eitaa logo
گزیده‌ها gozideha1404@
1.4هزار دنبال‌کننده
13.4هزار عکس
13.3هزار ویدیو
123 فایل
کانال گزیده‌ها جهت انعکاس مطالب قابل توجه می باشد. قدیری ابیانه مدیر کانال و افراد متعددی به عنوان ادمین تعیین خواهند شد
مشاهده در ایتا
دانلود
شما از میترسید، من از اون ۲۳ میلیونی که بهش رأی دادن! روحانی میره ولی اون جمعیت ساده‌لوح میمونن و ممکنه هر ۴سال یه روحانی دیگه رو بکنن تو پاچمون 😑😑
۷- بدون شک نباید کشور را در معرض توطئه برنامه‌ریزی‌شده دشمن قرار داد و با ادامه یکجانبه برجام که حاصلی جز مکانیسم ماشه و باز گذاشتن مسیر توطئه ثمره دیگری برای ملت ایران در پی نداشته است خسارت‌های بیشتری را بر کشور تحمیل نمود. می‌بایست در اقدامی شجاعانه و قدرتمندانه و در میدان عمل این واقعیت را به دشمن تفهیم کرد که ایران اسلامی هرگز زیر بار ادامه توافقی که حقوق ملت ایران در آن پایمال شده باشد نخواهد رفت و با خروج از برجام و در صورت لزوم خروج از NPT فرصت استفاده از مکانیسم ماشه را از آمریکا و در ادامه از اروپا خواهد گرفت، چرا که ماندن یکجانبه در برجام نه اینکه بیهوده و عبث است بلکه این فرصت را به دشمن می‌دهد که بر اساس بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام و بندهای ۱۰ و ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ در حالی که تحریم‌های حداکثری علیه ملت ایران در جریان است، با طرح پرونده در شورای امنیت با به رای گذاشتن استمرار لغو تحریم‌ها (یا مسکوت ماندن یک‌ماهه آن) و سلب امکان حق وتو از دو کشور روسیه و چین، سهم جمهوری اسلامی ایران از توافق برجام، تنها استفاده طرف مقابل از مکانیسم ماشه باشد!! ۸- ابراز خرسندی در عدم استفاده آمریکا از مکانیسم ماشه، هرگز اسلحه آماده شلیک را از دست دشمن نمی‌ستاند بلکه کشور را همچنان در معرض امکان استفاده از ماشه توسط دیگر اعضاء اروپایی قرار می‌دهد که در اهداف راهبردی با آمریکا همصدا هستند! بر این اساس می‌بایست در اقدامی قاطع ماشه تفنگ را از دست این اعضاء نیز گرفت و این کار قطعاً می‌بایست توسط کسانی صورت گیرد که چنین سلاحی را به دست دشمن داده‌اند و طی قطعنامه ۲۲۳۱ نیز آن را به تصویب شورای امنیت رسانده‌اند!! هرگز نباید توپ برجام با از دست دادن زمان به زمین دولتی بیفتد که هیچ نقشی در نوشتن قوانین بازی آن نداشته است. ۹- از آنجا که با توجه به عدم پایبندی طرف‌های مقابل به انجام تعهدات، اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران در خروج از برجام در چارچوب حقوق بین‌الملل حقی شناخته‌شده است، با خروج ایران از برجام؛ در صورت پیشنهاد مکانیسم به رای گذاشتن بازگشت تحریم‌ها (به‌جای استمرار لغو تحریم‌ها) با توجه به امکان استفاده روسیه و چین در وتوی قطعنامه پیشنهادی؛ شرایط جدیدی فراهم می‌گردد که تحقق آن محتمل و انجام آن عزم راسخ و قوی دستگاه سیاسی و دیپلماسی کشور را در عرصه معادلات سیاسی بین‌المللی می‌طلبد. ۱۰- بدون شک در صورت استمرار تحریم‌ها و همدستی اروپا در دنباله‌روی از سیاست آمریکا، پاسخ قاطع جمهوری اسلامی ایران علاوه ‌بر خروج از برجام، خروج از NPT (بر اساس بند ۱۰ معاهده) و قطع ریشه تمامی فتنه‌های برنامه‌ریزی‌شده هسته‌ای خواهد بود که با اهرم آژانس علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال گردیده است؛ در این صورت تنها دستاورد آمریکا و کشورهای اروپایی طی سال‌ها مذاکره، توقف فعالیت‌های هسته‌ای و در پایان رهایی جمهوری اسلامی ایران از توطئه‌های مدیریت‌شده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ خواهد بود. _______________________ * رئیس کمیته هسته‌ای مجلس نهم http://kayhan.ir/fa/news/198879
صفر تا صد استفاده از مکانیسم ماشه(نگاه) دکتر ابراهیم کارخانه‌ای* مسئله‌ای که این روزها در کانون توجهات سیاسی داخلی و خارجی قرار گرفته است امکان استفاده آمریکا و سه کشور اروپایی از سازوکار حل اختلاف برجام معروف به مکانیسم ماشه است. در ذیل این مهم و جوانب آن، مستند به مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ و متن برجام مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد: ۱- بر طبق بند‌های ۳۶ و ۳۷ برجام (معروف به مکانیسم ماشه) بندهای ۱۰ و ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ ارجاع شکوائیه توسط هر یک از اعضاء به شورای امنیت بر اساس «سازوکار رسیدگی و حل اختلاف برجام» تنها به اعضای برجام برمی‌گردد، لذا همان‌گونه بارها اعلام گردیده با توجه به خروج آمریکا از برجام این کشور به هیچ وجه نمی‌تواند از مکانیسم ماشه علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده نماید. ۲- نظر به اینکه تصمیمات کمیسیون مشترک می‌بایست بر اساس اجماع و یا حداقل ۵ رای موافق از ۸ رای (اعضاء ۱+۵، ایران به اضافه نماینده عالی اتحادیه اروپا) اتخاذ گردد لذا با خروج آمریکا از برجام با توجه به مخالفت ایران و دو کشور روسیه و چین حتی در صورت توافق طرف‌های غربی نیز ارجاع پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به شورای امنیت فاقد حدنصاب و مشروعیت می‌باشد. متاسفانه این مهم تاکنون آن‌گونه که باید از سوی دستگاه سیاسی مورد توجه جدی قرار نگرفته است. ۳- از آنجا که بر اساس توافق برجام، نظارت آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران می‌بایست به‌عنوان یک استثناء در «چارچوب مفاد برجام» اعمال گردد، هرگونه ادعای رفع نگرانی آژانس در دسترسی به اماکن اعلام نشده،؛ طبق بندهای ۷۴ الی ۷۸ برجام نیازمند اجماع و یا حداکثر پنج رای موافق اعضای کمیسیون مشترک می‌باشد که همان‌گونه که گفته شد در صورت عدم همراهی چین و روسیه با توجه به فقدان حدنصاب آراء، موضوع ارجاع پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی به شورای امنیت از سوی آژانس نیز در چارچوب برجام فاقد مشروعیت می‌باشد که متاسفانه تاکنون به این مهم نیز توجه لازم صورت نگرفته است ۴- از آنجا که طبق بند «ن» آغازین برجام، قطعنامه ۲۲۳۱ مولود برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است و در بسیاری از بندهای قطعنامه به برجام‌ اشاره گردیده است و قطعنامه مذکور یک هفته پس از نهایی شدن برجام به تصویب شورای امنیت رسیده است، لذا تلاش آمریکا برای مستقل دانستن قطعنامه از مفاد برجام فاقد موضوعیت و مشروعیت است و بر همین این اساس با خروج ایران از برجام و منتفی شدن برجام قطعنامه نیز موضوعیت خود را از دست خواهد داد. ۵- ظاهراً تنها راهی که می‌تواند منجر به فعال شدن مکانیسم ماشه و برگشت قطعنامه‌های شورای امنیت گردد، بهره‌گیری سه کشور اروپایی از اهرم بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام و بندهای ۱۰ و ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت می‌باشد که آن هم با توجه به عدم پایبندی این کشورها به اجرای تعهدات مربوطه در دنباله‌روی از آمریکا و اتمام حجت‌های مکرر جمهوری اسلامی ایران در قالب گام‌های هسته‌ای برای بازگشت آنها به برجام؛ عملاً برجام توافق نامه‌ای پایمال شده است که در عرصه عمل مشروعیت خود را از دست داده است و این کشورها که خود ناقض برجام بوده‌اند فاقد صلاحیت لازم برای اعلام عدم پایبندی جمهوری اسلامی ایران به برجام می‌باشند. ۶- بدون شک تاکید یکجانبه بر عدم صلاحیت آمریکا در استفاده از مکانیسم ماشه مشروعیت دادن به استفاده سه کشور عهدشکن اروپایی در استفاده از مکانیسم ماشه و هموار ساختن راه برای اجرای سناریوی دوم دشمن است که نقش‌آفرینان آن این‌بار سه کشور اروپایی خواهد بود. بر این اساس هیئت نظارت بر اجرای برجام می‌بایست در اقدامی پیشدستانه مانع از اقدامات فریبکارانه دشمن گردد در غیر این صورت با ادامه روند کنونی، دست برتر از آن عهدشکنان اروپایی خواهد بود و ساده‌انگاری سیاسی است که تصور شود کشورهای اروپایی که اهداف مشترکی را همسو با سیاست‌های آمریکا دنبال می‌کنند، در برابر آمریکا مقاومت کرده و از ایران اسلامی دفاع خواهند کرد. بدون شک در شرایط کنونی، سناریوی هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده‌ای در اطاق فکر مشترک آمریکا و اروپا با محوریت برجام در شرف برنامه‌ریزی است که اگر در اقدامی پیشدستانه سر مار بر سنگ کوبیده نشود، در آینده می‌بایست بهای سخت‌تری پرداخت گردد و یقیناً تکیه به عصای اروپا و ساده‌انگاری در برابر آمریکا، تکرار اقدامات فریبکارانه‌ای است که طی چند سال گذشته در بازی سیاسی مشترک علیه جمهوری اسلامی ایران، برنامه‌ریزی و اعمال گردیده است.
هدایت شده از دکتر قدیری ابیانه
در مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی در پایان تصریح کرد: ما مشکل‌مان در تبلیغ حجاب این است که مرتب از حدیث و روایات و آیات قرآن سند می‌آوریم در حالیکه همه بدحجاب‌ها این‌ها را می‌دانند حتی غیر مسلمان‌ها هم قوانین اسلام در مورد حجاب را می‌دانند، در واقع ما بیش از اینکه عقلی توضیح دهیم نقلی توضیح می‌دهیم، درحالیکه باید به روش عقلی افراد را قانع کنیم. مثل اینکه ارزش اجتماعی یک زن به انسانیت و عمل اوست نه به اندام و زیبایی و جوانی او و همچنین مزایای حجاب را به صورت عینی تشریح کنیم. javanonline.ir/fa/news/1020228
هدایت شده از |⚡ #پروژکتورسیاست|
👊🏾 دکتر قدیری ابیانه : با بررسی رفتارهایی که محمود در این سال‌ها انجام داده و همچنان به آنها اصرار دارد، کارهایی هست که هیچ آدم عاقل متعهد به نظامی تحت ‌هیچ شرایطی به سراغ‌شان نمی‌رود؛ مثلاً همه می‌دانند که احمدی‌نژاد سالگرد تولد مایکل‌ رقاص، آوازخوان و متهم به کودک‌آزاری را که سال‌ها پیش فوت کرده است تبریک می‌گوید،‌ آن هم در شرایطی که خواهر این خواننده از شرم رفتار برادرش خودکشی کرد. یا اینکه به خودش اجازه این اظهارنظر را بدهد که مردم اگر قومی مثل قوم لوط را خواستند،‌ می‌توانند روی کار بیاورند. همچنین یک روز می‌گوید حجاب باید آزاد باشد و فقط کم مانده است برود با رادیو اسرائیل گفت‌وگو کند. این فضای بازی که مهیا شده و احمدی‌نژاد با بهره‌گیری از آن دست به چنین کارهایی می‌زند موجب شده تا ماهیت او برای همه مردم روشن شود؛ یعنی بعضی مواقع آزاد گذاشتن یک نفر منجر به این می‌شود که بیشتر شناخته شود و در نتیجه طرفدارانش را بیشتر از دست بدهد. دکتر قدیری ابیانه اضافه کرد: به نظر من مجمع تشخیص مصلحت نظام باید به این مساله ورود و از مقام رهبری درخواست کند تا احمدی‌نژاد از مجمع اخراج شود. احمدی‌نژاد کلاً به وضعیت خاصی دچار شده و با علم بر کار خلاف، تخلف می‌کند. این اشتباه‌های احمدی‌نژاد در شرایطی رخ می‌دهد که او به خاطر و از مردم فاصله گرفت. اگر این اشتباه‌ها را نمی‌کرد،‌ می‌توانست در سال 96 کاندیدا شود و رأی هم بیاورد. @DownwithIsraeLLL
آقای فتاح از طرف بنیاد در حال نابودی بنیاد تهران است در زمان برنامه ریزی آب مصرفی تهران، قرار بود به جای اضافه کردن آب سدهای متعدد، با حفر چاه های عمیق که یا عبور از لایه های زمین به طور طبیعی تصفیه میشود، استفاده شود. اما با عدم استفاده لازم از آب زیرزمینی، و ساخت سدهای متعدد، خشک کردن محیط وابسته به رودها، و انتقال آب آنها به تهران، سطح آب زیر زمینی بالا آمد. اما به جای اصلاح روش و کم کردن ورود آب سدها و استفاده بیشتر از آب زیرزمینی، اقدام به لوله کشی و احداث تونل برای خروج فاضلاب تصفیه شده از تهران نمودند. در نتیجه این اقدام، علیرغم احداث سدهای دیگر و انتقال آب آنها به این شهر، فرونشست، آغاز شد. اکنون تهران با فرونشست 36 سانت در سال (3 متر و 60 سانت در 10 سال) ، رکورددار فرونشست در دنیاست. (البته کل ایران به دلیل سدسازی 10 برابر حد بحران، در دنیا رکورددار فرونشست و تبخیر آب در دنیاست) . همین مقدار فرونشست، برای نابودی زیرساختهای شهر، و حتی فرو ریختن بسیاری از ساختمانها کافیست. کمک آقای فتاح برای احداث تونل جهت خروج بیشتر آب شهر پس از تصفیه قطعا سرعت فرونشست را بالا برده و سبب تخریب سریعتر این شهر خواهد شد. آیا بهتر نیست ایشان به وظیفه شان در بنیاد برای مسنضعفان، و رساندن آب به سیستان تشنه با استفاده از آب رودخانه اب شیرین و تجدیدپذیر ژرف موجود در این استان محروم که دولت قصد و رغبتی به انجام آن ندارد، بپردازند؟!! دولت کنونی ما که دولت اغنیا است آیا بنیاد هم بنیاد اغنیاست؟!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 فیلم/ نهادهای اطلاعاتی بروند ببینند معاون اقتصادی رئیس جمهور به کجا وصل است؟! 👤 دکتر کامران غضنفری، پژوهشگر تاریخ معاصر و نویسنده کتاب راز قطعنامه: نماینده بانک مرکزی در مذاکرات برجام بر عهده فردی بنام "دُری اصفهانی" بود که جاسوس از آب درآمد. چه کسی این آقا را به رئیس بانک مرکزی معرفی کرد؛ محمد نهاوندیان!
8.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چرا سپاه در موارد مختلف ورود میکنه؟پاسخ جالب سردار نقدی، در برنامه بدون توقف شبکه ۳
هدایت شده از دکتر قدیری ابیانه
قدیری ابیانه: 👈کسانی که در انتخابات شرکت نمی‌کنند، داوطلبانه حق تعیین سرنوشت خود را به شرکت‌کنندگان واگذار می‌کنند. تهران- ایرنا- ... بحث حضور یا عدم حضور اصلاح طلبان، مشارکت مردم، گزینه نهایی مطرح در اردوگاه اصولگرایی، عملکرد شورای نگهبان و موارد دیگری از این دست پیرامون انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم در رسانه‌ها طرح شده است. در میانه این بحث‌ها، ارائه تحلیل‌هایی مبنی بر رقابت درون گروهی اصولگرایان در انتخابات سال آینده باعث شده تا این ذهنیت شکل بگیرد که به احتمال زیاد انتخابات سال آینده چندان رقابتی نخواهد بود. گروهی از تحلیلگران و فعالان سیاسی اصولگرا معتقدند که انتخابات سال آینده ریاست جمهوری با حضور طیف‌های مختلف اصولگرایی و با غیبت اصلاح طلبان برگزار خواهد شد؛ شرایطی که آن را با کلیدواژه «رقابت درون گروهی» توصیف می‌کنند. اینکه این تحلیل چقدر به واقعیت نزدیک است، در صورت تحقق چنین وضعیتی بحث مشارکت مردم در چه سطحی خواهد بود و نگاه نخبگان سیاسی چیست را در گفتگو با «محمدحسن قدیری ابیانه» فعال سیاسی اصولگرا به بحث گذاشته‌ایم. قدیری ابیانه: اصلاح‌طلبان چون می‌دانند رای نمی‌آورند می‌خواهند حفظ آبرو کنند قدیری ابیانه در پاسخ به این پرسش که طیفی از تحلیلگران اصولگرا معتقدند که انتخابات سال آینده درون گروهی برگزار خواهد شد آیا شما به این تحلیل باور دارید یا خیر، گفت: اگر در بین اصلاح طلبان افرادی باشند که صلاحیت‌های لازم را برای ریاست جمهوری داشته باشند و در فسادهای سیاسی، امنیتی و اقتصادی مشارکت نداشته باشند می‌توانند تایید صلاحیت شوند و در انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم حضور پیدا کنند. وی ادامه داد: اما پیش‌بینی من این است که حتی اگر افراد سرشناس اصلاح‌طلب تایید شوند و در انتخابات شرکت کنند هم رای نمی‌آورند چون عملکرد مطلوبی نداشته‌اند. جریان اصلاح طلب تمام وعده‌هایی را که به مردم داده بود زیر پا گذاشت و خلاف آن عمل کرد. از سوی دیگر من معتقدم که فساد در بین این جریان سیاسی بسیار بالا است. به عنوان مثال در شورای شهر که نظارت شورای نگهبان را نداشته می‌بینید اصلاح طلبان عملکرد بسیار ضعیفی داشتند. حتی در انتخابات شهردار هم نتوانستند به ثبات برسند. از طرف دیگر سطح فساد در شوراهای شهر هم بالا است. اصلاح طلبان اگر مطرح می‌کنند که ما در انتخابات شرکت نمی‌کنیم بخاطر این است که یا صلاحیت ندارند و فساد دارند یا اینکه می‌دانند در انتخابات رای نمی‌آورند. شما در انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره یازدهم مشاهده کردید که چندین گروه اصلاح طلب لیست دادند و آقای «مجید انصاری» سرلیست مشترک این گروه‌ها بود. با این وجود انصاری تنها حدود هفتاد هزار رای آورد. بنابراین اگر قرار باشد اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند وضع بهتری نسبت به انتخابات مجلس نخواهند داشت. پس ترجیح می‌دهند که با عدم شرکت و متهم کردن نظام به این امر که ما اصلاح طلبان را راه نداد حداقل حفظ آبرو کنند. کاهش مشارکت در انتخابات هم تقصیر اصلاح‌طلبان است؟ این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که در صورت عدم حضور اصلاح طلبان مشارکت به چه صورتی خواهد بود، بیان داشت: اصلاح طلبان در انتخابات سال پیش لیست دادند و مردم را هم به رای دادن دعوت کردند اما بازهم رای نیاوردند. دلیل این عدم توفیق هم مربوط به عملکرد این جریان است. بنابراین اگر مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری هم کاهش پیدا کند تقصیر اصلاح طلبان است. من افرادی را می‌شناسم که به اصلاح طلبان رای دادند و تبلیغ کردند اما با این عملکرد دیگر جرات ندارند برای این جریان تبلیغ کنند. البته نظام طرفدار این است که مشارکت حداکثری باشد و نظر رهبری هم بر حضور بالای مردم در انتخابات مختلف است. نظام زمینه را برای مشارکت اکثر مردم فراهم کرده و اگر مشارکت بالا باشد تهدیدات خارجی را خنثی می‌کند. اما در همه کشورهای دنیا ملاک مقبولیت، درصد شرکت کنندگان نیست بلکه ملاک درصد رایی است که فرد منتخب در بین شرکت کنندگان به دست آورده است. شما می‌بیند که گاهی ۲۵ درصد مردم در انتخابات پارلمان اروپا شرکت نمی‌کنند. داوطلبانه هم شرکت نمی‌کنند چرا که برای رای ندادن مجبور نیستند. در این کشورها هیچ کس صلاحیت نامزدهایی که اکثریت آرا شرکت کنندگان را به دست آوردند را هر چند تعداد شرکت کنندگان پایین باشد زیر سوال نمی‌برد و آن‌ها را نامشروع نمی‌داند. بنابراین نظام امکان رای دادن را فراهم آورده و ترغیب هم می‌کند اما مجازاتی برای عدم شرکت تعیین نکرده و خود مردم می‌توانند تصمیم بگیرند که در انتخابات شرکت کنند یا خیر و در حقیقت کسی که در انتخابات شرکت نمی‌کند حق خودش را در تعیین سرنوشت واگذار می‌کند به عده‌ای که شرکت می‌کنند. irna.ir/news/84048069
بسم الله الرحمن الرحیم رودخانه ژرف سیستان در زیر استان سیستان رودخانه‌ای شیرین و ژرف وجود دارد که این رود از گسلهای کوههای افغانستان سرچشمه میگیرد و می تواند محیط مرده سیستان را زنده کند. در واقع رحمت خداوند است که با محروم شدن مردم از حق ابه شان، به آنها عطا شده. اما افرادی تنگ چشم، ادعا می کنند که با حفر چاه و استفاده از آب این رود ژرف شیرین و تجدید پذیر، محیط زیست سیستان آسیب میبیند. آنها بهتر است مدتی در آن محیط زندگی کنند، تا بفهمند محیط زیستی در آنجا باقی نمانده که به احتمال آسیبش فکر کنند. حرف این افراد مانند وضعیت کسی است که آب فراوان رودخانه در اختیار دارد، اما از آن حتی برای رفع تشنگی استفاده نمیکند، در واقع مرگ را میپذیرد، مبادا بعدها بی آب و مضطر بماند.!! در واقع مانند مرد بخیلی است که حاضر است مردم بمیرند اما او به ذخایر احتمالیش دست نزند. یا مرگ امروز ، از تشنگی را از ترس مرگ از تشنگی در فردا به مردم تحمیل میکند.
هدایت شده از دکتر قدیری ابیانه
یادداشت👈 قدیری ابیانه برخورد از موضع قدرت راه مقابله با اراذل آمریکایی! 📆چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ ✍️ایالات‌ متحده در اقدامی کاملاً انفعالی و خلاف تمامی قواعد عرف بین‌الملل، در راستای اهداف انتخاباتی ترامپ سرانجام به‌ نظر خود با فعال کردن یکطرفه مکانیسم «اسنپ‌بک»، ماشه را علیه جمهوری اسلامی ایران چکاند اما این اقدام برای ایالات‌ متحده نیز تبعاتی به دنبال خواهد داشت. نخستین پیامد اقدام یانکی‌ها تزلزل بیش ‌از پیش نظم بین‌الملل هست که دستپخت خود غرب است. واشنگتن در حالی مدعی بازگشت تحریم‌ها علیه کشورمان آن‌ هم با توسل به برجام شده که این کشور دو سال پیش به‌ صورت رسمی از این توافق‌نامه خارج‌ شده است و توسل یانکی‌ها به مکانیسم ماشه هیچ مبنای حقوقی نداشته و توسط سازمان ملل رد شده است. از سوی دیگر این تصمیم با مخالفت دیگر کشورها مواجه شده اما آمریکا با قلدری همچنان بر پیشبرد سیاست‌های ضدایرانی خود تأکید دارد. این حرکت خارج از عرف بیش ‌از پیش روابط بین‌الملل را لرزان کرده و آن را به چالش می‌کشد. این موضوع در بعد دیگر، بی‌اعتباری هر چه بیشتر آمریکا را در پی خواهد داشت. واقعیت آن است که بسیاری از دولت‌ها رویکرد یکجانبه دولت ترامپ را رد می‌کنند و موقعیت کنونی می‌تواند آن‌ها را بیش ‌از گذشته علیه واشنگتن شورانده و ایالات ‌متحده را به انزوا بکشاند. روسیه و چین به ‌عنوان دو عضو شورای امنیت هم‌ اکنون مورد تحریم آمریکا قرار دارند. اروپا به ‌عنوان متحد دیرین واشنگتن هم از نوع نگاه آمریکا به اتحادیه و همچنین نوع موضع‌گیری آن در قبال پیمان ناتو دلسرد است و همه این عوامل می‌تواند جدایی دو سوی آتلانتیک را سرعت بخشد. ولی موضوع مهم دیگر تأثیر رویکرد دولت ترامپ بر شکاف‌های درونی جامعه آمریکاست. ایالات‌ متحده این روزها و به‌ ویژه پس از شکل‌گیری بحران کرونا و همچنین اعتراض‌ها علیه نژادپرستی و نابرابری سازمان‌یافته در ارکان این کشور کاملاً دوقطبی شده و موضع ترامپ موجب تشدید این وضعیت می‌شود. در این میان اکنون واکنش قاطع کشورمان به ماجراجویی و تصمیم نابخردانه کاخ‌سفید نشینان نیز امری ضروری به نظر می‌رسد. تکروی واشنگتن و به‌ویژه اقدام اخیر آن‌ها نشان داد که یانکی‌ها و انگلیس، هم‌نژاد اروپاییشان، تنها زبان زور را می‌فهمند و در مقابل آن مجبور به کرنش می‌شوند. این واقعیت در ماجرای توقیف نفتکش انگلیسی توسط نیروهای نظامی کشورمان به عینه مشخص شد. ماجرا از جایی شروع شد که مقامات جبل‌الطارق در 13 تیر سال گذشته به دستور انگلیسی‌ها و با دخالت نیروی دریایی این کشور نفتکش «گریس 1» را که حامل نفت خام ایران بود توقیف کردند. ۲۸ تیرماه ایران با توقیف نفتکش انگلیسی «استنا ایمپرو» نشان داد دیگر دوران بزن‌دررو تمام‌ شده و تنها راه ایستادگی، استفاده از راهبرد مقاومت فعال است. این حرکت موجب شد انگلیسی‌ها از اقدام‌های مشابه پرهیز کرده و در روندهای مرتبط با ایران جانب احتیاط را در پیش گیرند. واقعیت آن است که رفتار کنونی آمریکا را با اوباش خیابانی می‌توان مقایسه کرد. راه برخورد با این اراذل هم تنها اقدام از موضع قدرت است. رویکرد ما در برابر زیاده‌خواهی‌های دولت ترامپ هم بر این مبنا باید شکل گیرد. اظهارات هشدارآمیز اخیر سردار حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خطاب به مقامات کاخ سفید هم قطعاً در این زمینه بی‌تأثیر نیست. بازبینی احتمالی در برجام، تعلیق بازرسی‌ها و کاهش همکاری با آژانس انرژی اتمی و حتی خروج از معاهده منع گسترش هسته‌ای (NPT) هم دیگر راه‌هایی است که تاکنون از سوی مقامات و کارشناسان کشورمان در مورد واکنش احتمالی ایران در مقابل آمریکا مطرح ‌شده است. جمهوری اسلامی با خروج ایالات ‌متحده از برجام پنج گام کاهشی تعهدات خود را آغاز کرد اما این حرکت ادامه‌دار نبود. به نظر می‌رسد تداوم این جریان می‌تواند یک ایده مناسب باشد. البته بهتر آن بود هنگامی ‌که ترامپ برجام را پاره کرد ما هم در واکنشی متقابل که در نظام بین‌الملل مرسوم است آن را آتش می‌زدیم. در آن صورت اقدام ما به‌ عنوان حرکتی واکنشی از سوی جامعه جهانی کاملاً پذیرفته به نظر می‌رسید. با ‌وجود این اکنون هم دیر نشده و تنها باید دولت در این زمینه قاطعیت به خرج دهد. در این میان مجلس هم وظیفه مهمی عهده‌دار است. این نهاد اکنون طرح «اقدام‌های متقابل» در مقابل رفتار خصمانه آمریکا را مدنظر دارد و باید با جدیت آن را پیگیری کند. qudsonline.ir/news/721270/