت استاد خلیل الحصری از صفحات دیگر قرآن روی لینک زیر کلیک کنید.
@khalilhosari
💢شیوه صحیح عملی💢
🔸استماع: همزمان با نگاه کردن به صفحه قرآن، تلاوت استاد خلیل الحصری را گوش کنید و به نحوه «تلفظ صحیح استاد» دقت نمایید.
🔸استماع و زمزمه: با نگاه کردن به صفحه قرآن، تلاوت استاد خلیل الحصری را گوش کرده و همزمان با تلاوت استاد شما نیز «زمزمه» کنید.
🔸تلاوت عملی: با خاموش کردن صوت استاد، سعی کنید با سرعت پایین و دقت بالا «شروع به تلاوت قرآن» نموده و سعی نمایید قواعد تجویدی که تا به حال یادگرفته اید را رعایت نمایید. گفتنی است به مرور و پس از مدتی تمرین، سرعت و تسلط شما در تلاوت قرآن افزایش پیدا کرده و به تلاوت استاد نزدیکتر می شود.
❇️ تصویر و تلاوت صفحه۵۴ قرآن کریم
👇
جلسه آموزش قرائت قرآن کریم 💕 مسجد امام الهادی علیه السلام
مشهد بلوار توس
جمعه شب
1401 /09/18
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸مرحوم شحات محمد انور
[📖] : سوره شوری (15…1)
[📆] : بتاریخ (سال 1987)
[🎶] : مقامات بکار رفته در این تلاوت زیبا بترتیب :
از دقیقه 01:29 تا 05:42 (بیات)
از دقیقه 05:45 تا 12:35 (رست)
از دقیقه 12:38 تا 25:08 (چهارگاه)
از دقیقه 25:12 تا 26:17 (سگاه)
از دقیقه 26:20 تا 27:06 (چهارگاه)
از دقیقه 27:10 تا 33:12 (سگاه)
از دقیقه 33:20 تا 36:05 (بیات)
از دقیقه 36:14 تا 38:58 (صبا)
از دقیقه 39:03 تا آخر (نهاوند)
📲 کانال بین المللی آموزش قرآن کریم
🆔👉 @gooorrrran
بایادحضرت حق تعالی..
☘ مختصری در مورد اصطلاحات لحنی
🍃 توضیح برخی اصطلاحات پرکاربرد در علم لحن و در تحلیل تلاوت ها، به شکل نکات شماره دار:
(مقام و اکتاو و جنس و ثلاثی و عقد*)
1-همه مقامات مورد استفاده در فن تلاوت قرآن (مثلا مقام راست) شامل هشت درجه می باشند.
این هشت درجه یک اکتاو را تشکیل می دهند. یعنی هر مقام در یک اکتاو** تکمیل می گردد.
2-یک تلاوت استاندارد در دو اکتاو اجرا می گردد.
مثلا تلاوت در مقام بیات در اکتاو اول (قسمت بم صدا) شروع شده سپس قاری همان مقام بیات را مجددا در اکتاو دوم (قسمت زیر صدا) اجرا می نماید.
مانند اتفاقی که در تلاوت اکثر قراء بزرگ مصری مانند استاد محمد رفعت، استاد عبدالفتاح شعشاعی، استاد مصطفی اسماعیل، استاد کامل یوسف بهتیمی، استاد محمد عمران و ... می افتد
3-با این اوضاع دو اکتاو می شود 8+8
اما درجه هشتم اکتاو اول، می شود درجه اول اکتاو دوم
- گیج شدید؟؟ مهم نیست!!
پس در یک تلاوت دو اکتاوی، یک درجه دوبار تکرار شده است! بنابراین دو اکتاو برابر 15 درجه صوتی غیر تکراری می شود.
4-متاسفانه به این نتیجه رسیدیم که ...
واحد جزیی تشکیل دهنده مقامات و نغمات، درجات صوتی هستند.
مثل حروف که واحد تشکیل دهنده جملات هستند.
اما همانطور که هر جمله از تعدادی کلمه تشکیل شده، هر مقام موسیقایی نیز از دو جنس تشکیل گردیده که جنس (مانند کاربرد کلمه در جملات) واحد بزرگتری نسبت به درجه است و ...
هر جنس از چهار درجه پی در پی تشکیل شده است.
🔶 پس تا الان داریم:
یک تلاوت استاندارد —---> در دو اکتاو اجرا می گردد
هر مقام —---> شامل هشت درجه است
دو اکتاو —---> 15 درجه = 1 - 16 می باشد
بیشتر مقام ها —---> شامل دو عدد جنس است
هر جنس —----> شامل چهار درجه می باشد
5-در همه مقامات، جنس اول همنام با نام مقام مورد اشاره است.
مثلا جنس اول مقام بیات، جنس بیات نام دارد ولی جنس دوم ممکن است همنام نباشد.
6-کلا در موسیقی، اجناس از خود مقامات مهمترند چون این اجناس هستند که ترکیبات را ایجاد می نمایند.
7-اما دیگه واقعا متاسفم بگم که ...
دو اصطلاح اضافی مهم دیگر نیز در علم لحن کاربرد زیادی دارند که به آنها در عربی، ثلاثی و عقد می گویند.
ثلاثی: به سه درجه (نت) پی در پی گویند. ولی ما بیشتر از ثلاثی در معرفی "سه درجه ابتدایی" مقامات استفاده می کنیم.
چون هیچ سه درجه متوالی ای در هر مقام، به اندازه سه درجه ابتدایی آن مقام مهم نیستند.
(یعنی درجات 1و2و3 مقام)
عقد*: به پنج درجه (نت) پی در پی گویند. ولی ما بیشتر از عقد معرفی "پنج درجه ابتدایی" مقامات استفاده می کنیم
چون هیچ پنج درجه متوالی ای در هر مقام، به اندازه پنج درجه ابتدایی آن مقام مهم نیستند. (یعنی درجات 1و2و3و4و5 مقام)
ِاوا خاک عالم ... برخی دیگه از اصطلاحاتی که در تحلیل تلاوت ها استفاده می شه جا افتاده.
بنابراین تا شما خوابتون نگرفته زود می ریم سراغشون:
8-رکوز مقام: درجه شروع مقام
9-غماز مقام: درجه پنجم مقام
10-نت شاهد: نت یا درجه ای که در یک نغمه بیشتر از بقیه درجات، "تکرار" می شود. (تاکید یا درجه محوری نغمه)
مثلا
در نغمه بیات دوکاه، نت شاهد درجه اول و در نغمه بیات نوا، نت شاهد درجه چهارم بیات می باشد.
ما گاهی از کلمات دیگری مانند درجه محوری نغمه یا تاکید روی درجه فلان هم استفاده می کنیم که همین مفهوم را می دهد.
*منظور از عقد، مراسم عقد و عروسی نیست.
**اکتاو در اصلاح لاتین به معنی باشدهشت می باشد🖊🌷
به متن زیبایی که جناب استاد بزرگوار امامی از اساتید علم لحن فرمودند توجه بفرمایید.
سال هاست که این حقیر در جلسات این موضوع را تکرار نموده ام که دانستن تعداد و یا نام گوشه ها ونغمات ومقامات مورداستفاده در تلاوت قرآن نه دردی از اساتید محترم ما دوا میکند ونه ازقاریان ارجمند….
ازآنجائی که بعضی از اساتید وقراءایرانی وحتی عربی مقامات اصلی ومقامات فرعی(گوشه ها) و نغمات را بصورت تجربی آموخته اند نه علمی وکلاسیک ونیز ازآنجائیکه به دانش آموختگان خود یاد نداده اند که آن چیزی که فراگرفته اند درکجا وبه چه شکل وبه چه نحوی اجرا نمایند ،لذا این حقیر معتقد است به کارگیری نغمات وگوشه ها بصورت ناصحیح، قبل ازآنکه دو بال پرواز به قاری بدهد ،او را باسر به زمین خواهد کوبید….
فراگیری گوشه ها ونغمات یک هنر است ویک مزیت بزرگ برای قاری ولی بشرطی که قاری بتواند با گوش موسیقائی خود فواصل وپرده هارا تشخیص دهد ،اجناس یک مقام را بشناسد وبداند که مثلا فلان نغمه ویا فلان گوشه برای کدام قسمت از آیات الهی مناسب است ودرصورت تغییر معنی آیه بتواند سریعابا تغییر جنس بالائی یک مقام، گوشه ای جدید در القای مفهوم آن معنی اجرا کندویا کلا مقام راتغییر دهد نه اینکه هر نغمه ویا هرگوشه ای که آمد خوش آمد!
یک قاری خوب علاوه بر اشراف کامل به مقامات اصلی ،گوشه ها ونغمات میبایستی به معنی ومفهوم آیه هم مسلط باشد که بداند چه میخواند تا بتواند از ابزار موسیقائی مقامات ونغمات به نحو احسن بهره بردومتاسفانه یکی ازبزرگترین مشکلات حال حاضر در بین بعضی از قاریان ما خصوصا قاریان امروزی که من سبک آنهاراسبک پست مدرنیسم! نامیده ام اینست که خیلی قشنگ میخوانند ولی صدافسوس که نمیدانندچه میخوانند فکرمیکنند که آوازمیخوانند وگاهی فکرمیکنند که بایکدیگرمسابقه جیغ ونفس گذاشته اند!هنوز مقوله اکتاو وشدت صوت برایشان گنگ است! هنوز فرق بین مقام،گوشه ونغمه برایشان نامفهوم است!هنوزنمی دانند که قرار،جواب وجواب الجواب یک مقوله صوتی است یالحنی!؟فقط در یک راستا خیلی پیشرفت داشته اند آن هم تکرارگوشه هاوملودی هائی که مستمع را برسرذوق آورد وخوششان بیاید وبتوانند از آنان “الله” بیشتری بگیرند!متاسفانه عده قلیلی ازقراء حتی قاریان خارجی پارافراترگذاشته ودربعضی موارد برای خوش آمدن حضارتغنی میکنند!
به همین دلیل است که این حقیر اعتقاد دارد که یک قاری علاوه بردانستن مفاهیم آیات باید تاحدودی(کم وبیش ودرحدنیاز) به ادبیات عرب آشنائی وبه مبحث آکسان ها کاملا مسلط باشد چرا که بعضا پیش آمده یک قاری با تغییر آکسان ،معنی جمله را کاملا تغییر داده وازآن چیزی که هدف حضرت باریتعالی است ،منحرف شده است! به مثال ذیل توجه فرمائید:
” من روزی بازی را بردم” باتغییر آکسانها در روی کلمه “روزی” و “بازی” میتوان به مفاهیم زیر دست یافت:
۱- “من روزی(یک روز) بازی(بازی کردن) را بردم(بردن وباختن)
۲- “من روزی(یک روز) بازی(یک پرنده بنام باز)رابردم
۳- “من روزی(رزق وغذای)بازی (یک پرنده بنام باز)رابردم
وقس علیهذا،پس ملاحظه فرمودید که مبحث آکسانها ازچه اهمیتی برخورداراست…
باهمه این تفاصیل نمی توان تلاش عده ای ازاساتید وقاریان دلسوزرانادیده گرفت که دراین صورت به وادی بی انصافی قدم نهاده ایم ومن به این دل خوشم که تلاش همین فرهیختگان بی ادعا ،یک روز ام القری تلاوت را از مصر خواهد ربود….