بسم الله الرحمن الرحیم
خودآزمایی محفوظات👇
✅-در ایات زیر جاهای خالی را با اتکا به حافظه کامل کنید.
البقره۱۹۸
لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَبْتَغُوا فَضْلًا مِّن رَّبِّكُمْ فَإِذَا أَفَضْتُم مِّنْ عَرَفَاتٍ فَاذْكُرُوا اللَّهَ. . . . . . . . . . .كُنتُم مِّن قَبْلِهِ لَمِنَ الضَّالِّينَ
البقره۲۵۶
لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَن يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ. . . . . . . . . . . . . بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
✅جمله انتهاي آیات زیر را بنویسید.
آل عمران
إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ وَ......................
ال عمران
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَن تُغْنِيَ عَنْهُمْ أَمْوَالُهُمْ وَلَا أَوْلَادُهُم .....................
سوالات بالا یک خود ازمایی است برای تسلط عزیزان حافظ نسبت حفظیات شان لذا ازاین رو دربین آیات جای خالی گذاشته شده است
#سوالات_متنی_حفظیات
قرآن کتاب زندگی 📚
@goranketabzedegi
#اصطلاح_های_غلط_رایج_در_بین_ما
۱- #خدا_بد_نده
این کلام اهـانت به پروردگار اسـت ، زیـرا خدای تعالی در قـرآن فـرمـوده:هیـچ خـوبی به شمـا نمیرسد مگر از ناحیـه ی خـدا و هیـچ بدی بشما نمیـرسـد مگـر از ناحیـه ی خـود شمـا و بخـاطـر اعمال خودتان است
۲- #جوان_ناکام
این اصطلاح عامیـانه بـرای جـوان هایی که قبـل از ازدواج از دنیـا میروند بکار میرود ، درحالیـکه ازدواج کـام حقیـقـی یـک انسـان نیسـت کـه اگـر ازدواج نکـرد به او بگـوینـد #نـاکـام ، بلـکـه کـام حقیقی انسان رسیدن به مقام بندگی خداست و استفاده ی خوب کردن از عمر و فرصتی که خدا به او داده است.
۳- #عیسی_به_دین_خود ، موسی به دین خـود!
ایـن جـملـه معـنـای صحیـحـی نـدارد ، زیـرا بیـن پیامبران خدا ، کوچکترین اختلافی نبوده و همه ی آنها مردم را به توحیـد و یکتـا پرستـی دعـوت میکردند و عقیده ی یکسانی داشتند.
۴- #ولش_کردی_به_امان_خدا
این حرف کفر آمیز است ، زیرا اگـر کسی مـال یا فـرزنـد خـود را بـه امـان خـدا بسـپـارد کـه غمـی نیست ، بهتـر اسـت بجـای ایـن کلام گفتـه شـود: ولش کردی به حال خودش
۵- #انسان_جایز_الخطاست
این حـرف نیز غلط اسـت ، زیرا انسان برای خطا کـردن جایـز نیسـت . بهتـر اسـت بگوییـم انسـان ممکـن الخطاست ، یعنی ممکن است خـطا کند و بهترین خطا کنندگان توبه کنندگان هستند
❄ لطفا مطالب را با لینک کانال منتشر کنید
قرآن کتاب زندگی 📚
@goranketabzedegi
☁️🌞☁️
🔴 چراغ قرمزها درقرآن
⛔️پرهیز از غیبت:
📗ولا یغتب بعضکم بعضاً أیحب أحدکم ان یأکل لحم اخیه میتا فکرهتموه✒️ (حجرات/12)؛
👈 از دیگران غیبت نکنید؛ آیا دوست دارید که گوشت برادر مرده خود را بخورید؟ البته از آن، کراهت دارید.🍃
⛔️پرهیز از تمسخر:
📗لا یسخر قوم من قوم عسی ان یکونوا خیرا منهم✒️
(حجرات/11)
👈ای اهل ایمان! گروهی از شما گروه دیگر را مسخره نکند، چه بسا آن گروه دیگر بهتر از ایشان باشد.🍃
⛔️پرهیز از وعده دروغ:
📗یا ایها الذین امنوا لم تقولون ما لا تفعلون کبر مقتا عند الله ان تقولوا ما لا تفعلون✒️ (صف/2و3)؛
👈 ای اهل ایمان! چرا چیزی را میگوئید که به آن عمل نمیکنید؟ اینکه چیزی را بگوئید که عمل بدان نمیکنید نزد خداوند گناهی است بزرگ.🍃
⛔️پرهیز از عیبجوئی و هرزه زبانی:
📗ویل لکل همزة لمزة✒️ (همزه/1)؛
👈 وای بر هر عیبجوی هرزه زبان🍃
⛔️پرهیز از گمان در همه چیز:
📗اجتنبوا کثیرا من الظن ان بعض الظن اثم✒️ (حجرات/12)؛
👈 از بسیاری از گمانها دوری کنید، که بعضی از گمانها گناه است.🍃
⛔️پرهیز از زیادی کنجکاوی در امور دیگران:
📗ولا تجسسوا ✒️(حجرات/12)؛
👈تجسس نکنید.🍃
قرآن کتاب زندگی 📚
@goranketabzedegi
💠در قیامت كسی نمیتواند بخوابد💠
🍃حضرت آیة الله جوادی آملی در توضیح آیه شریفه فَإِذَا هُم بِالسَّاهِرَةِ (نازعات 14) نکته زیبایی فرمودند:
📖به تعبير قرآن كريم، يكی از القاب صحنه قيامت «ساهرة» است.
"ارض ساهرة" به آن بيابانها و زمینهایی میگويند كه در اثر شدت ترس، كسی خوابش نميبرد،
✔️چون «سَهَر» يعنی بيداری.
آنهايي كه پنجاه هزار سال معطلاند خوابشان نميبرد؛
⁉️مگر غم ميگذارد انسان بخوابد؟!..
⁉️مگر انسان متوحش خوابش میبرد؟!
‼️پنجاه هزار سال ناچار است بيداری بكشد!
اما برای مؤمن واقعی اين پنجاه هزار سال به اندازه يك نماز واجب است.
⚜حضرت فرمود: «و الذي نفس محمّد بيده» اين روز طولانی برای مؤمن كوتاهتر از نماز واجب است.
يك نماز چهار ركعتی مگر چقدر وقت ميخواهد؟!
❇️آنكه حسابش پاك است خدا با او به عنوان سَرِيعُ الحِساب رفتار ميكند.
📿برگرفته از بیانات حضرت آیت الله جوادی آملی در خطبههای نمازجمعه (8 فروردین 76 از سایت اسراء)
قرآن کتاب زندگی 📚
@goranketabzedegi
💫داشت قرآن می خواند.
رسید به این آیه:
«آن قدر با مشرکان بجنگید تا دیگر فتنه ای بر روی زمین نماند و دین تماما از آن خدا شود» (انفال:39)
🌹از امامش شنید:
«هنوز این آیه محقق نشده؛
مهدی ما که بیاید، دین محمد صلی الله علیه وآله به سراسر زمین خواهید رسید؛
او که بیاید دیگر اثری از شرک نخواهد بود؛
و همان خواهد شد که خدا فرموده».
امام صادق علیه السلام میفرمود و زراره می شنید.
📚 تفسیر عیاشی، جلد۲، ص۵۶
قرآن کتاب زندگی 📚
@goranketabzedegi
قــرآنــــ کتابـــ زندگی📚
کانال قرآن کتاب زندگی با همکاری شورای امر به معروف و نهی از منکر برگزار میکند🔊 طرح معنوی حفظ سوره
قران آموزانی که در طرح حفظ سوره #فجر ثبت نام نموده اند
در صورت آمادگی کلمه #فجر را به آیدی کانال ما ارسال کنند تا جهت پرسش و شرکت در مسابقه هماهنگی های لازم انجام شود
📚
@goranketabzedegi
📚📚📚
📚📚
📚
📝 نکات تفسیری
آیات 274-261 بقره
آثار سوء و مضرات انفاق بدون قصد كسب رضاى خدا
و وقتى انفاق در راه خدا و به انگيره تحصيل رضاى او باشد، نمو و زياد شدن آن از لوازم تخلف ناپذير آن خواهد بود،
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 596
چون فوائد انفاق در غير راه خدا ممكن است توأم با ضررهائى باشد كه (حتما هست ) براى اينكه وقتى رضاى خدا انگيره آدمى نباشد لابد انگيره اين هست كه من توانگر به فقير انفاق كنم تا شر او را از خود دفع نمايم ، و يا حاجت او را برآورم ، تا اعتدالى به حال جامعه ببخشم ، و فاصله طبقاتى را كم كنم (و در همه اين فرضها بطور غير مستقيم منافعى عايد خود انفاق كننده مى شود) و اين خود نوعى استخدام و استثمار فقير به نفع خويش است ، كه چه بسا در دل فقير آثار سوء بجاى گذارد، و چه بسا اين آثار سوء، در دل فقرا متراكم شود و ناآرامى و بلواها به راه بيندازد، اما اگر انفاق تنها براى رضاى خدا صورت بگيرد، و انفاق گر بجز خشنودى او هدفى و منظورى نداشته باشد، آن آثار سوء پديد نمى آيد، و در نتيجه اين عمل خير محض مى شود.
الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَلَهُمْ فى سبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ لا يُتْبِعُونَ مَا أَنفَقُوا مَنًّا وَ لا أَذًى ...
كلمه ((اتباع )) به معناى ملحق شدن و ملحق كردن است ، اولى (ملحق شدن ) نظير اين آيه كه مى فرمايد: ((فاتبعوهم مشرقين )) و دومى (ملحق كردن ) مانند اين آيه : ((واتبعناهم فى هذه الدنيا لعنة )).
كلمه ((من )) با تشديد نون به معنى منت نهادن است ، و منت آن عملى است از صاحب احسان كه احسانش را ناگوار سازد، مثل اينكه به آن شخصى كه احسان كرده بگويد: اين من بودم كه چنين و چنان احسانى به تو كردم ، و يا عملى كند كه حاكى از همين باشد و اصل در معناى منت بطوری كه گفته شده قطع كردن است ، و در آيه : ((لهم اجر غير ممنون )) به همين معنا آمده ، و كلمه ((اذى )) به معناى ضرر فورى و يا ضرر اندك است ، و كلمه ((خوف )) به معناى انتظار ضرر است ، و كلمه ((حزن )) به معناى اندوهى است كه بر دل سنگينى كند، چه اندوه از امرى كه واقع شده ، و چه از آنكه بخواهد واقع شود.
قَوْلٌ مَّعْرُوفٌ وَ مَغْفِرَةٌ خَيرٌ مِّن صدَقَةٍ
((قول معروف )) آن سخنى است كه مردم بر حسب عادت آن را غير معمولى ندانند، كه البته به اختلاف عادات مردم مختلف مى شود، و كلمه ((مغفرت )) در اصل به معناى پوشاندن است ، و ((غنى )) مقابل حاجت و فقر است ، و ((حلم )) به معناى سكوت در برابر سخن و يا عمل ناهنجار ديگران است .
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 597
تفسیر المیزان
سوره بقرهِِ
قــــــرآنـــــ کتابـــــ زندگــی 📚
عضویت👇
👇
@goranketabzedegi