هدایت شده از محسن قنبریان
15- ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
28.12M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان ۱۴۴۵ / جلسه پانزدهم
❗️ الزامات و اجبارهای شرعی
❗️نقضی برای دوتا از مبادی بحث:
۱. ولایت تشریعی، از سپهر درون انسان(آگاهی و اختیار) می گذرد؛ اجبار چرا؟
۲. حمل مردم به بهشت(خ۱۵۶)، عطا کردن اطاعتِ غیر اکراهی می خواهد(خ۱۶۹)؛ اجبار چرا؟
🔅 فلسفه حدود
• حدود، مجرم را به زور بهشت نمی برد، راه های عقلایی و فطری بهشت رفتن را از رهزن پاک می کند...
🔅 نمونه هایی از احکام الزام و اجبار
1⃣ تقسیم عادلانه ارث برای ضایع نشدن حق ضعیف(الکافی ج۷ص۷۷)
2⃣ ابطال طلاقهای بدعی و ظلم به زنان
(الکافی ج۶ص۵۷)
3⃣ برخی الزامات در حوزه خانواده
• اجبار به نفقه به قدر کفایت(وسائل ج۲۱ص۵۰۹)
• وجوب تخییری کفاره ی(ایلاء یا ظهار) یا طلاق؛ نه اسیر نگهداشتن زن
(وسائل ج۲۲ص ۳۴۱و ۳۴۹)
❓آیا اینها نقض قاعده جلسه قبل(حفظ پیوستگی اجتماعی) است؟!
⬅️ امیر المومنین(ع) ولی امر شد اما بر برخی از همین موارد تازیانه یا شمشیر نکشید ،بخاطر گسست اجتماعی(الکافی ج۸ص۵۸و۵۹)
4⃣ اجبار به زیارت نبی(ص) در صورت ترک کلی(الکافی ج۴ص۲۷۲)
• اشکال اجبار مستحب(السرائر ج۱ص۶۴۷)
• پاسخ فقهاء که ترک کل تهاون بر نبی(ص) است و واجب کفایی است(الدروس ج۱ص۴۷۳/ جواهر ج۲۰ص۵۱/ و...)
• مشروط به اینکه اگر از فقر است، زیارت از بیت المال تامین شود.
• ترک کلی اذان در شهر مسلمان!
#مهم
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
8.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به میدانِ نبردی میرود این بار آخر هم
نمیبندد سپر از پشت در پیکار آخر هم
به زینب میزند رو تا بگوید #یاحق و او هم
بگوید #یاعلی در آخر گفتار آخر هم
موذن میزند بانگی چو بانگ جنگ خیبر را
گذر کن باز از این در، از این مسمار آخر هم
به رسم ناجوانمردان و تیغ از پشت آوردن
میان پردهی شب آمده کفتار آخر هم
کشیده تیغ ابرو بوتراب از کنج محرابش
چه گردی کرده برپا در همین اذکار آخر هم
میان خون که باشد عاشقش، آغوش بگشاید!
به مسجد آمد و دیدش در آن دیدار آخر هم
حسین آب آورَد تا خشکی لبهاش کم گردد
حسن باید ببندد بر سرش دستار آخر هم
یتیمان کاسه در دستند و شیر تازه آوردند
نمک اما نمکگیر است در افطار آخر هم
همینها روزی اما بر حسیناش آب بستند و...
به نوزادش ندادند آب در گهواره آخر هم
به آهنگی که در کربوبلا از اکبرش آمد
جدا کردند از همنامِحیدر تار آخر هم
و عبّاسَش بنا کردهست محرابی کنار شط
چه خونی ز ابروانش میچکد سردار آخر هم
سری در پیش پای دخترش میگفت با لبهام
جدا باید کنم از پای نازت خارِ آخر هم...
به میدان پا نهاده اولین دلدار و چون حیدر
به میدان عدالت میرسد دلدار آخر هم
💠 @h_abasifar
بیش از یک سال از نگارش کتاب بینظیر #فریب_بزرگ میگذرد و تمام اقتصاددانان و لیبرالها در سکوت محض فرو رفتهاند. هیچکس جرات/توان ندارد بر این کتاب نقدی بنویسد و آنها که میدانند این کتاب چطور تمام تلاشهایشان در توسعه لیبرالیسم در ایران را نابود میکند آن را بایکوت کردهاند
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
11.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اقتصاد فرهنگی به روایت خیرین خوزستان.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
نامه دانشجوی هلند.mp3
5.1M
نامه دانشجوی ایرانی ساکن هلند
به رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه ای
حتما بشنوید...
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
🔴 مشکل اصلی منافقان با کدام ویژگی امام علی(ع) بود❓
زهد و تقوای شخصی
ساده زیستی
دانش بیکران
اخلاق حسنه
یا شمشیر برنده در برابر کفر و نفاق؟
⛔️ امروزه در حکومت علوی، شمشیر برنده کجاست؟ اقتدار علوی کجاست؟ نکند شمشیرها را بسته و منافقان را بها دهیم
#شب_قدر #حجاب
🏠مدرسه انقلاب
🆔 @darseenghelab
هدایت شده از تحلیل سیاسی|محمدرضا قرایی
22.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #اختصاصی ببینیم
🆘فریادهای آلموگ کوهِن بر سر نتانياهو، نه برای دفاع از فلسطينيان!
♨️بلکه برای حملات شدید تر در ماه #رمضان !!
🔰علت :
‼️فلسطینیان #روزه اند و رمق مقاومت و دفاع ندارند!! 😔
📎منبع
✅اما این #احمق_اسقاطیلی نمیدونه ما با لب تشنه کاخ بلند یزیدی ها رو فرو ریختیم✊
#ألیس_الصبح_بقریب
#مرگ_بر_اسرائیل
👇بیشتر، بهتر و معتبر ببینیم👇
https://eitaa.com/mohammad_gharayi_tahili
هدایت شده از شبکه افسران انقلاب اسلامی
8.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۱ دقیقه عالی از دکتر جبرائیلی
از فرهنگ تا اقتصاد، ما شاهد تعدد دیدگاههای کارشناسی در کشور هستیم. کدام یک از این دیدگاههای متعدد و غالبا متضاد باید به اجرا درآید؟
وظیفه سیاستمدار است که با نگاهی فرابخشی و کلان، پیشنهادهای کارشناسان را از منظر مبانی فلسفی و فکری، جهتگیریها و غایات بسنجد و قاطعانه تصمیم بگیرد.
🔶🔹شبکه افسران انقلاب اسلامی
🔶🔹 @shabakeafsaran
میان خطبهخطِ آیههایِ قرآنش-
خدا نوشته به حیدر که "دوستت دارم"
#یاعلی
#شب_قدر #قرآن
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
مالکیت بر چهار نوع است: شخصی، خصوصی، عمومی، دولتی. در اصطلاح اقتصاد امروز، مالکیت یک فرد نسبت به غیر از ابزار تولید، مالکیت شخصی نامیده میشود.
مالکیت یک فرد (یا حتی یک گروه) نسبت به ابزار تولید مالکیت خصوصی نام دارد. مالکیت مردم بر زمینها، کوهها، معادن، آبها و … مالکیت عمومی است، و به مالکیت بر امثال اراضی خراجیه که ملک عام مردم است ولی دولت باید در آن تصرف کند، مالکیت دولتی گفته میشود
“تمام فسادها در هر اجتماعى که باشد، در درجهی اول به علت نداشتن یک نظامى مقتدر و عادل ـ که نام آن را حکومت صالح مىگذاریم ـ در جهت معیارهاى عالى اسلام ـ از نظر اسلام ـ و (معیارهاى عالى) انسانى، از نظر انسانها است. مشکل را باید آنجا حل کرد
اگر ما عرضه و تقاضاى آزاد را ملاک تعیین قیمتها و نرخها گذاشتیم، همین هرج و مرجها و انحرافها هست.
با ایجاد تراست و کارتلها، دیگر مسأله اینکه با عرضه و تقاضا، قیمتها خود به خود رو به اعتدال بروند، یک حرف روى کاغذ، سر زبان، و دل خوش کنک، شد! کارتل و تراست اولاً جلوى تولید اضافه را در دنیا مىگرفت و اگر هم یک وقت کار از دستش خارج مىشد و تولید بالا مىرفت مگر مىگذاشت قیمت پایین بیاید؟ حاضر بود یک سوم و یا یک چهارم محصولاتش را به دریا بریزد ولى قیمت پایین نیاید. کدام عرضه و تقاضاى آزاد؟!
“در یک نظام اقتصادى سالم، همانگونه که بر روى تولید، نرخگذارى عادلانه مىشود، بر روى توزیع هم نرخگذارى عادلانه مىشود، چه فرقى مىکند؟ ….. قیمت گذارى عادلانه این است که ببینید این (کشاورز) چقدر کار کرده است ….. پس در قیمتگذارى عادلانه ما نمىتوانیم به میزان پروتئین، چربى، کالرى موجود و… نگاه کنیم، بلکه باید به میزان کار انجام شده توجه کرد….. به این ترتیب در جامعه اى که بخواهیم فقط به کار ارزش بگذاریم و جز براى کار سودى قائل نباشیم، خرید و فروش، و از راه خرید و فروش زندگى کردن [با تعیین سود توزیع کننده بر اساس ارزش کار]، معنى عادلانه منطقىِ معقولى خواهد داشت
شهید بهشتی- بانکداری، ربا و قوانین مالی اسلام
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
غرق دنیا شده تا یار فراموش کنیم
خواب رفتیم که انگار فراموش کنیم
ظلم از حد گذرد آه به بالا برود
باز این بار چو هربار فراموش کنیم
شد کفن چادر مادر پسری را، ای وای-
اگر آن چادر گلدار فراموش کنیم
خاک بر چشم و سر و صورتمان باد اگر
هم گل و بلبل و گلزار فراموش کنیم
غزه در آتش و خون غرق که ما غرق نِعَم
سعی داریم به انکار فراموش کنیم
سیر و پر خورده و عاروق زده آن بهتر که
بگذریم از غم اغیار... فراموش کنیم
لااقل عهد ببندیم که مظلومان را
بر سر سفره افطار فراموش کنیم
"شاید" آن قوم که باید، نرسیده است هنوز
باید آن لذت دیدار فراموش کنیم
خاک بر لوح و قلم ریز که آتش بگرفت
بس کن این شعر دلاوار... فراموش کنیم
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar