#انگیزشی
سختی ها ...
" انسان " را سر سخت میکند
میخهایی ...
در دیوار محکمتر می مانند كه
ضربات سخت تری را تحمل کرده باشند .
ⓙⓞⓘⓝ↡
🖤|
مقصر خودمانیم !
ڪھ آدم شدن را ...!
#وعده_داده_ایم ...
از رجب به شعبان ...
از شعبان به رمضان
از رمضان به محرم ...
از محرم به فاطمیه
و...
ڪسے از لحظه ے دیگر خبر دارد؟!
#آدم_شویم
(در خانه اگر ڪس اسٺ،یڪ حرف بس اسٺ!)
خوب شدن و خوب ماندن را
وعدھ بھ فردا ندهیم ... امروز را دریابیم...!
پیام 📚📚-
گرچه قرآن درباره خودش و پيامبرى كه بر وى نازل شده، كلمه «تبارك» را به كار برده است، ولى سرچشمه تمام بركات، خداوند و قدرت اوست. «تبارك الّذى بيده الملك و هو على كلّ شى ء قدير»
- تمام قدرت ها و حكومت ها از بين رفتنى هستند، تنها حكومت خداوند ابدى است. «بيده الملك و هو على كلّ شى ء قدير»
- حكومت هاى دنيا، جزيى، موقّت و محدود است و لذا بركت گسترده اى ندارد. «تبارك الّذى بيده الملك»
- تقدير مرگ و حيات، جلوه اى از حاكميّت مطلق خداوند است. «بيده الملك... خلق الموت و الحياة»
- حاكمان دنيايى، در همه امور قدرت ندارند، ولى خداوند حاكم و بر همه چيز قادر است. «بيده الملك و هو على كلّ شى ءٍ قدير»
- مرگ به معناى فنا و نابودى نيست، بلكه امرى وجودى است كه آفريده شده و آن انتقال از اين دنيا به دنياى ديگر است. «خلق الموت»
- آفرينش مرگ، آزمايشى براى ظهور صبر، و آفرينش حيات، آزمايشى براى ظهور شكر است. «خلق الموت والحياة ليبلوكم»
- آفريده ها همه هدفمندند و هيچ چيز، عبث آفريده نشده است و خداوند انسان را براى تكامل انتخابى آفريده است. «ليبلوكم»
- جوهره انسان در لابلاى گرفتارى ها و تلخ و شيرينى ها روشن مى شود. «خلق الموت والحياة ليبلوكم»
- آزمايش الهى براى مشخص شدن علم خداوند نيست، زيرا او همه چيز را از قبل مى داند؛ بلكه براى آن است كه عملى از ما صادر شود. «ليبلوكم ايّكم احسن عملاً» (مثل استادى كه معلومات شاگردش را مى داند، ولى او را امتحان مى كند تا استحقاق نمره شاگرد جلوه كند.)
- ملاك عمل، كيفيّت است نه كميّت. «أحسن عملاً» (نه «اكثر عملاً»)
- آزمايش الهى هميشگى وبراى همه است. «ليبلوكم» (نشان استمرار است)
- به خوب بودن كار، قانع نباشيم، بايد بهترين كار انجام شود. «احسن عملاً»
- تنها حكومت و قدرت خدا شكست ناپذير است. «بيده الملك... قدير... هو العزيز»
- عزّت و قدرت خداوند همراه با رأفت و رحمت است. «العزيز الغفور»
- از شكست در آزمايش هاى الهى مأيوس نشويد، كه او بخشنده است. «الغفور»
نکته 📚📚
علاوه بر اين سوره، سوره فرقان نيز با كلمه «تبارك» آغاز شده است.
«تبارك» از مصدر «بركت» هم به معناى خير پايدار است و هم به معناى بلند مرتبه ضمناً به محلى كه در آن آب جمع مى شود، «بِركه» مى گويند.
هدف از آفرينش انسان چيست؟
پاسخ: قرآن چهار هدف را براى آفرينش انسان بيان كرده است:
الف) عبادت كردن. در قرآن مى خوانيم: ما جن وانس را جز براى عبادت نيافريديم. «و ما خلقت الجن والانس الاّ ليعبدون»(2)
ب) انتخاب راه صواب از ناصواب و رسيدن به رشد و كمال در سايه آزمايش هاى الهى: «خلق الموت و الحياة ليبلوكم»
ج) رحمت بر مردم. قرآن هدف ديگر خلقت را رحمت خاص خداوند بر مردم ذكر مى كند و مى فرمايد: (انسان ها) براى آن آفريده شدند كه به رحمت خاص خداوند هدايت شوند: «الّا من رحم ربّك ولذلك خلقهم»(3)
كار «حَسَن» و نيك چه شرايطى دارد؟
كار نيك، كارى است كه از نظر هدف، زمان، مكان، ضرورت، تداوم، ابزار مورد استفاده، همكاران، بهره گيران، استقامت در كار، استحكام، نظم، آينده نگرى در عمل، اولويت هاى مورد نياز، نشاط، اعتدال، دقّت، سرعت و سلامت كار، مورد سنجش و برنامه ريزى قرار گرفته باشد و به دور از آفت هاى عجب، حبط، ريا و سمعه انجام پذيرد.
خداوند متعال هم در دنيا حكومت دارد: «بيده الملك» و هم در آخرت حاكم است. «الملك يومئذٍ للّه»(4)
خداوند، حاكم يگانه است: «لم يكن له شريك فى الملك»(5)، «بيده الملك» و حكومت او همراه با قداست است. «المَلك القدّوس»(6)
جلوه هاى بركت خداوند هم در تكوين و آفرينش وجود دارد: «تبارك الّذى بيده الملك... خلق الموت و الحياة» و هم در تشريع و قانون گذارى. «تبارك الّذى نزّل الفرقان»(7)
امام صادق عليه السلام ذيل آيه فرمود: مراد عمل بيشتر نيست، بلكه مراد بهترين عمل است و آن انجام عمل است همراه با خشيت الهى و نيّت صادق و نيكوكارى.(8)
-----
2) ذاريات، 56.
3) هود، 119.
4) حج، 76.
5) فرقان، 2.
6) جمعه، 1.
7) فرقان، 1.
8) كافى، ج 2، ص 16.
ترجمه 📚📚
تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَهُوَ عَلَي كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (1)
الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ (2)
مايه خير و بركت و بلند مرتبه است آن (خدايى) كه فرمانروايى به دست اوست و او بر هر چيزى تواناست.
او كه مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد كه كداميك از شما كار بهترى انجام مى دهيد و اوست عزّتمند و آمرزنده.
📛گناهان کبیره در قرآن📛
🌹🌹☘☘🌹🌹☘☘🌹🌹
1⃣ شرک ⛔️
مَن يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ وَمَأْوَاهُ النَّارُ
ﻣﺴﻠﻤﺎً ﻫﺮ ﻛﺲ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺷﺮﻙ ﻭﺭﺯﺩ ، ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺧﺪﺍ ﺑﻬﺸﺖ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺣﺮﺍم ﻛﻨﺪ ، ﻭ ﺟﺎﻳﮕﺎﻫﺶ ﺁﺗﺶ ﺍﺳﺖ.(مائده٧٢)
2⃣ قتل مومن ⛔️
وَمَن يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا
ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻣﺆﻣﻨﻲ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﻋﻤﺪ ﺑﻜﺸﺪ ، ﻛﻴﻔﺮﺵ ﺩﻭﺯﺥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺟﺎﻭﺩﺍﻧﻪ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ، ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺧﺸﻢ ﮔﻴﺮﺩ ، ﻭ ﻭﻱ ﺭﺍ ﻟﻌﻨﺖ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺮﺍﻳﺶ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺳﺎﺯﺩ .(نساء٩٣)
3⃣ قذف ⛔️
إِنَّ الَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ الْغَافِلَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ لُعِنُوا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﻋﻔﻴﻔﻪ ﭘﺎﻛﺪﺍﻣﻦ ﺑﺎﺍﻳﻤﺎﻥ ﺭﺍﻣﺘﻬﻢ ﺑﻪ ﺯﻧﺎ ﻛﻨﻨﺪ ، ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﻟﻌﻨﺖ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ ، ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺑﺮﺯﮒ ﺍﺳﺖ .(نور٢٣)
4⃣ قمار و شراب⛔️
يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ
ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺷﺮﺍﺏ ﻭ ﻗﻤﺎﺭ ﺍﺯ ﺗﻮ ﻣﻰ ﭘﺮﺳﻨﺪ ، ﺑﮕﻮ : ﺩﺭ ﺁﻥ ﺩﻭ ، ﮔﻨﺎﻫﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩم ﺍﺳﺖ .(بقره٢١٩)
5⃣ ربا ⛔️
فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِّنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ
ﻭﺍﮔﺮ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻜﺮﺩﻳﺪ [ ﻭ ﺑﻪ ﺭﺑﺎﺧﻮﺍﺭﻱ ﺍﺻﺮﺍﺭ ﻭﺭﺯﻳﺪﻳﺪ ] ﺑﻪ ﺟﻨﮕﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﺳﻮﻟﺶ [ ﺑﺮ ﺿﺪ ﺧﻮﺩ ]ﻳﻘﻴﻦ ﻛﻨﻴﺪ. (بقره٢٧٩)
6⃣ زنا ⛔️
وَلَا يَزْنُونَ وَمَن يَفْعَلْ ذَٰلِكَ يَلْقَ أَثَامًا
ﻭ ﺯﻧﺎ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻨﺪ ; ﻭ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺭﺍ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﺷﻮﺩ ﺑﻪ ﻛﻴﻔﺮ ﺳﺨﺘﻲ ﺑﺮﺳﺪ .(فرقان٦٨)
7⃣ اشاعه فحشا ⛔️
إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَن تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ
ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺯﺷﺖ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺷﺎﻳﻊ ﺷﻮﺩ ، ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺩﺭﺩﻧﺎﻙ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺩﺍﺷﺖ.(نور١٩)
#همه_گناهان_با_توبه_و_جبران_بخشیده_میشوند
#گناهان #اخلاقی
🌹
✨ ومَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ
❇️ و هر آسیبی به شما رسد به سبب اعمالی است که مرتکب شدهاید!
📔 آیهی ۳۰ سوره شوری
#آیه_گرافی
عارفی معروف به نانوایی رفت و چون لباس درستی نپوشیده بود نانوا به او نان نداد و عابد رفت.
مردی که آنجا بود عابد را شناخت، به نانوا گفت این مرد را می شناسی؟
گفت: نه.
مردگفت: فلان عابدبود.
نانوا گفت: من از مریدان اویم، دوید دنبالش و گفت می خواهم شاگرد شما باشم، عابد قبول نکرد.
نانوا گفت اگر قبول کنی من امشب تمام آبادی را طعام می دهم، عابد قبول کرد.
وقتی همه شام خوردند، نانوا گفت:
سرورم دوزخ یعنی چه؟ عابد پاسخ داد : "دوزخ یعنی اینکه تو برای رضای خدا یک نان به بندۀ خدا ندادی ولی برای رضایت دل بندۀ خدا یک آبادی را نان دادی."
پندآموز📚
🔻عجایب جهان اینجاست🔻
کشوری داریم که برخی در آن:
🔴⚠️👈 از عربها متنفرند اما دوبی می روند!!
🔴⚠️👈 پارتی های شبانه چند میلیونی برگزار میکنند و موقع خرج دادن برای امام حسین علیه السلام دلسوز فقرا میشوند!
🔴⚠️👈 بازیگرانش در طلاق شهرهاند اما نقشهای عاشقانه بازی میکنند!!
🔴⚠️👈 برنامه_فوتبالی_اش تحلیل سیاسی را بیشتر از پنالتی زدن بلد است!!
🔴⚠️👈 فلاکت ایرانی را در فیلمهای سینمایی خود نشان میدهند و اسکار میگیرند ولی ادعای وطن_پرستی دارند!!
🔴⚠️👈 سه برابر تولید ناخالص ملی لوازم_آرایشی استفاده میکنند ولی هزینه کربلا و مکه و غذای روضه را اجحاف در حق ایتام می دانند!!
🔴⚠️👈 حاجاتشان را از امامان و امام زاده ها طلب میکنند و در کمپین های روشن_فکری علیه کمک مشارکت در ساخت امامزاده ها و حرم ها شرکت میکنند!
🔴⚠️👈 پاره_بودن_شلوار_زنها را کلاس میدانند و چادر و پوشش کامل را اُمّل بودن می دانند..
*غرب_زدگی*
*خودباختگی*
#نکات_آموزشی_حفظ_قرآن_کریم
#مشاوره_های_حفظ_قرآن_کریم
#مرور_محفوظات
🔰 انواع شیوه ها و روش های مختلف 🔰
🔰 برای مرور محفوظات 🔰
➊- شیوه مباحثه ای ؛
✍ بهترین شیوه مرور، روش مباحثه و تکرار آیات به کمک یک حافظ دیگر است که باعث ارتقاء کیفیت حفظ وافزایش اعتماد به نفس وعدم خستگی درشخص میشود؛ به این صورت که دو حافظ قرآن آیات را برای یکدیگر تلاوت می کنند. ابتدا یکی از آنها از صفحه اول جزء اول شروع به خواندن می کند و در همان زمان ، نفر دوم از روی قرآن خط می برد . بعد از پایان تلاوت او ، نفر دوم، صفحه بعد را از حفظ می خواند و نفر اول ایات را مشاهده می کند و خط می برد. قبلا در کانال ، مزایا و روشهای متنوع اجرای این شیوه توضیح داده شده است.
➋- شیوه استماع ترتیل ؛
✍در این شیوه حافظ قرآن، نوار ترتیل قسمتی را که می خواهد تکرارکند، گوش می کند و در حالی که حافظ آیات را می شنود ، خود او هم زیر لب آیات را زمزمه می کند ، اما او همواره باید تلاش کند که چند ثانیه قبل از رسیدن قاری به آن آیه یا کلمه ، آن را تلاوت کند و هر جا که آیه را به یاد نیاورد ، بلافاصله نوار را متوقف سازد و فکر کند؛ اگر ادامه آیات به خاطرش نیامد ، آن گاه دوباره ضبط را روشن کند و ادامه آیات را بشنود .
➌- شیوه مرور انفرادی ؛
✍یکی از روشهای مرور ایات ، مرور انفرادی است؛ به این گونه که شما برگه کاغذی را بر روی صفحه قرآن قرار می دهید و شروع به خواندن ایات می کنید بعد از خواندن یک سطر، کاغذ را یک سطر پایین تر می برید و به سطر اول نگاه می کنید تا بدانید که درست تلاوت کرده اید یا نه . پس از اطمینان از صحت تلاوت ، خط بعد را نیز به همین شیوه قرائت می کنید و آرام آرام پیش می روید .
➍- شیوه چشم خوانی ؛
✍در این روش شما با یادآوری آیات، از طریق نگاه کردن به خط قرآن و بدون حرکت لبها، با سرعت نسبتاً زیادی محفوظات خود را مرورمیکنید. این شیوه حافظه تصویری شما را تقویت کرده و موقعیت آیات را در ذهن شما تثبیت میکند. توجه داشته باشید که استفاده مداوم از این روش وابستگی به مصحف را در پی خواهد داشت.
➎- شیوه مرور ذهنی ؛
✍در این شیوه، بدون حرکت لبها، بلکه فقط در ذهن خود آیات را مرور می کنید. ویژگی این شیوه این است که می توانید با سرعت بالایی حجم بسیار زیادی از محفوظات را در مدت کوتاهی تکرارکنید. اما معایبی هم در این شیوه وجود دارد ؛ از جمله این است که تسلط انسان بر خواندن محفوظات کم می شود .
➏- ارائه به شخص غیر حافظ ؛
✍در این روش افرادی که دسترسی به هم بحثی ندارند، محفوظات خود را به کسی از دوستان یا اعضای خانواده که روخوانی و روانخوانی خوبی دارد، تحویل میدهد، بدین صورت که آن شخص با دقت محفوطات شخص را گوش میدهد و همزمان از روی قرآن خط میبرد و اشکالات احتمالی را به شخص متذکر میشود.
➐- شیوه ضبط صدا ؛
✍در اين روش، حافظ تمام يا قسمتي از محفوظات روزانه اش را از حفظ تلاوت کرده و براي اطمينان از نداشتن خطا يا جا افتادگي آيه يا کلمه، صداي خود را توسط ضبط صوت و يا ضبط هاي ديجيتال ضبط کرده و بعد از تمام شدن دوره اش به آن گوش مي دهد. با اين روش، فرد هم با نقاط ضعف تلاوت خود از لحاظ حسن حفظ آشنا مي شود و هم اگر بخواهد ترتيل و تجويدش را تکميل کند به نقاط قوت و ضعف آن ها هم آشنا شده و مي تواند در صدد رفع آن برآيد.
➑- شیوه تلفيق ؛
✍در اين روش، حافظ هر چند وقت يک بار هر چند جزء را با روش هاي مختلف تکرار مي کند. مثلاً يک حافظ کل که بايد هر روز 3 جزء بخواند يک جزء را مباحثه، نیم جزء را مرور با قران بسته و با اتکاء به حافظه، مقداری را مرور چشمی، مقداری را استماع ترتیل و مقداری را با روشهای ديگر بخواند.
❾- مرور فقط با اتکاء به حافظه ؛
✍در اين روش، فرد قرآن را بسته و محدوده مورد نظر خود را به صورت کامل فقط با اتکاء به حافظه می خواند و هر جا به اشکال يا ايرادی بر خورد کرد آن را يادداشت می کند و پس از اتمام محدوده مرور، قرآن را باز کرده و با استفاده از موارد يادداشت شده به رفع اشکال می پردازد.
❿- شیوه نگارش آیات حفظ شده ؛
✍یکی دیگر از روشهای مرور، نوشتن آیات است. امام صادق عليه السلام فرموده اند:
اُكتُبوا فَإِنَّكُم لا تَحفَظونَ حَتّى تَكتُبوا
بنويسيد كه تا ننويسيد حفظ نمى كنيد.
📚.کافی جلد1 صفحه52
🔺این روش در تقویت و استحکام بیشتر محفوظات شما، تأثیر زیادی داشته و در صورت رعایت جایگاه اصلی کلمات و چارچوب آیات در نگارش، حافظه تصویری شما نیز تقویت میگردد.
👆 برای بهره گیری از مزایای این روش میتوانید از دفترچه طراحی و آماده شده جهت این نوع فعالیت به نام #مشق_نور نیز استفاده نمایید