🔴فتوای عدالتخواهانه!
مساله مسکن امروز ابرچالش کشورماست که بخش زیادی از مردم با آن دست و پنجه نرم میکنند.بر اساس آمار حدود۴۰ درصد، ۳۲ میلیون مردم ایران مساجر هستند که در مناطق شهری ۴۳٪ و بعضا در شهرهای بزرگ بعضی دهک ها تا ۶۰٪ درآمدشان صرف اجاره بهای مسکن میشود! میانگین انتظار خانه دار شدن حدود ۳۹سال و در بعضی دهک ها در تهران بیش از یک قرن است. اخیرا شورای سران قوا تصویب کردند که حد افزایش اجاره ۲۵٪ است و موجر حق افزایش بیش از این درصد و اخراج مستاجر را ندارد. برای این امر ضمانت قضایی نیز گذاشته شد. این امر به لحاظ اولی خلاف اسلام است چون در اجاره صرفا تراضی طرفین شرط است و موجور به علت مالکیت میتواند هر تصمیمی اعم از افزایش اجاره، اخراج مستاجر را بگیرد اما این حکم شورای سران قوا یک حکم اسلامی با یک رویکرد متفاوت فقهی است.
1⃣: سوال: در پی گرانی بازار مسکن، سران سه قوه مصوب کردهاند که اجارهبها در کلان شهرها، ۲۵ درصد بیشتر نباید افزایش پیدا کند و در غیر اینصورت حکم تخلیه خانه به صاحب خانه داده نمیشود. سوالی که میخواستم بپرسم اینکه اگر صاحبخانه به این میزان افزایش راضی نباشد و قصد افزایش بیشتر اجارهبها و ودیعه را داشته باشد و مستاجر هم بنا به این قانون، ترک منزل نکند و صاحبخانه ناراضی و غصب کرده بخواند، مستاجر چه باید کند؟ آیا واجبات مانند نماز در این خانه درست است؟
🔻 #آیت_الله_خامنه_ای: به طور کلی اگر حکومت اسلامی با ملاحظه مصالح عمومی کشور، مقرراتی را اعلام کردند، همه باید عمل کنند و مستاجر اگر میتواند با موجر مصالحه نماید و در صورتی که چارهای ندارد، سکونت او در آن با پرداخت اجاره براساس قانون، اشکال ندارد و نماز و روزه صحیح است. (۱)
2⃣: #شهید_صدر در کتاب الاسلام یقود الحیاه دو طرح اجمالی و تفصیلی اقتصاد اسلامی را طرح میکند. در جواب به این سوال چگونه اسلام بعد از ۱۴ قرن میتواند راهبری اجتماعی کند؟ احکام اسلام را به عناصر ثابت و متغییر تقسیم میکند. تحقق کامل اقتصاد اسلامی مشروط به این میداند که این دو ساحت به خوبی فهم و امتزاج آنها در بیرون شکل بگیرد. لذا برای استخراج نظریه اسلام علاوه بر اجتهاد در بخش ثابتات، باید متغیرات نیز منطبق بر ثابتات و با تیکه بر یک سری اصول و قواعدی فهم شود. اینگونه نیست که مسائل متغییر مثل مسائل مستحدثه و اجتماعی را جز مباحات بمعنی الاعم بدانیم و صرف عدم مخالفت قطعیه با شرع اکتفا کنیم. شهید صدر در این بخش ۵ شاخصه ذکر میکنند خلاصه شاخص پنجم این است.
هدف های تعیین شده برای ولی امر مسلمین
🔻در نصوص کلی و احکام ثابت شریعت اسلامی اهدافی برای ولی امر مسلمانان وضع شده و از او خواسته تا آنها را تحقق بخشد مثلا در روایتی از امام کاظم ع آمده که بر ولی امر مسلمین لازم است در صورت کافی نبودن زکات فقرا را "از نزد خود" به اندازه گنجایش آنها بی نیاز کند. جمله "از نزد خود" نشان میدهد ولی امر نباید به موارد نه گانه کفایت کند و با تمام امکاناتی که دارد به رفع مشکل بپردازد. مطابق اقتصاد اسلامی حکومت اسلامی باید سط معیشتی یکسان یا نزدیک به همی برای تمامی افراد جامعه آماده کند. حکومت اسلامی موظف است مانع از تمرکز اموال، عدم توزیع آن، تعادل اجتماعی را حفظ کند.جهت گیری حکومت اسلامی بایستی به سوی بازگرداندن نقدینگی به نقش طبیعی خود به مثابه ابزاری برای تبادل- نه ابزاری برای رشد سرمایه به وسیله ربا یا احتکار- باشر و مالیت هایی بر اندوخته های راکد و متراکم ثروت وضع کند و کلیه عملیات سرمایه داری واسطه گری را تا آنجا که ممکن است حذف کند. حکومت اسلامی بایستی به سوی تغییر نفش نظام بانکی از حالت وسیله ای برای رشد مال به شیوه سرمایه داری به وسیله ای برای ثروتمند نمودن امت به مثابه یک کل باشد.(۲)
3⃣: در اجرای تقسیم اراضی و سلب مالکیت از مالکان زمین های بایر در شهریور ۵۸ که مصوبه اول شورای انقلاب قانون لغو مالکیت اراضی موات بود یک شورای هفت نفره برای تقسیم زمین های ملاکین بزرگ به کشاورزهای بی زمین و... شکل گرفت. در قضیه تصاحب زمین ها در جهت مسکن محرومین اخلافاتی بین شورای نگهبان به ویژه آیت الله صافی با امام خمینی ره مشهور و شنیدینی است. در ادامه بعضی علمای دیگر من جمله آیت الله گلپایگانی بزرگ نیز اعتراضاتی داشتند. این دو بخشی از نامه #امام_خمینی ره به مرحوم آیت الله گلپایگانی است که نشان میدهد ما شاهد دو نوع از فقاهت هستیم.
🔻جنابعالی یک طرف صفحه را ملاحظه میفرمایید، طرف دیگر اگر وضع به همان منوال خان خانی و بورس بازی و زمین خواری بماند که باز یک طبقه اشراف بدون رسیدگی به وضعشان، که غالباً بر خلاف موازین شرعیه است، در اروپا به عیش و عشرت مشغول و یک طبقه عظیم فقرا برای آنان - برخلاف موازین - کار کنند و با فقر و فاقه زندگی کنند، برای حکومت اسلام
ادامه
🔻🔻
@m_amin_rezai
🔺🔺🔺
و اسلام و قانون اساسی باید فاتحه خواند.اموری که در حفظ نظام اسلامی [دخیل] است، یا ضرورت دارد، که ترک یا فعل آن فسادانگیز است. نمیشود به خواست عدهای طرفدار زمینخواران به همان منوال بماند. جنابعالی مطمئن باشید که خطر در این طرف بسیار است و در آن طرف خطری نیست بلکه به حکم ثانوی شرع محدودیتهایی صورت میگیرد؛ که با ترک آن خطرهای عظیمی در کار است. و جنابعالی مطمئن باشید که نه مجلسیان به حسب نوع و نه دولت متمایل به چپ است و نه اعمالی که میشود چپی است و من امیدوارم که با نظارت علمای اعلام بلاد چیزی که بر خلاف احکام شرع باشد چه احکام اولیه پس از موارد مذکور و چه احکام ثانویه، خطری پیش نیاید.
25 مهر 1360
🔻 ای کاش طرز رفتار و افکار سرمایه داران بزرگ و نیز زمینخواران غیر مشروع و دارندگان آپارتمانهای بسیار، که بی تعهد به احکام اسلام به طور نامشروع به دست آورده اند و امروز با حساب دقیق، ملک طِلْق اسلام است که باید صرف مصالح اسلام و مسلمین شود و به مستمندان که با عسرت و ذلت به سر می برند باید رسیدگی شود، به سمع مبارک می رساندند تا معلوم شود چه مصیبتهایی بر اسلام و مسلمین می گذرد. اکثر قریب به تمامِ مساکنِ اجاره ای از این قشر است که با رسیدگی فقهی باید از آنها مصادره شود، و کم کسی است که معتقد به اسلام و متعهد به آن باشد و حاضر شود در سرمای زمستان و گرمای طاقت فرسای تابستان، یک عده زن و بچۀ بی پناه را برای سودجوییِ هر چه بیشتر از خانه بیرون براند و در معرض تلف اطفال آنان گذارد. آن قشر که این اعمال غیرانسانی را به اسم اسلام جلوه می دهند، آنها هستند که یا به اسلام عقیده ندارند، یا عمل به احکام نکرده اند، و با تشبث به اسلام و قانون می خواهند به اعمال فاسد خود ادامه دهند.
5 تیر 1362/ 14 رمضان 1403
⏪ #نتیجه: در نگاه بسیاری از اهل فن اگر این قانون حداکثر افزایش اجاره ۲۵درصدی توسط مجلس تصویب میشد بدون شک شورای نگهبان رد میکرد! در حالی که دیدیم به صراحت رهبرانقلاب فتوا به صحبت این امر دادند که اصلا غصبی شکل نگرفته و حاکم اسلامی میتواند چنین ورودهایی کند. تجربه تاریخی امام ره را آوردیم و اجمالا مبنای این امر را در نگاه شهید صدر به عنوان یک فقیه نظریه پرداز ذکر کردیم. مسکن یک نمونه بود، از این موارد میشود چندین نمونه ذکر کرد که شورای نگهبان به عنوان یک نهاد نظارتی- فقاهتی با این نگاه عدالتخوانه فقاهتی امام، شهید صدر و رهبر انقلاب بسیار فاصله دارد. سندهای توسعه در نهایت همین فقها امضا کردند. رد طرح ابتدایی مالیات بر خانه های خالی به بهانه نقض مالویت شخصی، مانع گذاشتن سقف حقوقی برای مدیران و تصویب حداقل تفاوت ۷ برابری برای مدیران که معلوم نیست از کجای فقه حقوق و دستمزد اسلام آمده است و.... بخشی از اقدامات شورای نگهبان در مقابله با این نگاه فقهی عدالتخواهانه بوده است. بدون شک تحقق بخش بخشی از فاصله طبقاتی و بازتولید سرمایه داری و تبعیض ها همین نگاه فقهی بوده که در بعضی امور عملا جاده صاف کن سرمایه داری شده و با همین نگاه که در نامه آیت الله گلپایگانی دیدیم که در دام چپ ها و رویکرد سوسیالیستی نیفتند اما می بینیم در حوزه بعضی عملا در دام سرمایه داری و کاپیتالیسم افتادند. سوال جدی که امروز در حوزه و جمع نخبگان باید طرح شود آیا ادامه این مسیر به نفع اسلام و مستضعفین است یا ما باید شاهد توقف این جنس نظارت و فقاهت باشیم و افرادی در مصدر امور قرار بگیرند که رویکرد فقهی دیگری از جنس فقه ضد سرمایه داری امام را دارا باشند؟ اگر برای این وضعیت فکری نشود تاریخ فراموش نخواهد کرد روحانیت شیعه که در طول تاریخ در اوج ساده زیستی در کنار مردم مستضعف ایستاده اما در موقعیت قانون گذاری عملا کنار سرمایه داری قرار گرفته و خودآگاه و ناخودآگاه تبعیض و بی عدالتی را بازتولید کرده و سبب افزایش فقر شده است! البته در مورد مسکن بخشی از اشکال به ترک فعل دولت قبل در ساخت مسکن هست. و در وضعیت فعلی این اشکال به دولت سیزدهم هم وارد است نمیشود سیاست های تورم زا مثل تعدیل اقتصادی اخیر را اجرا کرد از این طرف سیاست منع بیش از ۲۵٪ افزایش اجاره، بالفرض که این رقم کارشناسی دقیق باشد. با این حال ما دیدیم نهادهای قانونی من جمله شورای نگهبان باید سیاست هایی که تصویب میکنند در جهت تحقق عدالت باشد. همین امروز یکی از سیاست ها میتواند واگزاری متراژ بالایی از زمین های دولتی به مردم بی مسکن در جهت ساخت مسکن های ویلایی است که مزایای متعدد دارد من جمله ارزان بودن را داراست. باید از این ظرفیت فقهی در جهت تحقق عدالت بهره برد
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
instagram.com/M_amin_rezai1
🔻منابع
۱: سایت رهبر انقلاب
۲: اسلام راهبر زندگی، شهید صدر ص۷۵
۳: نامه های امام خمینی ره به آیت الله گلپایگانی
b2n.ir/t70572
https://b2n.ir/d98379
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
تحليل و نقد نظام مالي رايج (1).pdf
5.11M
متن کتاب ارزشمند 'تحليل و نقد نظام مالي رايج (1)' که با زحمات اساتید اقتصاد اسلامی به نگارش درآمده است.
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
نقد طرح بانکداری مجلس شورای اسلامی (2).pdf
6.41M
متن کتاب ارزشمند 'نقد طرح بانکداری مجلس شورای اسلامی' که توسط اساتید اقتصاد اسلامی به نگارش درآمده است.
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
جلد سه جریمه تاخیر.pdf
3.17M
متن کتاب ارزشمند 'جریمه تاخیر' که توسط اساتید محترم اقتصاد اسلامی به نگارش درآمده است.
پرفسور مسعود درخشان: برای سال ۱۴۲۰ چارهای جز توسعه صنعت هستهای نداریم
https://www.alef.ir/news/4010411022.html
💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
✓ بررسی وابستگی انرژی اروپا و جایگاه ایفای نقش ایران؛ نگاهی بر لزوم اقتدار در انرژی هسته ای
🔶یادداشتی از سید امیرحسین حسینی در حاشیه مصاحبه تاریخی پروفسور درخشان پیرامون انرژی هسته ای
🔹لینک مصاحبه پروفسور درخشان:
http://fdn.ir/72697
🔸لینک یادداشت:
http://fdn.ir/72710
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
مصاحبه استاد دکتر درخشان و یادداشت خوب سید امیرحسین حسینی را در لینک بالا حتما بخوانید.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
بیانیه اساتید - 5.pdf
318.1K
📋🔴مهم/ بازنشر/متن کامل نامه مهم رئیس محترم حوزه های علمیه (آیت الله اعرافی) و چهار عضو محترم خبرگان رهبری (آیات اعرافی،میرباقری، اراکی و حاج ابوالقاسم) و چند تن از اساتید حوزه و دانشگاه
به آیت الله رئیسی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران
مبنی بر ارتقاء معماری و شهرسازی کشور بر پایه ی طرح اسلامی-ایرانی و ضرورت اجتناب از تجربه های نامطلوب گذشته و جلوگیری از توسعه عمودی شهر و آپارتمان سازی
#معماری_اسلامی
#شهرسازی_اسلامی
#احیاء_موات
#احتکار_زمین
#دار_واسعه
📌جهانِ پساکرونا👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/476184625C62ff62b069
🧮 داستان اقتصاد ریاضی!
(یادداشتی مختصر درباره مدعیات اقتصاد ریاضی)
#بخش_اول
1⃣ ریاضیات یا اصالت ریاضی؟!
ریاضیات همیشه ریاضی بوده اما "اصالت ریاضی" دکارت (pan mathematicism) وقتی اتفاق افتاد که: ریاضیات بر سایر علوم (حتی فلسفه) چتر انداخت!
جالب اینکه گزاره: "ریاضیات تنها علم یقینی است"! خود بحثی غیر ریاضی و فلسفی (معرفت شناسی) است که از قضا دکارت ادعای اشراقی درباره آن داشت و می گفت: فرشته ای به او الهام کرده!۱
2⃣ ریاضی شدن و مرگ طبیعت!
تاویل گرایی سایر علوم توصیفی به ریاضیات، با "تقلیل گرایی" و "تنزیل گرایی" همراه شد.
برای نمونه "طبیعیات قدیم" قبل از "فیزیکِ ریاضی"، موجودات عالم طبیعت را در ۴جوهر و ۹عرض طبقه بندی، تعریف و توصیف می کرد.
وقتی از "تبیین صوری ارسطویی" به "تبیین ریاضی پسادکارتی" تبدیل شد؛ فقط روش عوض نشد، فقط "منطق ریاضی" جای "منطق صوری" ننشست! بلکه برخی موجودات جا ماندند!
تغییر روش، بر محتوا اثر کرد! طبیعیات و الهیاتِ اعم به مواردی خاص تقلیل یافت!
برای نمونه:
الف) جوهر نفسانی (روح مجرد) در "مفاهیم کمّی منتخب" برای فیزیک نوین (مثل جرم و انرژی) جا نشد! پس عقیده ای شخصی ماند یا به نوعی انرژی، تاویل رفت و شعرگویی شد!
ب) فیزیک جدید، "حرکت مکانیکی" را تعریف و اندازه گیری و بکارگیری کرد؛ اما "حرکت در جوهر" جا ماند! مفاهیم پایه و روش محاسبه جدید راهی به آن نداشت!
در حالیکه هم "روح مجرد" و هم "حرکت جوهری" مطابق با برهان یقینی عقلی اند!
⬅️ ریاضی سازی علوم، فقط ریاضی کردن روش نبود، فروکاستن از معقولات و مقولات به مفاهیم کمّی یا جاماندن برخی از آنها را در پی داشت!
3⃣ اقتصاد ریاضی یا انسانِ ریاضی؟!
آن تاویل گرایی به ریاضیات، در علوم انسانی اثرات وخیم تر داشت! از همه بیشتر اقتصاد!
باز ادعای مروجین اقتصادِ ریاضی این است که: ریاضی کردن اقتصاد و مدل سازی نه "یک مکتب" که صرفاً "یک ابزار" است! اصطلاحات ریاضی نسبت به تبیین توصیفی، دقیق بوده و گمراه کننده نیست. زبان ریاضی، درک و بیان مباحث پیچیده را آسان می کند و میتواند پیش بینی در اختیار اقتصاددان و سیاستگذار قرار دهد!
اما اینجا هم "تقلیل گرایی" سابق خود را نشان می دهد! برای ریاضی شدنِ مؤلفه های موثر در اقتصاد انسان، برخی مولفه ها جا می مانند و برخی تنزیل معنایی می گیرند (مثل تنزیل روح به انرژی در طبیعیات)!
برای نمونه:
قبل از ریاضی شدنِ اقتصاد هم به عوامل رفاه اجتماعی توجه می شد؛ اما با پدیده هایی انسانی و غیر ریاضی ارزش گذاری می شد: تعداد زندانی، تن فروشی، تکدی گری، حاشیه نشینی، فقر و...
اینها همه "آمار های اخلاقی" و انسان محور بود.
اما از اواسط قرن۱۹ "شاخص های پولی و مالی" جای آنها نشست! پیشرفت و رفاه با "دلار" و "درآمد" سنجش شد! "آمارهای پولی"، انسان و جامعه را به دلار و درآمد فروکاست!
جالب اینکه این پدیده همزاد دو چیز بود:
- ظهور کاپیتالیسم (که علاوه بر بازار آزاد، سرمایه گذاری پولی را از مولفه های اساسی اجتماع و زندگی قرار می داد)!
- ریاضی شدن اقتصاد!
حالا منابع طبیعی، اختراعات، آثار هنری و حتی انسان همه با "کمیّت دارایی و درآمد" خوانش و محاسبه می شد!
نیویورک تایمز ۳۰ژانویه۱۹۱۰ عنوان مقاله اش این بود: "ارزش یک نوزاد به عنوان یک دارایی ملی چقدر است؟!"
معضلات زندگی هم با مفاهیم کمیّ پولی سنجش شد:
- الکلی شدن= هزینه ۲میلیارد دلاری!
- سرماخوردگی= ۲۱دلار به ازاء هر کارمند!
-و... ۲
⬅️ اول مفاهیم پایه تغییر و تنزل کرد تا علم محاسبه اش اقتصاد ریاضی شد!
ادامه در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian
🧮 داستان اقتصاد ریاضی!
#بخش_دوم
4⃣ کهانتِ اقتصاد ریاضی!
همیشه مقدار سود و بدهی، هزینه و درآمد، ریاضی محاسبه می شده؛ اما "اقتصاد ریاضی" خاستگاهش اینجا نیست! استفاده از ریاضیات پیشرفته برای مدل سازی اقتصادی، و پیش گویی های بازار برای سیاستگذاران، خاستگاه اقتصاد ریاضی است.
وقتی می خواهند بازار را مدل سازی ریاضی کنند، بازیگر آن انسان است نه الکترون و پروتن! عوامل مختلفی در رفتارهای انسان موثر است: از "درونی ترین لایه های انگیزشی او" تا "فرهنگ و ارثیه های خُلقی و باوری ملی و باستانی"!
آیا همه این عوامل متعدد و غیر کمّی در محاسبه و مدل سازی ریاضی لحاظ میشود؟! اصلاً همه قابلیت لحاظ در مدل ریاضی دارند؟
• به تصریح ریاضی دانهای اقتصادی، برای مدل سازی:
- هر مدل یک دسته پیش فرض دارد.
- این پیشفرض ها از برداشت و شهود ما از واقعیت انتخاب میشود.
- هرچه مجموعه این پیشفرض ها بیشتر باشد(یعنی دریافت و شهود از جامعه کامل تر باشد)، دست و پای مدل بسته تر خواهد شد!(مدلی با مؤلفه های موثرِ زیاد، پیچیده تر و سخت تر است)
- اینجاست که اقتصاد ریاضی دست به گزینش می زند! واقعیت را مجردتر فرض می کند! حواشی را حذف و ابعاد و جزییات مورد علاقه را نگه می دارد! و مدل می سازد! ۳
(البته می گوید راه برای مدلی با مولفه های حذف شده هم باز است! اما معمولا "اقتصاد سیاسی" از آن تحقیقات پشتیبانی نمی کند)
برای نمونه:
تفاوت مردم شناسانه ی: اصناف، اقلیم ها، انگیزهای درونی و دهها مولفه فرهنگی، تاریخی، دینی برای مدل سازی در این خلاصه(بهینه) می شود: "انسان، عقلایی رفتار می کند"!
اما وقتی در مرحله قبل تر شاخص ها را همه کمّی کرده اند، نتیجه این میشود که: رفتار عقلایی انسان، در واقع نوعی محاسبه گری ریاضی است! حالا مدل سازی اش کار سختی نیست!
تمثیل:
همانطور که اول در طبیعیات همه چیز را به جِرم و انرژی تقلیل دادند؛ بعد عوامل متعددِ موثر بر نقطه جوش آب را هم کاستند و گزاره "آب در ۱۰۰ درجه می جوشد"؛ را "قانون" کردند! حالا دامنه هیمالیا و دماوند و... "استثناء" اند و البته قابل اندازه گیری!
اینجا هم مثلا "اقتصاد تبرعی" و "انگیزه های غیر محاسباتی"(غیرعقلایی در این مکتب!) مثل چرخه مالی خمس و زکات و نذر و تحبیس و وقف و... مثل استثنائات هیمالیا و دماوند می شوند! با این تفاوت که کنار "اقتصاد معاوضی" بازار به اقتصاد سرریز می شود؛ در حالیکه واقعا در مدل لحاظ نشده است!(دقت کنید)
5⃣ اقتصاد ریاضی، علمِ بازار آزاد نه علم مطلق نظامات اقتصادی!
باید تا اینجا روشن شده باشد بین "اقتصاد ریاضی" بعنوان یک روش(!) با "بازار آزاد" بعنوان یک بستره ، رابطه و تناسب هست. اقتصادِ ریاضی، علم کشف روابط علیّ و معلولی بازار آزاد و کنشگرش -که انسانِ محاسبه گر است- می باشد که پس از پیدایش این مکتب و این انسان پیدا شده است.
جامعه ای که می خواهد مثلا: از "امانت و ودیعه" بیشتر از "ضمان" / از "اقتصاد تبرعی" برای "تامین حق های همگانیِ بهداشت و آموزش" بجای "بازاری کردن اینها" و "کالا کردن حق ها"/و...؛ نهاد و نُرم بسازد؛
اولا: مفاهیم بنیادین اقتصادش، همه کمّی و ریاضی نمیشود؛ تا مدل ریاضی بپذیرد!
ثانیاً: فروکاستن های موجود اقتصاد ریاضی، تحقق نُرم ها و نهادهای نظام مطلوبش را تاخیر و بلکه تاویل می برد! اقتصاد مطلوبش نشدنی تر میشود. چون تحقق مدلهای بازاری، انسان و جامعه بازار را می سازد و انسان فرهنگی و فطری را محجوب می کند.(دقت کنید)
..................
۱. ر.ک: مبادی با بعد الطبیعی علوم نوین / آدوین آرثربرت/ ترجمه عبدالکریم سروش
۲. ر.ک: مقاله:چطور پول معیار سنجش همه چیز شد؟ / الی کوک - مجله آتلانتیک/ سایت ترجمان
https://tarjomaan.com/neveshtar/8780/
۳. ر.ک: روزنامه دانشگاه شریف ش۸۹۱ مصاحبه با دکتر وصالی و دکتر مدنی زاده: بدون ریاضیات فقط می توانیم داستان بگوییم
http://daily.sharif.ir/%D8%A2%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D9%88/
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۴/۱۲
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
🚩 باید در اشتغالآفرینی، اربعینی عمل کنیم.
🇮🇷در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین🇮🇷
🔶دانشگاه سراسری قم با همکاری وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی
و مشارکت نهادهای دغدغه مند ملی برگزار می کند:
✅اولین رویداد ملی هجرت اشتغال آفرینی
🔵در راستای ترویج فناوری اجتماعیِ زیست بوم ملی اشتغال کشور
⏱به مدت یک هفته
📦همراه با امتیازات ویژه برای نفرات برتر
⌛️زمان: ۲۸تیرماه لغایت ۳مردادماه
🚪مکان: دانشگاه سراسری قم؛ در جوار حرم مطهر حضرت معصومه سلامالله علیها
ظرفیت رویداد ۶۰۰ نفر
📣مهلت ثبت نام: تا ۲۴تیرماه
🖥سایت ثبت نام: Muhajer.biz
📞شماره فضای مجازی جهت کسب اطلاعات بیشتر: ۰۹۰۵۳۴۰۳۸۵۲
🌸منتظر دیدار شما در این تجربه متفاوت هستیم🌸
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
گاردین: امروز دیگر سوال این نیست که آیا آمریکا گرفتار جنگ داخلی خواهد شد یا خیر. مسئله این است که جبههبندی این جنگ چگونه بوده و چه کسی غلبه خواهد کرد| هیچ یک از طرفین به سادگی پیروز نخواهند شد. اما یک واقعیت روشن است: جنگ آغاز شده است...
@syjebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خواهر عزیزم حق با شماست:
۱. مرد هم باید حیا داشته باشد.
۲. با #حجاب ها معصوم نیستند.
۳. اختلاس هم گناه بزرگی است.
۴. فلانی هم غلطی کرده..
🔹ولی:
انصافا #بدون_فرافکنی بعد از دیدن ویدئو خودتان قضاوت فرمایید...
☘ یکبار آزمایش کردن پوشش با حجاب کامل هزینه ای ندارد. شاید تجربه خوبی باشد.
🔺 #توضیح_ویدئو: یک خانم با سه گریم متفاوت و مقایسه مزاحمت خیابانی در ۳ دقیقه ☝️
#زن #حجاب #حجاب_و_عفاف
آقایون و خانم های دیندار
وظیفه دولت به کنار، ما برای احیای معارف دینمون چیکار کردیم؟
امروز رفتیم خیابون انقلاب
با مردم در مورد عدالت و شکاف طبقاتی صحبت کردیم
اون چیزهایی که برای مردم بدیهیه
برای اقتصادخواندههای لیبرال دقیقا نقطه مقابلش بدیهیه!
فرقی هم نمیکرد مذهبی و غیرمذهبی
انقلابی و ضدانقلاب
همه متفقالقول گفتند شکاف طبقاتی نباید وجود داشته باشه و اختلاف طبیعی بین افراد به شکاف طبقاتی نباید منتهی بشه و اگر بشه قطعا ظلمه و خلاف عدالت.
ولی خب یک تعارض ذهنی برای برخی بخصوص دهه هشتادیها وجود داشت
یکی از اون تعارضها این بود که با شکاف طبقاتی مخالف بودند اما قلههای سرمایهداری را الگو میدانستند.
انشاالله بعد از تدوین در کانال بارگزاری خواهد شد.
💠 @h_abasifar