هدایت شده از کتابخانۀ قصد
🔸 سرکوب حقوق و دستمزد کارمندی و کارگری به بهانه تورم، هیچگونه شواهد تجربی و مطالعاتی متقن ندارد.
📌 در نشستی به میزبانی خبرگزاری ایکنا(قم) به مناسبت روز کارگر مطرح شد:
🔹احسان ولدان قائممقام اندیشکده قصد و پژوهشگر حوزه حقوق و دستمزد:
براساس نظریه مارپیچ حقوق و تورم، با افزایش حداقل دستمزد، باید شاهد افزایش تورم باشیم و این چرخه ادامه پیدا میکند.
در دهه ٧٠ میلادی این نظریه بهعنوان مناقشه جدی مورد بحث اندیشمندان این حوزه قرار گرفت، اما با فروکش کردن تورم در آمریکا در همان دهه، این نظریه تا حدودی کنار گذاشته شد و به شواهد تجربی محکمی برای این نظریه نرسیدند.
رابطه علیت معناداری بین افزایش دستمزد و افزایش تورم در هیچکدام از مطالعات متعددی که در کشورهای توسعهیافته در دهه ۷۰ و پس از آن انجام شد، وجود ندارد و برخلاف تصور عدهای، عکس این رابطه مورد تأیید بسیاری از اندیشمندان است؛ در واقع بر این باورند که فشار تورمی باعث افزایش حداقلی دستمزد میشود.
پس از افزایش دستمزد بیش از تورم در سال ۱۴۰۱، شاهد بیتأثیر بودن افزایش دستمزد بر نرخ تورم و نرخ بیکاری بودیم. این دو اتفاق قابل مطالعه و پژوهش است و سیاستمدار نباید به بهانه چرخه تورم، افزایش دستمزد را سرکوب کند.
🔺این نشست را به طور کامل از لینک زیر بخوانید.
https://iqna.ir/00HMF4
🆔 @SSL_Qasd
هدایت شده از محسن قنبریان
🌹 شهید الداغی را چگونه روایت کنیم؟!
• به کرات گفته ام خاستگاه اصلی تحقق امر به معروف در جامعه، #ولاء_طرفینی زن و مرد جامعه است.
- هر طرحی که از آن ارتزاق نکند یا بدان نیانجامد، نه خودی است و نه شدنی!
• ولاء متقابل اجتماعی در اسلام دو رو دارد:
۱. پناه دادن و حمایت از هم کردن (۷۲انفال)
۲. امر به معروف و نهی از منکر کردن همگانی و متقابل (۷۱توبه)
⬅️ اگر برای بخشی از جامعه (مثلا بی حجابها) به هرعلت (ساخت سیاسی یا برساخت رسانه ای) این ذهنیت ساخته شد که: تو فقط امر و نهی میشوی! اما نه حمایت میشوی! و نه حق امر و نهی متشرعان و حاکمان داری!
گسست و گسل اجتماعی شکل می گیرد. ولاء طرفینی از کار می افتد و نهی از بی حجابی هم به مقاومت مدنی آنها اصابت می کند!
• #شهید_الداغی تمثال زیبای روی دیگر سکه ولاء متقابل است.
- مصداق روشن "وَالَّذِينَ آوَوْا وَنَصَرُوا أُولَٰئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ" است.
او دختر کم حجاب را نهی از منکر نکرد، اورا یاری داد و مأوای او شد. چاقو خورد اما دختر ایران را تنها نگذاشت!
جامعه آسیب دیده از بی حجابی، به این روی سکه ولاء مومنانه نیازمند است؛ تا گاردش بشکند و نصحیت برادرانه و خواهرانه بپذیرد.
• این شهید عزیز را اگر همین گونه -که بود- روایت کنیم، به امر به معروف هم کمک می کنیم.
اما اگر بعکس، مسبب خونش را بی حجابی و کم حجابی خواندیم (که بی سبب هم نیست!) و مایه شعار مرگ بر بی حجابش ساختیم؛ باز بجای التیامِ گسل و موثر کردن روی دیگر سکه ولاء اجتماعی (امر و نهی)، بر شکاف و گسست افزوده، امر و نهی ها را بی اثرتر می کنیم.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخشی از مکالمههای ایرانیها با آمریکاییها در خلیج فارس؛
شناور سپاه:
اینجا خلیج فارسه، باید فارسی صحبت کنی
طرف آمریکایی:
خیلی ممنون شنیدیم
شناور سپاه:
مسیر حرکت شما سمت آبهای جمهوری اسلامی ایرانه، اگر به این مسیر ادامه بدید، مجبور میشیم با شما برخورد قاطع انجام بدیم.
طرف آمریکایی:
این کشتی جنگی نیروهای ائتلافه، ما مسیرمون رو در آبهای بینالمللی تغییر دادیم، ما با هدف حفظ امنیت در آبهای بینالمللی هستیم.
شناور سپاه:
اسم حفظ امنیت رو نگین که من ناراحت میشما، حفظ امنیت در خلیج فارس با جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همسایه است، سریعا منطقه رو ترک کنین.
طرف امریکایی:
ما فاصلمون رو از شما حفظ میکنیم.
ماهیگیرهای ایرانی اطراف:
بچههای سپاه، خیلی ممنون
مشکورین مشکورین😂
ما با شماییم، شما افتخار مایید😉
این استقلال چند؟
این قدرت نظامی چند؟
این ترس آمریکاییها #چند؟
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
تعداد آرای موافق استیضاح فاطمی امین: ۱۶۲ رای
تعداد آرای موافق واردات خودروی کارکرده: ۱۶۲ رای
وارداتچیها تولید را استیضاح کردند آن وقت فریاد وامصیبتای مافیا سر میدادند..
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
خیلی ساده است
عدهای بچه پولدار خودرو خارجی میخواهند
در رسانه پول خرج میکنند
شهروندان فریب میخورند
شهروندان به مسئولین شهر فشار میآورند
واردات خودرو آزاد میشود
برای واردات ارز نیاز است
تقاضای ارز بالا میرود
قیمت دلار بالا میرود
در نتیجه تورم بالا میرود
سفره مردم کوچک میشود
مافیا میبرند
شهروندان با هم و با گادفادر! دعوا میکنند!
مافیا با ماشینهای خارجیشان دور دور میکنند!
خودروهایی که هیچ وقت شهروندان نمیتوانند بخرند!
و البته با بالارفتن نرخ ارز همان خودروهای داخلی را هم نمیتوانند سوار شوند!
به قول پرفسور درخشان: در هیچ دورهای از تاریخ مثل امروز فقرا از حق اغنیا دفاع نکردهاند.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 سرمایهداری غیررفاقتی یا همان کچل موفرفری!
کسانی که فکر میکنند شاخص لیبرال بودن و نبودن، دخالت یا عدم دخالت دولت در اقتصاد است، لیبرالیسم را درک نکردهاند و ذهنشان اسیر دوگانهسازیهای باطلِ کاپیتالیستها شده است.
آنان که ساحت اندیشه را به دو بخش تفکر سرمایهداری و تفکر کمونیستی تقسیم کردهاند و این دو را نیز به مسائل جزئی مثل دخالت و عدم دخالت دولت یا پذیرش یا عدم پذیرش مالکیت خصوصی تقلیل دادهاند.
به همین دلیل است که با یک عبارتِ "مالکیتخصوصی" امام خمینی، طرفدارِ لیبرال سرمایهداری میشود و با یک کلمهی "دولت" شهید بهشتی کمونیست معرفی میگردد!
اما در این قسمت از مناظره، پروفسور مسعود درخشان با ذکر چند مثال ساده به خوبی نشان می دهند که آن مسئلهای که لیبرالها از نیچه تا راسل! از جان استوارت میل تا فریدمن! از اسمیت تا هیوم! از کانت تا لرد اکتون مسیحی! از کینز تا فون میزس! از هایک تا تمام لیبرالهای داخلی! را دور هم جمع کرده است "آزادی از خدا و بندگی او" در تمام مناسبات اجتماعی و حکمرانی است!
وگرنه کینز لیبرال طرفدار دخالت دولت سرمایهداری است و هایک و میزس مخالف دخالت دولت سرمایهداری هستند اما هر دو موافق ساختار سرمایهداریاند! یکی سرمایهداری دولتی یکی هم سرمایهداری غیردولتی!
پن: سرمایهداری غیررفاقتی مثل آبِ غیر خیس یا کچل موفرفری است! سرمایهداران باید ثروت را بین خود بچرخانند تا سرمایهداری شکل بگیرد! و اتفاقا بهترین ابزار این تداول ثروت چیزی نیست به جز بانک!
#مناظره_درخشان
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از آگاهانه...
🔺 بهنظر میرسد انقلابیونی که تاکنون با دمدستیترین مطالب، به تبیین و دفاع از انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی میپرداختند و بحثهای سیاسی انجام میدادند و خود را تابع ولیفقیه میدانستند، اکنون که دیگر نمیتوانند با استدلالات دمدستی از سیاستهای اقتصادی انقلاب اسلامی دفاعکنند، در معرض امتحان سختی قرارگرفتهاند؛ آیا آنها نیز همچون غنینژادهای عصر حاضر، انقلاب و ولایت فقیه و خدا را تا جایی میپذیرند که با عقلانیت و علم اقتصاد! تعارضی نداشتهباشد؟ آیا خواهندگفت که اقتصاد، علم است و ضوابط مشخص خود را دارد و خدا هم -نعوذ بالله- باید در چارچوب همین علم رفتار کند؟
👈 یا اینکه پای مبانی خود میمانند و بهدنبال حل مسئلۀ اقتصاد میروند بهنحوی که مبانی اسلام و انقلاب را در مقام عمل پیادهکنند و علمی نو دراندازند؟ آیا حاضر خواهندشد همانند ادعای همیشگیشان که میگویند «در راه انقلاب، خون میدهیم» و «فلان شهید، الگوی من است» و «رهبر اگر فرماندهد جان را فدایش میکنیم»، جان که نه، اما اقلا مسیر زندگی خود را از دکتر و مهندس شدن و کسب درآمد، به سمت مطالبۀ ولیّ در زمینۀ اصلاح علوم انسانی و تدوین علومی همچون علم اقتصاد اسلامی تغییر دهند؟
🔻بسم الله...
این گوی و این میدان، ای مدافعان حریم ولایت!
______________
@Aagahaneh
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
رشد بی مهابای اضافه برداشت بانکها از بانک مرکزی
❇️ متاسفانه کارشناسان اقتصادی ما در بحث نقدینگی عمدتا دولت را متهم میکنند و نسخه آنها هم کاهش بدهی دولت به بانکها است.
❎ ولی آنها از کنار بدهی بانکها به بانک مرکزی به راحتی میگذرند.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
✳️ کوچک بودن دولت در ایران
✳️ علیرغم ادعاهای اقتصاددانان لیبرال در مورد بزرگی حجم دولت در اقتصاد کشور، گزارش صندوق بین المللی پول حاکی از حجم کم دولت در اقتصاد کشور دارد.
❇️ بر اساس جدیدترین آمار صندوق بینالمللی پول، مخارج دولت ایران در میان دولتهای خاورمیانه در سال 2022 کمترین میزان بوده است.
✳️ نسبت هزینههای دولت ایران به تولید ناخالص داخلی در سال 2022 بالغ بر 12.29 درصد بوده است که کمترین رقم میان 11 دولت خاورمیانهای در این سال بوده است.
❎کویت با نسبت 40.67درصدی هزینهکرد دولت به تولید ناخالص داخلی بالاترین رتبه را داشته است.
❇️بر اساس آمار صندوق بینالمللی پول در سال 2021 مخارج دولت در ایران کاهش یافت و در حالی که نسبت مخارج دولت به تولید ناخالص داخلی در سال 2020 بالغ بر 13 درصد بود این رقم در سال 2021 به 12.2 درصد کاهش یافت و در سال 2022 با افزایش نسبی به 12.29 درصد رسیده است
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
❇️ فوکویاما: ضرورت اقدامات سوسیالیستی در نظام بازار برای باز توزیع درآمد
✳️ فوکویاما ، از نظریه پردازان لیبرال، در اظهارنظر عجیب اخیرش از لزوم تجدیدنظر در سیاست های بازار آزاد سخن گفته است.
✅ فوکویاما در پاسخ به سوال از خطر بازگشت سوسیالیسم در انگلستان می گوید بازگشت به معنا اشتراکی شدن ابزار تولید محقق نمیشود، «اما اگر آن [سوسیالیسم] را برنامه بازتوزیعی بدانید که شکاف بزرگ میان درآمد کارگران و ثروتمندان را جبران کند، نهتنها قابلیت ظهور مجدد دارد بلکه اجبارا باید بازگردانده شود. دوره متمادی استقلال بازار که در زمان ریگان و تاچر آغاز شد، از جوانب مختلف آثار فاجعهباری داشته است.»
❇️ وی اضافه میکند؛ «در شرایط فعلی به نظرم میرسد برخی چیزهایی که مارکس گفته، درست از آب در آمده است؛ او درباره بحران تولید مازاد هشدار داده بود که فقیر شدن کارگران و تقاضای ناکافی را به دنبال خواهد داشت.»
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
خودش را بیاور اما اسمش را نیاور!
این چه فرهنگ مزخرفی است که همه خود را در جایگاه خداوند قرار میدهند و فکر میکنند باید مثل قرآن برخورد کنند و اسمی از منافقین و مشرکین و نفوذیها و مفسدین نیاورند!
وقتی ولیّ جامعه میگوید نفوذ علمی وجود دارد خب بگردید و نفوذی را شناسایی کنید!
وقتی امام جامعه میگوید ما را از شر این لیبرالها و غربزدهها نجات دهید خب آنها را معرفی و افشا کنید!
وقتی رهبری میفرمایند رسانههای دشمن، امتداد داخلی دارند چرا نباید این رسانههای منحط را به مردم معرفی کنیم؟
آیا این فرهنگ اشتباه زمینه رشد نفاق در جامعه را بوجود نمیآورد؟
نکند میترسیم نفوذی و منافق و لیبرال خودی باشد؟
نکند میترسیم دشمن داخلی با ریش و تسبیح باشد؟
نکند میترسیم میز و جایگاهمان تضعیف شود؟
این همزیستی مسالمتآمیز با لیبرالها چه منفعتی برای انقلاب داشته؟
نکند برای ساکتین این فتنهی عظیم نفعی دارد این سکوت؟!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این محکمترین و دقیقترین بیان است در مورد #ریشه_مشکلات.
مقام معظم رهبری بارها فرمودند:
هر جا انقلابی رفتار کردیم پیشرفت کردیم و هر جا از آرمانهای انقلاب عقب نشستیم، دچار عقبماندگی شدیم.
وقتی از #بحران_نیلی میگوئیم دقیقا به ریشه مشکلات اشاره میکنیم. وقاحت یعنی اینکه مسببین مشکلات موجود بگویند علت مشکلات به انقلاب و انقلابیون و قانون اساسی این کشور برمیگردد.
#مناظره_درخشان
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتخاب را که میشناسید
از منحطترین رسانههای اصلاحطلب است. کلیپ زیر بخشی از لجنپراکنیهای انتخاب، علیه پرفسور درخشان و آیتالله میرباقری و سعید جلیلی و آقا و... است که هرچند پر از فریبکاری است اما برای کسانی که میخواهند علل حمله لیبرالها به ایشان را بدانند مفید است
دقت کنید در جایی از کلیپ پرفسور درخشان عبارتی از بیانیه گام دوم انقلاب را میخوانند و این احمقها فکر میکنند عبارت استاد درخشان و جلیلی است و آن را مسخره میکنند.
جالب است که سالهاست دکتر جلیلی عزیز و پرفسور درخشان باهم ارتباطی ندارند و ارتباط کوتاه سال ۹۲ یک همکاری انقلابی برای انتخابات بود.
که خب روحانی آمد و شد آنچه شد!
کسی که فقط چند دقیقه وقت بگذارد و سایت یا کانال پرفسور درخشان را ببیند متوجه موضعگیریهای انقلابی ایشان در دوره روحانی خواهدشد و از بزرگترین کارهای ایشان نقد قراردادهای نفتی بود اما دروغ انتخاب اینجاست که توتال آمد اما خودش رفت و هیچ ربطی به کسی نداشت. زنگنه شکست خورد
نکته بعد اینکه به نظرم مهمترین نکته این کلیپی که انتخاب ساخته است زدن حضرت آیتالله میرباقری بزرگوار بود. نیت و هدف اصلی انتخاب لجنپراکنی علیه ایشان است که خب دریای عظیم عالمان شیعه کی با پوزه سگ نجس شود!
و البته حساب ویژهای که این رسانههای منحط بر روی حماقت مخاطب باز کردهاند.
خوشتر آن باشد که سرِّ آفتاب
گفته آید در حدیث #انتخاب!
علاقهام به افرادی که در این کلیپ نقد شدند زیاد بود! زیادتر شد!
#مناظره_درخشان
#رسانه_منحط
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب هماکنون در دیدار معلمان:
تقویت مدارس دولتی مهم است.
نباید جوری باشد در کشور که وقتی گفته میشود مدرسه دولتی اولین چیزی که مقابل انسان نقش میبندد، ضعف مدرسه است.
وقتی به مدرسه دولتی کم اعتنایی کنیم، معنایش این است که اگر کسی بنیه مالیاش آنقدر نبود که بتواند در مدرسهای که شهریه میگیرد ثبت نام کند، ناچار است که تن به ضعف بدهد؛ یعنی کسی که بنیه مالی ندارد، بنیه علمی هم نداشته باشد/ این بیعدالتی محض است و به هیچ وجه قابل قبول نیست
🏷 #دیدار_معلمان
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 در برخی مسئولین گذشته فکری وجود داشته که آموزش و پرورش را از دولت جدا کنیم بدهیم دست بخشهای خصوصی؛ این برای نابود کردن کشور فکر خوبی است! / تعلیم و تربیت شأن دستگاه حاکم است و قابل واگذاری نیست
✏️ رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار معلمان: این فکر وجود داشته در بعضی از مسئولین کشور در گذشته که ما بیاییم آموزش و پرورش را از دولت جدا کنیم. بدهیم دست بخشهای خصوصی بروند، این خرج سنگین و این بودجهی سنگین را از دوش آموزش و پرورش برداریم. دستشان درد نکند، برای نابود کردن کشور فکر خوبی است این. شأن تعلیم و تربیت شأن دولتی است. هیچ نظامی نمیتواند این شأن را از خودش دور کند، قابل تفکیک نیست از نظام. تربیت و تعلیم کشور به عهدهی نظام حاکم بر این کشور است. در همهی دنیا همین جور است. یک مواردی یک استثناهایی دارد مثل همین مدارس به اصطلاح غیرانتفاعی که حالا در کشور وجود دارد. اینها موارد استثنایی است. قانون اساسی ما هم که این را به صراحت بیان کرده. بنابراین مسئلهی برونسپاری معنیای ندارد. این شأن دستگاه حاکم قابل واگذاری نیست. ۱۴۰۲/۲/۱۲
🏷 #بسته_خبری | #دیدار_معلمان
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 آیا مسیر کنونی آموزش و پرورش به سمت دانشگاه ضروری است؟ آیا همه باید دانشگاه بروند؟/ تعداد زیادی دیپلمه را به کارشناسها و کارشناسهای ارشد بیکار و معترض تبدیل میکنیم
✏️ رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار معلمان: مسیر کنونی آموزش و پرورش یک مسیری است به سمت دانشگاه؛ یعنی این که الان هست یک دالانی است از دبستان و دبیرستان به سمت دانشگاه. آیا این ضروری است؟ واقعاً باید همه همین طور بیایند عبور کنند بروند به سمت دانشگاه؟ این ضروری است؟ این اصلاً بهرهدِه هست برای کشور؟ من چند روز قبل از این در دیدار کارگران گفتم، که ما یک تعداد زیادی دیپلمه را تبدیل میکنیم به کارشناسها و کارشناسهای ارشد بیکار و ناراضی و معترض که حق هم دارد. این همه درس خوانده، کار مناسب درسش وجود ندارد. یعنی روی اینها باید فکر کرد، واقعاً اینها را باید ملاحظه کرد. ۱۴۰۲/۲/۱۲
🏷 #بسته_خبری | #دیدار_معلمان
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب هماکنون در دیدار معلمان:
باید هویت ایرانی و اسلامی و شخصیت ملی را در کودکان کشور زنده کنیم.
مساله زبان، ملیت و پرچم از مسائل اساسی و مهم است.
دانش آموز باید به ایرانی بودن خود افتخار کند که افتخار هم دارد.
🏷 #دیدار_معلمان
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 عبور از گردنههای دشوار پیشرفت بدون کمک آموزش و پرورش ممکن نیست/ یک خطای راهبردی برخی مسئولین گذشته نگاه مصرفی و مزاحم داشتن به آموزش و پرورش بوده است
✏️ رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار معلمان: به نظر بنده بعضی هنوز قادر نیستند نقش آموزش و پرورش را در پیشرفت همه جانبهی کشور درک کنند. یک خطای راهبردی در بین برخی از مسئولین در گذشته وجود داشته که خسارتهایی هم وارد آورده و آن کوچکانگاری این دستگاه حیاتی است.
بعضی آن را به صورت یک مزاحم نگاه کردند. اینها را من که عرض میکنم، چون حرفهایی را از خود افراد شنیدهام. به صورت یک مجموعهی مصرفی نگاه میکردند و به بنده میگفتند که مثلاً فرض کنید فلان قدر از بودجهی کشور صرف آموزش و پرورش میشود. دنبالهاش چیست؟ دنبالهاش برونسپاری است یعنی به چشم یک مزاحم به آموزش و پرورش نگاه میکردند.
به نظر بنده عبور از گردنههای دشوار پیشرفت که ما دنبال پیشرفت همه جانبهی کشور هستیم، در این مسیر گردنههای دشواری وجود دارد، بدون کمک آموزش و پرورش عبور از این گردنهها ممکن نیست. ۱۴۰۲/۲/۱۲
🏷 #بسته_خبری | #دیدار_معلمان
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از جبهه تمدّن ساز انقلاب اسلامی
✨نکته مهم قابل تامّل!
📌حضرت آقا امروز در دیدار با معلمان فرمودند تعلیم و تربیت شأن دستگاه حاکم است و قابل واگذاری به بخش خصوصی نیست.
⚠از این استدلال نتیجه گرفته می شود که هرچه شأن دستگاه حکومت باشد، قابل واگذاری نمی باشد.
💡سوال بسیار مهم!
⛔آیا بانکداری و خلق پول، شأن دستگاه حکومت هست یا نه؟! خیلی واضح است که خلق پول در کشور و کنترل بازار پولی و مالی کشور، فقط شأن حکومت می باشد. پس چرا این همه بانک خصوصی داریم؟! آیا قبل از واگذاری بانک ها به بخش های خصوصی، به این مساله فکر کرده ایم؟!
📎به نظرتان بخاطر همین دلیل نبوده است که در ابتدای انقلاب، شورای عالی انقلاب، تمام بانک های خصوصی قبل از انقلاب را منحل و تبدیل به بانک های ملی کرد؟!
❌آیا بعد از این همه سال از خصوصی شدن بانک ها و معضلات بسیاری که بخاطر آن ها بوجود آمده مانند بنگاه داری های متعدد و خلق پول بی رویه آن ها، نوبت به این نرسیده است که در اصل آن ها تجدید نظر کنیم؟!
#جبهه_تمدن_ساز_انقلاب_اسلامی
#حذف_بانک_خصوصی
@jebhetse
رهبری در دیدار امروز فرمودند:
وقتی به مدرسۀ دولتی کماعتنایی کنیم، معنایش این است که اگر کسی بنیۀ مالیاش آنقدر نبود که بتواند در مدرسهای که شهریه میگیرد ثبتنام کند، ناچار است تن به ضعف بدهد؛ یعنی کسی که بنیۀ مالی ندارد، بنیه علمی هم نداشته باشد. این بیعدالتی محض است.
غنینژاد: بفرمایند!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
مقام معظم رهبری:
۱. اینکه کسی به خاطر نداشتن پول آموزش نبیند بیعدالتی محض است
۲. مدارس دولتی کیفیت را بالا ببرند
۳. مدارس غیردولتی حذف نشوند و از ابتکارات مدارس غیردولتی استفاده شود
۴. بر مدارس غیردولتی نظارت شود
۵. آموزش و پرورش شان حکومت است
من این جملات را نمیتوانم با هم جمع کنم. علتش این نیست که اینها تناقض دارند. علتش این است که حکمت و مصلحت رهبری در اجازه دادن به خصوصیسازی مدارس را نمیدانم.
اما راهکاری که به ذهن حقیر میرسد این است که جایگاهها و خدمات دولتی فقط به کسانی تعلق بگیرد که در ساختار آموزش و پرورش دولتی رشد کردهاند. یعنی کسی که در مدرسه دولتی بوده به دانشگاه دولتی راه پیدا کند و فقط از بین همین افراد مسئولین و کارمندان دولت انتخاب شوند.
دلائل:
۱. وجود رابطه مستقیم بین توان مالی و توان علمی، بیعدالتی محض است.
۲. آموزش و پرورش شان حاکمیت است و مسئولیتهای دولتی نیز شان ذاتی حاکمیت. فلذا طبیعیست که باید "آموزش" و "پرورشِ" مدیر و مسئول دولتی، توسط حاکمیت صورت بگیرد.
۳. در ادامهی مسیر افزایش بنیه علمی، افزایش بنیه مالی را شاهد خواهیم بود و این یعنی فقط صاحبان سرمایه و ثروت میتوانند به دانشگاههای دولتی و سپس به مناسب حکومتی برسد.
۴. دانشگاههای خصوصی وابسته به بانکهای خصوصی همین الان این اتفاق را رقم زدهاند و بهترین دانشجویان را شکار میکنند و رتبههای برتر کنکور به دانشگاه خاتم میروند یا مهاجرت میکنند.
این یعنی سالها از بیتالمال مسلمین خرج کسی کردهایم که هیچ خدمتی به کشور نخواهد کرد بلکه در خدمت شرکتها و سرمایهداران بزرگ خواهند بود.
۵. طبیعی است که وقتی مسابقهای به اسم کنکور برگزار میشود همه باید در شرایط برابر مسابقه بدهند. حال اگر کسی نخواست شرایط را رعایت کند (مثلا به مدرسه غیردولتی برود) نمیتوان جلوی او را گرفت! اما میتوان به او جایزه نداد و این عین عدالت است.
کسی که به مدرسه غیردولتی میرود به دانشگاه آزاد برود و در نهایت شغل آزاد داشته باشد.
اینگونه مسیر پاکسازی دولت از مفسدین و سرمایهداران هموارتر میشود.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
خاندوزی گفته چرا دوگانهسازی افراطی میکنید! ما به دنبال راه سوم هستیم و شرایط امروز نتیجه همین راه سوم است!
هوشمندی و عدالت راه سوم است!
سوال اول: غیر از لیبرالها چه کسی دوگانهسازی کرده است؟ اتفاقا آنها هستند که میگویند اگر لیبرال نیستی پس کمونیستی!
سوال دوم: چه کسی در کشور گفته همهچیز باید دولتی باشد که شما نقدش میکنید؟ اما بسیاری از افراد هستند که کنار گوش شما و در بدنه کارشناسی دولت فریاد میزنند کل ارض بازار! همه چیز را به بازار بسپریم! نمونهاش را امروز رهبری فرمودند! حتی عدهای گفتهاند وزارت آموزش و پرورش را هم خصوصی کنیم! نه فقط مدارس و دانشگاهها را!
شما که با آقای قربانزاده کم مانده صندلی که روی آن نشستید واگذار کنید به بخش خصوصی!
سوال سوم: اینکه خودتان دیگران را کمونیست افراطی و لیبرال افراطی مینامید و خود را راه سوم میدانید آیا همان ایرادی نیست که به دیگران میگیرید؟
سوال چهارم: خدا هم از این دوگانهسازیها زیاد دارد! اتفاقا سادهسازی برای این است که شما فریب ندهید! وگرنه سادهسازی که جزء اصول اولیه روش علمی شما در اقتصاد است. همهی نقد ما به سادهسازیهای شما در امر اقتصاد است و اتفاقا پیچیدهنمایی نظریات عدالت هم فریب است. امام و رهبری و مردم عدالت را میفهمند اما اقتصاددانان چپ و راست سعی میکنند نظریه عدالتشان را پشت عباراتی مثل "هوشمندی" و "علم" و ... پنهان کنند!
وگرنه روی چه حسابی میفرمایید راه سوم هوشمندی و عدالت است! مگر کمونیستها و لیبرالها گفتهاند ما هوشمندی و عدالت را نمیخواهیم؟
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از اندیشکده قصد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬مناظره اقتصادی
🖊۴۰ ساله ما رو با اقتصاد غربی به اینجا کشوندید، یکم بیخیال بشید ببینیم اسلام هم چیزی داره یا نه.
💠 اندیشکده قصد
💡 @qasdway
هدایت شده از قلم اقتصادی
🌱 به نام حق
❇️ امام و اقتصاد (4)
امام خمینی رحمتاللهعلیه:
«.یکی از مسائل بسیار مهمی که به عهده علما و فقها و روحانیت است، مقابله جدی با دو فرهنگ ظالمانه و منحط اقتصادی شرق و غرب و مبارزه با سیاستهای اقتصاد سرمایه داری و اشتراکی در جامعه است، هر چند که این بلیه دامنگیر همه ملتهای جهان گردیده است و عملًا بردگی جدیدی بر همه ملتها تحمیل شده و اکثریت جوامع بشری در زندگی روزمره خود به اربابان زر و زور پیوند خوردهاند و حق تصمیمگیری در مسائل اقتصاد جهان از آنان سلب شده است و علی رغم منابع سرشار طبیعت و سرزمینهای حاصلخیز جهان و آبها و دریاها و جنگلها و ذخایر، به فقر و درماندگی گرفتار آمدهاند و کمونیستها و زراندوزان و سرمایه داران با ایجاد روابط گرم با جهانخواران، حق حیات و ابتکار عمل را از عامه مردم سلب کردهاند و با ایجاد مراکز انحصاری و چند ملیتی، عملًا نبض اقتصاد جهان را در دست گرفته و همه راههای صدور و استخراج و توزیع و عرضه و تقاضا و حتی نرخ گذاری و بانکداری را به خود منتهی نمودهاند و با القای تفکرات و تحقیقات خودساخته، به تودههای محروم باوراندهاند که باید تحت نفوذ ما زندگی کرده و الّا راهی برای ادامه حیات پابرهنهها، جز تن دادن به فقر باقی نمانده است و این مقتضای خلقت و جامعه انسانی است که اکثریت قریب به اتفاق گرسنگان در حسرت یک لقمه نان بسوزند و بمیرند و گروهی اندک هم از پرخوری و اسراف و تعیشها جانشان به لب آید. به هر حال این مصیبتی است که جهانخواران بر بشریت تحمیل کردهاند و کشورهای اسلامی به واسطه ضعف مدیریتها و وابستگی، به وضعیت اسفبار گرفتار شدهاند »
📚صحیفه امام خمینی » جلد 20» صفحه 347-311
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @ghalam14
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
شرح ماجرای خودرو؛ مختصر و مفید
من خودرو ندارم اما قطعا مثل همه پیگیر خودروی باکیفیت و قیمت مناسبم.
همچنین حدود دو سال متمرکز بر بحث خودرو در ایران و جهان هستم.
جمعبندی مطالعاتم بصورت خلاصه اینچنین است:
در تناسب قیمت-کیفیت نه خودتحقیری پیرامون خودروی داخلی و نه تصویر آرمانی خودروی خارجی، هیچیک صحیح نیستند.
راهکار انحصار و واردات نیست!
آزادسازی تولید خودروست.
مساله خودروی کشور تقاضای انباشته با قدرت خرید ۲۰۰ تا ۴۰۰میلیون است.
واردات برخلاف تصویرسازی رسانه، هیچ امکانی برای پوشش این تقاضا ندارد و فقط باعث تضعیف معیشت عمومی مردم با رشد تورم از محل گرانی ارز ناشی از تقاضای واردات برای قشر محدودی از سرمایهداران میشود.
این نظر کارشناسی بنده پس از چند هزار صفحه مطالعه و چند صد ساعت مصاحبه با اهل فن است.
شما میتوانید مخالف باشید و در نقد بنده استدلال کنید که قطعا محترم است اما تا به حال در برابر هر اظهارنظر کارشناسی فنی درباره واردات که تاکنون پیشبینیهای محقق شدهای را دارد فعلا فقط تهمت و تخریب عایدی اینجانب بوده است اما با اینحال از هرگونه نظری که باعث مهار تورم و رشد تولید شده و بتواند مسائل پیرامون خودرو را حل نماید با آغوش باز استقبال میکنیم.
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco