ما وقتی به صورت کلان به زمینهی اقتصاد اسلامی نگاه میکنیم، دو تا پایهی اصلی مشاهده میکنیم. هر روش اقتصادی، هر توصیه و نسخهی اقتصادی که این دو پایه را بتواند تأمین کند، معتبر است. هر نسخهای هر چه هم مستند به منابع علیالظاهر دینی باشد و نتواند این دو را تأمین کند، اسلامی نیست. یکی از آن دو پایه عبارت است از «افزایش ثروت ملی». کشور اسلامی باید کشور ثروتمندی باشد؛ کشور فقیری نباید باشد؛ باید بتواند با ثروت خود، با قدرت اقتصادی خود، اهداف والای خودش را در سطح بینالمللی پیش ببرد. پایه دوم، «توزیع عادلانه و رفع محرومیت در درون جامعهی اسلامی» است.
مقام معظم رهبری
۳۰ بهمن ۱۳۸۵
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از حسین زمانی میقان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بذرپاش وزیر راه و شهرسازی: بورس کالا را خودشان زدند، خودشان اداره می کنند، خودشان هم سهامدار هستند، خودشان هم کالا را عرضه می کنند، بنابراین در حالت طبیعی میل به کاهش قیمت در آنجا وجود ندارد!
#دلارزُدایی
@hzamanim
هدایت شده از نبرد روایت ها 🇱🇧🇱🇧
- تصویر بالا نمادی از خودباختگی و اعتماد به غرب نتیجش شدخسارتهای سنگین چندمیلیارد دلاری و عقب موندن ایران
- تصویر پایین فاز ۱۱ پارس جنوبی نماد خودباوری و اعتماد به متخصصان داخلی نتیجه اونم شد منافع ملی و اقتدار ایران
#نبرد_روایت_ها
درایتا👇
عضوکانال شوید🔻
@nabarde_revayatha
هدایت شده از رادیو سداد
اقتصاد مقاومتی اقتصادی که احتیاج ما را از دیگران کم می کند_mixdown.mp3
1.37M
هدایت شده از حسین زمانی میقان
بچههای شیکاگو و دنیای اقتصاد کجان که علیه دستور قیمتی دولت آمریکا بیانیه بدن و بگن بایدن کمونیسته؟!
@hzamanim
اقتصاد فرهنگی
بچههای شیکاگو و دنیای اقتصاد کجان که علیه دستور قیمتی دولت آمریکا بیانیه بدن و بگن بایدن کمونیسته؟!
در تمام تمدن غرب همه ماجرا برمیگرده به آن جمله اول
شما #حق_انتخاب دارید:
یا برهنه باشید یا اگر حجاب داشته باشید از تحصیل محروم میشوید
یا سکولار باشید یا اگر دین داشته باشید حق تبلیغ ندارید
یا به ما رای میدهید یا گزینه دیگری وجود ندارد
یا از غولهای نظام سرمایهداری میخرید یا بنگاههای کوچک را نابود میکنیم
یا لیبرال باشید یا طعم جنگ را بچشید
یا همجنسبازی را به رسمیت بشناسید یا از حقوق اولیه محروم میشوید
یا چیزی که ما میگوییم را بپذیرید و انتخاب کنید یا انتخاب کنید چیزی را که ما میگوئیم!
#عازادی حق شماست
#عنتخاب حق شماست
یا حق خود را بگیرید یا در حلقومتان فرو میکنیم
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
دستاوردهای اقتصاد کلان چگونه بر باد رفت؟
✍️حسن توکلی
این روزها جوانی دفتر اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه را مدیریت میکند که اظهارنظرهایش درباره «افسانه بودن مکانیسم بازار» و «مهار اسب سرکش تورم» در شبکههای اجتماعی سروصدای زیادی به پا کرده است. اواخر مردادماه امسال خبر انتصاب «حمیدرضا مقصودی» به عنوان سرپرست دفتر امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه منتشر شد. «داود منظور» که خود از اواخر فروردینماه با حکم سیدابراهیم رئیسی به ریاست سازمان برنامه و بودجه مصنوب شد، در ادامه انتصابهای خود حمیدرضا مقصودی را به عنوان سرپرست امور اقتصاد کلان سازمان برگزید. آقای مقصودی نیز مثل بسیاری دیگر از مدیران دولت سیزدهم در دانشگاه امام صادق تحصیل کرده و از پل مدیریت به دولت راه یافته است. این دانشآموخته دانشگاه امام صادق(ع) در حالی به سرپرستی دفتر امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه منصوب شده که پیش از او اقتصاددانان نامآشنایی چون محمد طبیبیان، مسعود نیلی، مهدی عسلی، محمد کردبچه و این اواخر اقتصاددانان جوانی مانند امینه محمودزاده و محمدحسین رحمتی، عهدهدار این پست حساس بودهاند.
البته بیشتر افرادی که نامشان برده شد، زمانی که خیلی جوان بودهاند، عهدهدار ریاست دفتر اقتصادکلان سازمان برنامه شدهاند اما هرچه این افراد سعی کردند مبتنی بر دانش اقتصاد تصمیمگیری کنند، افرادی نظیر حمیدرضا مقصودی سعی میکنند از آن فاصله بگیرند.
اما چرا جامعه نگران چنین انتصابهایی است؟
اول اینکه دفتر اقتصادکلان سازمان برنامه و بودجه مرکزی است که سرپرست آن باید به اصول علم اقتصادکلان باور داشته باشد. اینکه آقای مقصودی اقتصادکلان را باور ندارد به خودش مربوط است اما رئیس سازمان برنامه و بودجه نباید چنین فردی را به سرپرستی این دفتر انتصاب کند.
نکته دیگر این است که اصولا چنین انتصابهایی، تلاش بخشهای دیگر دولت را بر باد میدهد. در اقتصاد قاعدهای به نام «حسن شهرت سیاستگذار» مطرح است که میگوید؛ تصمیمگیر به هر صفتی که شهرت داشته باشد، انتظارات جامعه حول آن شکل خواهد گرفت. در حالیکه بانک مرکزی تلاش میکند تا به هر شکل ممکن، از تورم بیشتر جلوگیری کند، سرپرست دفتر اقتصادکلان سازمان برنامه و بودجه، مبانی فکری و دستورالعملهای علمی این تلاش را افسانه میپندارد و به تمسخر آن میپردازد.
به همین دلیل آنچه انتصاب حمیدرضا مقصودی را عجیب جلوه میدهد، بیاعتقادی او به اصول اقتصادکلان و مکانیسم بازار است. در حقیقت او اقتصادخواندهای است که اصول اقتصادکلان را قبول ندارد.
اگر آقای مقصودی در گفتوگو با یک رسانه اصولگرا یا در جمع همسنگران سیاسی خود، مکانیسم بازار را افسانه بخواند و علم اقتصاد را مسخره کند، هیچجای نگرانی نیست اما زمانی که او در کسوت مدیر دفتر اقتصادکلان سازمان برنامه و بودجه، رابطه نقدینگی و تورم را رد میکند و درباره علم اقتصاد مواضع عجیب میگیرد، آحاد اقتصادی را نگران تورم آینده میکند.
تجربه مکرر شوکهای اقتصادی در چند دهه گذشته، مردم را نسبت به کارکردهای اقتصادکلان از همیشه آگاهتر کرده است. جامعه بر خلاف تصمیمگیران کشور میداند آنها که در گذشته اصول علم اقتصاد را به تمسخر گرفتند، چگونه خود و اقتصاد کشور را زیر پای اسب سرکش تورم له کردند. اما نظام حکمرانی همچنان خود را بینیاز از آموزههای این علم میداند و به ترفندهای غیرعلمی تن میدهد.
حاصل این رویکرد، سپردن پستهای کلیدی به افرادی است که اقتصاد خواندهاند اما اقتصادکلان را قبول ندارند.
چرا افرادی به نظام تصمیمگیری اقتصادی راه مییابند که به اصول علم اقتصاد باور ندارند؟
#تجارت_فردا
@tejaratefarda
اقتصاد فرهنگی
دستاوردهای اقتصاد کلان چگونه بر باد رفت؟ ✍️حسن توکلی این روزها جوانی دفتر اقتصاد کلان سازمان برنام
طبیبیان، نیلی، کردبچه، عسلی، رحمتی و محمودزاده تا قبل از دکتر مقصودی با تکیه بر علم اقتصاد سرمایهداری در سازمان برنامه و بودجه فعالیت و مدیریت کردند.
نتیجهاش را همه مردم دیدهاند.
امروز که دکتر مقصودی مسئولیت بر عهده گرفتهاند جریان لیبرال در کشور ترسیدهاند و شروع به تخریب ایشان میکنند.
علتش مشخص است: موفقیت ایشان یعنی نابودی تمام هویت لیبرالها.
جریان انقلابی باید با تمام توان از جوانان متخصص و متعهد خود در مقابل حملههای رسانهای لیبرالها دفاع کند تا ایشان بتوانند به مبانی و ساختارهای سرمایهداری لیبرال در کشور و دنیا حمله کنند.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از مُنحطّ
رسانه محترم و منحط تجارت فردا در شماره جدید خود آورده است:
تجربه مکرر شوکهای اقتصادی [که نئولیبرالها به اقتصاد ایران وارد کردند] در چند دهه گذشته، مردم را نسبت به کارکردهای اقتصادکلان از همیشه آگاهتر کرده است. اما نظام حکمرانی همچنان خود را بینیاز از آموزههای این علم [اقتصاد سرمایهداری لیبرال] میداند و به ترفندهای غیرعلمی تن میدهد.
حاصل این رویکرد، سپردن پستهای کلیدی به افرادی است که اقتصاد خواندهاند اما اقتصادکلان را قبول ندارند.
پیش از دکتر مقصودی افرادی چون نیلی، طبیبیان، رحمتی و... که همگی از خوبهای لیبرال در کشور هستند این مسئولیت را برعهده داشتند و اثرات بینظیر مدیریتشان را مردم با پوست و گوشت و استخوان و جیب و سفره لمس کردهاند.
مُنحطّ|ترجمان رسانههای لیبرال
💢 @monhaTT
🔴 *بانکها غلط میکنند با پول مردم بنگاهداری میکنند. #حضرت_آقا
💠 نصب بنر کلام رهبر معظم انقلاب در دانشگاه ازاد اسلامی واحد شیراز به دنبال برداشتن دیوار نگاره میدان ولی عصر تهران
✅بسیجدانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از حسین زمانی میقان
اکبر گنجی هم نگران خروج سیمان و فولاد از بورسکالا شده؟
#تعطیلی_بورس_کالا
@hzamanim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رویای اجتماعی را اینگونه باید به تصویر کشید. دست شاعر این ابیات را باید بوسید که اینقدر سادگی و زیبایی و حماسه و عاشقانگی را در هم آمیخته است و #اقتصاد_حسینی و #فرهنگ_مهدوی را درهمتنیده است.
این توصیفات را کسی میتواند داشته باشد که در موکب زندگی و نوکری کرده باشد. باید با زبان اشاره "تفضل" گفته باشی و رزق پرندگان را داده باشی تا قلمت چنین شعوری بیابد و چنین شعری بسازد.
این غروری که در چهره این سینهزنان کربلایی و این مداح حسینی میبینید از جنس همان غروریست که هنگام فتح خرمشهر داشتیم. همان غرور زیبایی که موقع بالارفتن پرچممان احساس میکنیم.
آنجا که میگویند کرم و سخاوت ما فرق میکند "فاستبقوا الخیرات" را میشنوم و چه باک که زیر پرچم اباعبدالله الحسین علیهالسلام به دیگران فخر نوکری بفروشیم که ریا و خودنمایی در این آستان عین ثواب است.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
ایشون مهدیار اسماعیلی یک بورسباز امام صادقی است.
سالها مدیر رادیو اقتصاد بود.
الان هم رفته به مرکز مطالعات بانکداری اسلامی بانک ملی!
میگوید اقتصاددانان "متعارف" با فقها رابطهشان خوب نیست و اگر این رابطه خوب شود اقتصاد ما اسلامی میشود.
خدایا به تو پناه میبریم از شر اقتصاددانان متعارف و به حضرت عباس پناه میبریم از نزدیکی آنها به فقها.
پن: اقتصاد متعارف یا مدرن اصطلاحی است که برای اقتصاد لیبرال سرمایهداری استفاده میشود.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
فریاد متضررین از کشیده شدن افسار تورم!
جریان دیکتاتور لیبرال اقتصادی که ۴۰سال کامل بر سازمان برنامهوبودجه مسلط بوده است، ۴۰روز انتصاب دکتر مقصودی در مسئولیت اقتصادکلان این سازمان را بر نمیتابد.
این چهارمین هجمه گسترده تخریبی علیه ایشان در ۴۰روز اخیر است.
چه تصمیماتی به نفع مردم گرفته شده و کدام منافع به خطر افتاده است؟
باید پرسید اینها که می گفتند رئیس جمهور اختیاری ندارد؛ حالا چه شده اینقدر نگران رییس امور اقتصاد کلان معاونش هستند!
امثال طبیبیان، نیلی، کردبچه، عسلی، رحمتی و محمودزاده تا قبل از این با تکیه بر اقتصاد سرمایهداری در سازمان برنامه و بودجه فعالیت و مدیریت کرده و نتیجهاش را همه مردم دیدهاند.
امروز که دکتر مقصودی مسئولیت بر عهده گرفتهاند جریان لیبرال در کشور ترسیدهاند و شروع به تخریب ایشان میکنند.
اما باید بدانند به جای این پروژههای زرد رسانهای و برچسبهای تخریبی، این کارنامه و عملکرد افراد است که کارآمدی آنان و رضایت مردم را در واقعیت نشان میدهد.
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
بانک در نظام اقتصادی اسلام چه جایگاهی دارد؟
این پرسش دو پاسخ دارد
۱. یکبار جامعهای را در نظر میگیریم که همه اعضاء آن جامعه، پیامبران هستند و این سوال را میپرسیم
۲. یکبار در همین جامعهای که زندگی میکنیم این سوال را میپرسیم
در حالت اول اساسا پولی وجود نخواهد داشت و نهادی به نام بانک بیمعنا خواهد بود.
اما در حالت دوم سه صورت متصور است:
۱. بانک وارد جامعه اسلامی شده و با زندگی مردم گره خورده است طوری که قابل حذف نیست
۲. بانک وارد زندگی مردم شده اما قابل حذف است
۳. بانک وارد زندگی مردم نشده
در صورت سوم باید همانکاری انجام گیرد که آیتالله شاهآبادی پیشنهاد دادند. نهادی اسلامی طراحی شود. (مخمس)
در صورت دوم باید برای حذف بانک برنامهریزی کرد و به سمت تاسیس نهادی اسلامی رفت (حالت سوم)
در صورت اول باید به این نتیجه برسیم که مساله، بانک نیست. مساله را باید در ساحتی دیگر بررسی کرد. در حوزه سیاست یا اقتصاد سیاسی یا حکمرانی فرهنگی یا...
امروز ما در مرحله دومیم.
باید تلاش و برنامهریزی کنیم برای حذف نهادی که بیش از ۴۰ سال برخی تلاش کردند اصلاحش کنند.
حذف بانک برای مردم و نظام جمهوری اسلامی سختتر از حذف سلطنت چندهزارساله نیست.
حذف بانک در سه مرحله امکانپذیر و البته ضروریست
مرحله اول حذف بانکداری خصوصی (تا ۲۰ سال پیش بانک خصوصی وجود نداشت و بعد از این هم میتواند نداشته باشد)
مثلا اگر بانک آینده حذف شود هیچ آسیبی به اقتصاد این مملکت نمیرسد بلکه منافع بسیار دارد
۲. حذف تعدد بانکهای دولتی و ادغام همه بانکها در بانک ملی و حذف بانک مرکزی
۳. جایگزینی نظم پولی سرمایهسالار با نظم پولی مردمی و اسلامی
اگر کسی بگوید نمیشود دو علت میتواند داشته باشد:
۱. جاهل است
۲. بانکدار است
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از احمدعلی یوسفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡«موفقیت در عمل به اسلام و الگوی اقتصاد مقاومتی است.»
✅ عمل به الگوی «اقتصاد مقاومتی» تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی
🔴آدرسهای غلط به دولت رئیسی
⚠️ سند تحول دولت
⚠️ روش غلط در حذف یارانه ۴۲۰۰
⚠️ وادادگی ارزی
⚠️ترک فعلها در مولد سازی
⚠️برنامه هفتم توسعه
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🔰کانال رسمی حجتالاسلام دکتر احمدعلی یوسفی در پیامرسان ایتا
🆔 @ah_yosefi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تمدن ماد[ر]ی! (لطفا اول کلیپ بالا را مشاهده کنید)
آن دیوار چین همین ظواهر تمدن غرب است. همین برجها. همین شهربازیها. همین خودروهای لاکچری. همین سرگرمیهای بیارزشی مثل هالیوود و دیزنی و فوتبال و...
و آن نگهبان چیزی نیست جز مادر. جز خانواده. جز عفت و حیا. جز دین و ایمان. جز غیرت و عزت...
نگهبان مردم ایران در مقابل تمدن مادی و منحط غرب حضرت روحالله بود. انقلاب اسلامی بود. جمهوری اسلامی است. سیدعلی خامنهای است.
نگهبان مردم ایران در مقابل دزد و غارتگر غربی و شرقی لایههای در همتنیده محافظتی از تکتک افراد این جامعهست.
لایه ایمان و غیرت و عزت فردی
لایه خانواده
لایه اخوت خاص (دوست و آشنا)
لایه اخوت عام (مومنین)
و لایه حاکمیت
این لایهها اساسا برای رفع نیازهای مادی شکل نگرفتند هرچند نیازهای مادی را نیز تامین میکنند. این لایهها برای تامین نیازهای "حیات" انسانی هستند. حیاتی که فقط مادی نیست که اساسا حیات مادی بیمعناست و محکوم به فنا. این روابط بین مومنین در جامعه اسلامی اساسا یک پدیده فرهنگی و یک امر معنویست.
ازدواجش سنت رسولالله صلواتاللهعلیهوآله است. خانهداریاش جهاد است. کسب روزیاش عبادت است.
خمینی بزرگ با حفظ خانواده ننگ "فلیس منی" را از این ملت برداشت و به اشرف مخلوقات عالم عرضه داشت: نحن منک یا رسولالله و کلنا سلمانک یا حبیبالله.
اینجا به عشق تو تمدن مادری را جایگزین تمدن مادی خواهیم کرد.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
نمیدانم چرا ما از کسی که جانمان را میگیرد میترسیم اما از یک نهادی که مال و آبرویمان را نابود میکند استقبال میکنیم؟
از آن طرف جانمان را برای خدا میدهیم اما در دادن مال دستمان میلرزد؟
کاش میتوانستم ذات خونخوار بانکهای خصوصی را برایتان به تصویر بکشم. کاش میشد لویاتان وحشیِ بانکهای خصوصی را نشانتان دهم.
کاش میشد به مردم بگویم که با دستهای خودشان سرمایهشان را نابود میکنند.
کاش میشد صدایم به مردم برسد... اما چه کنم که رسانهها هم در دست بانکهاست.
پن: لویاتان هیولا یا اژدهای عظیمالجثهای اسطورهای است که از دریا سَرک میکِشد و مثل و مانند ندارد
#بانکها_غلط_میکنند
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
تبعیت از مُد و تبلیغات خریت محض است.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از Mojtaba_ MahdaviNik_Esfahani
🚩 تصویری کمنظیر از مادران صبور و باصلابت شهدا که به دست خود فرزندانشان را تشییع و به خاک سپردند. مادرانی که زینبوار عَلَم را بر زمین نگذاشتند.
⚘ #بانوی_نقش_آفرین امروز پیشکشی ناقابل محضر این مادران مجاهد
#نقش_بانوان
#زینب_زمانهات_باش
#بانوان_فعال_جبهه_فرهنگی_انقلاب
@rabteasheghi⏪
هدایت شده از جبهه تمدّن ساز انقلاب اسلامی
📌آنچه کثیفان همه دارند، آن یکجا دارد!
⚠شهید بهشتی قاطعانه در خصوص اقتصاد سوسیالیستی و کاپیتالیستی میگوید:
«وقتی ما ماتریالیسم مارکسیستی را میگوییم بد است، ماتریالیسم کاپیتالیستی دنیای غرب صدها برابر آن بد و کثیف و آلودهی ظلم است. بنابراین، معلوم باشد که ما یک بررسی نقادانه میکنیم. من معمولاً عادت هم داشتهام که هر جا نقدی میخواهم از ماتریالیسم سوسیالیستی مارکسیستی بکنم، همانجا یادآوری کنم که ماتریالیسم شدیدتر و کثیفتری هست. من گفتم که اگر برای یک انسان غذا فراهم کنید، مسکن فراهم کنید، بهداشت فراهم کنید، یک گاو پرواری است، ولی در نظام مارکسیستی یک گاو پرواری تا حدودی افساردار، در نظام کاپیتالیستی غربی یک گاو پرواری افسار گسیخته است. پس انتقاد از آن، هرگز ذرهای این را نشان نمیدهد که این یکی نیز مورد انتقاد نیست. این یکی صدبرابر مورد انتقاد است. در این همهی کثافتها هست. آنچه کثیفان همه دارند، این یکجا دارد» (نظام اقتصادی در اسلام؛ مباحث نظری: ص ۷۲).
پ.ن:
⛔این نگاه را مقایسه کنید با نگاه بعضی از مسئولین و دوستان انقلابی نسبت اقتصاد سرمایه داری و لیبرالیسم اقتصادی!
💡آیا مانند شهید بهشتی، اقتصاد سرمایه داری را صد برابر کثیف تر اقتصاد کمونیستی می دانیم؟!
#جبهه_تمدن_ساز_انقلاب_اسلامی
@jebhetse
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
⁉️ مدعیان گفتمان اقتصاد اسلامی
♦️ جریان های مختلفی خود را مدعی پرچمداری اقتصاد اسلامی میدانند و گاهی یکدیگر را هم به ضدیت با اقتصاد اسلامی متهم میکنند. این جریانهای فکری را میتوان در دستههای زیر جای داد:
1⃣#نئولیبرالهای_مسلمان؛ برخی به واقع #توهم_اقتصاد_اسلامی دارند و اندیشه اقتصاد سرمایه داری را با افزودن چند آیه و روایت، به عنوان اسلام ناب به خورد جامعه میدهند. من با برخی از این #جماعت_متوهم برخورد داشتم که فکر میکنند با خواندن #ترجمه_کتاب_مکاسب اسلامشناس شدهاند. این #نئولیبرالهای_مسلمان بسیار خطرناک اند، مبانی نظریه پرداز آنها اعتقاد به خدا و پیغمبر است، ولی مبانی نظریه آنها مبانی الحادی نئولیبرال است. آنها حتی ممکن است ریش داشته باشند و شب ها نماز شب هم بخوانند، ولی روزها در اقتصاد به امثال فریدمن و هایک اقتدا میکنند و نسخه تجویزی شأن #اجماع_واشنگتنی است.
2⃣#مهندسان_اقتصادخوانده: برخی از همین گروه تفکری مهندسی دارند و فکر میکنند با ایجاد سامانههای مختلف همه مشکلات اقتصادی کشور را حل میکنند. این #مهندسان_به_ظاهر_حزباللهی مفاهیمی چون عدالت و مبارزه با رانت را هم چاشنی طراحی مهندسی خود میکنند و بدین وسیله خود را به کمپ اقتصاد اسلامی ملحق میکنند.
3⃣#فقه_ضوابطی_ها: برخی از آنها نیز اسیر #فقه_ضوابطی شده اند و راهی به #فقه_مقاصدی پیدا نکردند، آنها شده اند لشکری برای توجیه ساختارهای معیوب اقتصاد سرمایه داری از بانک گرفته تا بورس، و تنها در همین ساختار ابزارسازی میکنند. آنها اقتصاد اسلامی را وارد مرحله #اوراق_سازی کردهاند.
4⃣ #انحصارگرایان_سطحی: در مقابل، برخی نیز گفتمان اقتصاد اسلامی را به نفع خود مصادره میکنند و جایی برای تکثر در اندیشه نمیگذارند. این گروه نیز خطرناک اند. در برخی موارد آنها مبانی مستحکمی ندارند و ادعاهایشان سر از قیاس و استحسان درمیآورد. گاهی خیلی قشری رویکردی اخباری میگیرند و آنچه در دوره صدر اسلام بوده را به زور به دوران کنونی می خورانند.
5⃣ #کلیشه_گرایان: گروهی نیز دچار برخی کلیشهها شده اند و تفکری سطحی دارند و مباحثشان عمق ندارد. آنها برخی کلید واژههای رایج را صبح و ظهر و شب تکرار میکنند و عملا نسخه عملیاتی هم برای آن ندارند. این افراد گاهی اطلاعات اقتصادی کمی دارند و فهم عمیقی از آن ندارند.
6⃣ #کاسبکاران: گروهی از منسوبین به اقتصاد اسلامی هم نان به نرخ روز میخورند به خصوص وقتی به منصبی میرسند. آنها هیچ خط قرمزی ندارند؛ با همه فالوده میخورند، آنها اقتصاد اسلامی را ابزار ترقی خود میکنند و تنها به ظاهر از آن دم میزنند.
♦️ تفکر اصیل اقتصاد اسلامی را میتوان در متفکرانی همچون #شهید_صدر یافت که هم پایههای فلسفی قوی دارند و هم به فقه و اصول مسلط اند و به واقع اسلام شناس اند.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
حق مالکیت معنوی در حقیقت ایجاد انحصار توسط دولت برای یک بنگاه اقتصادی است.
جالب است اکثر لیبرالهای طرفدار بازار آزاد! هیچ نقدی به این دخالت سنگین دولت در اقتصاد نمیکنند.
کپیرایت و پتنت و... در دنیای امروز
نه تنها به رسمیت شناختن مالکیت خصوصی نامحدود و بیقید و شرط است
نه تنها گاهی اوقات به رسمیت شناختن مالکیت خصوصی یک محصولیست که متعلق به جامعه است
نه تنها سلب حقوق میلیاردها انسان است
نه تنها دخالت سازمانهای جهانی و استکباری در امور کشورهاست
نه تنها ابزار ایجاد انحصار در بازار است
نه تنها مانع خلاقیت و انگیزه تولید به معنای حقیقی کلمه میشود
نه تنها هیچ منطق شرعی و عقلی پشت آن نیست و فتوای امام به عدم جواز حق مالکیت معنوی است
بلکه با آزادی هم در تناقض است.
این هم یکی از تناقضات بیشمار لیبرال سرمایهداریست.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #کلیپ_نوشت | اینگونه دعای فرج بخوانید...
✏️ حضرت آیتالله خامنهای: وقتی «اَلّلهُمَّ کُن لِوَلِیّک» را میخوانید، در واقع دارید ارتباط میگیرید با امام زمانتان، که فرمودهاند: ما را دعا کنید، ما هم شما را دعا میکنیم
✏️ با حضرت حرف بزنید، سلام کنید، زیارت کنید،
با همین زیارات مأثوری که هست یا حتّی با همین زبان معمولی خودتان با حضرت حرف بزنید. خدای متعال پیام شما را، و سخن دل و زبان شما را به آن بزرگوار میرسانَد، و آن بزرگوار مطّلع میشود.
💻 Farsi.Khamenei.ir
اقتصاد فرهنگی
حق مالکیت معنوی در حقیقت ایجاد انحصار توسط دولت برای یک بنگاه اقتصادی است. جالب است اکثر لیبرالهای
آنچه نزد بعضی حق طبع نامیده میشود، حق شرعی نیست و سلب تسلط مردم بر اموالشان بدون هیچگونه عقد و شرطی جایز نیست. بنابراین، مجرد چاپ کتاب و نوشتن عبارت 《حق طبع و تقلید برای صاحب آن محفوظ است》، چیزی را موجب نمیشود و توافق با غیر شمرده نمیشود، پس برای غیر او چاپ و تقلید جایز است و بر هیچ کس جایز نیست که او را از آن منع نماید (امام خمینی)
پن: البته امروز قانون حکم میکند. حتی قانون غلط
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar