eitaa logo
گزیده‌ها gozideha1404@
1.3هزار دنبال‌کننده
12.7هزار عکس
12.2هزار ویدیو
118 فایل
کانال گزیده‌ها جهت انعکاس مطالب قابل توجه می باشد. قدیری ابیانه مدیر کانال و افراد متعددی به عنوان ادمین تعیین خواهند شد
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ پزشک اسپانیایی با چشم گریان می‌گوید: که چطور مجبورند دستگاه‌های تنفسی را از بیماران بالای ۶۵ سال بگیرند تا به بیماران جوان‌تر بدهند. سالمندان را پیشتر بیهوش می‌کنند تا زجر نکشند. 👤 A.H
هدایت شده از دکتر قدیری ابیانه
پیش بینی قدیری ابیانه (۳ فروردین): خطر شیوع کرونا در کشتیهای جنگی و زیردریاییها از آنجا که در کشتیهای جنگی و زیردریاییها مکان بسیار کوچک و تمک و فشرده ای برای استراحت کادر نظامی آن در نظر گرفته شده لذا امکان گسترش سریع کرونا در صورت بیمار شدن یک نفر وجود دارد، لذا قاعدتا وحشت باید سراپای آنها را در بر بگیرد. شاید به همین خاطر انگلستان یک کشتی خود را از منطقه ما به کشورش برگرداند. خبر ۶ فرودین ۹۸: 👈سرنشینان ناو هواپیمابر آمریکا به کرونا مبتلا شدند سه نفر از تفنگداران دریایی آمریکا بر روی عرشه ناوهواپیمابر یواس‌اس تئودور روزولت به کرونا مبتلا شدند. farsnews.ir/news/13990105000918
🌍 دن پاتریک معاون فرماندار تگزاس: سالمندان باید بمیرند تا اقتصاد برای جوان‌ترها نجات پیدا کند. کابوسی بدتر از مرگ(ورشکستگی اقتصادی) در انتظار مردم آمریکا است. http://eitaa.com/joinchat/1357578243Cf32533097a
کارشناسان: قرنطینه خانگی در فرانسه باید ۶ هفته ادامه یابد - ایرنا irna.ir/news/83726677
هدایت شده از دکتر قدیری ابیانه
خبر👈وزیر بهداشت افغانستان روز سه‌شنبه هشدار داد، اگر تدابیر جدی برای مقابله با ویروس کرونا اتخاذ نشود، احتمال دارد نیمی از جمعیت این کشور به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شوند. irna.ir/news/83726606/ نظر👈قدیری ابیانه: از آنجا که امکانات درمانی در افغانستان کم است و از طرفی افغانی‌ها سفرهای غیرقانونی به ایران دارند، این امر می تواند به گسترش کرونا در ایران از طریق افغانی‌های غیرقانونی منجر شود. این احتمال نیز وجود دارد که افغانی‌های مبتلا به کرونا راه درمان خود را در سفر به ایران بدانند که بر خطر گسترش کرونا در ایران بیفزاید. لذا کنترل شدید مرزها در این ایام ضروری است.
💢اسکای نیوز: دولت انگلیس لایحه‌ای برای تدفین قربانیان به پارلمان فرستاده که به مقامات محلی اجازه میدهد در صورت لزوم درباره سوزاندن اجساد بجای خاکسپاری تصمیم بگیرند. 🔸گروه های مسلمان و یهودی با این شیوه که مخالف مناسکشان است مخالفت کرده و خواهان احترام گذاشتن به حقوقشان شده‌اند.
💢 ایندیپندنت | فرماندار نیویورک: بحران کرونا ممکن است ۹ ماه طول بکشد 🔸 اندرو کومو مردم «بی‌ملاحظه» نیویورک را به دلیل بی‌اعتنایی به قرنطینه سرزنش کرد. 🔹 وی همچنین گفت سطح تراکم در شهر در مجموع نامناسب است. 🔸 او همچنین هشدار داد که ایالت نیویورک کماکان از نظر تجهیزات و امکانات و کادر درمان برای مقابله با موج بیماران در هفته‌های آینده، فقیر است.
هدایت شده از دکتر قدیری ابیانه
قدیری‌ابیانه:👈 عوامل تأثیرگذار در جهش تولید 📅فروردین ۶, ۱۳۹۹ 📌جهش تولید کارشناس مسائل سیاسی چندین عامل مهم و تأثیرگذار را برای تحقق شعار جهش تولید در سال 99 نام برد که باید این عوامل هم از سوی مردم و هم از سوی دولت رعایت شوند. محمدحسن قدیری‌ابیانه، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی شبکه خبری تهران نیوز، اظهار کرد: اگر هرچه سریع‌تر کرونا مهار شود، امکان برنامه‌ریزی قوی‌تر برای جهش تولید فراهم است، البته در صورتی که جبران ایام تعطیلی و قرنطینه خانگی هم صورت بگیرد. 📌پنج ضلع مهم در جهش تولید وی افزود: برای جهش تولید پنج ضلع باید فعال شوند که این پنج ضلع عبارتند از مراکز پژوهشی و دانش‌بنیان، تولیدکنندگان اعم از مدیران و کارکنان، دستگاه‌های حکومتی، نظام توزیع و نیز مردم. کارشانس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: دولت و مجلس در سال جهش تولید باید قوانینی وضع کنند که کسب و کار در ایران به راحتی انجام شود، اما متأسفانه بروکراسی اداری که در کشورمان مشاهده می‌شود به موانع کسب و کار تبدیل شده است. قدیری‌ابیانه با بیان اینکه فساد در میان کارکنان دولتی عمیق است و باید هم با مفسدان برخورد شود و هم ریشه‌های فساد خشکانده شود، گفت: خشکاندن ریشه‌های فساد و اصلاح نظام اقتصادی کشور در دست مجلس، دولت و دستگاه‌های حکومتی است. 📌نقش شفاف‌سازی در جهش تولید به گفته او؛ شفاف‌سازی در زمینه‌های مختلف از موارد مهم در حذف فساد و تسهیل در حوزه گسترش کسب و کار است. کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به این مطلب که فرهنگ کار، بهره‌وری و تولید در کشور ضعیف است، عنوان کرد: روزهای تعطیل مناسبتی نسبت به سایر کشورها بسیار زیاد بوده، ساعت مفید کاری بسیار پایین است که به هیچ‌وجه قابل قبول نیست و وجدان کاری نیاز به تقویت دارد. به گفته قدیری‌ابیانه؛ سرمایه‌ها باید از دلالی به سمت تولید سوق پیدا کند. باید از مصرف کالاهای خارجی و مصرف‌گرایی فاصله گرفت او عنوان کرد که در کشور فرهنگ غلط مصرف‌گرایی رواج یافته و هنوز هم متأسفانه مصرف کالاهای خارجی نوعی افتخار و فخر اجتماعی محسوب می‌شود. کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: مردم توجه ندارند که مصرف کالاهای خارجی موجب تقویت پول ملی، اقتصاد و اشتغال کشورهای تولیدکننده کالاهاست و کسانی که کالاهای خارجی خریداری می‌کنند، این اقدام به ضرر پول ملی، اقتصاد و اشتغال داخلی است؛ لذا باید یک تعصب قوی در مصرف کالاهای داخلی در کشور شکل گیرد. قدیری‌ابیانه با بیان اینکه دشمن سعی می‌کند با تحریم اجازه صادرات کالاهای ایرانی را ندهد، یادآور شد: متأسفانه گاهی اوقات در هم‌صدایی با دشمن، بازار داخلی خود را در اختیار آنها قرار داده‌ایم و متأسفانه علت این مشکل تا حد زیادی به فرهنگ عمومی باز می‌گردد. وی افزود: اگر دولت، مراکز پژوهشی و تولیدکنندگان به وظایف خود به خوبی عمل کنند و به تولید رونق دهند و مردم خرید جنس ایرانی را به جنس خارجی ترجیح دهند، همه سرمایه‌گذاری‌های دشمن از بین خواهد رفت. کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: برخورداری از جهش تولید و تقویت تولید ملی به چندین عامل بستگی دارد که مردم مهمترین نقش را ایفا می‌کنند. 📌کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی در سال جهش تولید قدیری‌ابیانه با بیان اینکه جهش تولید یک امر ممکن، لازم و واجب است، گفت: توطئه دشمن و تحریم نفتی سبب شده تا صادرات نفتی کشور روزانه حدود دو میلیون بشکه کاهش یابد و دشمنان در تلاش اند تا میزان صادرات نفت را به صفر برسانند و از سوی دیگر قیمت نفت به یک‌سوم کاهش یافته و بدهی دولت هم به ۸۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده که معادل چند سال درآمد نفتی است؛ بنابراین رهایی ذهنی از وابستگی به درآمدهای نفتی امری ضروری و مهم تلقی می‌شود. وی عنوان کرد: اقتصاد کشور باید بر پایه کار، تلاش و تولید استوار شود و برای پیشرفت راهی جزء این سه وجود ندارد. همچنین دولت باید کوچک شود، هزینه‌های دولت باید کاهش یابد، فساد باید برچیده شود، جلوی قاچاق باید با شدت گرفته شود و تجمل‌گرایی و مصرف‌گرایی به صفر برسد و الگوهای مصرف رایج گردد و نیز سیستم آموزشی کشور باید آموزش مهارت‌های زندگی را در اولویت قرار دهد و از طرفی همه باید با رعایت انضباط اجتماعی آشنا شوند. با رعایت این موارد، راه برای پیشرفت اقتصادی و جهش اقتصادی بیش از پیش هموار خواهد شد. tehrannews.ir/?p=571686
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب گذشته مردم شهر كه در شمالى ترين نقطه كشور قرار دارد واز تاريخى كهن برخوردار است ، براى نخستين بار تمام ساكنين اين شهر بر خانه ها وبالكن ها وخيابانها آمده ونداى اكبر را با دلهاى شكسته وديده هاى اشكبار به سوى سردادند و صحنه ای باشکوه و آخرالزمانی را رقم زدند ودست استغاثه به سوى درگاه الهى دراز نمودند كه مورد رحمت وعفو قرار گرفته ومردم جهان را از اين بيمارى نجات دهد. 🔴به کمپین بپیوندید👇 http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
🔴 🔴 افشاگری مدیرکانال اصلاح‌طلب انتخاب از کمک محقّر کرونایی "پزشکان بدون مرز" به ایرانی‌ها ۱) هزار عدد ماسک ۳ لایه ۲) ۵۰۰ دست لباس پرستاری ۳) ۱ تخته چادر بزرگ برای احداث بیمارستان ۴) اندکی تجهیزات غیردارویی جمعا ارزش این کمک‌ها به ۲۰ هزار دلار هم نمی‌رسد!!! واقعا مردم ایران لَنگِ این حجم از کمک‌ها هست؟!! بنظرم وزارت بهداشت به وزرای بهداشت کشورهای اروپایی نامه بزند، اگر نیازی داشتند روی کمک ملت ایران حساب کنند؛ مخصوصا آمریکایی‌ها
🔴یکی از روش‌های مورد علاقه سفیدپوست‌های اروپایی برای قتل عام سرخپوست‌های قاره آمریکا این بود که پتوهای آغشته به ویروس‌هایی مثل آبله بهشون هدیه میدادند تخمین زده میشه ۹۰٪ از جمعیت بومی قاره آمریکا بر اثر بیماری‌های واگیردار کشته شدند 🔴
🔹 سیده راضیه حسینی نوشت: تحت‌عنوان پزشکان بدون مرز، چندکارتن ماسک و لباس آورده‌اند؛ تعدادش به اندازه خروجیِ یک نصف روزِ گروه‌های جهادی هم نیست. همراه کارتن‌ها، یک گروه ۶ نفره آمده‌اند که معلوم نیست این چند نفر اصولا چه دردی را دوا می‌کنند؟! آن هم از سمت کشوری که حاضر نیست تحریم‌های غیرانسانی را در این روزهای سختِ مردم ایران بردارد تا بتوانیم با پول خودمان، تجهیزات پزشکی بخریم. هیچ عقل سلیمی هست به کل این ماجرا شک نکند؟ 🔹 حالا که ایران با حسن‌نیت از این کمک‌ها تشکر کرده و در یک تصمیم‌ منطقی اعلام کرده نیازی به کادر درمان خارجی ندارد، بازوهای رسانه‌ای مزدبگیر دوره افتاده‌اند به شانتاژ که آی چه نشسته‌اید که برای مردم کمک فرستاده‌اند و جمهوری اسلامی آن را پس فرستاده! 🔹 نیمی از بحران، همین جنگ روانی رسانه‌های مزد بگیر است که با دروغ و شایعه و نامردی، از پشت به مردم ایران خنجر می‌زنند تا دلارهای کثیف تحریم‌کنندگان را به جیب بزنند. 🔴
⭕️ جمعیت باورنکردنی شیعیان نیجریه در جشن مبعث پیامبر اکرم (ص) 🔻حالامعلوم می‌شود که چرا دشمنان می خواهند شیخ زکزاکی ها نباشند ... و بر علیه جامعه المصطفی که شیخ زکزاکی یکی از شاگردانش هست و ۲۰ میلیون نفر را شیعه کرده فعالند
هدایت شده از دکتر قدیری ابیانه
خبر و نظر👈 مفهوم "تحریم"، "تنبیه" و "مجازات" خبر👈نماینده عالی رتبه اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیت جوزپ بارل از کشورهای عضو خواست که از اقدامات تنبیهی علیه ایران بپرهیزند. ir.sputniknews.com/politics/202003266146385 نظر 👈 قدیری ابیانه: استفاده از عبارت "تنبیه" به این معنی است که ایران خطاهایی مرتکب شده که مستحق تنبیه است. عبارت "مجازات" هم همین معنی را دارد. ما در تنظیم اخبار خود نباید از عبارات "تنبیه" و "مجازات" علیه خودمان استفاده کنیم بلکه استفاده از عبارتی مثل "تحریم" باید استفاده شود. بارها مشاهده شده که غربی‌ها حتی از زبان ما نقل می‌کنند که ایران خواستار لغو "مجازات‌ها" علیه خود شد!
27.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅پزشک اتریشی: ما سرکار گذاشته شده ایم، با کمبود تجهیزات مواجه هستیم و هیچکس مسئولیت بر عهده نمی‌گیرد..
چرا وقتی در تهران یک سال سیل گل آلود آمد ظرف همان سال کل دامنه های کوههای اطراف تهران آبخیزداری انجام شد و دیگر این اتفاق هرگز تکرار نشد اما برای سایر نقاط کشور پس از سیلاب‌ها آبخیزداری انجام نمی‌شود خون تهرانی‌ها رنگین تر است یا اموال و زندگی آنها مهمتر است؟ و کلا بقیه مردم ایران ملت بی ارزش محسوب میشوند؟ با هزینه ساخت چند سد مخرب کشور که سبب تبخیر 70 درصدی آب ایران است، می‌توان در همه کشور آبخیزداری انجام داد، و برای همیشه از شر سیلاب آسوده شد.
گوشه هایی از برخورد خشن و قاطع نیروهای امنیتی و پلیس رژیم چین با کسانی که از دستورات قرنطینه ای کرونا سرپیچی مي كنند
هدایت شده از نازکبین | آقاجانی
ساده لوحانه فرضیه را رد نکنیم 🆔 @nazokbin
هدایت شده از دکتر قدیری ابیانه
خبر و نظر👈 وعده ظهور مسیح (ع) در عید پاک خبر👈 یعقوب لیتسمان، وزیر بهداشت دولت اسرائیل که عضو حزب "اتحاد یهودیت توراتی" و از یهودیان حریدیم (یهودیان متعصب) ساکن اراضی اشغالی است در سخنانی اظهار کرد که حضرت مسیح (ع) در عید پاک می‌آید و آنها را از شر ویروس کرونا و تمامی مشکلات رها خواهد کرد. isna.ir/news/99010703372 نظر👈 قدیری ابیانه: یهودیان هیچ اعتقادی به حضرت مسیح (ع) و حضرت مریم (س) ندارند. آنها حضرت مریم (س) را گناهکار و حضرت مسیح (ع) را فرزند گناه می‌دانند و معتقدند که هنوز پیامبر وعده داده شده در تورات هستند. جوامع غربی از این اعتقاد یهودیان بی‌اطلاعند. مسیحی که وزیر بهداشت رژیم صهیونیستی وعده ظهورش را می‌دهد در حقیقت غیر از حضرت مسیحی است که دو هزار سال پیش ظهور کردند.
"مارتین لوتر» و «آیین پروتستان» زمینه‌سازان صهیونیسم مسیحی مارتین لوتر (Martin Luther، 1483- 1546/م)، کشیش آلمانی، در زمانی که فروش سند آمرزش گناهان از سوی کلیسای کاتولیک در اروپا رواج داشت، برضدّ این پدیده و خودکامگی این کلیسا شورید و با تأسیس مذهب پروتستان  نویسنده: احمد کریمیان   مارتین لوتر (Martin Luther، 1483- 1546/م)، کشیش آلمانی، در زمانی که فروش سند آمرزش گناهان از سوی کلیسای کاتولیک در اروپا رواج داشت، برضدّ این پدیده و خودکامگی این کلیسا شورید و با تأسیس مذهب پروتستان (Protestant)، 95 اصل اصلاحی خود را که در بردارنده‌ی اعتقاد او به مرجع بودن متون مقدس، در زندگی مذهبی بود، بر سَرْ درِ کلیسای «ویتنبرگ» (Wittenberg) در (سال 1517/م) نصب کرد. با ظهور مذهب پروتستان، تحولات زیادی در باورهای آیین مسیحیت پدید آمد. مهم‌ترین عامل این تحولات آن بود که لوتر فهم حقایق دینی را از انحصار رجال کلیسا خارج ساخته و آن را در دسترس ادراک شخصی افراد، اعلام کرد.(1) بدین ترتیب، هر فرد مسیحی پروتستان، در مطالعه، فهم، استنتاج و تفسیر کتاب مقدس، مستقل گردید، و این امر میدان استنباط‌ها و اظهارنظرهای متنوّع و مختلف از کتاب مقدس را به روی ارباب غرض و بدعت گشوده، به گونه‌ای که تاکنون آیین پروتستان دارای بیش از دویست فرقه‌ی گوناگون شده است! از سوی دیگر، این مذهب شعار بازگشت به کتاب مقدس را به عنوان منبع عقیده‌ی ناب مطرح ساخت و باب گرایش و عنایت به تورات را در میان پیروان خود گشود. بدین ترتیب، عهد قدیم (تورات)، بخش مهمی از منابع اعتقادی مذهب پروتستان را تشکیل داد و بالاترین سند معتبر در رفتار، عقیده، اخلاق و اطلاعات تاریخی این طایفه از مسیحیان قرار گرفت. بر اساس همین آموزه‌های توراتی، این باور در ذهن پروتستان‌ها شکل گرفت که میان یهودیان و فلسطین، رابطه‌ای جاودانه وجود دارد و این قوم از سرزمین اصلی خویش که فلسطین بوده است، اخراج شده‌اند و باید ناچار بر اساس پیش‌گویی‌های موجود در تورات، بدان باز گردند.(2) اعتقاد کلیسای کاتولیک آن بود که آن چه به عنوان ملت یهود نامیده می‌شود، پیش‌تر از میان رفته و خداوند ایشان را به جرم به صلیب کشیدن مسیح، از فلسطین اخراج کرده است. کاتولیک‌ها به پیروی از قدیّس اگوستن (354- 430/م) بر این باور بودند که پیش‌گویی‌های مربوط به بازگشت یهودیان به فلسطین، ناظر به بازگشت از بابِل است که در عمل به دست کورش، شاه‌ ایران باستان، صورت پذیرفت. اگوستن، بیت‌المقدّس را سرزمین عهد جدید می‌دانست و می‌گفت که فلسطین میراث عیسای مقدّس برای مسیحیان است. اما جنبش پروتستانتیزم، ضمن ردّ اعتقاد مزبور، در ترویج این باور همّت گمارد که یهودیان، امت برتر و برگزیده‌ی خداوندند. از این رو، عهد قدیم، نخستین و مهم‌ترین مرجع اعتقادی این مذهب و سرچشمه‌ی مسیحیت ناب تلقّی شد، و تکیه‌گاه بخشی از مراسم عبادی کلیسا و معتبرترین کتاب تاریخی اراضی مقدّسه و زندگی پیامبران گذشته و پیش‌گویی‌های مربوط به آخرالزمان و ظهور مجدّد عیسای مسیح و هزار‌ه‌ی دولت سعادت‌بخش او قرار گرفت.(3) جنبش اصلاحی لوتو، اعتبار و ارزش فراوانی برای زبان عبری، به عنوان زبان اصلی کتاب مقدّس، قائل شد و اعلام کرد که مؤمنان برای دریافت صحیح کلام و پیام خدا، باید زبان آن را بیاموزند. در پیِ این تأکید، بسیاری از مسیحیان متدیّن، به فراگیری زبان عبری همّت گماردند. عهد قدیم که تا آن زمان، کتابی مهجور و دور از دسترس به شمار می‌آمد، با ظهور اندیشه لوتری، از زاویه‌ی معبدها خارج، و ترجمه و منتشر گردید. لوتر با طرح ضرورت بازگشت یهودیان به سرزمین فلسطین، به عنوان تمهید ظهور مجدّد عیسای مسیح، خدمت بزرگی به یهودیان کرد. او تأکید می‌کرد که این «ملت برگزیده‌ی خدا» که حیاتی دیرینه دارند، باید حیات و بقایشان در آینده تضمین یابد و سرزمین فلسطین، از آنِ ایشان شود، که خداوند، وعده‌ی آن را به این قوم داده است. یهودیان گرچه سر از طاعت مسیح پیچیدند، اما وعده‌ی خداوند به ایشان هم‌چنان باقی است. از این رو، هر کس با این طایفه به مخالفت برخیزد و مانع بازگشت آنان به فلسطین شود، دشمن خدا و عیسای مسیح به شمار می‌آید. به همین دلیل، کلیسای کاتولیک، لوتر را یهودی و یا دست کم نیمه‌یهودی خواند و تصریح نمود که وی اهل بدعت و ضلالت بوده و از چارچوب ایمان مسیحی خارج شده است. حتی بسیاری از ناظران را عقیده بر این است که اساساً مذهب پروتستان، ساخته و پرداخته یهودیان می‌باشد و میان این مذهب و فراماسونری پیوندی اصیل وجود دارد.(4) اساس نظریّات لوتر عبارت بود از: 1) عدم اعتراف به تمرکز کلیسای کاتولیکی و تأکید بر انتخاب دموکراتیک سران مسیحی. 2) شأن پاپ، آمرزش گناهان نیست، بلکه این امر، تنها از امور الهی می‌باشد. عیسی (ع) با تن سپردن به صلیب، خویشتن را فدای مسیحیان کرد. از این رو، انسان گناه‌کار، تنها باید به درگاه خداوند اعتر
اف به گناه کند و با توبه از تکرار گناه بپرهیزد. 3. همه‌ی نسخه‌های تورات مردود است، جز توراتی که به زبان عبری است. 4) کتاب‌هایی که کاتولیک‌ها معتبر شمرده‌اند، مانند کتاب مکابیین و اخنوخ و بخشی از سفر استیر و ... بی‌اساس و مردود است. نکته‌ی مهمّی که لوتر بر آن اصرار می‌ورزید، بی‌اساس‌ بودن تأویل‌های مسیحی از تورات است. وی بر صحّت و حقّانیت شروح و تفسیرات یهودی از عهد قدیم، تأکید داشت. آن چه در تعلیمات و اظهارات لوتر جلب توجه می‌کند، عنایت ویژه و شگفت او نسبت به قوم یهود و بیانات اغراق‌آمیز وی درباره‌ی این طایفه است. لوتر شدیداً به کلیسا حمله کرد و پاپ و اسقف‌ها را مردمانی دیوانه خواند. وی آن‌ها را متهم کرد که با یهودیان رفتاری داشته‌اند که مناسب حال سگ‌هاست، نه انسان‌ها. او می‌گفت: اگر من یهودی بودم و مشاهده می کردم که چنان ابلهانی رهبر مسیحیان می‌باشند، حاضر بودم به خوکی تبدیل گردم، اما مسیحی نشوم... .(5) او «در آثار خود، هم‌آهنگ با لحن و منطق تلمود، اظهار داشت که جهان جز به خاطر بنی‌اسرائیل آفریده نشده است و وظیفه‌ی این قوم، سیطره و حکومت بر جهان است؛ زیرا یهوه، خدای یهود، آنان را این گونه آفریده است».(6) مارتین لوتر در کتاب مسیح، یهودی متولد شد که در سال 1523/م منتشر گردید و در همان سال، هفت بار به چاپ رسید، نوشت: مشیّت روح‌القدس بر آن قرار گرفته است که تمام کتاب مقدّس، تنها از مجرای قوم یهود نازل شود. یهودیان فرزندان خدایند و ما بی‌کسان، میهمان آنان هستیم... و باید خشنود باشیم که چون سگان، از آن چه از دست ولی نعمتمان فرو می‌افتد، ارتزاق کنیم... .(7) اسقف اکرام لمعی می‌نویسد: لوتر، رهبر اصلاحی پروتستان، با نگرش جدیدی که به کتاب مقدس داشت، ابتدا یهودیان را مورد تأیید خود قرار داد و اعلان کرد که محکوم ساختن یهودیان امروز به سبب موضع‌گیری پدرانشان، در برابر مسیح، کاری اشتباه و احمقانه است، و صحیح نیست که آنان را با جبر و زور غسل تعمید داده و مسیحی کنیم، بلکه باید خود، با رضایتمندی و ایمان، مسیحیت را گردن نهند. اما زمانی که یهودیان، دعوت لوتر را برای مسیحی شدن رد کردند و اعلام داشتند که تلمود، تفسیر بهتر و شایسته تری از او نسبت به کتاب مقدّس ارائه می‌کند، لوتر موضع خود را در برابر ایشان تغییر داد و در سال 1526/م به شدت به آنان تاخت(8) و در سال 1543/م در کتاب درباره‌ی یهود و دروغ‌هایشان خشم و نفرت خود را نسبت به این طایفه آشکار ساخت و در آن تأکید کرد که معبدهایشان باید به آتش کشیده شده و هیچ اثری از آن به جای نماند، کتاب‌های دعایشان معدوم گردد، حاخام‌ها از موعظه منع شوند و پس از آن که خانه‌هایشان تخریب گردید، همه را در جایی گرد آورده و به آن‌ها تفهیم شود که در سرزمین ما از هیچ حرمتی برخوردار نیستند. ایشان باید برای همیشه از کشور ما اخراج شوند... پیروان لوتر از همان زمان درصدد اجرای تعالیم او برآمده و در سال 1572/م، معبدهای ایشان را در برلین تعطیل کردند و این طایفه از ورود به پاره‌ای از اماکن شهر، منع شدند.(9) آن چه لوتر را در مقام سخن از یهودیان به گزافه‌گویی وا می‌داشت و او را در لطف و عنایت نسبت به ایشان به اغراق و مبالغه می‌کشاند، جذب آنان به مسیحیت و پذیرش آیین پروتستان بود. اما زمانی که مشاهده کرد آن چه عملاً اتفاق افتاده آن است که یهودیان به جای پذیرش دین مسیح، می‌کوشند تا مسیحیان را به دین خود در آورند، در کتاب خود درباره‌ی یهود و دروغ‌هایشان اعلام داشت: چه کسی مانع بازگشت یهودیان به سرزمینشان است؟ هیچ کس. ما هر آن چه آنان برای این سفر نیاز دارند، در اختیارشان قرار می‌دهیم. آن هم تنها به این دلیل که از شرّ آنان آسوده شویم. آن‌ها واقعاً بار سنگینی بر دوش ما بوده و بلای جان ما هستند. بدین‌ ترتیب، با یأس جنبش پروتستانتیزم از مسیحی شدن یهودیان، کوس دعوت مهاجرت ایشان به فلسطین کوفته شد و این آغاز جنبش صهیونیسم مسیحی بود.(10) گفتنی است پیروان لوتر، پس از گذشت بیش از چهار قرن از موضع‌گیری‌های منفی وی در برابر یهود، اقدام به عذرخواهی رسمی از این قوم کردند. یعنی اتحادیه‌ی جهانی پیروان لوتر، در کنفرانسی که در 11- 13 ژوئیه‌ی 1983/م در استکهلم سوئد برگزار شد، عدم اعتقاد و التزام خود را نسبت به همه‌ی آن چه از سوی لوتر درباره‌ی یهودیان ابراز شده بود، اعلام داشتند. از سوی دیگر، همایش رؤسای کلیساهای لوتری آمریکا نیز که در نهم ژوئیه‌ی 1983/م در شهر سنت‌لوئیس تشکیل شد و بیش از 1100 نماینده از سوی دو میلیون و هفت‌صد هزار لوتری آمریکایی در آن داشتند، تأسّف و عدم ارتباط لوتری‌های معاصر را با اظهارات افراط‌گرایانه‌ای که مارتین لوتر، نسبت به یهودیان ابراز کرده بود، اعلام کردند.(11) لوتر با تأسیس مذهب پروتستان، نگرش و باور تازه‌ای در پهنه‌ی دیانت مسیحی گشود. اقدام خلّاقانه او عبارت بود از: «ایجاد بیانی رسمی از بشارت انجیل مسیحی که انسان در آ
ن به صورت شخصی آزاد و مختار در پیشگاه خدا قرار می‌گیرد. آیین پروتستان تأکید می‌کند که انسان در سعادت ابدی خود، تنها به قدرت مطلق خدا وابسته است و چیزی نمی‌تواند بین خدا و انسان قرار گیرد».(12) پروتستانتیزم، اصلاً در لغت به معنای اعتراض و مخالفت (Protestation) است. مذهب پروتستان، با دعوت به آزادی اندیشه و بیان، زمینه‌ی ظهور مکاتب و مذاهب متعدّد و فراوانی را در مسیحیت گشود. چنان که گذشت، از مبانی این مذهب، توجّه و رویکردی تازه و جدّی به عهد قدیم (تورات) است. این کتاب که عمدتاً که عمدتاً تاریخ قوم یهود محسوب می‌شود، در طول تاریخ دست‌خوش تغییرات و جرح و تعدیل فراوان شده و در سده‌ی اول پس از میلاد مسیح، شکل‌ نهایی خود را پیدا کرد. پروتستان بر متن تورات عبری تکیه کرد، ولی حذف و اضافاتی در آن به عمل آورد. انگلستان در اواخر قرن شانزدهم و آغاز قرن هفدهم، پس از روی‌گردانی از آیین کاتولیک و زدودن نفوذ اسپانیا، مهم‌ترین قدرت استعماری شد و با انباشتن ثروت‌های بی‌حساب، بر سرزمین‌های وسیعی چنگ انداخت. این امر با حرکت اصلاحگری دینی تقارن یافت. اصلاحات وارده، با ارائه تعریفی جدید از رابطه‌ی انسان با آفریدگار و کتاب مقدس، به فرد توان می‌داد تا خارج از چارچوب کلیسا، بی‌نیاز از روحانیان، برای خود، رهایی را تحقق بخشد. از آن پس، او وظیفه داشت برای خود کتاب مقدس را تفسیر نماید.(13) البته عامل دیگری نیز انگلستان را به سوی آیین پروتستان و فرهنگ توراتی، سوق می‌داد؛ زیرا این امر می‌توانست دارای یک دست آورد مهم اقتصادی برای کشوری که پس از تحولات دوره‌ی رنسانس، با شتاب تمام جهت دست‌یابی به «اوج سود و لذت» تلاش می‌کرد، باشد. کلیسای کاتولیک به موجب تصریح انجیل،(14) رباخواری را حرام می‌شمرد؛ اما این امر در تورات مجاز شناخته می‌شد. از این رو، رویکرد این کشور به آیین پروتستان و در نتیجه فرهنگ و آموزه‌های توراتی، می توانست راه‌های تازه‌ای از کسب ثروت و انباشت سرمایه را به همراه داشته باشد. خانم باربارا تاچمن، تاریخ‌نگار یهودی، در کتاب مقدس و شمشیر می‌نویسد: هنگامی که هنری هشتم، پادشاه انگلیس در سال 1538/م، فرمان ترجمه و انتشار عهد قدیم را به زبان انگلیسی صادر کرد تا در دسترس توده‌ی مردم قرار گیرد، در حقیقت تاریخ و آداب و قوانین یهودی را با فرهنگ انگلیسی درآمیخت و به مدت سه قرن، این فرهنگ را تحت تأثیر مستقیم خود قرار داد. این تورات، به تورات ملی انگلیس شهرت یافت و بیش از هر کتاب دیگری، فضای جامعه‌ی انگلیس را تحت‌ تأثیر خود قرار داد و بسیاری از داستان‌های تاریخی یهود، مادّه‌ی اصلی فرهنگ و ادبیات انگلیسی قرار گرفت. تاچمن می افزاید: قصص عهد قدیم، خوراک روزمره‌ی عقلانیت مذهب پروتستان گردید و مؤمنان به این مذهب، همواره آن‌ها را مطالعه می‌کردند و به خاطر می‌سپردند، به گونه‌ای که دیگر عیسای ناصری را عیسی‌بن مریم نمی‌خواندند، بلکه او را تنها یکی از انبیای‌ بنی‌اسرائیل می‌شمردند. وی تأکید می‌کند: بدون تأثیر این فرهنگ توراتی، معلوم نبود که در سال 1917/م، اعلامیه‌ی بالفور از سوی دولت انگلیس صادر شود.(15) گریس هالسل، روزنامه‌نگار برجسته‌ی آمریکایی، می‌نویسد: حقیقت آن است که تغییر نگرش در آیین مسیح نسبت به مصالح یهود، از ظهور جنبش پروتستانتیزم در سده‌ی شانزدهم میلادی آغاز می‌شود. این جنبش، حق‌ّ انحصاری کلیسا را در تفسیر کتاب مقدّس، انکار نموده و متقابلاً رجعت و عنایت به متن تورات و تفسیر لفظی و ظاهری از متون دینی یهود را اساس حرکت خود قرار داد. از آن زمان، رفته‌رفته نگرش مسیحیان به آیین یهود، تغییر یافت و گرایش به شریعت یهود، در میان مسیحیان غربی آغاز شد. از اوایل سده‌ی هفدهم، مسیحیان پروتستان، یهودیان را ملتی ممتاز شمرده مهاجرت آنان را به فلسطین، شرط لازم ظهور مجدّد عیسای مسیح تلقّی کردند. آنان کمک به یهودیان را برای حصول این امر که موجب تعجیل در ظهور پیام‌آور رهایی و صلح، عیسای مسیح می‌باشد، تحقّق اراده و مشیّت الهی می دانستند.(16) از اواخر سده‌ی شانزده میلادی، بسیاری از ادبا و هنرمندان، تحت‌تأثیر فرهنگ و اساطیر توراتی قرار گرفتند و عهد عتیق، منبع الهام‌بخش آنان گردید. فضای پروتستانی، عرصه‌ی مناسب و وسیعی را برای ورود یهودیان به دنیای هنر و ادب گشود. از این پس، دیگر تورات، تنها یک کتاب دینی مطرح نبود، بلکه هم‌چنین به مانند منبعی برای تعلیم و تعلّم اخلاق به شمار می‌آمد. بدین ترتیب، یهودیان در عصر پس از رنسانس، یکی از ارکان فرهنگ اروپایی را تشکیل دادند و سنن و معارف توراتی، منبع الهام‌بخش بسیاری از شاعران، ادیبان و نقاشان غربی قرار گرفت. امروزه، بزرگ‌ترین موزه‌های جهان، دارای مجموعه‌ی عظیمی از تابلوهای رنگ‌ روغن به جای مانده از هنرمندان مسیحی پروتستان است که با آثار خویش، پدیده‌ی اصلاحگری دینی لوتر را زنده نگاه داشته‌اند. این هنرمندان پروتستان، برخلاف نقاشان مسیحی که ب