هدایت شده از تبرّی
11.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
لزوم #تثبیت_نرخ_ارز و مبارزه با گرانسازیِ نرخ ارز و مقایسهای بین کشورهای دارای نظام ارزی ثابت و نظام ارزی شناور.
نکتهٔ حائز اهمیت اینکه، هر کدام از کشورهای مطرح شده در این ویدئو، با هر نظام ارزی، چه ثابت و چه شناور، اگر متحمل جنگ اقتصادی، شبیهِ جنگی که #ایران در طول 40 سال با آن دست و پنجه نرم کرده، بشوند. حتی یک هفته هم دوام نخواهند آورد و دچار فروپاشی اقتصادی خواهند شد.
✅ تبرّی 👇
https://eitaa.com/tabarrii 👈
هدایت شده از بیکران ♾️ حسین ابراهیمیان
⭕️منتظر باشید از این جنس اتفاقات زیاد خواهید دید،میدونید چرا!؟
+ما به قله ها نزدیک شدیم
#غربزدگی
✅ #حسین_ابراهیمیان |بیـکـران👇
♾️ @bikarran ♾️
اقتصاد فرهنگی
#اخلاق_اقتصادی ۱ قناعت! قناعت مالی است تمام نشدنی (امیرمومنان علیه السلام) کسب تمام فضائل اخلاقی
#اخلاق_اقتصادی ۲
زهد: لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ
خدمت مرحوم آیت الله حاج آقا نصرالله شاه آبادی بودم جلسه آخر درس اخلاقشان در موضوع زهد بود. فرمودند جمع بندی کنم: زهد یعنی هر کاری می کنید برای خدا باشد...
عبارات بعدیشان را یادم نیست فقط خوب بخاطر دارم که یاد جملات شهید همت افتادم:
«برای اینکه خدا لطفش و رحمتش و آمرزشش شامل حال ما بشه، باید اخلاص داشته باشیم. و برای اینکه ما اخلاص داشته باشیم، سرمایه می خواد که از همه چیزمون بگذریم. و برای اینکه از همه چیزمون بگذریم، باید شبانه روز دلمون و وجودمون و همه چیزمون با خدا باشه. این قدر پاک باشیم که خدا کُلاً ازمون راضی باشه. قدم برمیداریم، برای رضای خدا. قلم برمیداریم روی کاغذ، برای رضای خدا. حرف می زنیم، برای رضای خدا. شعار می دیم، برای رضای خدا. می جنگیم، برای رضای خدا. همه چی، همه چی، همه چی خاصّ خدا باشه، که اگر شد، پیروزی درش هست. چه بُکشیم چه کشته بشیم، اگه اینچنین بشیم پیروزیم و هیچ ناراحتی نداریم و شکست معنا نداره برای ما. چه بُکشیم چه کشته بشیم پیروزیم اگه اینچنین باشیم، و خدا غضب خواهد کرد اگر خدای ناکرده، یک ذرّه و یک جُو هوای نفس در فرماندهان ِما، در فرماندۀ گردان و دسته و یا خدای نکرده در افراد بسیج ما پیدا بشه و ما حس می کنیم که امکانات مادّی و این جنگ افزارها و این آلات، اینها می تونه کمک کنه به ما. نه عزیزان، نصرت دست ِ خداست.»
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
34.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جرأت داره کسی این حرفها رو تو دانشکده های اقتصاد بزنه!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از احمد نبویان
امام خامنهای:
«بنده از قدیم با فساد و مفسد و مفسدین اقتصادی و غیرذلک مبارزه میکردم و مخالفت میکردم، الان هم عقیدهام قرص و محکم همین است؛ امّا بعضیها وقتی دربارهی فساد حرف میزنند، افراطی حرف میزنند، حواستان باشد! یکجوری حرف میزنند که گویا همه فاسدند، همهی مدیران را و همهی دستگاهها را فساد گرفته! نه آقا، اینجوری نیست؛ یک تعداد کمی فاسدند. بله! فساد، کمش هم زیاد است و باید با آن مواجهه بشود؛ امّا این یک حرف است، اینکه شما جوری حرف بزنی که شنونده خیال کند همه جا را فساد گرفته [حرف دیگری است]. بعضیها تعبیرات فرنگی هم به کار میبرند: #فساد_سیستمی ؛ نه آقا! آن کسی که فساد را سیستمی میبیند، در مغز خودش فساد هست، در چشم خودش فساد هست. اینهمه مدیر پاکدست، اینهمه کارگزار مؤمن و پاکدست در سرتاسر کشور در همهی دستگاهها وجود دارند، دارند زحمت میکشند؛ چرا به اینها ظلم میکنید؟ چرا خلاف میگویید؟ چرا به نظام اسلامی ظلم میکنید؟ بله! در نظام اسلامی یک نفر هم نباید فاسد باشد؛ امّا آنچه وجود دارد، مثلاً ده فاسد است، نه ده هزار فاسد؛ خب اینها خیلی تفاوت دارد؛ این را توجّه داشته باشید. بعضیها در حرف زدن، در نوشتن؛ حالا که دیگر فضای مجازی هم هست، راحت برمیدارند اینجا و آنجا مینویسند «آقا همه را فساد گرفته»؛ نه آقا! اینجوری نیست. بله! فساد هست، در دستگاههای مختلف هم هست. من دیدم مثلاً در فرض کنید مجلس یا جای دیگر بعضیها را متّهم میکنند؛ درست که دقّت میکنید، میبینید آنهایی که مورد اتّهام قرار گرفتهاند یک چند نفر آدمند؛ این چند نفر را نمیشود تعمیم داد. تازه اگر راست باشد»
@ahmad_nabavian
17.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دوستان در رابطه با صنعت خودرو این کلیپ رو ببینید
چه کسی در ذهن مردم فرو کرد که واردات ناجی مردم خواهد بود در مساله خودرو؟!
#رسانه_های_منحط #فریب_بزرگ
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
اقتصاد فرهنگی
عدالت و حکمرانی جلسه چهارم: نقد مبنای آزادی و رقابت مفهوم رقابت آزاد چگونه خودتخریب است؟ تناقض حد
05 نظریه عدالت و حکمرانی.mp3
19.75M
عدالت و حکمرانی
جلسه پنجم: عدالت و ولایت
جایگاه ولایت در نظریه عدالت کجاست؟
جایگاه عدالت در نظریه ولایت کجاست؟
جلسه چهارم
جلسه سوم
جلسه دوم
جلسه اول
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکتر نصیری اقدم: خدا پدرِ جون رابینسون (اقتصاددان بریتانیایی) را بیامرزد که گفت: مراقب باشید اقتصاددانها سرتان کلاه نگذارند!
هرچند یکی از کلاهبردارترین اقتصاددانان تاریخ همین خانم رابینسون بود!
جون رابینسون با طرح ایده رقابت ناقص توانست انحصار را هم تئوریزه کند.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
منطق آزادی اسلامی مبتنی بر نوع دوستی، محبت و کمک بدون چشمداشت مسلمانان به یکدیگر است، چنین منطقی به هیچ وجه اجازه نمیدهد که عدهای از انسانها به قیمت چند برابر شدن تولید ناخالص ملی زیر دست و پا له و نابود شوند؛ اما ادبیات و معارف آمریکا نشان میدهد که، قانون به نفع ترکتازی سرمایه داران و آزادی بی قید و بند آنان در تمامی تصرفات زندگی خویش است.
امام خامنهای ۷۷/۲/۲۱
پن: حرفی که سال ۱۴۰۱ بهش رسیدیم رو سال ۷۷ حضرت آقا با این دقت و ظرافت بیان کردند.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
5.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خدمت این برادر عزیز و سایر شهرداران محترم کلانشهرها عرض میشود که اگر واقعا به دنبال تحقق این منویات رهبری هستند بدانند که معماری اسلامی ایرانی با تراکمفروشی حاصل نمیشود، با شهر فروشی حاصل نمیشود، با عمودیسازی و متراکمسازی حاصل نمیشود، با بارگذاریهای مازاد بر ظرفیت زیست پذیری شهر حاصل نمیشود. این نامعادله که در کلام بگوییم رهبر عزیزتر از جان، ولی در عمل کمترین توجهی به تذکرات صریح رهبر انقلاب نکنیم را بنده متوجه نمیشوم؛ اگر کسی این نامعادله را حل کرد لطفا حقیر را هم مطلع نماید.
🔸بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی
https://eitaa.com/baladetayyeb
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
✍ فریب بزرگ:
انگارۀ #علم_اقتصاد_محض و انکار #اقتصاد_اسلامی
🔸 پیدایش و تطور اقتصاد اسلامی از ابتدا درگیر با انگارۀ «علم» بودن اقتصاد بوده است. به محض مطرحشدن ایدۀ اقتصاد اسلامی، اولین انتقادی که به آن شده این بوده است که مگر «علم» هم اسلامی و غیراسلامی دارد؟ و مخالفان برای اثبات بیمعنابودن اقتصاد اسلامی، پا را فراتر میگذارند و با طرح مغالطۀ «مگر علم فیزیک اسلامی و غیر اسلامی داریم که شما حرف از اقتصاد اسلامی میزنید؟» اساساً منکر وجود چیزی به نام اقتصاد اسلامی میشوند.
🔸برخی از منتقدان اقتصاد اسلامی، اعم از حوزویان و دانشگاهیان، بر این باورند که علم اقتصاد یعنی «اقتصاد اثباتی» که بهدنبال شناخت واقع است و شناخت واقع هم ربطی به هنجارها و ارزشها ندارد و ازاینجهت، ما چیزی به نام اقتصاد اسلامی نداریم.
🔸 جالب است اولین کسی که قائل به چنین تصوری از علم اقتصاد شده است، اقتصاددان فرانسوی به نام لئون والراس (۱۸۳۴-۱۹۱۰) بوده که برای فرار از انتقادات سوسیالیستها به نظام سرمایهداری، تلاش کرده شاخهای از اقتصادسیاسی را به عنوان نظریه ارزش جدا کند که لیبرالیستی و غیرلیبرالیستی نداشته باشد اما جالب است که این حوزه، به بیان خود والراس ربطی به «کشف واقع بما هو واقع» دارد بلکه «نظریۀ اقتصاد محض باید مفاهیم نوعی ایدئال را انتزاع و تعریف کند تا استدلالهای این علم براساس این مفاهیم شکل بگیرد. پس از تکمیل این زنجیرۀ استدلال براساس این مفاهیم انتزاعی، نظریات اقتصادی به واقعیت باز میگردند اما نه برای تأیید نتایج خود بلکه برای بهکاربردن آن نتایج در واقعیت (Walras, 1874, 71).»
🔸 میلتون فریدمن آمریکایی هم در مقالۀ «روششناسی علم اقتصاد» (۱۹۵۳) تصریح میکند که هیچ لزومی ندارد که فروض یک نظریۀ اقتصادی مطابق با واقع باشد بلکه آنچه در نظریۀ اقتصادی اهمیت دارد، قدرت توصیف و پیشبینی واقعیت توسط نظریه است.
🔸 کسی که اندک مطالعهای در رشتۀ اقتصاد داشته باشد میداند که علم اقتصاد در مقام نظریات خود، ارتباطی با واقعیت ندارد. اکثر دانشجویان و فارغالتحصیلان اقتصاد از انتزاعیبودن و غیرواقعیبودن این دانش شکایت دارند.
🔸 بنابراین این انگاره که «علم اقتصاد بهدنبال شناخت واقع بما هو واقع» است انگارهای است که حتی در میان بزرگان اقتصاد غرب هم طرفدار ندارد. اگر این انگاره از علم را بپذیریم، هیچ نظریه و گزارۀ اقتصادی را نمیتوان علمی دانست چه نظریۀ قیمتهای نسبی مارشال را و چه نظریۀ پولی فریدمن و چه نظریۀ عمومی کینز و چه نظریۀ تعادل عمومی والراس را؛ چرا که تمامی این نظریات با اتکا بر فروضی غیرواقعی، صرفاً بهدنبال تغییر واقعیتها هستند و هر کدام از آنها از منظر خود و فروض خود به واقعیت نگاه میکند و نهایتاً «توصیه»هایی برای تغییر واقعیت ارائه میدهد.
🔸 این را هم اضافه کنم که هدف اصلی این نظریهپردازان، حل مشکلات و چالشهای امپراتوری بریتانیا و بعدتر، ایالات متحده بوده است نه تولید علم و نظریات جهانشمولی که کاشف از واقعیتها و قوانین اقتصادی حاکم بر زندگی بشر باشد!
🔸 اما انگارۀ دیگر که منجر به نفی یا محدودکردن اقتصاد اسلامی میشود این است که تصور میکنند وقتی از اقتصاد اسلامی سخن میگوییم باید همتراز و معادل نظریات اقتصاد نئوکلاسیک، مباحثی را از کتاب و سنت یا متون فقهی یا حکمی علمای اسلامی ارائه کنیم! مثلاً آیهای از قرآن دربارۀ قیمتهای نسبی یا روایتی از معصومین علیهمالسلام دربارۀ حداقل دستمزد یا نرخ سود یا دربارۀ خلق پول و نظام بانکی بیاوریم! نگاهی که حتی اخباریهای افراطی هم ندارند چه رسد به نگاه رایج در میان متفکران اسلامی. در حالی که اقتصاد اسلامی به مثابۀ شاخهای از علوم اسلامی، منظومهای از نظریات اقتصادی است که با اتکا به قرآن و سنت، برای تنظیم امور مسلمین کشف و تبیین شده است.
🔸 درنهایت اینگونه جمعبندی میکنم که اگر علم را بهمعنای کشف واقع بما هو واقع در نظر بگیریم، هیچکدام از نظریات اقتصادی چه لیبرالیستی و چه سوسیالیستی و چه غیر آنها، نمیتواند ادعای علمیبودن داشته باشد چرا که همۀ اندیشههای سکولار غربی و شرقی، مبتنیبر نظریاتی هستند که برگرفته از باورها و تعلقات و حدس و گمانهای نظریهپردازان، واقعیت را «آنگونه که میبینند» و نه آنگونه که هست، توصیف میکنند.
🔸 اگر بخواهم از این بالاتر روم باید بگویم تنها امکانی که برای شناخت واقع بما هو واقع وجود دارد، فراتررفتن از محدودۀ محسوسات و مشاهدات تجربی و متصلشدن به منبعی بالاتر از ماده است که اشراف کاملی بر واقعیتهای مادی این جهانی دارد و این امر جز ازطریق اتصال به وحی و در پارادایم #اقتصاد_اسلامی میسر نیست.
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
10.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یکی از مسائل مهم در جامعه های متراکم مدرن این است که کالاهای عمومی را چه کسی تولید کند و به مردم بدهد. مثل درمان، راه، نیرو و...
نظریه اول این بود که دولت خودش تولید کند و مردم از طریق مالیات عمومی یا قبوض عمومی هزینه آن را بدهند.
بعد گفتند که اصلا چرا دولت تولید کند؟ بخش خصوصی تولید کند و بخش دولتی فقط #نظارت کند....
معروف ترین نقد به این ایده آخر، همین اتفاقی است که در این کلیپ می بیند.
بخش خصوصی کالای عمومی و استراتژیک را مثل فرش زیر پایش، یا آبلیموی توی قفسه مغازه اش، #ملک_طلق خودش می داند!
و در دنیای جدید بنگاه دار، خودش #گرگ، است و این بنگاه #شمشیری است در مقابل #شغالی به اسم #دولت! که در اصل یا پاکدست بوده و اهل معامله نبوده و یا رشوه بگیر بوده و شکمش سیر نمی شود.
خلاصه بخش خصوصی خیلی گران تر است و قدرت و ثروت را یکجا می بلعد!
آنچه به اسم خصوصی سازی نیروگاه ها و کارخانه های عظیم مواد اولیه یا مصارف عمومی می شنوید، در بطن خود این چالش عظیم را دارد و همه کسانی که آن را پیشنهاد دادند، از اول هم این را می دانستند!
اما دولتها وقتی دچار چالش کارمند بی مسئولیت و دغدغه و در نهای رشوه بگیر می شوند، چشمهایشان را می بندند و خصوص سازی (مولد سازی!) را امضا می کنند!
نویسنده متن روی فیلم، گفته است که این مشکل #دولت_کوچک است! نه برادر! این یک چرخه ترمیم ناپذیر در زیست جهان مدرن است! نهادسازی برای #انسان_سوداگر و پذیرش این اختلال بزرگ در او، در هیچ کجای دنیا یک درمان درست و حسابی که دست آخر همه طرفین، بصورت اخلاقی، جامعه پذیر بشوند ندارد!
🆔 @social_theory