هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کیفیت کدام بالاتر است؟
پژو ۲۰۷ یا پورشه؟!
اخیرا فیلمی از کیفیت خودروی پژو ۲۰۷ تولید ایرانخودرو با تقلید از فیلم مشابه خارجی، توسط یک فعال مجازی منتشر شد که انتشار گستردهای یافت.
با کمی جستجو فیلم اصلی که درباره یکی از بهترین خودروهای شرکت «پورشه» است را پیدا کردیم.
همچنین فیلمی نیز از خودروی شخصی ضبط نمودیم تا صحت ماجرا را ارزیابی نماییم که هیچیک از وقایع فیلم برای خودروهای مورد آزمایش اتفاق نیافتاد.
در کلیپ فوق هر دو فیلم موجود است.
بصیرت و درستباوری به جای زودباوری خودتحقیرانه در جنگ ترکیبی شناختی-اقتصادی، امری مهم برای درک درست وقایع و در نتیجه رسیدن به مطالبه و پیشنهاد کاربردی با پیامد حل واقعی مشکلات است.
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
🔷پاسخ به یک استدلال:
‼️میگویند رشد تولید در ایران در سال های اخیر منفی است. اما نقدینگی هر سال چند ده درصد رشد کرده است. این نشان می دهد که افزایش نقدینگی نقشی در تولید ندارد.
🔸در این استدلال یک خلأ و مغالطه رهزن وجود دارد. واحد نقدینگی، ریال است. واحد تولید هم ریال است. اگر تولید را بر اساس ریال اسمی (یعنی همان که نقدینگی با آن محاسبه می شود) محاسبه کنید، مقدار تولید قطعا بیش از مقدار نقدینگی رشد کرده است. در اینجا اما برخی به جای تولید اسمی، تولید را به سال پایه بر می گردانند تا اثر تورم را تا حدی در آن از بین ببرند. لذا تولید تعدیل شده را با نقدینگی اسمی مقایسه می کنند. یعنی یک مقدار ریالی که تقسیم بر یک عدد شده است را با یک مقدار ریالی اسمی بدون تقسیم بر آن عدد مقایسه میکنند. طبیعی است که چنین مقایسه ای به لحاظ ریاضی میان دو متغیر ناهمسان رخ داده است و حاوی خلأ محاسباتی است.
حال اگر تورم را همانگونه که از تولید تعدیل کردند از نقدینگی هم تعدیل کنند، نشان داده می شود که باز هم تولید بیش از رشد نقدینگی واقعی رشد کرده است.
🔸پول گرا ها اما با مفهوم نقدینگی واقعی ارتباط برقرار نمی کنند. چون برایشان امکان ندارد که رابطه یک به یک بین تورم و نقدینگی را انکار کنند.
حال آنکه در نگاه ما هیچ رابطه یک به یکی میان این دو متغیر وجود ندارد. اینجا یکی از جاهایی است خلأ ریاضیات در تحلیلهای مفهومی پدیدار میشود. چرا که نتیجهای که بناست در مدل به آن برسیم، در میانه راه بر استدلال تحمیل میشود. لذا در حال اثبات این هستیم که اگر الف، پس الف. که البته این خاصیت منطق صوری و منطق ریاضی است که هیچ دلالت محتوایی نداشته باشد.
🔸اما در فرض مقابل، میان نقدینگی اسمی و نقدینگی واقعی تفاوت وجود دارد. نقدینگی اسمی همان مقداری است که توسط مبادی خلق نقدینگی اعم از بانک مرکزی یا بانکهای عامل خلق میشود. اما نقدینگی واقعی، مقدار تورم دررفته نقدینگی است. نقدینگی واقعی در جایی معنابخش است که برای نقدینگی، هم شأن جبرانی و هم شأن محرک قائل باشید و نیز رابطه یکبهیک و ریاضی بین نقدینگی و تورم قائل نباشید. شأن جبرانی نقدینگی، همان به میزان تورم است. یعنی نقدینگی در یک مرحله تا جایی بالا میرود که تورمی که در اقتصاد به دلایل مختلف رخ داده است را جبران کند. من این نقدینگی را نقدینگی جبرانی یا منفعل مینامم (اگر دقت بفرمایید این مفهوم با مفهوم پول درونزا تفاوتهایی دارد که محل بحث آن اینجا نیست).
🔺به عنوان مثال برای واردات ۴ قلم کالایی که با ارز ترجیحی وارد می شد ۱۸ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ لازم داشتیم، با سیاست حذف ارز ترجیحی این ۱۸ میلیارد دلار به جای اینکه با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین شود بایستی با ارز ۲۸۵۰۰ تومان وارد می شد. این بدین معنی است که برای واردات همان مقدار از این ۴ قلم کالا حدود ۴۴۰ همت نقدینگی بیشتر لازم است. این ۴۴۰ همت درواقع نقدینگی جبرانی است برای اینکه در همان سطح قبلی باقی بمانیم. همین امر در مورد مواد اولیه فرایند تولید نیز صدق می کند. با توجه به نوسانات ارزی سال گذشته، تولیدکننده برای حفظ سطح تولید قبلی نیازمند نقدینگی بیشتر است. اما بخشی از نقدینگی که صرف پیشبرندگی اقتصاد میشود را نقدینگی فعال مینامم. که این مقدار پس از آن هویدا میشود که تورم به طور کامل با نقدینگی جبران شده باشد. اتفاقی که در ایران نادر و در کشورهای غربی و کشورهای شرق آسیا به تواتر رخ داده است. هر دو بخش نقدینگی، چه بخش جبرانی و چه بخش فعال آن، میتواند به خوبی موجب تحرک تولید شود.
‼️اما نکته دیگری که مطرح می کنند این است که مقدار اسمی و واقعی تولید در کشورهای دیگر با هم تفاوت چندانی ندارد. حال آنکه این دو مقدار در ایران متفاوت است. از این نیز برداشت می کنند که افزایش نقدینگی در ایران بر تولید واقعی اثرگذار نیست.
🔸 در این استدلال علاوه بر مغالطه اول، یک مغالطه دوم نیز نهفته است. مغالطه دوم این است که رشد شدید نقدینگی در کشورهای دیگر را بر تفاوت این دو تولید اثرگذار نمی دانند اما در ایران اثرگذار می دانند. حال آنکه اگر نقدینگی موجب تفاوت دو تولید اسمی و واقعی در ایران شود، به طریق اولی باید موجب تفاوت این دو در کشورهای با رشد نقدینگی بالاتر هم بشود. حال آنکه این اتفاق نمی افتد.
🔅از اینجای استدلال به بعد لیبرال ها و پول گراهای حزب اللهی از یکدیگر جدا می شوند.
🔺لیبرال ها از این به بعد وارد بحث نمی شوند.
🔺اما پول گراهای حزب اللهی استدلال خود را با متغيرهاي ثالثی به جز تورم ادامه می دهند. لذا این دوستان هم از یک رابطه دو سویه، وارد رابطه ای با متغيرهاي بیشتر می شوند. عمری باشد آن استدلال ها را هم تقدیم خواهم کرد.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
عدهای میگویند صدها هزار کارت سوخت به استانهای مرزی رفته و سوخت قاچاق شده!
عدهای میگویند با لوله قاچاق شده!
قشنگها!
یعنی هم کارت سوختها را شناسایی کردهاید هم لولهها را!
یا دروغ میگوئید!
یا قاچاقچی خود شمایید!
#نه_به_نئولیبرالیسم
#مهارتورم_رشدتولید
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifa
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
اقتصاد ایران امروز با یک پدیده تورمی متعارف مواجه نیست که با نسخههای متعارف بتوان درمانش کرد. ما با یک غارت سازماندهی شده مواجهیم که در یک سو هزارمیلیاردر(هَمتِر!) میآفریند و در سویی دیگر فوج فوج مردم را به ورطه فقر میکشاند.
#نه_به_نئولیبرالیسم
هدایت شده از نَجوایِ اقتصادی | مسعود داودیپور
خصوصیت اقتصاد اسلامی!
🔰اسلام خصوصیتش این است که همه عوامل رشد انسانی را در خود دارد. هم رشد مادی در آن هست و هم رشد معنوی.
✅«خلق لکم ما فی الارض جمیعا»
✅«قل من حرّم زینةاللَّه الّتی أخرج لعباده)»
✅استفاده از منابع مادّی
✅کار و تلاش
✅بوسه زدن پیامبر بر دست کارگر
✅اینکه اگر کسی کار نکند، دعای او مستجاب نمیشود.
♻️البته اسلام در کنار رشد مادّی جامعه، رشد معنوی هم ایجاد میکند. میگوید که باید به درِ خانه خدا بروید: «قل ما یعبؤا بکم ربی لولا دعاؤُکم.» باید دعا کنید. «و قال ربکم: ادعونی استجب لکم» باید دعا کنید تا از خدا جواب بشنوید. حیات انسان، جز در رابطه با خدا، معنا ندارد. حیات قلبی و روحی و معنوی انسان، جز در ارتباط با خدا، مفهوم پیدا نمیکند. به مجرّد اینکه کسی از خدا غفلت کند، قلب، زندگی خود را از دست میدهد و روح، میرا میشود.
❇️همان اسلامی که میگوید «به سراغ کشف منابع طبیعی و ساختن این دنیا بروید؛ ابزار مادّی را به دست بگیرید؛ ذهن را مجهّز به علم کنید؛ دنیا را طبیعت را مادّه را و منابع را بشناسید و کشف کنید و پرورش دهید، چون از آنِ شماست»؛ یادآور میشود که «این همه را برای خدا بکنید؛ به یاد خدا باشید؛ ذکر خدا را از دل بیرون نکنید و همه این حرکات را به صورت عبادت انجام دهید.»
🧿لذا شما میبینید که آن کسی که در اسلام، اهل سازندگی مادّی است، اَزهد خلقاللَّه هم اوست. امیرالمؤمنین علیهالصّلاة و السّلام، با دست خود چاه و قنات حفر کرد و آن گاه که آب به ضخامت گردن شتر فوران نمود، از چاه بیرون آمد؛ با همان لباسِ کار گل آلود، کنار چاه نشست و بر کاغذ نوشت که «این آب را برای فقرا وقف کردم و صدقه قرار دادم.» یعنی چون به آبادانىِ جایی پرداخت، آناً در راه خدا انفاق میکند. منفقترین، سازندهترین، به ماده پردازندهترین؛ و از لحاظ معنا، برترین و بالاترین. این، نتیجه تربیت و نشانگر برنامه رفاه مادّی و معنوی اسلام است.
1375/02/26
💠 @najvaeqtesad
اقتصاد فرهنگی
خصوصیت اقتصاد اسلامی! 🔰اسلام خصوصیتش این است که همه عوامل رشد انسانی را در خود دارد. هم رشد مادی در
اینها شعار نیست
اینها آیات محکمات دین اسلام است...
گفتیم چرا صدا و سیما همیشه هر زن "بیسواد" و "نفهم" و "بیفرهنگ" هست را با چادر نشان داده!
آقایون فکر کردند میگوییم چرا زن "فقیر" را چادری نشان دادید.
نه عزیزم
فقرا همیشه دیندارتر بودند
فقر عیب نیست
اینکه زن چادری را پورشه سوار نشان بدهی توهین به چادر است نه تبلیغ چادر!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifa
آمارتیاسن (نوبلیست اقتصاد)
علم اقتصاد دو ریشه متفاوت دارد:
یکی اخلاق که به ارسطو بر میگردد
و دیگری مهندسی که توسط برخی مهندسان قرن ۱۹ مانند والراس توسعه یافت.
آنوقت عدهای مهندس اقتصادخوانده ایرانی میگویند علم اقتصاد شرقی و غربی ندارد! مثل فیزیک است! 😁
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
شومپیتر (رئیس وقت انجمن اقتصاددانان آمریکا)
امروزه اقلیتِاندکی هستند که تاثیر ایدئولوژی بر علم اقتصاد را منکر میشوند. اکثر اقتصاددانان وجود
تعصبات ایدئولوژیک در علم اقتصاد را میپذیرند.
فلذا نئولیبرالهای ایرانی یا اقتصاددان نیستند یا جزء اون اقلیت اندک هستند!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از کتابخانۀ قصد
❇️ مرکز پژوهشهای توسعه و آیندهنگری برگزار میکند:
یکصد و هفدهمین نشست علمی تخصصی با عنوان «مرز تعادل میان نرخ حقوق و دستمزد و تورم اقتصادی کشور»
🔻سخنرانان:
– احسان ولدان؛ پژوهشگر اقتصادی و قائممقام اندیشکده قصد
– حجّتالله میرزایی؛ عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی
🔹مدیر علمی:
– محمّد جعفری؛ رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه کشور
🔸زمان: سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ تا ۱۲
🌐 لینک شرکت در جلسه: http://connect.mporg.ir/dfrc
🆔 @SSL_Qasd
پرفسور رابینز (استاد مدرسه اقتصاد لندن؛ LSE)
تاکید بر تفاوتهای موجود درعلوم اجتماعی (مثل اقتصاد) و علوم طبیعی (مثل فیزیک) زیان کمتری به بار میآورد تا تاکید بر تشابه آنها!!!!
نیلی: علم اقتصاد هم مثل فیزیک است!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از بَرَهوت تیوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ آیا همه میتوانند ثروتمند شوند؟
🎙یکی از رهبران برجستهی جنبش حقوق مدنی سیاهپوستان در آمریکا:
🔹من فکر میکنم که ذهنیت مردم در مورد #سرمایهداری شفاف نیست؛ زیرا سرمایهداری یک سیستم بسیار شرور است اما کاری که انجام میدهد این است که شرارت خود را با انواع و اقسام اصطلاحاتِ دستنیافتنی گلدوزی میکند.
🔸بهعنوان مثال بسیاری از ما از سرمایهداری حمایت میکنیم، زیرا در واقع معتقدیم که در یک سیستم سرمایهداری فرصت آن وجود دارد که به همان میزان که راکفلر پول به دست میآورد ما هم پول به دست بیاوریم زیرا به ما گفته میشود که در سرمایهداری، فرصتهای برابر وجود دارد.
🔹بنابراین ما احساس میکنیم که اگر امسال به اندازهی راکفلر درآمد نداشته باشیم، باید سال آینده کمی سختتر کار کنیم و سال بعد به آن درآمد خواهیم رسید! اما اگر نظام سرمایهداری را به دقت بررسی کنیم، خواهیم دید که مبتنی بر #استثمار است.
🔸در واقع در مورد سرمایهداری میتوانیم بگوییم که ثمرهی کار تودههای زحمتکش توسط کسانیکه کار نمیکنند، بُرده میشود.
📌ترجمهی اختصاصی برهوت تیوی
🔺@barahoot_tv1
اقتصاد فرهنگی
✳️ آیا همه میتوانند ثروتمند شوند؟ 🎙یکی از رهبران برجستهی جنبش حقوق مدنی سیاهپوستان در آمریکا: 🔹
همیشه گفتهام:
کسانی که از سرمایهداری دفاع میکنند یا از سرمایهداران بزرگ هستند یا دوست دارند از آنها باشند.
همانها که میگفتند: یا لیت لنا مثل ما اوتیَ قارون!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از جهان آرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻استاد اقتصاد دانشگاه: نقدینگی در ایران خودش معلول است نه عامل اصلی تورم
🔸دکتر حسین صمصامی (عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی):
🔹عامل اصلی رشد نقدینگی در اقتصاد ایران، تورم است و عامل تورم هم افزایش نرخ ارز است.
🔹 سازمان برنامه و بودجه سال گذشته با این تحلیل که افزایش حقوق کارمندان موجب تورم میشود، نرخ 10 درصد را تعیین کرد ولی تورم 47 درصد شد.
🔹واقعیت این است که قدرت خرید کمتری برای مردم ایجاد شد ولی باز هم تورم افزایش یافت که نشان میدهد تحلیل دولت اشتباه بود.
⏰ «جهان آرا»؛ شنبه و دوشنبه هر هفته ساعت ٢٢
🆔 @ofogh_tv
🆔 @JahanaraOfoghtv
هدایت شده از جهان آرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻عضو هیئت علمی دانشگاه: بخش زیادی از ارز ترجیحی به هدف میخورد!
🔸دکتر حسین صمصامی (عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی):
🔹 آثار حذف ارز دولتی کاملا مشهود است و هر کس حتی بدون هیچ دانش اقتصاد میبیند که با حذف آن، قیمتها ناگهانی افزایش یافتند.
🔹 بحث رانت ناشی از ارز 4200 تومانی، یک اشتباه و یک دروغ بزرگ بود چرا که اگر ارز ترجیحی به هدف اصابت نمیکرد، چرا با حذف آن، به یکباره مثلا قیمت شکر 3 برابر شد؟
🔹ارز 4200 تومانی در برخی کالاها مثل روغن، صد در صد به هدف میزد.
⏰ «جهان آرا»؛ شنبه و دوشنبه هر هفته ساعت ٢٢
🆔 @ofogh_tv
🆔 @JahanaraOfoghtv
میگویند قاچاق میشود
منظورشان این است که مردم پدرسوخته زیاد بنزین مصرف میکنند!
باید برای مردم خودمان گران کنیم
تا پالایشگاه بتواند رسمی قاچاق کند! و دلاری سود کند...
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
جان مینارد کینز (به اعتقاد بسیاری بزرگترین اقتصاددان قرن بیستم):
«علم اقتصاد» یک «علم اخلاقی» است که از ارزشها بحث میکند. (نه مثل فیزیک و ریاضی و ...)
پ ن: جالب است بدانید کینز و بسیاری از فلاسفه و اقتصاددانان غربی در زندگی شخصی کاملا غیراخلاقی بودند و اعتقادی به مبانی اخلاقی و الهی نداشتند!!!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
آمریکائیها و اروپاییها و چینیها حاضرند در ازای نفت به ما طلا بدهند اما ریال نه!
فیهآیاتلاولیالالباب...
#من_ریال_را_دوست_دارم
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
روش انتزاعیِ تکبعدینگر با رویکرد ریاضی هیچ شناخت دقیقی از یک سیستم بوجود نمیآورد.
#فریب_بزرگ
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
پولطلاییها اول با مخالفت با اساتید اقتصاد اسلامی شروع کردند
بعد به مخالفت با امام جامعه رسیدند
و امروز به مخالفت با نظام اسلامی!
بیجهت نبود که فرمودند گوساله امت من طلا و نقره است!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
به:
مجمع تشخیص مصلحت نظام، دولت، مجلس شورای اسلامی
سلام علیکم
وقتی در بین اقتصاددانان غیرلیبرال حتی یکنفر هم پیدا نمیکنید که با حذف بانک خصوصی مخالف باشد، حجتی برای تعلل در پیشگاه خداوند متعال و ملت شریف ایران ندارید!
فلذا ضروریست در اسرع وقت:
۱. بانکداری خصوصی حذف شود.
۲. بانکهای دولتی در یک نهاد پولی ملی ادغام شوند.
۳. آن نهاد پولی ملی نه ربا بگیرد و نه ربا بدهد.
۴. تسهیلات فقط به پروژههای ملی تعلق بگیرد.
۵. تامین مالی تولید بر اساس بند ب سیاستهای کلی اصل ۴۴ از راه تعاونی انجام شود.
۶. مساله تکاثر و تداول ثروت که جزئی از ماهیت بانک است برای همیشه از بین برود.
۷. نظام پولی متناسب با حفظ منافع ملی و منطبق با شرع مقدس شکل بگیرد، طوری که هم جبرانِ ظلمها و نابرابریهای پیشین شود و هم با توزیع مجدد مالکیت طبقات پایین را بالا و طبقات بالا را پایین بیاورد.
۸. اموال نامشروع بانکها و ابربدهکاران بانکی مصادره شود و متخلفین محاکمه گردند.
ومناللهتوفیقوعلیهالتکلان
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar