eitaa logo
گردان آسمان
205 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
3.4هزار ویدیو
129 فایل
با سلام و ادب این کانال با هدف اشاعه واجب فراموش شده امر به معروف و نهی از منکر تولید و انتشار محتوای مناسب تشکیل شده لینک کانال: https://eitaa.com/joinchat/828309573C5998af2a66
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 زیارت پیکرهای مطهر شهدای گمنام در معراج الشهدا 🔸 بازدید برای عموم و به صورت خانوادگی هم امکان پذیر است 📆از ۲۷ آذر تا یک شنبه ۵ دی ۱۴۰۱ از ساعت ۸ تا۲۱ 📌مشهدمقدس، خیابان فدائیان اسلام ۲، مجتمع دانشجویی امام رضا(ع)
10.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹دیر آمدم، دیر آمدم... در داشت می سوخت 🔹شعرخوانی بغض آلود شاعر طلبه آقای حسن بیاتانی در محضر مقام معظم رهبری
9.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ماجرای شنیدنی شهیدی که ۱۷ سال بعد از تفحص زنده شد ! ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🇮🇷 | @Sepah_Qodds | 🇮🇷
شیخ قمیآینده امیدبخش ایران با دولت رئیسی و رهبر انقلاب 221207.MP3
زمان: حجم: 30.55M
❤️🔴⏯آینده امیدبخش اقتصادی ایران با دولت رئیسی و رهبر انقلاب 📌چرا ما اینقدر به آینده امیدواریم؟ 📌چرا آمریکاهایی معتقدند در سال 2028 ایران ابرقدرت جهان می شود؟ 📌مقاله عجیب موسسه واشنگتن در شرح روایت پیامبر ص و اتفاقات آینده اقتصادی در ایران 📌پیش بینی شکست برجام در روایات 📌برخی روایات عجیب درباره نزدیکی ظهور! 📌آیا می شود گفت بعد از شکست برجام ظهور نزدیک است؟ بسیار امیدوار کننده... 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🌹هیئت علمدارکربلاء🌹
5.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلام خانمها لطفا این کلیپ رو نشر بدید خیلی از مذهبی های ماهم این احکام رونمیدونن ومتاسفانه روز به روز شاهد نسلی خواهیم بود که از بدنهای ناپاک به وجود می آیند 😔😔😔
5.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠فیلمی که به دنبالش میگردند تا آن را کنند!!! مهم آن را ببینید و دهید؛ تا بماند. یا اسراییل ... خیبر خیبر .... ‌‌ 🇮🇷 تحلیل سیاسی و جنگ نرم
هدایت شده از KHAMENEI.IR
Khamenei.ir14011004_42941_1281k.mp3
زمان: حجم: 15.8M
🎙بشنوید | روضه‌خوانی آقای حاج مهدی رسولی در دومین شب مراسم عزاداری حضرت فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌علیها در حسینیه امام خمینی(ره). ۱۴۰۱/۱۰/۴ 🏷 🏴 Farsi.Khamenei.ir
France.10.4.mp3
زمان: حجم: 13.17M
جنگ شهری به فرانسه رسید / تذکر قاطع ایران به پلیس فرانسه / چه کسی پشت آشوب است؟ پس از اقدام نژادپرستانه علیه سه کرد در خیابان های پاریس این کشور شاهد ناآرامی هایی بوده است. همزمان تصاویر و فیلم هایی از صحنه های مربوط به جنگ خیابانی از این کشور در رسانه ها منتشر شده است. صحنه هایی که از سوی رسانه ها سانسور شده است. ایران هشدارهایی را در خصوص نوع برخورد با معترضین به فرانسه ابلاغ کرده است. اما چه کسی پشت نا آرامی های فرانسه است؟ ✅ این آدرس صفحات ما هست، لطفا حمایت کنید دیده بشه ✌️🇮🇷 لینک تمام صفحات ما در شبکه های اجتماعی https://zil.ink/mr.tahlilgar @mrtahlilgar1
بعد از رحلت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) طوفان عجیبی سراسر جهان اسلام را فرا گرفت، و کانون این طوفان مرکز «خلافت» بود، سپس به هر چیز که به نحوی با آن ارتباط می کرد منتقل شد، از جمله حکم مصادره سرزمین فدک. فاطمه (علیها السلام) که می دید این تجاوز آشکار، توأم با نادیده گرفتن بسیاری از احکام اسلام در این رابطه، جامعه اسلامی را گرفتار یک انحراف شدید از تعالیم اسلام و سنّت پیامبر (صلی الله علیه و آله) و گرایش به برنامه های جاهلی می کند، و از سوی دیگر مقدمه ای است برای خانه نشین کردن امیرمؤمنان علی (علیه السلام) و محاصره اقتصادی یاران جانباز علی (علیه السلام)، به دفاع از حق خویش در مقابل غاصبان فدک پرداخت، ولی نظام حاکم به بهانه حدیث مجعول «نَحنُ مَعَاشِرَ الأَنبِیَاءِ لَا نُوَرِّثُ؛ ما پیامبران ارثی از خود نمی گذاریم!» از ادای این حق سر باز می زد. تاریخ انتشار : 1396/11/5   بازدید : 91401 [فاطمه (س) در مسجد پیامبر (ص)] بانوی اسلام سیّده زنان عالم (علیها السلام) با جمعی از زنان بنی هاشم به مسجد پیامبر (صلی الله علیه و آله) آمد تا در برابر توده های مسلمان، و سران مهاجر و انصار گفتنی ها را بگوید، و اتمام حجت کند. او بی اعتنا به «جوسازی» خاصی که شده بود، و به بهانه «غصب فدک» خطبه بسیار غرایی ایراد نمود که بسیاری از حقایق در آن افشا شد.  لحن گیرای بانوی اسلام در این خطبه بیانگر این واقعیت است که او سخنوری بلیغ، و خطیبی نستوه، همتای همسرش علی (علیه السلام) بود که خطبه های او را در نهج البلاغه تداعی می کند. به هر حال این خطبه تاریخی از خطبه های معروف اهل بیت (علیهم السلام) است، و بسیاری از متعهدان شیعه فرزندان خود را همواره توصیه به حفظ این خطبه می کردند، تا با گذشت زمان گرد و غبار نسیان بر آن ننشیند، و از سوی دشمنان مغرض زیر سؤال قرار نگیرد. هم اکنون نیز سزاوار است نسل جوان برومند این حماسه بزرگ را به خاطر بسپارند و به آیندگان منتقل کنند. اسناد و مدارک خطبه این خطبه از خطبه های مشهوری است که علمای بزرگ شیعه و اهل سنّت با سلسله سندهای بسیار آن را نقل کرده اند، و برخلاف آنچه بعضی خیال می کنند، هرگز خبر واحد نیست، و از جمله منابعی که این خطبه در آن آمده است منابع زیر است: 1- ابن ابی الحدید معتزلی دانشمند معروف اهل سنّت در «شرح نهج البلاغه» در شرح نامه «عثمان بن حنیف» در فصل اوّل تصریح می کند: اسنادی را که من برای این خطبه در این جا آورده ام از هیچ یک از کتب شیعه نگرفته ام! 2- علی بن عیسی إربلی در کتاب «کشف الغمه» آن را از کتاب «سقیفه» ابوبکر احمد بن عبدالعزیز آورده است. 3- مسعودی در «مروج الذهب» اشاره اجمالی به خطبه مزبور دارد. 4- سیّد مرتضی عالم بزرگ شیعه در کتاب «شافی» این خطبه را از عایشه همسر پیامبر (صلی الله علیه و آله) نقل کرده است. 5- محدّث معروف مرحوم صدوق بعضی از فرازهای آن را در کتاب «علل الشرایع» ذکر نموده است. 6- فقیه و محدّث بنام مرحوم شیخ مفید نیز بخشی از خطبه را روایت کرده است. 7- سیّد ابن طاووس در کتاب «طرائف» قسمتی از آن را از کتاب «المناقب» احمد بن موسی بن مردویه اصفهانی که از معاریف اهل سنّت است از عایشه نقل می کند. 8- مرحوم طبرسی صاحب کتاب «احتجاج» آن را بطور «مرسل» در کتاب خود آورده است. [متن خطبه] [ستایش پروردگار] أَلْحَمْدُ للهِ عَلَی ما أَنْعَمَ وَ لَهُ الشُّکْرُ عَلَی مَا أَلْهَمَ خدا را بر نعمت هایش سپاس می گویم و بر توفیقاتش شکر می کنم وَ الثَّنَاءُ بِما قَدَّمَ، مِنْ عُمُومِ نِعَم ابْتَدَأها، و بر مواهبی که ارزانی داشته، ثنا می خوانم؛ بر نعمت های گسترده ای که از آغاز به ما داده وَ سُبُوغِ[1] آلَاءٍ [2]أَسْداها[3]، وَ تَمَامِ مِنَنٍ[4] وَالَاهَا! و بر مواهب بی حسابی که به ما احسان فرموده و بر عطایای پی در پی که همواره ما را مشمول آن ساخته؛ جَمَّ [5]عَنِ الإحْصَاءِ عَدَدُهَا،   نعمت هایی که از شماره و احصا بیرون است وَ نَأَی عَنِ الْجَزَاءِ أَمَدُها، وَ تَفَاوَتَ عَنِ الإدْرَاکِ أَبَدُهَا، و بخاطر گستردگی در بستر زمان هرگز قابل جبران نیست و انتهای آن از ادراک انسان ها خارج است. وَ نَدَبَهُمْ[6] لإسْتِزادَتِهَا بِالشُّکْرِ لِاتِّصَالِهَا بندگان را برای افزایش و استمرار این مواهب به شکر خویش فراخوانده وَ اسْتَحْمَدَ إلَی الْخَلائِقِ بِإجْزالِهَا، و خلایق را برای تکمیل آن به ستایش خود دعوت نموده وَ ثَنّی بِالنَّدْبِ إلَی أَمْثالِهَا. و آنان را برای بدست آوردن همانند آنها تشویق فرموده [است]. وَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إلَهَ إلأَ اللهُ وَحْدَهُ لَا شریکَ لَهُ، و من شهادت می دهم که معبودی جز خداوند یکتا نیست. بی مثال است و شریک و مانند ندارد. کَلِمَةٌ جَعَلَ الإخْلَاصَ تَأْویلَها این سخنی است که روح آن اخلاص است وَ ضَمَّنَ الْقُلُوبَ مَوْصُولَها، وَ أَنَارَ فِی الْفِکَرِ مَعْق
ُولَهَا. و قلوب مشتاقان با آن گره خورده و آثار آن در افکار پرتوافکن شده [است]. أَلْمُمْتَنِعُ مِنَ الأَبْصَارِ رُؤْیَتُهُ،  خدایی که رؤیتش با چشم ها غیر ممکن است، وَ مِنَ الأَلْسُنِ صِفَتُهُ، وَ مِنَ الأَوْهَامِ کَیْفِیَّتُهُ. و بیان اوصافش با این زبان، محال، و درک ذات مقدّسش برای عقل و اندیشه ها ممتنع است. إبْتَدَعَ[7] الأَشْیَاءَ لَا مِنْ شَیْء کَانَ مَا قَبْلَهَا، موجودات جهان هستی را ابداع فرمود، بی آن که چیزی پیش از آن وجود داشته باشد وَ أَنْشَأَها بِلَا احْتِذَاءِ[8] أَمْثِلَة امْتَثَلَهَا. و همه آنها را ایجاد کرد، بی آن که الگو و مثالی قبل از آن موجود باشد. کَوَّنَهَا بِقُدْرَتِه وَ ذَرَئَهَا[9] بِمَشِیَّتِهِ، آنها را به قدرتش تکوین نمود و به اراده اش خلق کرد، مِنْ غَیْرِ حَاجَة مِنْهُ إلَی تَکْوینِهَا، بی آن که به آفرینش آنها نیاز داشته باشد، وَ لَا فائِدَة لَهُ فِی تَصْویرِهَا یا فایده ای از صورت بندی آنها عائد ذات پاکش شود. إلاّ تَثْبیتاً لِحِکْمَتِهِ، جز این که می خواست حکمتش را از این طریق آشکار سازد وَ تَنْبیهاً عَلَی طَاعَتِهِ، وَ إظْهاراً لِقُدْرَتِهِ، و مردم را به اطاعتش دعوت کند. قدرت بی پایان خود را از این دریچه نشان دهد. وَ تَعَبُّداً لِبَرِیَّتِهِ خلایق را به عبودیت خود رهنمون گردد. وَ إعْزَازاً[10] لِدَعْوَتِهِ، و دعوت پیامبرانش را از طریق هماهنگی تکوین و تشریع قوّت بخشد.  ثُمَّ جَعَلَ الثَّوابَ عَلَی طَاعَتِهِ وَ وَضَعَ الْعِقَابَ عَلَی مَعْصِیَتِهِ، سپس برای اطاعتش پاداش ها مقرّر فرموده و برای معصیتش کیفرها، ذِیَادَةً لِعِبادِهِ عَنْ نِقْمَتِهِ تا بندگان را بدینوسیله از خشم و انتقام و عذاب خویش رهایی بخشد وَ حِیَاشَةً[11] لَهُمْ إلَی جَنَّتِهِ؛ و به سوی باغ های بهشت و کانون رحمتش سوق دهد [سخن فاطمه (س) در وصف پیامبر (ص)] وَ أَشْهَدُ أَنَّ أَبِی مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ،  و گواهی می دهم که پدرم محمّد (صلی الله علیه و آله) بنده و فرستاده اوست؛ اخْتَارَهُ وَ انْتَجَبَهُ قَبْلَ أَنْ أَرْسَلَهُ، پیش از آن که او را بفرستد، برگزید؛ وَ سَمَّاه قَبْلَ أَنِ اجْتَبَلَهُ،[12]  و پیش از آن که او را بیافریند، برای این مقام نامزد فرمود وَ اصْطَفاهُ قَبْلَ أَنِ ابْتَعَثَهُ،[13] و قبل از بعثتش او را انتخاب نمود، إذِ الْخَلَائِقُ بِالْغَیْبِ مَکْنُونَةٌ،[14] وَ بِسَتْرِ الأَهَاوِیلَ[15] مَصُونَةٌ،[16] (در آن روز که بندگان در عالم غیب پنهان بودند و در پشتِ پرده های هول انگیز نیستی، پوشیده وَ بِنِهَایَةِ الْعَدَمِ مَقْرُونَةٌ. و به آخرین سر حدّ عدم مقرون بودند). عِلْماً مِنَ اللهِ تَعَالَی بِمائِلِ [بِمَآلِ][17]الأُمُورِ، این، بخاطر آن صورت گرفت که خداوند از آینده آگاه بود وَ إحَاطَةً بِحَوَادِثِ الدُّهُورِ،[18] وَ مَعْرِفَةً بِمَوَاقِعِ الْمَقْدُورِ. و به حوادث جهان احاطه داشت  و مقدرات را به خوبی می دانست. ابْتَعَثَهُ اللهُ إتْمَاماً لِأَمْرِهِ او را مبعوث کرد تا فرمانش را تکمیل کند، وَ عَزِیمَةً عَلَی إمْضَاءِ حُکْمِهِ وَ إنْفَاذاً لِمَقَادِیرِ حَتْمِهِ. و حکمش را اجرا نماید و مقدرات حتمی اش را نفوذ بخشد. فَرَأَی الأُمَمَ فُرَّقاً[19] فِی أَدْیَانِهَا، هنگامی که مبعوث شد، امّت ها را مشاهده کرد که مذاهب پراکنده ای را برگزیده اند؛ عُکَّفاً [20] عَلَی نِیرَانِهَا، [وَ] عَابِدَةً لِأَوْثانِهَا،[21] گروهی بر گِرد آتش طواف می کنند و گروهی در برابر بت ها سر تعظیم فرود آورده اند مُنْکِرَةً للهِ مَعَ عِرْفَانِهَا. و با این که با قلبِ خود خدا را شناخته اند، او را انکار می کنند. فَأَنَارَ اللهُ بِمُحَمَّد [صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ و آله] ظُلَمَهَا، خداوند به نور محمّد (صلی الله علیه و آله) ظلمت ها را برچید وَ کَشَفَ عَنِ الْقُلُوبِ بُهَمَهَا،[22] و پرده های ظلمت را از دل ها کنار زد وَ جَلّی عَنِ الأَبْصَارِ غُمَمَهَا.[23] و ابرهای تیره و تار را از مقابل چشم ها برطرف ساخت. وَ قَامَ فِی النَّاسِ بِالْهِدَایَةِ او برای هدایت مردم قیام کرد، وَ أَنْقَذَهُمْ مِنَ الْغِوَایَةِ[24] وَ بَصَّرَهُمْ مِنَ الْعَمَایَةِ.[25] و آنها را از گمراهی و غوایت رهایی بخشید و چشمهایشان را بینا ساخت وَ هَدَاهُمْ إلَی الدِّینِ الْقَوِیمِ و به آیین محکم و پابرجای اسلام رهنمون گشت وَ دَعَاهُمْ إلَی الطَّریقِ الْمُسْتَقِیمِ، و آنها را به راه راست دعوت فرمود. ثُمَّ قَبَضَهُ اللهُ إلَیْهِ قَبْضَ رَأْفَة وَ اخْتِیَار وَ رَغْبَة وَ إیثَار، سپس خداوند او را با نهایت محبّت و اختیار خود و از روی رغبت و ایثار قبض روح کرد. فَمُحَمَّدٌ [صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ و آله] عَنْ [مِنْ] تَعَبِ هذِهِ الدَّارِ فِی رَاحَة، سرانجام او از رنج این جهان آسوده شد قَدْ حُفَّ[26] بِالْمَلَائِکَةِ الأَبْرَ
ارِ، وَ رِضْوَانِ الرَّبِّ الْغَفَّارِ، و هم اکنون در میان فرشتگان و خشنودی پروردگار غفّار وَ مُجَاوَرَةِ الْمَلِکِ الْجَبَّارِ. و در جوار قرب خداوند جبّار قرار دارد. صَلَّی اللهُ عَلَی أَبِی، نَبِیِّهِ وَ أَمِینِهِ عَلَی الْوَحْیِ درود خدا بر پدرم پیامبر (صلی الله علیه و آله)، امین وحی وَ صَفِیِّهِ وَ خِیَرَتِهِ مِنَ الْخَلْقِ وَ رَضِیِّهِ، و برگزیده او از میان خلایق باد وَ السَّلامُ عَلَیْهِ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ؛ و سلام بر او و رحمت خدا و برکاتش. [قرآن، قانون قوم برگزیده] ثُمَّ الْتَفَتَتْ عَلَیْهَا السَّلامُ إلَی أَهْلِ الْمَجْلِسِ سپس رو به اهل مجلس کرد وَ قَالَتْ: أَنْتُمْ عِبَادُ اللهِ (و مسئولیت سنگین مهاجران و انصار را بر شمرد) و فرمود: شما (ای بندگان خدا!) نُصْبُ أَمْرِهِ وَ نَهْیِهِ، وَ حَمَلَةُ دِینِهِ وَ وَحْیِهِ، مسئولان امر و نهی پروردگار و حاملان دین و وحی او هستید وَ اُمَنَاءُ اللهِ عَلَی أَنْفُسِکُمْ، وَ بُلَغاؤُهُ[27] إلَی الأُمَمِ   و نمایندگان خدا بر خویشتن و مبلّغان او به سوی امّت ها می باشید. وَ زَعِیمُ حَقٍّ لَهُ فِیکُمْ، وَ عَهْدٌ قَدَّمَهُ إلَیْکُمْ. پاسدار حق الهی در میان شما و حافظ پیمان خداوند که در دسترس همه شماست وَ بَقِیَّةٌ اسْتَخْلَفَهَا عَلَیْکُمْ: کِتَابُ اللهِ النَّاطِقُ، و آنچه پیامبر (صلی الله علیه و آله) بعد از خود درمیان امت به یادگار گذارده؛ کتاب اللهِ ناطق وَ الْقُرْآنُ الصّادِقُ، وَ النُّورُ السَّاطِعُ،[28] و قرآن صادق و نور آشکار وَ الضِّیَاءُ اللاَّمِعُ،[29] و روشنایی پر فروغ است. بَیِّنَةٌ بَصَائِرُهُ، مُنْکَشِفَةٌ سَرَائِرُهُ، کتابی که دلایلش روشن، باطنش آشکار، مُتَجَلِّیَةٌ ظَوَاهِرُهُ، مُغْتَبِطٌ[30] بِهِ أَشْیَاعُهُ، ظواهرش پر نور و پیروانش پر افتخار. قائِدٌ إلَی الرِّضْوَانِ اتِّبَاعُهُ، مُؤَدٍّ[31] إلَی النَّجاةِ اسْتِمَاعُهُ، کتابی که عاملان خود را به بهشت فرا می خواند و مستمعینش را به ساحل نجات رهبری می کند. بِهِ تُنَالُ حُجَجُ اللهِ الْمُنَوَّرَةُ، از طریق آن به دلایل روشن الهی می توان نائل گشت وَ عَزَائِمُهُ الْمُفَسَّرَةُ، وَ مَحَارِمُهُ الْمُحَذَّرَةُ، و تفسیر واجبات او را دریافت و شرح محرمات را در آن خواند وَ بَیِّنَاتُهُ الْجَالِیَةُ، وَ بَرَاهِینُهُ الْکَافِیَةُ، و براهین روشن و کافی را بررسی کرد وَ فضَائلُهُ الْمَنْدُوبَةُ، وَ رُخَصُهُ الْمَوْهُوبَةُ، وَ شَرَایِعُهُ الْمَکْتُوبَةُ. و دستورات اخلاقی و آنچه مجاز و مشروع است، در آن مکتوب یافت. فَجَعَلَ اللهُ الإیمَانَ تَطْهیراً لَکُمْ مِنَ الشِّرْکِ، سپس افزود: خداوند «ایمان» را سبب تطهیر شما از شرک قرار داده [است] وَ الصَّلَاةَ تَنْزیهاً لَکُمْ عَنِ الْکِبْرِ، و «نماز» را وسیله پاکی از کبر و غرور. وَ الزَّکاةَ تَزْکِیَةً لِلنَّفْسِ، «زکات» را موجب تزکیه نفس وَ نَمَاءً فِی الرِّزْقِ، وَ الصِّیَامَ تَثْبِیتاً لِلإخْلَاصِ، و نموّ روزی. «روزه» را عامل تثبیت اخلاص. وَ الْحَجَّ تَشْیِیداً لِلدِّینِ، «حجّ» را وسیله تقویت آیین اسلام. وَ الْعَدْلَ تَنْسِیقاً[32] لِلْقُلُوبِ، «عدالت» را مایه هماهنگی دل ها. وَ طاعَتَنَا نِظَاماً لِلْمِلَّةِ، وَ إمَامَتَنَا أَمَاناً مِنَ الْفُرْقَةِ [لِلْفُرْقَةِ]، «اطاعت» ما را باعث نظام ملت اسلام. و «امامت» ما را امان از تفرقه و پراکندگی. وَ الْجِهَادَ عِزاً لِلإسْلَامِ، «جهاد» را موجب عزّت اسلام. وَ الصَّبْرَ مَعُونَةً عَلَی اسْتِیجابِ الأَجْرِ، «صبر و شکیبایی» را وسیله ای برای جلب پاداش حق. وَ الأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعامَّةِ، «امر به معروف» را وسیله ای برای اصلاح توده های مردم. وَ بِرَّ الْوَالِدَیْنِ وِقَایَةً مِنَ السُّخْطِ، وَ صِلَةَ الأَرْحَامِ مَنْمَاةً لِلْعَدَدِ، «نیکی به پدر و مادر» را موجب پیشگیری از خشم خدا. «صله رحم» را وسیله افزایش جمعیّت و قدرت. وَ الْقِصَاصَ حَقْناً [33]لِلدِّمَاءِ، «قصاص» را وسیله حفظ نفوس. وَ الْوَفَاءَ بِالنَّذْرِ تَعْرِیضاً لِلْمَغْفِرَةِ، «وفای به نذر» را موجب آمرزش. وَ تَوْفِیَةَ الْمَکَایِیلِ وَ الْمَوَازِینِ تَغْیِیراً لِلْبَخْسِ،[34] «جلوگیری از کم فروشی» را وسیله مبارزه با کمبودها. وَ النَّهْیَ عَنْ شُرْبِ الْخَمْرِ تَنْزِیهاً عَنِ الرِّجْسِ، «نهی از شرابخواری» را سبب پاکسازی از پلیدی ها. وَ اجْتِنَابَ الْقَذْفِ[35] حِجَاباً عَنِ اللَّعْنَةِ، «پرهیز از تهمت و نسبت های ناروا» را حجابی در برابر غضب پروردگار. وَ تَرْکَ السَّرِقَةِ إیجَاباً لِلْعِفَّةِ، «ترک دزدی» را برای حفظ عفت نفس. وَ حَرَّمَ اللهُ[36] الشِّرْکَ إخْلَاصاً لَهُ بِالرُّبُوبِیَّةِ.  و «تحریم شرک» را برای اخلاص بندگی و ربوبیت حق. فَ (اتَّقُوا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَ لَا تَمُوتُنَّ
إلأَ وَ أَنْتُمْ مُّسْلِمُونَ). [37]  اکنون که چنین است، تقوای الهی پیشه کنید و آنچنان که شایسته مقام اوست، از مخالفت فرمانش بپرهیزید و تلاش کنید که مسلمان از دنیا بروید.   وَ أَطِیعُوا اللهَ فِیمَا أَمَرَکُمْ بِهِ وَ نَهَاکُمْ عَنْهُ، خدا را در آنچه امر یا نهی فرموده، اطاعت کنید فَإنَّهُ  (إنَّمَا یَخْشَی اللهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ)؛[38] و راه علم و آگاهی را پیش گیرید  چرا که از میان بندگان خدا تنها عالمان و آگاهان از او می ترسند و احساس مسئولیت می کنند. [فاطمه (س)، جایگاه خود، پیامبر (ص) و علی (ع) را  بازمی شناساند] ثُمَّ قَالَتْ: أَیُّهَا النّاسُ! سپس فرمود: ای مردم! اعْلَمُوا أَنِّی فَاطِمَةُ، وَ أَبِی مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) بدانید من فاطمه ام و پدرم محمّد است (که صلوات و درود خدا بر او و خاندانش باد). أَقُولُ عَوْداً وَ بَدْءاً آنچه می گویم، آغاز و انجامش یکی است  وَ لَا أَقُولُ مَا أَقُولْ غَلَطاً، و هرگز ضد و نقیض در آن راه ندارد  و آنچه را می گویم غلط نمی گویم وَ لَا أَفْعَلُ مَا أَفْعَلُ شَطَطاً.[39] و در اعمالم راه خطا نمی پویم. (لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ[40] به یقین، رسولی از خود شما به سویتان آمد که رنج های شما بر او سخت است حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَّحِیمٌ). [41] و اصرار بر هدایت شما دارد و نسبت به مؤمنان رئوف و مهربان است. فَإنْ تَعْزُوهُ[42] وَ تَعْرِفُوهُ تَجِدُوهُ أَبِی دُونَ نِسَاءِکُمْ، هر گاه نسبت او را بجویید، می بینید او پدر من بوده است نه پدر زنان شما! وَ أَخَا ابْنِ عَمِّی دُونَ رِجَالِکُمْ، و برادر پسر عموی من بوده است نه برادر مردان شما. وَ لَنِعْمَ الْمَعْزِيُّ إلَیْهِ (صلی الله علیه و آله). و چه پر افتخار است این نسب، درود خدا بر او و خاندانش باد! فَبَلَّغَ بِالرِّسَالَةِ صَادِعاً[43] بِالنَّذارَةِ، آری، او آمد و رسالت خویش را به خوبی انجام داد و مردم را به روشنی انذار کرد. مَائِلاً عَنْ مَدْرَجَةِ[44]الْمُشْرِکِینَ از طریقه مشرکان روی بر تافت ضَارِباً ثَبَجَهُمْ،[45] آخِذاً بِأَکْظَامِهِمْ،[46] و بر گردن هایشان کوبید و گلویشان را فشرد، تا از شرک دست بردارند و در راه توحید گام بگذارند.  داعِیاً إلَی سَبِیلِ رَبِّهِ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ، او همواره با دلیل و برهان و اندرز سودمند مردم را به راه خدا دعوت می کرد. یَکْسِرُ الأَصْنامَ وَ یَنْکُتُ[47] الْهَامَ، حَتّی انْهَزَمَ[48] الْجَمْعُ وَ وَلَّوُا الدُّبُرَ،[49] بت ها را در هم می شکست و مغزهای متکبّران را می کوبید، تا جمع آنها متلاشی شد حَتّی تَفَرَّی اللَّیْلُ عَنْ صُبْحِهِ،[50] و تاریکی ها برطرف گشت. صبح فرا رسید وَ أَسْفَرَ[51] الْحَقُّ عَنْ مَحْضِهِ، و حق آشکار شد. وَ نَطَقَ زَعِیمُ الدِّینِ، وَ خَرِسَتْ شَقَاشِقُ[52] الشَّیَاطِینِ، نماینده دین به سخن درآمد و زمزمه های شیاطین خاموش گشت. وَ طَاحَ[53] وَشِیظُ[54] النِّفَاقِ، افسر نفاق بر زمین فرو افتاد. وَ انْحَلَّتْ عُقَدُ الْکُفْرِ وَ الشِّقَاقِ گره های کفر و اختلاف گشوده شد وَ فُهْتُمْ[55] بِکَلِمَةِ الإخْلَاصِ فِی نَفَر[56] مِنَ  و شما زبان به کلمه اخلاص (لا اله الا الله) گشودید، الْبیْضِ[57] الْخِمَاصِ.[58]  در حالی که گروهی اندک و تهی دست بیش نبودید! [فاطمه (س) جایگاه مهاجران و انصار را  باز می شناساند] وَ کُنْتُمْ عَلَی شَفَا حُفْرَة مِنَ النَّارِ، آری، شما در آن روز بر لب پرتگاه آتش دوزخ قرار داشتید مُذْقَةَ[59] الشَّارِبِ، و از کمی نفرات همچون جرعه ای برای شخص تشنه وَ نُهْزَةَ[60] الطَّامِعِ، وَ قَبْسَةَ[61] الْعَجْلَانِ، و یا لقمه ای برای گرسنه و یا شعله آتشی برای کسی که شتابان به دنبال آتش می رود، بودید وَ مَوْطِیءَ [62]الأَقْدَامِ، تَشْرَبُونَ الطَّرَقَ،[63]  و زیر دست و پاها له می شدید! در آن ایّام آب نوشیدنی شما متعفن و گندیده بود وَ تَقْتَاتُونَ[64] الْوَرَقَ، أَذِلَّةً خَاسِئِینَ، و خوراکتان برگ درختان! ذلیل و خوار بودید تَخَافُونَ أَنْ یَتَخَطَّفَکُمُ النَّاسُ مِنْ حَوْلِکُمْ. و پیوسته از این می ترسیدید که دشمنان زورمند شما را بربایند و ببلعند! فَأَنْقَذَکُمُ[65] اللهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی بِمُحَمَّد (صلی الله علیه و آله)  اما خداوند تبارک و تعالی شما را به برکت محمّد که درود خدا بر او و خاندانش باد، بَعْدَ اللَّتَیا وَ الَّتِی، بعد از آن همه ذلّت و خواری و ناتوانی نجات بخشید. بَعْدَ أَنْ مُنِيَ[66] بِبُهَمِ الرِّجالِ وَ ذُؤْبَانِ الْعَرَبِ[67] وَ مَرَدَةِ[68] أَهْلِ الْکِتَابِ، او با شجاعان درگیر شد و با گرگ های عرب و سرکشان یهود و نصاری پنجه درافکند. کُلَّمَا أَوْقَدُوا نَاراً لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا