هدایت شده از حوزه مجازی مهندس طلبه
📌 لینک پیش ثبت نام در دوره ۷ «تغییر عادت، رفتار و ترک گناه 👇
🌐 https://onlinehawzah.com/habit-signup/
هدایت شده از نشست تربیتی صلحا
📚 #معرفی_کتاب
کتاب حسین از زبان حسین
انتشارات معارف نهادنمایندگی مقام معظم رهبری
نوشتهی حجه الاسلام محمد محمدیان،رییس سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، زندگی امام حسین علیهالسلام و واقعهی عاشورا را به تصویر میکشد. کتابی که به شما کمک میکند تا امام حسین و حرکت ایشان به سمت کربلا و در مقابل دشمن قرار گرفتنشان را بشناسید و از هدف این واقعهی عظیم تاریخی مطلع گردید.
این کتاب در هشت فصل تمام زندگی سیدالشهداء را روایت کرده است. زبان کتاب، زبانی ساده و روان است و شما را حتی اگر علاقمند به شنیدن روایتهای تاریخی نباشید، جذب این متن ساده و صمیمی میکند
✅کانال محصولات صالحین:
🆔 @salehinproducts
🔴 پیام رهبر انقلاب در پی اهانت یک نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اعظم
▫️ حضرت آیتاللهخامنهای در پیامی، اهانت اخیر یک نشریه فرانسوی به ساحت نورانی پیامبر اعظم صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم را محکوم کردند.
📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
بسمهتعالی
گناه بزرگ و نابخشودنی یک نشریّهی فرانسوی در اهانت به چهرهی نورانی و قدسی حضرت رسول اعظم (صلّی الله علیه و آله) بار دیگر عناد و کینهی شرارتبار دستگاههای سیاسی و فرهنگی دنیای غرب با اسلام و جامعهی مسلمانان را آشکار ساخت. بهانهی آزادی بیان برای محکوم نکردن این جرم بزرگ که از سوی برخی سیاستمداران فرانسوی گفته شده کاملاً مردود و غلط و عوامفریبانه است. سیاستهای عمیقاً ضدّ اسلامی صهیونیستها و دولتهای استکباری عامل اینگونه حرکتهای دشمنانه است که هر چند یکبار بُروز مییابد. این حرکت در این برههی زمانی میتواند، نیز به انگیزهی منصرف کردن ذهن ملّتها و دولتهای غرب آسیا از نقشههای شومی باشد که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه در سر دارند. ملّتهای مسلمان بویژه کشورهای غرب آسیا، ضمن حفظ هوشیاری در مسائل این منطقهی حسّاس، باید هرگز دشمنیهای سیاستمداران و سردمداران غربی نسبت به اسلام و مسلمین را فراموش نکنند.
والله غالب علی امره
سیّدعلی خامنهای.
هدایت شده از نشر خوبیها
آموزش تجزیه و ترکیب:
...ادامه بحث قبل
دقت کنید و ببینید آیا بین الفاظ مستعمل در مثالهای بالا تفاوتی احساس می کنید؟
الفاظ بخش سوم و چهارم،از دو یا چند لفظ مستعمل تشکیل شده اند که هر کدام به قسمتی از معنا دلالت میکنند؛یعنی در این دو بخش می توان جزئی از لفظ را جدا کرد که بر جزئی از معنا دلالت کند،بر خلاف الفاظ بخش دوم،مثلا لفظ(علی)جزئی ندارد که بر قسمتی از معنای علی دلالت کند،اما در(گل زیبا)که دارای دو جزء(گل)و(زیبا)است،جزء اول بر قسمتی از معنا و جزء دوم بر قسمتی دیگر از معنا دلالت میکند.
به الفاظ بخش دوم(لفظ مفرد)و به الفاظ بهش سوم و چهارم(لفظ مرکب)می گویند.
در پایان به تفاوت الفاظ بخش سوم و چهارم دقت کنید:
الفاظ بخش چهارم بیان کننده معنای کاملی است که مخاطب با شنیدن آن سکوت می کند و منتظر ادامه آن نمی ماند بر خلاف الفاظ بخش سوم که گر چه لفظ مرکب هستند ولی شنونده منتظر شنیدن ادامه سخن می ماند،یعنی معنای کاملی ندارد تا سکوت بر آن صحیح باشد.
به الفاظ بخش سوم که سکوت شنونده بر آن صحیح نیست،(مرکب ناقص)و به الفاظ بخش چهارم که سکوت شنونده بر آن صحیح است،(مرکب تام)می گویند.
هدایت شده از نشست تربیتی صلحا
#تجربه_تربیتی
#تجربه_ای_در_ایام_کرونا
✅ با توجه به وضعیت قرمز کرونا در اکثر شهرستانها ، سرگروه های یکی از پایگاه ها برای عدم قطع ارتباط با متربیان ، شماره تلفن متربیان یا والدین را جمع آوری کرده و هر هفته دقیقا در روز و ساعت برگزاری حلقه ، سوالاتی را برای متربیان پیامک کرده و متربیان جواب سوالات را با ذکر نام و نام خانوادگی برای سرگروه ها ارسال میکنند . که نیاز به داشتن گوشی هوشمند هم نیست .
بدینوسیله هم ارتباط با متربیان را حفظ کرده اند و هم خوده متربی و خانواده ها را درگیر یک سری معارف و مسائل و احکام مبتلا به می کنند .
هر ماه هم به نفرات برتر که بیشترین پاسخ صحیح را داشته اند یا مستقیم یا به صورت قرعه کشی جوایزی اهدا می شود.
هدایت شده از نشست تربیتی صلحا
❌❌❌جنگی که نمی بینیم❌❌❌
مقام معظم رهبری حفظه الله:
🔰 جلوی اجرای سند۲۰۳۰ را بگیرید
دشمن قصد دارد کاری را که بوسیله نظامی از انجام آن ناتوان است، با نفوذ و از راههایی مانند سند ۲۰۳۰ و تربیت انسانهایی که مثل او فکر کند و اهداف عملیاتی او را پیاده کنند تا زمینه غارت ملتها فراهم شود. ۹۹/۶/۱۱
*جنگ نرم حداقل در شش سطح بررسی می شود:*
اول: ویژگی های جنگ نرم:*
۱- پیچیده بودن
۲- آرام و بی صدا
۳- غافلگیر کننده
۴- پیشرفته
۵- هنرمندانه
۶- سازماندهی شده
۷- سریع و پرشتاب
۸- دقیق نبودن مرز های خودی و غیر خودی.
دوم- روش های اعمال جنگ:*
۱- فریب مردم
۲- شایعه پراکنی
۳- شبهه افکنی در جامعه
۴- کارشکنی در برنامه ها
۵- نفوذ ( نفوذ در اشخاص - نفوذ در ارکان - نفوذ در برنامه ها و تصمیمات).
۶- برخی اغتشاشات صنفی
سوم- ابزار های جنگ نرم:*
۱- رسانه ؛ به عنوان مهمترین ابزار جنگ نرم شامل : ماهواره، اینترنت، فضای مجازی
۲- سلبریتی ها از هر قشری( هنرمند، ورزشکار، شاعر، خواننده و ....)
چهارم: اهداف جنگ نرم:*
۱- تغییر باورها و اعتقادات
۲- تغییر افکار و اندیشه ها
۳- تغییر رفتار
۴- تغییر ساختار ( هدف غایی)
پنجم- پیامدهای جنگ نرم:*
۱- سست کردن مقاومت ملی
۲- از بین بردن وحدت و انسجام
۳- به هم ریختن آرامش روانی جامعه
۴- ایجاد دوقطبی های کاذب و عمیق کردن برخی شکاف های سطحی و جزئی موجود
۵- تقویت گرایشات به خارج از مرزها
۶- تغییر سبک زندگی از شیوه بومی ، سنتی و اسلامی به لوکس گرایی و مصرف زدگی
۷- تغییر نگاه طهارتی مردم به برداشت صرفا بهداشتی( سگ چون واکسن زده و با شامپوی لوکس شستشو می شود پس نگهداریش در منزل بلا اشکال است! ).
۸- ترویج بی تفاوتی نسبت به محیط اطراف و اطرافیان، چه این اطراف، همسایه یا شهر دیگری باشد یا کشوری دیگر.
و.......
ششم- راههای مقابله با جنگ نرم
۱- تکیه به خداوند و رعایت تقوا و تعبد
۲- بصیرت افزایی
۳- نیکوکاری
۴- تقویت همبستگی
۵- خدمت به مردم
۶- شایسته گزینی
۷- مبارزه با فساد
۸- صداقت با مردم
۹- حضور در مراسمات ملی و مذهبی
۱۰- تقویت روحیه ایثار
۱۱- تقویت امید در جامعه
۱۲- باور به نقش جوانان
۱۳- توجه جدی به پرورش کودکان و دانش آموزان
۱۴- تسهیل ازدواج
۱۵- توجه به معیشت مردم
۱۶- اعتقاد به اصل " ما می توانیم "
۱۷- ساده زیستی و پرهیز از اسراف
۱۸ - مصرف کالای داخلی
۱۹ - تلاش در جهت رفع محرومیت
۲۰- کاهش فاصله های غیر ضروری و غیر لازم میان مردم و مسئولین.
جنگ ما امروز با غرب امتداد جنگ هشت ساله دیروز در مرزهای خاکی ایران است، اما به مراتب سخت تر و پیچیده تر!!!
اما چرا پیچیده تر؟؟
جواب:
در جنگ با دشمن در مرزهای خاکی، متجاوز دیده میشد، اشغال خاک و به شهادت رساندن مدافعان وطن معلوم بود و میشد، دشمن را شناسایی کرد، اما در جنگ نرم این گونه نیست.
هدایت شده از گاندو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«امید»، روح اصلی بیانیه گام دوم
مخاطب بیانیه ی رهبر انقلاب، جوانان بودند. در این بیانیه هرجا که مشکل و معضلی در مسیر انقلاب تبیین گردیده، حل آن به جوانان سپرده شده است و روح اصلی همه ی این راه حل ها که روح اصلی کل این بیانیه نیز هست، «امید» است؛ «امیدِ صادق» که در گفت وگو با جوانان، خود را بیشتر به ظهور کشیده و حتی سلام آخر نیز خطاب به جوانان است. اما چرا این میزان تأکید بر امید و بر جوانان؟
پیش از این، می توانستیم این نکته را در سبک عزل و نصب های جدید رهبر انقلاب دریابیم، اما در پیام اخیر ایشان، این تأکید بر جوانان، خود را به صورت جدی تری نمایانده است. با این بیانیه به طور رسمی و بی سابقه ای کار به جوانان محول شد. در واقع این بیانیه، بیان یک واقعیت خارجیِ در حال رخ دادن است. پرسش این است که این واقعیت چیست و چرا این میزان تأکید بر روی آن است؟
توجه به جوان یعنی توجه به هویت آینده کشور
توجه به جوان یعنی توجه به هویت آینده ی واقعی کشور؛ نه آینده ای تخیلی، بلکه آینده ای که قوه ی آن امروز در جان امت در قالب همین جوانان بُروز کرده است. نگاه به آینده یعنی نگاه به جوان. رهبر انقلاب، دستاوردها و گذشته را هم اگر در این پیام مرور می کنند، برای جوان و برای آینده است، یعنی قرائت تجربیات هم حتی طعم آینده دارد؛ آینده ای که اگر امروز بخواهیم با آن سخن بگوییم باید رو به جوان کنیم؛ جوانی که وقایع تاریخی انقلاب را ندیده است؛ برای همین برای او مقوله ی تاریخ باید جدی باشد تا بتواند تجربه ی انقلاب را بازخوانی کند. بازخوانی او باعث می شود این تجربه دقیق تر و درست تر به او منتقل شود. و البته با اندیشه ی رشدیافته و ایمان عمیق شده ی جوان امروزی که در طول این چهل سال حاصل شده، بازخوانی تاریخ می تواند تقریر دقیق تری از تجربیات ارائه کند؛ تجربیاتی که بسیاری از آن ها چه بسا در حجاب معاصرت، درست فهمیده نشده است.
اما توجه به آینده و سخن گفتن با جوانان که همیشه امر مطلوبی است، چرا امروز در چهل سالگی انقلاب و در پیام رهبر این قدر جدی است؟ چرا این ویژگی باید امروز و در این زمان این قدر به چشم بیاید؟ آیا دلیل، آن است که در جنگ امروز خود، نیاز به امید داریم و امید کالایی است که نزد جوانان بیشتر یافته می شود؟ یا اینکه نسل پیرمرد و فرتوت گذشته، قدرت مدیریت کشور را ندارند و ریشه ی دشواری های کشور پیر شدن مسئولین است؟
جشن تثبیت انقلاب
به نظرم هیچ یک از این امور، پاسخ اصلی نیست. دلیل اصلی بُروز و ظهورِ توجه به جوانان، دورانی است که پشت سر گذاشته ایم و دورانی است که در حال آغازش هستیم. کل جریان انقلاب در این چهل سال توانست خود را تثبیت کند. پس بعد از این تثبیت، زمانه ی «بُروز مجدد انقلاب اسلامی» است. بنا است تاریخ بشریت یک بار دیگر پوست اندازی کند. جشن ۵۷، جشن یک قیام و جشن «مقلب القلوبی» خداوند بود و جشن آغاز یک عصر توحیدی. اما در بهمن ۹۷ بناست جشن «تثبیت انقلاب» گرفته شود. انقلاب تثبیت شد. پس باید جشن «ثَبِّت قُلوبنا علی دینِک» گرفته شود.
امام می گفت «حفظ انقلاب» دشوارتر از اصل انقلاب است. در پیمودن مراحل سلوک به سمت خدا، بعد از تثبیت هر قدم، نوبت برداشتن گام بعدی است و بعد از هر قدمی که برداشته می شود، نوبت تثبیت آن است. امروز بعد از تثبیت انقلاب، نوبت بُروز قیامی دیگر است. معنای حفظ انقلاب، شروع دوباره و برداشتن گام بعدی است؛ انقلابی بعد از انقلاب، انقلابی از درون انقلاب، نورٌ علی نور؛ انقلابی که نظام اسلامی را به هم نمی زند بلکه آن را حقیقتی مقدس و سازگار با خود می داند.
این انقلاب، از درون نظام می گذرد و به فکر تغییر رفتارها و دیدگاه های مدیران و مجریان و نقش آفرینان است. این انقلاب، در اراده ی عمومی مردم رخ می دهد؛ همان اراده ای که اساس همه ی حرکت ها و موتور اصلی رشد و پیشرفت کشور است. با این حساب اگر بناست فردایی را آغاز کنیم و آینده ای بُروز کند و قدم جدیدی برداریم، باید به حقیقت آینده خیره شویم؛ حقیقتی که در متن مردم حضور دارد. آینده آنجا که وجود واقعی پیدا می کند، خود را در نسل جوان نشان می دهد.
گام دوم انقلاب: بُروز قیام بر بستر استقامت
امروز روز بُروز جوان تربیت شده ی انقلاب است. انقلاب در تربیت یک نسل هر چه کرده، حالا بناست محصول کارش را به تماشا بنشیند و تماشای محصول یعنی سپردن مسئولیت و کار به دست آن نسل؛ نسلی که با انقلاب تربیت شده است. این نسل جوان ویژگی هایی دارد اما همه ی ویژگی های او را در همین دو کلمه می توان خلاصه کرد: «انقلاب» و «جوان».
بُروز دیگرباره ی انقلاب یعنی زمانه ی بُروز استقامت؛ «فَاستَقِم کَما اُمِرتَ وَ مَن تابَ مَعَک»[1] که با صوت پُرآرزوی پیامبر صلی الله علیه وآله آمیخته و به گوش تاریخ می رسد، آنگاه که فرمود «شَیَّبَتنی سورَةُ هودٍ لِمَکانِ هذِهِ الآیَةِ».[2]
حضرت امام، انقلاب را به «قیام لله»
معنا می کرد. او می گفت این حقیقتِ یقظه است که اولین مراحل منازل عرفانی است؛ از همین جا حقیقت بیداری اسلامی را معرفی کرد. با این حساب، قیام اولاً یک تحول درونی است که در یک امت اتفاق می افتد. اولین بُروز جدی قیام لله نیز یک واقعه ی کلان توحیدی است. این واقعه ی توحیدی همان است که به قول رهبر انقلاب، «نفی عبودیت غیر خدا» روح آن است. اینجاست که کشوری که قیام می کند، با طاغوت درگیر می شود؛ استبداد را خراب می کند و روی پای خود می ایستد و به چیزی جز مقاصد «الله» فکر نمی کند. و مقاصدِ الله یعنی آرمان های انقلابی.
حفظ قیام یا همان استقامت، منشأ قدرت است؛ که خداوند فرموده «اَلَّذینَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلائِکَةُ أَلّا تَخافوا وَ لا تَحزَنوا وَ أَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتی کُنتُم توعَدونَ»[3] ملائکه، مظهر قدرت و قوای این عالم هستند؛ اگر امتی استقامت ورزید، قدرت او بُروز می کند؛ قدرتش در جهان خود را نشان می دهد. حالا دیگر اندازه ها و قواره ی مبارزه ی او تغییر می کند و تمام قدرت های شیطانی عالم برای از بین بردن او دست به کار می شوند. حالا مهم ترین ویژگی پیام الهی که قوای روحانی عالم به او می گویند این است که «أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا» یعنی امید داشته باش و نترس. نه ناامید باش و نه خوف کن. بلکه ای امتِ استقامت کرده! مهیای یک گام جدید و رو به جلو باشید: «وَ أَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتی کُنتُم توعَدونَ». بله، دوران و زمان بشارت نیز فرامی رسد.
بُروز قیام بر بستر استقامت، یعنی برداشتن گام دوم انقلاب؛ و این نیاز به جوانان دارد چون جوانان به قول امام به ملکوت نزدیک ترند. جوانان نفوس مستعدتری برای قیام دارند. اساساً اگر می خواهید درباره ی انقلاب سخن بگویید، با جوانان سخن بگویید. جوان آرمان ها را سریع تر می فهمد؛ او به آرمان ها نزدیک تر است. سخن گفتن رهبر با جوانان یعنی دوران بُروز دوباره ی آرمان ها فرارسیده است؛ اما خوب توجه کنید که این بار بناست آرمان ها در بستری از انقلاب چهل ساله، دوباره بُروز کنند و این تجلی انقلاب با انقلاب ۵۷ تفاوت های جدی خواهد داشت.
انقلابِ مجدد در بستر تثبیت انقلاب، با انقلاب در بستر فرهنگ غیرانقلابی فرق می کند؛ آن انقلاب اولاً بنای تغییرات در ساختار، نظام و شالوده ی کلان را داشت؛ این انقلاب اما ساختارهای مقدس شکل گرفته را به رسمیت می شناسد و بنای تغییر ساختارهای میانی را دارد.
آن انقلاب، سطحی از فهم نسبت به شعارها و تمایلی فطری به آرمان ها داشت و البته پُر از شور بود؛ این انقلاب اما عمیق تر به شعارها اندیشیده، آرمان ها را در بستر تجربه آزموده و تلاش می کند تا آن ها را در بستر واقعیت محقق کند.
آن انقلاب سطح مبارزه اش محدود به یک دولت بود و به مرور در حال کشف مبارزه ی جهانی؛ این انقلاب اما در زمانه ی بُروز مبارزه ی جهانی است؛ مبارزه ای که یک امت را در محور یک جبهه قرار داده است؛ جبهه ای از امت های هماهنگ با یکدیگر در مقابل استکبار.
پالایشی که انقلاب اول ایجاد می کرد، خیزش از اراده و اطاعت شیطانی و طاغوتی بود و حقیقتی اولاً سیاسی و ارادی و حاکمیتی داشت؛ اما این انقلاب بر بستری از سیاست و حاکمیت و ولایت قرار دارد و بنا دارد هویت فرهنگی و اقتصادی یک امت را بپیراید.
نیاز مجدد انقلاب به جوانان
این انقلاب مجدد نیاز به جوانان دارد چون جوانان محل بُروز این دو واقعیت هستند: «استقامت» و «قیام». جوانان کسانی هستند که بر بستر انقلاب پرورده و تربیت شده اند و انقلاب اول، هر آنچه داشته در وجود آن ها تثبیت کرده و حالا این نسل بنا دارد گام دوم را بردارد.
حتی برای تغییر اراده ی عمومی مردم و اینکه انقلاب به دست جوانان سپرده شود نیز این خودِ جوانان هستند که باید دست به کار شوند. جوانان باید «گفتمان انقلاب» را با یک حرکت جدی به تمام جامعه منتقل کنند. حرکت امروز جامعه نیاز به امید دارد و آنجا که امید به صورت طبیعی، بیشتر از هر نقطه ای خود را نشان می دهد در وجود جوانان است. جوان، همین که وارد عرصه شود امید را می آورد، قبل از اینکه حتی زبان به سخن بگشاید. حالا فرض کنید جوان امروز سخن از امید بگوید، امیدِ صادق: «شما جوانان باید پیش گام در شکستن این محاصره ی تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه ای ترین جهاد شما است.»[4]
شاید انقلاب را نتوان با پیش از آن و یا با بسترهای غیرانقلابی عالم مقایسه کرد؛ اما می توان انقلاب را با خودش سنجید. اگر انقلاب را با خودش بسنجیم خواهیم دید آنچه باید می بودیم نیستیم و دلیل کُند شدن حرکت در برخی مقاطع، همان نکته ای است که نسل جوان امروز باید حل وفصلش کند: «بدانید که اگر بی توجّهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه هایی از تاریخ چهل ساله نم