eitaa logo
اقتصاد فرهنگی
5.9هزار دنبال‌کننده
6.7هزار عکس
3.3هزار ویدیو
135 فایل
در میانه‌ یک جنگ تمام عیار ترکیبی مطالب کانال کپی‌رایت ندارد! ارتباط: حسین عباسی‌فر @h_abbasifar تبلیغات حرام است! 😊 "دکتر نیستم" https://virasty.com/ABBASIFAR
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هزینه ۱۰ دقیقه تماس با پزشک در آمریکا:۲۹۰ دلار نظر یه غرب پرست: عوضش تو آمریکا زندگی می کنن. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی میگویم حتی با میکروفون هم مخالفم به من میخندند! این دانش خودش یک مساله است، روش‌شناسی کشف این دانش مساله مهم‌تری‌ست. یا باید بگویند که این روش‌شناسی ابطال‌گرایی پوزیتیویستی‌ست که خب پس دوباره تاریخ علم را بنویسید و نام امثال پوپر را بعنوان سارق علمی بنویسید! اگر هم آن نیست پس انحصارطلبی‌تان را کنار بگذارید و اجازه بدهید دانش پاک و طبیعی که نابود کننده نظام اجتماعی و فرهنگی جوامع و محیط زیست نیست گسترش پیدا کند. 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الفاتحه! بالاخره رئیس‌جمهور محترم هم، همان حرف وطنی را تکرار کردند. این نشان از شدت نفوذ بانیان وضع موجود در دولت دارد. این نشان از ادامه دارد. اما قصه چیست؟ یک روز در شیلی از استفاده کردند و نتیجه گرفتند یک روز در ایران (۹۸) استفاده کردند و ضربه‌شان نیمه کار ماند بعد از آن به این نتیجه رسیدند که دیگر شوک جواب نمی‌دهد! باید انجام داد. در جاهای مختلف از وطنی شنیده‌ام که به جای شوکتراپی باید به تدریج و آرام آرام مثلا ارز ترجیحی را حذف کرد تا صدای کسی در نیاید! نمونه‌اش علی مروی در برنامه زاویه و مدنی‌زاده در سخنرانی‌اش در جمع بسیج دانشجویی! و میززاخانی سردبیر دنیای اقتصاد. لیبرالهای ریشویی که ادامه دهنده هستند. حالا رئیسی دقیقا همان حرف را زده دقیقا همان حرف را گفته ۱۴۰۰ حذف نکردیم که شوک ایجاد نشود الان باید این اصلاح را انجام دهیم طوری که شوک ایجاد نشود آقای رئیسی مراقب باش. و نئولیبرال‌های وطنی به فکر نیستند! آنها دولت ضعیف برای سرمایه‌دارها را می‌خواهند! 💠 @h_abasifar
میرزاخانی (سردبیر دنیای اقتصاد) به جای شوکتراپی، آرام گران کن! 💠 @h_abasifar
هدایت شده از أخٌ‌في‌الله
voice.ogg
1.62M
تحلیلی از عملیات امشب توسط اقای علی عبدی کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی
پیری به بازار رفت و برگشت! مریدان را خواند و گفت: آیا می‌دانید که قیمت مرغ چند است؟ مریدی گفت نه! مریدی دیگر نیز گفت نه! آن یکی هم گفت نه! چهارمی آمد بگوید نه! پیر گفت اگر تو هم بگویی نه یقه‌ات را می‌درم! مرید چیزی نگفت! پیر آهی کشید و گفت خیلی! خیلی بالاکشیده! مریدان گفتند خب بازار است دیگر! یا عرضه کم شده یا تقاضا زیاد شده یا هر دو! پیر گفت یا هیچکدام! هزینه تولید بالارفته! قیمت دان بالاکشیده! مریدان گفتند خب بازار است دیگر! یا عرضه دان کم شده یا تقاضای دان زیاد شده! یا هر دو! قیمت دان بالا کشده! پیر گفت یا هیچکدام! نرخ ارز بالاکشیده! مریدان گفتند خب بازار است دیگر! یا عرضه ارز کم شده یا تقاضای ارز زیاد شده یا هر دو! پیر گفت یا هیچکدام! مریدان گفتند نمی‌شود که! پیر گفت حالا که شده! دولت ارز ترجیحی را حذف کرده و به صورت دستوری نرخ ارز را بالاکشیده! مریدان گفتند خب اینکه خوب است! ناگهان قاصدی آمد و کاغذی به پیر داد و رفت! پیر تاملی کرد و گفت: آری خوب است! خیلی هم خوب است! اصلا قیمت ناموس ماست! [برای مردم] باید بکشد بالا! سپس برخواست و با آن برگه سهمیه خرید مرغ ارزان به بازار رفت! کتاب حکمات آس من شیخ سیاس باب الاحوال فی مکتب اللیبرال فصل الارز فی کل درز حکایت القاموس فی القیمة کالناموس 💠 @h_abasifar
ظلمت و جور و جهل! «... یملأالله عزوجل به الارض نوراً بعد ظلمتها و عدلا بعد جورها و علماً بعد جهلها» «... خدای عزوجل به واسطه او زمین را بعد از تاریکی پر از نور و پس از ظلم پر از عدل و پس از جهل پر از علم نماید.» بحارالانوار، ج۳۶، ص۲۵۲، باب۴۱ کمال الدین، ص۲۶۰ اولا تشکر از بزرگواری که این روایت را برای حقیر ارسال کردند. ثانیا معمولا فقط قسمت "عدلا بعد جورها" از این روایت را شنیده بودم در حالی‌که دو قسمت دیگر روایت نه تنها کمتر از مساله عدل و جور نیست بلکه حتی می‌توان آنها را علت و غایت در نظر گرفت. قبلا درباره این مساله نوشته‌ام که علتِ ظلم و بی‌عدالتی امروز در دنیا، نه تنها بی‌سوادی و تحصیلات نیست بلکه اتفاقا دانشِ مدرن و آنچه اصطلاحا علم اقتصاد خوانده می‌‌شود علت ظلم و بی‌عدالتی در دنیای امروز است. همان چیزی که به آن می‌گوییم و در این یادداشت مختصری در مورد آن نوشتم. https://eitaa.com/h_abasifar/899 این به اصطلاح علم‌ها یا به تعبیر دقیق‌تر، شبه علم‌ها (pseudo scinces) دقیقا علت آن "جور"ها هستند و نتیجه این جهل و جور چیزی جز ظلمت نیست. برای خروج از ظلمت و حرکت به سمت نور راهی جز تمسک به علم و عالم حقیقی نداریم که امام صادق علیه‌السلام فرمودند «الْعِلْمُ نُورٌ یَقْذِفُهُ اللَّهُ فِی قَلْبِ مَنْ یَشَاء»؛(مصباح الشریعة، ص 16) استاد عزیز ما پرفسور مسعود درخشان در مورد مساله ظلم و جور در دنیای امروز نکته عجیبی را بیان کردند که خوب است قدری به آن فکر کنیم: در هیچ دوره‌ای از تاریخ مثل امروز، فقرا از حق اغنیا دفاع نکرده‌اند! 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خیلی ساده! چرا آمریکا به کشورهای مختلف حمله کرده است؟ 💠 @h_abasifar
اشتباه نکنید این متن سخنرانی رئیسی نیست هرچند خیلی شبیه است این یادداشت سید علی مدنی‌زاده رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف و جانشین خلف مسعود نیلی و از بچه‌های خوب و کاربلد شیکاگوئه... بحران نیلی ادامه دارد 💠 @h_abasifar
ما بی حسین ع وارد جنت نمی‌شویم دنیای بی‌حسینِ ع شما مفتِ چنگتان 💠 @h_abasifar
امشب ساعت ۸ شب گفتگوی زنده اینستاگرامی دارم با علی خسروانی در مورد واردات خودرو اگر دوست داشتید تشریف بیارید. 💠 @h_abasifar
جنگ اقتصادی را باور ندارند... 💠 @h_abasifar
نه انحصار نه واردات یک راهکار کمرشکن است! 💠 @h_abasifar
نه انحصار نه واردات یعنی جلوگیری از کسانی که هم از توبره می‌خورند هم از آخور! 💠 @h_abasifar
یعنی جلوگیری از مفت‌خوری یک عده مدیر رانتی و سرمایه‌دار زالوصفت 💠 @h_abasifar
حاجی کی اذون میگن؟ 💠 @h_abasifar
دیشب رئیس‌جمهور با استادان اقتصاد اسلامی پشت درهای بسته جلسه داشته است. 💠 @h_abasifar
خودروهای سواری دنیا به چند دسته تقسیم میشن: ۱. خودروهای اقتصادی (Economy car) مثل تویوتا، هوندا، کیا، هیوندای، جیلی، فورد، فولکس واگن و... ۲- خودروهای لوکس (luxury car) مثل بنز، BMW, پورش، لکسوس، آئودی ۳- خودروهای اسپرت مثل فورد موستانگ و دوج چلنجر، شورولت کامارو البته خیلی زیاد نیستند و در واقع پایه گروه بعدی هستند: ۴_ خودروهای سوپر اسپرت مثل فراری، لامبورگینی، استون مارتین و... ۵. تیونینگ و سفارشی‌سازی ۶. کارکرده این تولیدات در سه سطح انجام می‌شود ۱. کارخانه‌ای (اسکیل بزرگ) ۲. کارگاهی (اسکیل متوسط) ۳. دستی (اسکیل کوچک) هر کدام از این سطوح هم اقسام مختلف دارند که می‌گذرم اما نکته اول: مرز دانش خودرو در خودروهای دست‌ساز است. (مثلا سوپراسپرت‌ها دست‌سازند) نکته دوم اینکه: تمام خودروسازی‌های دنیا در هر سطحی که باشند مجوزهایشان پسینی‌ست. یعنی دولت کاری به تولید ندارد. ولی بعد از تولید با بررسی استانداردها پلاک می‌کند به جز ایران و چند کشور معدود. نکته سوم اینکه: حق تولید و کسب و کار جزء حقوق شهروندی‌ست و کسی نمی‌تواند مانع آن شود مثلا اگر من خواستم خودرو خودم را خودم بسازم شرعا کسی نمی‌تواند من را مجبور کند از دیگری بخرم نکته چهارم اینکه: در تمام کشورهای داری صنعت خودرو (تولید نه مونتاژ) به مدت محدود ابتدا رقابت داخلی ایجاد شده است. اما در نظام‌های سرمایه‌داری معمولا سریع بازار الیگوپولی می‌شود (انحصار چندگانه) و اجازه ورود مردم به این بازارها داده نمی‌شود. نکته پنجم اینکه صنعت خودرو فقط ساخت خودرو نیست. از دانشگاه گرفته تا قطعه‌سازی و فروش و بازاریابی و خدمات و ... را شامل می‌شود. نکته پنجم: در ایران بعلت دارا بودن منابع طبیعی و مواد اولیه و نیز نیروی کار متخصص و بیکار باید علاوه بر نگاه دانش‌بنیانیسم به صنعت خودرو نگاه اشتغال‌آفرینی هم داشته باشیم. نکته ششم: تیونینگ در صنعت خودرو در رده خودروسازی قرار می‌گیرد و ایران در این زمینه ظرفیت فوق‌العاده‌ای دارد از مجموع نکات طرح شده نتیجه می‌گیریم باید حق مهندسان و جوانان و تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران ایرانی داده شود و آن این است که به راحتی بتوانند خودرو استاندارد تولید کنند و پلاک‌شود. واردات در کوتاه مدت انگیزه تولید و سرمایه‌گذاری را خواهد گرفت. به مدت پنج سال انحصار تولید خودرو از ایران‌خودرو و سایپا گرفته شود و این دو شرکت هم در قالب تعاونی فراگیر ملی به مردم واگذار شود. اجازه تولید و مونتاژ هر نوع خودرویی به گروه‌های تولیدی داده شود و اگر نتوانستند در عرض پنج سال به سطح رقابت برسند واردات به شکل مدیریت شده آزاد شود. برای تقریب به ذهن فیلم‌های سینمایی زیادی را دیدید که یک گروه در یک گاراژ بهترین خودرو را تولید کرده‌اند. مثلا در یکی از قسمت‌های سریع و خشن وارد یکی از این کارگاه‌ها می‌شوند که محصولاتش به کشورهای مختلف دنیا صادر می‌شود. 💠 @h_abasifar
صلاح کار خویش ندانم بگو رضای تو چیست؟ 💠 @h_abasifar
هدایت شده از حمیدرضا مقصودی
اساتید اقتصاد اسلامی به رییس جمهور چه گفتند؟ بخش اول: ✅ دکتر محمد جواد توکلی: سیاست های اقتصاد اسلامی در سه بعد آسیب‌شناسی اقتصادی، تعیین اهداف اقتصادی مورد اولویت و تدابیر پیشنهادی از سایر مکاتب اقتصادی متمایز است. در این چارچوب استفاده از نسخه‌های عاریتی صندوق بین‌المللی پول در خصوصی‌سازی بی ضابطه، افزایش نرخ ارز و عدم حفظ ارزش پول ملی، و یارانه زدایی با آموزه‌های اقتصاد اسلامی سازگار نیست. ✅ دکتر محمد جواد محقق نیا: بانکها عملا از تولید و دانش‌بنیانها حمایت نمیکنند. ۴۰ هزار میلیارد تومان پول بانک صرف ساختن ایران مال شد نه احداث پالایشگاه که می‌توانست ما را در برابر تحریم ها آسیب ناپذیر کند. با استفاده از مدل مشارکت مردمی می توان آورده مردم را در کنار تسهیلات بانکی گذاشت و کلان پروژه‌هایی را در کشور اجرایی کرد. ✅دکتر رسول بخشی: با پذیرش خلق پول بانکی و مشروعیت بخشی به سفته‌بازی با ابزارهایی مثل مالیات نمی توان اوضاع اقتصادی کشور را بهبود داد. ✅حجه الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی: مقابله با فقر تنها با سه اقدام عملیاتی است:دلارزدایی از اقتصاد کشور، تعطیلی بانکهای خصوصی و انحصار زدایی و ایجاد تعاونی‌های فراگیر ملی. در سند تحول دولت به سیاستهای اقتصاد مقاومتی توجه نشده است. ✅دکتر ایرج توتونچیان: حتی اگر بگوییم بانکها ربوی عمل نمی‌کنند، تمام آثار نکبت‌بار اقتصاد ربوی را دارند. طرحی برای اجرای واقعی بانکداری بدون ربا تدوین کردیم که به صورت آزمایشی در یک بانک اجرایی شود. نظام بانکی ربوی کنونی به جای اینکه پول را در تولید ببرد و یا در مسیر دانش‌بنیانی قرار دهد، وارد سفته بازی می کند. باید از سفته بازی ۹۹ درصد مالیات گرفت. با از بین رفتن بهره روی پول، بهره روی کالاهای بادوام از جمله نرخ بهره مسکن از بین نمی رود، راه علاج ریشه کنی بهره و سفته‌بازی است. ✅دکتر غلامعلی معصومی نیا: عناصر لیبرالی موجود در برنامه‌های توسعه قبلی در سند تحول دولت وجود دارد. در این سند برخی توصیه های صندوق بین‌المللی پول از جمله خصوصی‌سازی را محور قرار دادند. عناصر لیبرالی در سند تحول دولت وجود دارد. دولت اتاق فکری از محققان اقتصاد اسلامی و نیروهای جهادی تشکیل دهد. شما می توانید به قهرمان ملی و شهید سلیمانی زنده تبدیل شوید. ✅دکتر سیدمحمد کاظم رجایی: سند تحول دولت با مشکلاتی همچون عدم توجه به اسلامی سازی علوم، نگاه حاشیه‌ای به فرهنگ مواجه است. به جای فرهنگ به صنایع فرهنگی توجه شده است. تفکر نظام سرمایه‌داری در سند تحول وجود دارد. در این سند توصیه های صندوق بین‌المللی پول از جمله رهاسازی نرخ ارز، دولت بی مسیولیت و یارانه زدایی وارد شده است. حتی در آموزش و پرورش نیز نوعی خصوصی سازی در قالب توصیه به گسترش مدارس هیات امنایی آمده است. متاسفانه این تحلیل ساده‌لوحانه تکرار می شود که افزایش نرخ ارز باعث افزایش صادرات می شود در حالیکه این اقدام اثری جز تورم ندارد. تقاضا می شود که اساتید اقتصاد اسلامی به صورت جدی در تدوین برنامه هفتم توسعه مشارکت داده شوند. ✅دکتر سعید فراهانی: بیش از ۱۰۰ پژوهشگر اقتصاد اسلامی در قم دارای تحصیلات دانشگاهی اقتصاد در سطح دکتری و تحصیلات حوزوی عالی می‌توانند به دولت کمک کنند. متاسفانه از ظرفیت این اساتید و محققان در دستگاههای اجرایی استفاده نمی شود. ضمن تشکر از وزیر اقتصاد برای انتصاب مشاور اقتصاد اسلامی، تشکیل اتاق فکر اقتصاد اسلامی و تشکیل مرکز مطالعاتی اقتصاد اسلامی برای ایجاد هماهنگی بین مراکز فعال در زمینه اقتصاد اسلامی پیشنهاد می شود ✅ حجه الاسلام والمسلمین سید حسین میرمعزی: متاسفانه از سیاست های اقتصاد مقاومتی تفسیر غلط ارایه می شود و همان سیاست های سرمایه داری به اسم اقتصاد مقاومتی اجرا می‌شود. این خطر وجود دارد که دانش‌بنیانی هم به همین بلا دچار شود. در نظام سرمایه‌داری،دانش‌بنیانی در خدمت تمرکز و تکاثر ثروت و افزایش سهم سرمایه در اقتصاد است. اگر ما هم همین مسیر را طی کنیم با تناقض مواجه می‌شویم، آنگاه دانش‌بنیانی موجب کاهش اشتغال و استفاده بیشتر از سرمایه می شود ✅دکتر مجید حبیبیان: تاسیس نهاد قرض الحسنه مرکزی، اخذ مالیات تکافلی به عنوان جایگزین مالیات محلی و تشکیل تعاونی‌های واقعی بخش کشاورزی به عنوان سخنگوی واقعی کشاورزان پیشنهاد می شود. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از حمیدرضا مقصودی
اساتید اقتصاد اسلامی به رییس جمهور چه گفتند؟ بخش دوم ✅حجه الاسلام والمسلمین مصباحی‌مقدم: اساتید اقتصاد اسلامی به صورت دسته جمعی برنامه‌ای برای اصلاح ساختاری دولت در بخش های اقتصادی پیشنهاد دهند. در این برنامه ابعاد مختلف اقتصاد اسلامی و شاخص‌های محوری آن از جمله محو ربا، محو کامل فقر، کنترل کامل تورم، ایجاد رقابت، محو اسراف و تبذیر، توزیع عادلانه فرصت ها، حاکمیت اخلاق و معنویت و استفاده حداکثری از ظرفیت ها مورد توجه قرار گیرد. ارایه برنامه اصلاح ساختاری با محوریت اصلاح نظام بانکی و مالیاتی در راستای حمایت از تولید در اولویت است. 🎋سخنان رئیس جمهور در جمع اساتید اقتصاد اسلامی بنای دولت بر اجرای اقتصاد اسلامی است. دین اسلام پاسخگوی نیاز انسان در همه عرصه‌ها از جمله اقتصاد است. با اجتهاد تمدنساز باید به سوالات مطرح در زمینه مسائل اقتصادی پاسخ داد. مباحث نظری باید کاربردی شود پیشنهادات کاربردی برای تحقق اهداف اقتصاد اسلامی و شاخص‌های آن از جمله برای محو فقر مطلق و توزیع عادلانه فرصت‌ها و منابع ارایه شود. سازوکارهای توزیع عادلانه فرصت‌ها و منابع ، کنترل تورم، مدیریت خلق پول به سمت تولید پیشنهاد شود. سند تحول دولت محصول اندیشکده های مختلف است این سند ارایه شده که نقد و تقویت شود. نشستی برای ارزیابی عملکرد نظام بانکی برگزار شود مدیریت اقتصاد کشور باید علمی و بر اساس یک نظریه قابل دفاع و متقن باشد جلسه نمادین کنونی باید به یک ارتباط مستمر و تنگاتنگ بین دولت و اساتید اقتصاد اسلامی شود. سازوکارهای این ارتباط بررسی شود جلساتی در نقد سند تحول دولت و در زمینه برنامه هفتم توسعه با اساتید و محققان اقتصاد اسلامی با محوریت مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شود. سعی شود با آسیب شناسی برنامه های توسعه قبلی و سند تحول دولت، برنامه هفتم به صورت سندی فاخر و عاری از مشکلات برنامه‌های قبلی تدوین شود تقویت مشارکت مردم در اقتصاد و تقویت تعاونی‌ها اولویت دولت است. نظام مسایل اقتصادی و اولویت آنها تنظیم و برای آنها راه‌حل پیشنهاد شود اصلاح نظام بانکی اولویت دولت است. باید رابطه بانکها با خودشان با بانک مرکزی، با دولت و مردم ترسیم شود. قصد داشتم در زمان تصدی در آستان قدس رضوی یک بانک بدون ربا قرض‌الحسنه به نام امام رضا ایجاد کنم که دولت قبل مساعدت نکردند، الان زمینه برای اجرای چنین طرح‌هایی فراهم است. ما نسبت به عملکرد بانکها نگرانیم و باید تدابیری اتخاذ کرد که از صوری شدن عقود جلوگیری شود. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
از بندهای : حفظ قدرت خرید اقشار ضعیف جامعه از طریق متناسب‌سازی مزد شاغلین، مستمری بازنشستگان و مقرری بیکاران. حالا اون دوستان به ظاهر انقلابی که مخالف افزایش حداقل دستمزدکارگران متناسب با تورم بودند لطف کنند کلاهشون رو بالاتر بذارن! 💠 @h_abasifar
هدایت شده از محسن قنبریان
lotf latif_1401.01.21_2.mp3
6.45M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه لطف لطیف رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱ ▫️ لطیفه هشتم: مال و میل! • بین مال و میل رابطه تنگاتنگی است - لمّ: مال خود و دیگران را به خود اختصاص دادن! - جمّ: جمع کردن و انباشت مال! • چون ولید دنیاییم، مال پاسخ دهنده به امیال میشود و حب و میل ما را به خود بیشتر می کند. - زندگی افقی اگر چیره بر حیات عمودی شد، چون نقش آفرین اصلی در آن مال است، میل به مال زیاد میشود! - هشدار قرآن در اینباره - ۵ خصلت برای مال جمع و انباشت شده! ☑️ @m_ghanbarian