eitaa logo
کانال آموزش قرآن کریم _علیرضازارع
4.3هزار دنبال‌کننده
8.2هزار عکس
9.6هزار ویدیو
1هزار فایل
ارسال مطالب ناب آموزشی و اخلاقی و امام رضایی، تلاوت قاریان مصری و ایرانی #آموزش_تجوید #آموزش_صداسازی_سلفژ #آموزش_نغمات_قرآنی اینجاست 👇👇 👇 https://eitaa.com/gooorrrran به ما بپیوندید👌 ادمین @alirezazarearnan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺فراز تلاوت تصویری 🎤قاری: عبدالباسط محمد عبدالصمد 📚سوره: سوره اسراء آیه ۹ 🎼مدت فراز: ۴۳ثانیه 🎧فرازی معنوی و ناب 🚩@telavatequran3✨ کانال تلاوت های ناب🤩
. 🕋 🕋 🎁همـــراه با 👈 جوائـز 🎁 اطلاعات بیشتر در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2769813613C36add671e4 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐 🔘 سؤال شماره ( ۱ ) _ « تفسیر » مهمترین وجه تمایز اهل ایمان با مادی گرایان و منکران خدا از دیدگاه قرآن : 1⃣ ایمان به همۂ ادیان الهی 2⃣ ایمان به همۂ پیامبران الهی 3⃣ ایمان به غیب و ماورای محسوسات 4⃣ ایمان به پیامبران و عوالم محسوسات 🔘 سؤال شماره ( ۲ ) _ « روخوانی قرآن » تلفظ صحیح حروف مقطعه « کهـیعص » کدام گزینه است؟ 1⃣ کاف _ ها _ یا _ عِین _ صاد 2⃣ کاف _ هاء _ یا _ عَین _ صاد 3⃣ کاف _ ها _ یاء _ عِین _ صاد 4⃣ کاف _ ها _ یا _ عَین _ صاد 🔘 سؤال شماره ( ۳ ) _ « نهج البلاغه » مولی اميرالمومنين ، مقام چه کسی را مساوی مقام یک مجاهد شهید بیان نموده‌اند : 1⃣ کسی که در هر شرایط مدافع حق باشد. 2⃣ کسی که به کمک نیازمندان بشتابد. 3⃣️ کسی که قدرت بر گناه دارد ولی عفت ورزد. 4⃣️ کسی که مدافع حقوق مظلومان باشد. 🔘 سؤال شماره ( ۴ ) _ « احکام » برای انجام سجدۂ واجب قرآن : 1⃣️ لازم است با وضو و رو به قبله باشد. 2⃣️ لازم نیست با وضو و رو به قبله باشد. 3⃣️ لازم است با طهارت باشد. 4⃣️ گزینه ۱ و ۳ صحیح است. 🔘 سؤال شماره ( ۵ ) _ « مواعظ » در روایت از امام جعفر صادق علیه السلام ، کدامیک از گزینه های ذیل ، از عوامل عاقبت بخیری ذکر شده است : 1⃣️ احترام به کسی که ذکر و یاد ائمه(ع) را احیاء کند. 2⃣️ احترام به کسی که در تلاش کسب روزی حلال است. 3⃣️️ احترام به کسی که صاحب علم و دانش است. 4⃣ احترام به کسی که در خدمت به والدین است. ┈┄┅═✾•••🌸•••✾═┅┄┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️تمام مقامات چه اصلی و چه فرعی داری هشت درجه می باشند و تنها چیزی که باعث تغییر این مقامات از یکدیگر می شود اختلاف در تغییر فواصل بین درجات یکدیگر است. برای فهم بهتر این مبحث نیاز است که به تعریف چند اصطلاح بپردازیم: 🔹پرده 👈 فاصله بین دو نت (درجه)را یک پرده گویند. ۱ یا ۴/۴ 🔸نیم پرده 👈 به نصف فاصله یک نت (درجه) نیم پرده گفته می شود.۱/۲ یا ۲/۴ نکته۱👈 فاصله بین تمام نتها یک پرده می باشد به جز فاصله بین نت “می تا فا” و “سی تا دو” که بصورت طبیعی نیم پرده می باشند. 🔹ربع پرده 👈 به ربع فاصله یک نت (درجه) ربع پرده گفته می شود. ۱/۴ 🔸۳چهارم پرده 👈 به ۳ ربع پرده یک نت یا درجه ۳ چهارم پرده گفته میشود. ۳/۴ 🔹۱ و نیم پرده 👈 به فاصله ۱ پرده و نیم در بین درجات تشکیل دهنده ی جنس گفته میشود. ( ۱و ۱/۲ ) ♦️حال در زبان موسیقی برای بیان این فواصل از علامتهای مخصوص به خود استفاده می شود: “……فواصل مشترک بین تمام موسیقی جهان……” 🔹دیز # 👈 به این مفهوم است که صدای نت را نیم پرده بالا می برد. 🔸بمل b 👈 به این مفهوم است که صدای یک نت را نیم پرده پایین (بم)می اورد. 🔹بکار 👈 به مفهوم این است که صدای نت را به حالت اولیه در می اورد. نکته۲ 👈 اگر جلوی نت علامتی گذاشته نشده بود به معنی بکار بودن ان نت می باشد. “……فواصل مشترک فقط برای موسیقی شرق……” 🔹نیم دیز👈 به این مفهوم است که صدای نت راربع پرده بالا می برد.(در موسیقی ایران به “سری معروف است” 🔸نیم بمل 👈 به این مفهوم است که صدای نت راربع پرده پایین(بم) می اورد.(در موسیقی ایران به ” کرن” معروف است. نکته۳ 👈 در موسیقی و الحان غرب فقط از دو فاصله پرده و نیم پرده استفاده (بمل و دیز) و از ربع پرده در موسیقی غربی استفاده نمی شود.به همین دلیل تمام اهنگها والحانی که ما در موسیقی غرب می شنویم فقط در دو مقام نهاوند وعجم و مقاماتی که ربع پرده ندارند استفاده می شود. نکته۴ 👈 تمام زیبای و حزن بسیار زیبا در موسیقی شرق بدلیل وجود همین ربع پرده در موسیقی انها می باشد(نیم بمل ونیم دیز). 💠 برای دیدن پیام های قبلی، روی ضربه بزنید. 🆔 @Ttttar
🔺این مطالب برای کسانی که با صدا سر و کار دارند بسیار مهم و ضروری هستند.🔻 ۱- رطوبت حنجره = یک مسئله ای که به صورت عُرف باب شده اینه که هر وقت صدامون گرفت برای رفع گرفتگی صدا به نوشیدن یه لیوان آب ولرم رو می آوریم. اما مطلبی خدمتتون میگم که شاید کمتر جایی بهش اشاره شده باشه. یک قاری قرآن و کلا کسی که زیاد با صدا سر و کار داره باید حداقل روزانه بین ۱۰ الی ۱۵ لیوان آب بخوره.جهت تامین رطوبت حنجره و تمامی اعضای بدن نیاز به خوردن زیاد آب و تامین آب بدن است.پس وقتی صدامون گرفت یک لیوان آب فایده ای برای رفع خشکی حنجره ندارد !!! ❗️باید آب مورد نیاز بدن رو تامین کنیم تا بدن رطوبت حنجره رو تامین کنه.(مهم) ⛔️ نکته;بهترین دارو برای صدا آب است. ۲-قراء و مداحان عزیز دقت کنید ! مقداری چربی از نیازهای حنجره است. حنجره هم مانند یک دستگاه نیاز به روغن کاری دارد . خشک شدن حنجره و عدم چربی مورد نیاز اون سبب مشکلاتی برای صدا خواهد شد. پس بصورت کلی از چربی ها دوری نکنید ! در ضمن برای مداحان گرامی عرض کنم که نکته حایز اهمیت برای صدا شما عدم دورگه خواندن هستش(عدم حماسی خواندن و فشار بر روی تارها) ۳-دقت کنید خواندن در پرده های اوج و فشار بر صدا و خسته شدن صدا بعد از استراحت (حدود۲۴ ساعت) باید به حالت عادی برگرده و الا مشکلی برای صدای شما پیش آمده و نیاز به استراحت بیشتر دارید. ۴-استفاده صحیح از صدا () و استفاده از صدای سقف دهانی (صدای سر) سبب میشود که حتی دوران بلوغ بدون نگرانی به خواندن بدون ترس بپردازید. ❗️نکته: اگر به دست فروش ها و خواندن ها و فریاد زدن های آنها توجه کنید به خوبی متوجه میشید که بعضی از آنها هم از صدای سر استفاده میکنند برای اینکه بتونن تعداد زمان بیشتر از,صدا استفاده کنن ۵-سخت گیری در مورد صدا و حساسیت در خوردن غذا و .. سبب مشکلات بدی برای شما خواهد شد . ❗️مثال; اگر شما به مدت یک ماه دستکش بپوشید و این دستکش رو در نیارید و بعد از یک ماه بخواید به کارهای معمولی با دستتون بپردازید به این نکته میرسید که دستتون ظریف تر شده و طاقت کارهای معمولی رو نداره و آسیب پذیر تر شده پس دقت کنید سخت گیری بیش از حد بر روی حنجره اشتباهه !⛔️ ۶-عادت های غذایی صدای خود رو بشناسیم (مهم) باید بدونیم که چه چیزهایی صدای ما رو خراب میکنند. خصوصیات صدای خود را بشناسید. ۷-برای تنفس فقط و فقط از راه بینی استفاده کنید (مهم)⛔️ ۸-استفاده از مواد خلط آور کاملا ممنوع 📛 استفاده از دخانیات باعث تخریب و سوزش و کم کم باعث خراب شدن بافت های تارهای صوتی میشود (مهم)🚫 ۹-استراحت دادن به حنجره و عدم استفاده بیش از حد از آن (مانند صحبت کردن بلند..داد زدن...خواندن بیش از حد و ...) ۱۰- مراحل گرم کردن و سرد کردن صدا (بسیار مهم) 💯 گرم کردن صدا : برای گرم کردن صدا به تمارینی که خدمتتون عرض میکنم دقت کنید و حتما انجام بدین به علت اینکه عدم گرم کردن و سرد کردن صدا موجب آسیب های جدی به حنجره خواهد شد. 🔶 هر روز بعد از خواب (صبح) قبل از خوردن و آشامیدن به گرم کردن صدا با (بم خوانی) بپردازید. بم =پایین صدا هر روز صبح به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه با (چهار پرده ی پایین صدا) شروع به بم خوانی کنید و فقط در محدوده ی همین ۴ پرده ی پایین بخوانید . و به قسمت متوسط و زیر صدا نروید. عصر همان روز دوباره چند دقیقه ای به بم خوانی بپردازید و به صورت پله پله و آرام آرام به پرده های متوسط و کم کم به اوج بروید. ☑️☑️☑️ این مطلب برای قاریان و کسانی که با صدا سر و کار دارند واجب است.⛔️ سرد کردن صدا : همان طور که در ورزش بدن ما بعد از گرم کردن نیاز به سرد کردن دارد.; صدا هم نیاز به سرد کردن دارد. طریقه ی سرد کردن صدا : بعد از اوج خوانی و تمام شدن تمارین از پرده های متوسط صوتی چند دقیقه ای شروع به خواندن کنید و کم کم و آرام آرام به صورت نزولی به پرده های پایین بیایید و تا بم صدا برسانید و کمی در بم صدا بخوانید. 🆔 @Ttttar
انواع خروجی صدا ۱-صدای غنوی (صدای بینی-صدایی که عادت دارد از بینی حالت بگیرد) ۲-صدای سینه ای (حماسی) =بسیار ضرر دارد و موجب خستگی صدا و هدر رفتن نفس میشود. ۳-صدای سر (صدایی که قاریان باید از آن در اوج استفاده کنند) =در صدای سر صدای ما بجای اینکه کاملا به سمت بیرون سوق داده شود باید به طور کنترل شده به سقف دهان بخورد. در تلاوت قرآن یادگیری عملی و شناخت این ۳ تولید صدا خیلی مهمه به طوری که اگر قاری در کل تلاوت با صدای سینه ای یا غنوی بخونه به مرور زمان ضررهایی به صدا میرسه که جبران شدنش سخت و یا ناممکن هستش. پس دوستان قاری باید برای اوج خوانی صدای سر را یاد بگيريد . نکته =شناخت این ۳ تولید صدا کمک میکنه که ما در موقع لزوم بتونیم بصورت حرفه ای از صدای سر به صدای سینه یا بینی برویم . و این جز حلاوت تلاوت هستش .باید از,هر ۳ استفاده بشه اما از صدای سینه ای و غنوی در جاهای بخصوص استفاده میشه که در آینده در بحث صوت و لحن در خواندن خدمتتون عرض خواهم کرد. پس صدای درست برای خواندن اوج در تلاوت قرآن =صدای سر دوستان سعی کنید صدا رو در صاف ترین حالت از لحاظ صافی صوت و انعطاف نگه دارید (برای مثال تلاوت های تصویری استاد محمود شحات رو نگاه کنید که ایشون نمونه بارز از یک قاری کامل هستند) و این چیز با تمرین و تقلید انشالله درست خواهد شد و انشالله مطالبی در این مورد در آینده‌ عرض خواهم کرد. نکته =برای کنترل صدا باید روی فضای دهان در واقع سقف دهان تمرکز کنید و برای کنترل نفس باید روی پرده ی دیافراگم و درون خود تمرکز کنید که البته پس از ملکه شدن خود به خود اجرا میشود. اگر شما موقع تلاوت قرآن احساس فشار یا درد روی اطراف گردن و حنجره میکنید در تمرین ها و تولید صحیح صدای خود شک کنید !!! چرا که شما یا در نحوه ی بکار گیری تارهای صوتی اشتباه می کنید و یا در نحوه ی نفس گیری 🆔 @Ttttar
۱- ارتفاع صدا (مساحت صدا) = ارتفاع به معنای میزان اوج است ❗️مساحت صدا = به پایین ترین تا بالاترین درجه صوتی رو مساحت صدا میگویند. 🔶 هر چه میزان فرکانس صدا یا ارتعاشات (رفت و آمد) کمتر باشد، صدا بم تر و هر چه بیشتر باشد صدا زیرتر میشود. 🔷 پس اگر قاری با صدای بسیار اوج و تیز بخواند، دلیل بر داشتن ارتفاع و مساحت خوب نیست !!! و بسیاری از دوستان در این امر اشتباه میکنند !!! قاریی از صدای درجه ۱ برخورداره که بتونه از پایین ترین تا بالاترین درجه صوتی رو بخونه. ۲- شدت و قوت صدا (قدرت و بُرد صدا) این آیتم شامل تعریف های زیادی میشه که خدمتتون عرض میکنم: اگر بخوام مثال مناسبی در مورد قدرت صدا براتون بزنم مثال ویالون که متشکل از ساز و کاسه ی چوبی هستش به ذهنم میاد که صدای تار وقتی به کاسه میخوره قوی میشه و فضا رو پر میکنه. ما انسان ها هم یک کاسه ی ویالون در بدنمون داریم و اون جمجمه است ! قسمتی از حنجره و فضای بینی و گلو و قفسه سینه تجدید کننده ی صوت هستند. که به اصطلاح صدای ما توسط این اعضا حجیم میشود. پشتیبانی صدا در خواندن در آب و هوا و زمان های مختلف - خواندن درجات مختلف صوتی و مساعدت حنجره در این امر - خواندن در مدت زمان های مختلف - هماهنگ بودن صدا با برنامه ی لحنی - حمایت از قاری در لحظات حساس - رسا و توانا بودن صدا از تعاریف شدت و قوت صدا هستند. ۳- طنین صدا (زنگ یا رنگ صدا) به حالت ها و ویژگی های یک صدا و کیفیتی در صدا که موجب تمایز و تفاوت اصوات میشود طنین میگویند. طنین یکی از مهمترین ویژگی های صوتی در بحث اجرای الحان است. ممکن است صدای کسی در یک پرده خوش طنین باشد و در پرده های دیگر خوش طنین نباشد. برای مثال استاد مصطفی اسماعیل در پرده های بم از طنین خوبی برخوردار نیست و همچنین استاد بسیویی در اوج از طنین خوبی برخوردار نیست. هر چه صدا خوش طنین تر باشد ملیح تر و جذاب تر است. نکته = در مورد طنین صوت در مسابقات قرآن به تمامی پرده های اجرا شده دقت میکنند. میشود گفت طنین شناسه و شناسنامه ی یک صدا است؛ برای مثال اگر از دور صدای عبدالباسط رو بشنویم میفهمیم که عبدالباسط هستش و این از شناخت ما نسبت به صدای ایشان است. ۴- انعطاف صدا قابلیت انتقال سریع و جا به جا کردن پرده ها و درجات (نت های) مختلف به صورت اصولی + ایجاد تحریر های فراوان ❗️هر چه انتقال ها پر سرعت تر باشد، صدا منعطف تر و هر چه کمتر باشد، طبعاً کم انعطاف تر است. نکته: صداهای پر حجم انعطافشان کمتر است. ⛔️ مهمترین ویژگی صوتی برای پذیرش نغمه، انعطاف صوتی است. تحریر چیست؟ ایجاد نوسانات صوتی منظم و زیبا و موسیقایی در حنجره. صوتی آهنگین همراه با عبور هوا و ارتعاشات تارهای صوتی همراه با قطع و وصل ماهیچه ها. 🚫⛔️ نکته مهم = تحریرهای موسیقی فارسی و ترکی خارج از تحریرهای حوزه تلاوت است. انواع تحریر از لحاظ سرعت: چکشی - مُقطّع - زیر و رو - تحریر غنه ای - تحریر بلبلی - دوتا یکی - خورده تحریر - ضربی - هلهله - تحریر فلکی و ... ادوات تحریر ( آ - اِ -اُ -او -ای) و حروفی که میشود در آنها تحریر زد، ( ن . و . ر . ع . ل . م . ی ) = نور علمی 🔸 یکی دیگر از مهمترین ویژگی های یک صدای خوب، انعطاف صدا است. ۵- صافی صدا عدم اضطراب - لرزش - گرفتگی- تیرگی - خش - شکاف - پریشانی - شکست - دورگه بودن صدا هنگام خواندن. انشالله در مورد بحث شناخت حنجره و تارهای صوتی و سلامت و اختلالات حنجره توضیحاتی خواهیم گفت. التماس دعا🌹 🆔 @Ttttar
هدایت شده از آموزش‌ قرآن‌ کریم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 فراز ابتدایی سوره قیامت استاد عبدالباسط👆 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسسه قرآنی مشکات مسابقه مجازی بین المللی مشکات از فراز ابتدایی سوره مبارکه قیامت توسط استاد مرحوم عبدالباسط محمدعبدالصمد برگزار می شود. 💠 شرکت در این مسابقه برای آقایان از سراسر دنیا، آزاد است. 🔸جوایز این مسابقه که ویژه آقایان است برای نفرات اول تا سوم به ترتیب 1000 ، 700 و 500 دلار می باشد. (به نفر اول تقریبا 300000000 ریال اهدا میشود.👌) 🔹ثبت نام این مسابقه از 13 دی 1400 به مدت یکماه است. 🔸جهت شرکت در این مسابقه قطعه مورد نظر را دانلود و پس از تمرین در سایت بارگزاری نمایید.👇 https://mqmeshkat.com/fa/register/ 👆 •┈┈••✾••┈┈• 🆔 @Ttttar