eitaa logo
اقتصاد فرهنگی
6هزار دنبال‌کننده
6.7هزار عکس
3.3هزار ویدیو
134 فایل
در میانه‌ یک جنگ تمام عیار ترکیبی مطالب کانال کپی‌رایت ندارد! ارتباط: حسین عباسی‌فر @h_abbasifar تبلیغات حرام است! 😊 "دکتر نیستم" https://virasty.com/ABBASIFAR
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از رادیو سداد
انحصار و بازار آزاد رقابتی-عباسی فر.mp3
2.36M
🎙 | قسمت پانزدهم 🗂موضوع: بازار آزاد انحصاری تهیه‌کننده: رادیوسِداد 📻 @SEDAAD سِدای‌اقتصاد
رسول خدا صلوات الله علیه و آله در توصیف مردم آخرالزمان می فرمایند: «شکم‌های ایشان، خدایشان است و زنانشان قبله شان و دینارهای ایشان دینشان است و شرف و اعتبارشان کالاهای دنیائی آنها... صحابه عرض کردند: یا رسول‌ الله، آیا آنها بت می‌پرستند؟! پیامبر فرمودند: هر درهم پیش ایشان بتی است...» جامع الاخبار، ص ۱۸۲ ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
ببینید لیبرالها چقدر وقیح می‌شوند! ببینید آخر ماجرا کجاست! ببینید چطور واضحات عدالت را زیر سوال می‌برند! ببینید چطور به فقرای جامعه که فقرشان نتیجه استثمار سرمایه‌داران است، توهین می‌کنند! گویی فقرا لش و بی‌عار هستند و با این کار لش‌تر و بی‌عارتر می‌شوند. ببینید چطور از "مهاجرت" ثروتمندان چماق می‌سازند. ببینید چطور اعتراف می‌کنند که ثروتمندان به راحتی وطن‌فروشی می‌کنند و وطن، هیچ ارزشی برایشان ندارد ببینید چطور مالیات و خمس و زکات و ... را زیر سوال می‌برند اینها می‌خواهند جامعه‌ای بسازند که ثروتمندان هرچیزی را با پول بتواند بخرد. حتی تخلف رانندگی را... این احمق‌ها نمی‌دانند جریمه برای کسب درآمد نیست بلکه برای جلوگیری از تخلف حیواناتی است که بخاطر پولدار بودند فکر می‌کنند حق دارند با جان مردم بازی کنند‌‌ و با ۲۹۰ کیلومتر برساعت رانندگی کنند. اینها هر کسی حرف از عدالت بزند را با برچسب کمونیست و سوسیالیست می‌ترسانند. لیبرالیسم هیچ حد و مرزی برای دوری از انسانیت و ارزش‌های الهی ندارد. این همان حرف غنی‌نژاد است! همان که گفت عدالت اجتماعی سراب است. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
مسافربرنما!؟ چندباری از پلیس راه در رادیو پیام شنیده‌ام که می‌گوید مردم نباید سوار خودرو مسافربرنماها شوند!!! به کسانی که با خودرو شخصی مسافربری می‌کنند در کمال بی‌شرمی می‌گویند مسافربرنما و از مردم می‌خواهند سوار خودرویشان نشوند. کم مانده چهار نفر آبرومند که تنها راه گذران معیشت‌شان مسافرکشی با خودرو شخصی‌شان است را بی‌آبرو کنند. با کمال وقاحت می‌گویند ممکن است اینها مجرم باشند و نباید سوار خودرو آنها شوید. اولا که نه به لحاظ شرعی و نه قانونی حق چنین افاضاتی را ندارید و این حرف پلیس قطعا خلاف شرع و قانون اساسی است. طبق اصل ۴۶ قانون اساسی هر کسی مالک کسب و کار مشروع خویش است و هیچ کسی حق ندارد مانع کسب و کار مشروع دیگران شود. ایجاد این انحصارها هیچ وجهی در جمهوری اسلامی ندارد. ثانیا استفاده از رسانه ملی برای بیان این حرف‌های نامربوط هم خلاف است. شما فرض کنید من یک خودرو دارم که با آن معیشتم را می‌گذرانم. چه کسی به رسانه ملی حق داده که این چنین با شان و آبرو و حیثیت من بازی کند طوری که فرزندم جلوی دیگران نتواند سرش را بلند کند یا همسرم از دیگران خجالت بکشد؟ سنگ تولید و ابزار کار را بستید و سگ تورم را رها کردید و حالا همین یک ابزار کسب درآمد را هم که در اختیار طبقات پایین است می‌خواهید سلب کنید؟ بر چه دینی هستید؟ این چه بهانه سخیفی است که سوار خودرو هر کسی نشوید ممکن است جنایتکار باشد؟ مگر ما در مریخ زندگی می‌کنیم؟ بیست سال است هر روز در خودرو مردم عزیزمان سوار می‌شوم و هیچوقت کوچکترین مشکلی پیش نیامده. لابد یادتان رفته که اینجا ایران است و مردم این سرزمین یک خانواده ۸۵ میلیون نفری هستند. نکته آخر هم اینکه یکی از علت‌های کنترل قیمت حمل و نقل در ایران وجود همین خودروهای بین راهی هستند. در همین مسیر قم تهران اگر خودروهای بین راهی نباشند قطعا قیمت دو برابر می‌شود. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از محسن قنبریان
💠 جمهوریت و تکثرگرایی اجتماعی در اندیشه و فقه امام خمینی(ره) چکیده ارائه در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات وزارت ارشاد اسلامی/ ۲۳خرداد ۱۴۰۲ حجت الاسلام محسن قنبریان 4⃣ نسبت "میل" مردم با احکام شرعی: اگر ناسازگاری نه بین مصالح واقعی مردم و احکام شرعی بلکه بین امیال و خواست آنها و احکام شرعی بود چه؟! به تعبیر دیگر امام با "تکثرهای اجتماعی" جایی که تصادم با احکام شرعی دارد، چه می کرد؟! • طبق آنچه در مدخل گذشت، عادتا قابل تصور نیست اکثریت و جمهوری که در ولاء اجتماعی و سیاسی یک جامعه اسلامی و نظام سیاسی را آزادانه موجب شده اند، اکثریتشان مغایر احکام صریح شرعی شوند. لکن اگر قاطبه قابل توجهی آمادگی برای پذیرش حکم شرعی ای نداشتند، بجای "تغییر تشریع ولو موقت" (که در قسمت۳ گذشت)، "تدریج و مدارای در اجرا" می نشیند و بین ایندو فرق واضح است (دقت کنید) - برخی شاگردان امام در توضیح این قسمت گفته اند: "فقیه نباید از مکتبی بودن حکومت به اندازه سرسوزنی بکاهد. نمی تواند مکتبی بودن حکومت را فدای پذیرایی مردم کند. بله گاهی مسأله به گونه ای است که فعلا مردم آمادگی پذیرش بخشی را ندارند در این صورت ممکن است فقیه آنرا عقب بیاندازد هم چنان که در زمان رسول گرامی اسلام تحریم خمر در ۴مرحله انجام شد تا اینکه فرمود: ان الخمر و المیسر و... رجس من عمل شیطان. البته فقیه هم باید مساله ای را که مردم پذیرا نیستند ابراز نکند چون امکان دارد اصل نظام در خطر بیافتد" (ر.ک:مصاحبه با آیت الله سبحانی/ مجموعه آثار کنگره امام خمینی و اندیشه حکومت اسلامی ج۱۰ ص۱۵۶ و هم ص۱۵۷) چنین چیزی در سیره امیر المومنین(ع) هم وجود دارد که بدون امضای شرعی برخی بدعتها (مثل جماعت خواندن نافله و...) بخاطر حفظ نظام و سپاه آنها را در اجرا و تغییر به تاخیر انداخت (ر.ک:الروضه فی الکافی ترجمه رسول محلاتی ج۱ص۸۵) • امام خمینی در مساله حجاب همان اول پیروزی اعلام وجوب شرعی کرد. ۱۵اسفند۵۷ از "کارمندان زن" خواست با حجاب سر کار بروند (تدریج در اجرا). بعد تا یکسال و اندی (۱۰ تیر۵۹) صبر و تدبیر و تبیین گذاشتند. در این مدت تجمع مخالفان (۱۵هزار نفری) در ۱۷اسفند۵۷ تا چندین روز اتفاق افتاد و بحثهای موافق و مخالف حجابِ الزامی داغ شد. امام در این مدت تعرض به زنان بی حجاب و تجمعات آنان را از سوی موافقینِ الزام منع کرد و حتی دادستان را برای متعرضین فعال کرد. بعد از بیش از یکسال دوباره در ۱۰تیر۵۹ موضع گرفتند. اینبار توده های میلیونی در تمام شهرها در حمایت آمدند. تشکل های مدنی و بازار حمایت اعلام کردند؛ حتی شورای خلیفه گری ارامنه بیانیه داد: "به پاس احترام فرمایشات امام از زنان ارمنی می خواهد در ادارات و مراکز کار از لباس آستین بلند و روسری استفاده کنند". اینبار تجمع مخالفین با فراخوان رادیو صدای آمریکا به ۱۰۰۰زن آنهم از طبقه مرفه کاهش یافت! شورای انقلاب و ریاست جمهوری دستور الزام داد(۱۶تیر۵۹). ارزشهای دفاع مقدس، حجاب را نهادینه کرد و در سال۶۲ در قانون مجازات برای ناقض آن تعزیر معلوم شد. این نمونه ای عینی از سیره امام در تحقق یک حکم شرعی بود. • اما امام در مقابل گردن کلفتی برخی گروه های خاص مقابل احکام شرعی که قانون شده بود موضع جدی می گرفت و می فرمود: "یک چیزی قانونی شد دیگر نق زدن در آن، اگر بخواهد مردم را تحریک بکند، مفسد فی الارض است؛ و باید با او دادگاهها عمل مفسد فی الارض بکنند. و اگر نه، رأی می دهد آرام. با رأی آرام هیچ کس مخالف نیست. شما می گویید نخیر، اینکه گفتند اینها اشتباه کردند؛ ولی ما در مقام عمل قبول داریم، رأیمان این است که این جوری نیست؛ اما در عمل ملتزم هستیم این هیچ مانعی ندارد. البته مسائل اگر مسائل اسلامی باشد، اگر در رأی هم مخالف باشید، باید تو سرتان زد! اما اگر یک مسائل سیاسی هست، مسائل [دیگر] هست، می‌گویید اینها اشتباه کرده‌اند، بسیار خوب، ممکن است یک میلیون جمعیت هم اشتباه بکنند؛ این اشکال ندارد؛ اما در عین حالی که اعتقادتان این است که اینها اشتباه کرده‌اند، در عین حال باید بپذیرید. چاره ندارید." (صحیفه امام ج۱۴ص۳۷۷و۳۷۸) - در نمونه فراخوان ملی مذهبی ها علیه لایحه قصاص هم موضع صریح و محکم گرفت. بین "تحقق عملی" حکم شرعی در عموم مردم و همراه کردن قاطبه با "مخالفت با قانون" توسط گروه های وابسته و فاصله دار با اسلام باید این فرق مهم را دقت کرد. ☑️ @m_ghanbarian
اولا از اینکه بعد از سالها "لیبرال" هم تبدیل شد به فحش بسیار خرسندیم! ثانیا اینکه در این کشور شما اجازه دارید آزادانه لیبرالیسم را تبلیغ کنید ولی چپ‌ها حق هیچ‌گونه فعالیتی را ندارند عجیب است. لیبرالیسم مگر کم رسانه دارد؟ ثالثا مگر لیبرال‌ها با فحش دادن مخالفند؟ مگر در قانون اساسی آمریکا حق فحاشی آزاد داده نشده؟ الان وقتی به شما می‌گوییم لیبرال شما چرا باید حس کنید به شما ناسزا گفته شده است؟ شما که به آن افتخار می‌کنید؟! اینکه توقع دارید جمهوری اسلامی از شما به خاطر لیبرال بودن تقدیر و تشکر کند عجیب است و عجیب‌تر اینکه واقعا جمهوری اسلامی از شما تقدیر و تشکر ویژه کرده است در طی این سالها و همیشه در صدر مجلس نشسته‌اید! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نقدینگی در اقتصاد ایران کم است/ نسبت نقدینگی در ایران نسبت به اکثر کشورها پایین است/ تولید کنندگان به شدت له له نقدینگی می‌زنند 👤 علی نصیری اقدم، رئیس سابق پژوهشکده وزارت اقتصاد: در ایران این نرخ ارز است که تورم را بالا می‌برد و تورم باعث گرانی دلار نمی‌شود/ گرانی دلار ناشی از بهم ریختن تراز‌های بین المللی ایران و عدم تناسب آن با نقشه تجاری کشور است./ نود اقتصادی @Rasad_tahlil
آذر 1401 بود. دکتر مقصودی میتوانست یک خودرو با قیمت مناسب بخرد. با اینکه میدانست قیمت خودرو صعودی است اما وارد این بازی نشد. در عرض چند ماه قیمت خودرو صدها میلیون تومان افزایش پیدا کرد. برخی دوستان و حتی خود من در دلم سرزنش می کردم که چرا چنین اشتباهی کرد؟ امروز که بازار آرام شده خداوند یک خودرو صفر روزی ایشان کرده است. واقعیت این است که ما در پیشگاه خدا حجت نداریم اگر دیگران اشتباهی میکنند ما هم آن را انجام دهیم. بیایید هیچ وقت وارد بازارهایی که رو به صعود است نشویم! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
اقتصاد قانون اساسی.pdf
166.4K
💠 بازگشت به قانون اساسی! سخنرانی خوب و پرنکته استاد خاکی که توضیح مبسوط نظرات شهید بهشتی از اصول مهم اقتصادی قانون اساسی بود رو تقریر کردیم برای استفاده اهلش! @ali_samimi71 ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
45.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️تحلیل مناظره دکتر درخشان و دکتر غنی‌نژاد 📌استاد متوسلی به سوال یکی از مخاطبین که نظرش رو در مورد مناظره دکتر درخشان و دکتر غنی نژاد جویا شد، اینطور پاسخ داد. ✅️ @h_moalla
اقتصاد فقط خوردن نیست فقط خودرو سوار شدن نیست فقط صاحب خانه شدن نیست چه بسیار افرادی که حالشان در کنار خانواده و زیر سایه لطف اهل‌بیت علیهم‌السلام بهتر از آنهایی‌ست که ده‌ها خودرو و بُرج و پول و... دارند. آنهایی که کمبودهای‌شان را سعی می‌کنند با مال‌ومنال‌شان جبران کنند آب در هاون می‌کوبند. هیچ وقت آنچه بیرون از ماست نمی‌تواند درونمان را پر کند. زیاد"داشتن"هامون نمی‌تونه کم"بودن"هامون رو جبران کنه... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
🔸 مدتهاست با این استعاره که «چرخ را نباید از نو اختراع کرد» جلوی هر گونه نوآوری و تفکر را از ما گرفته‌اند! اگر تئوری‌پردازان بزرگ دنیا می‌خواستند به این استعاره عمل کنند، هیچگاه علوم و فنون جدید پیدا نمی‌شد. 🔸 اینکه بگوییم ما تنها کشور نیستیم پس بریم ببینیم دیگران چه کرده‌اند، یعنی بستن باب . اتفاقا وقتی به جریان کلی حرکت بشر مدرن نگاه می‌کنیم می‌بینیم مشکلی از بشر حل نشده بلکه مشکلات انسان در دوران مدرنیته به نقطه‌ای بسیار پیچیده‌تر و غیرقابل‌ حل رسیده است. 🔸 ما باید خیلی از مسیری را که تمدن مدرن غربی طی کرده است را برگردیم، نمونه‌های ملموس آن بحث مسخ انسان و فروپاشی خانواده و نابودی حقوق و جایگاه زن و تخریب محیط زیست و فاجعه شهرسازی و معماری و فقر و ظلم ... است! باید به این آگاهی جمعی برسیم که مسیر طی‌شده در مدرنیته خطای بزرگی بوده است. 🆔 @DrSaeedi
اقتصاد فرهنگی
🔸 مدتهاست با این استعاره که «چرخ را نباید از نو اختراع کرد» جلوی هر گونه نوآوری و تفکر را از ما گرفت
همیشه گفته‌ام: تنها کسانی می‌توانند چرخ بهتری بسازند که انگیزه ساخت چرخ از نو را داشته باشند... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
یک گفتگوی خیلی کوتاه با یکی از دوستان داشتم در مورد اقتصاد و اقتصاد فرهنگی. بخوانید شاید مفید باشد! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از 🇮🇷 تبیین_تحریف 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از بزرگترین نعمتهای دنیا که خدا خلق کرد👌 @TabeenTahrif
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک لایه از "اقتصاد فرهنگی" ما بسیج است... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
شیاطین تعلیم‌دیده عبارت امام است. شیاطینی که در ساختار دانشگاهی و در قالب ادبیات علمی حرف‌های باطل‌شان را تکرار می‌کنند. پیش‌گام این شیاطین تعلیم‌دیده فیلسوفان ملحد هستند. امثال نیچه و راسل و دیگران. اینها در شناخت خدا و هستی گمراهی ایجاد می‌کنند. در مرتبه دوم شیاطین تعلیم‌دیده علوم انسانی و علوم اجتماعی هستند. از روانشناسی غربی تا جامعه‌شناسی و تاریخ و اقتصاد و ... اینها در شناخت انسان و جامعه مردم را گمراه می‌کنند. البته هر دو اینها ابزار دست علمای یهودند. همان‌ها که دشمن‌ترین افراد با اسلامند. همان‌ها که پیامبر صلوات‌الله‌علیه‌وآله را به چهره می‌شناختند. همان‌ها که یحرفون الکلم عن مواضعه‌. همان‌ها که اعتقاد دارند دستان خدا بسته است. همان‌ها که خود شیطانند. و البته یک بال دیگر هم دارند! صاحبان ثروت و قدرت! همان خاندان‌های صهیونیست سرمایه‌دار دنیا. راکفلرها و روچیلدها و قارون‌های زمان. این وسط عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی مثل بیل‌گیتس و ایلان ماسک و جف بزوس و... هم هستند. و بدبخت‌تر و حقیرتر از همه اینها بردگان فکری این جماعت در کشور ما هستند. کسانی که نان جمهوری اسلامی را خورده‌اند و ذيل پرچم ولایت الله نفس می‌کشند اما نوکری این شیاطین را می‌کنند. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
مریم کاظم‌زاده به پاوه می‌رود تا گزارش تهیه کند! می‌خواهد با چمران مصاحبه کند. چمران می‌گوید فرمانده اصغر است! اول با او مصاحبه کن! بعد بیا پیش من! کاظم‌زاده پیش اصغر می‌رود! اصغر ظرف کاظم زاده را می‌شکند و به او می‌گوید: الآن که همه جا آرام است آمدی؟ بايد وسط جنگ و درگیری می‌آمدی! کاظم زاده ناراحت می‌شود و می‌رود. یک ماه بعد وقتی اصغر و کاظم‌زاده در خیابان در حال قدم زدن بودند اصغر می‌گوید: با من زندگی می‌کنی؟ 😍 یک سالگی انقلاب بود! زندگی‌شان شروع شد! اما به دو سالگی نرسید که اصغر محاسنش رنگ دستمال گردنش شد... کاظم‌زاده می‌گوید: آن روزها دنبال آنچه دلمان می‌خواست نبودیم. شروع انقلاب بود و هر‌کدام شیفته این بودیم که بیشتر از دیگری کار و خدمت کنیم؛ کاری که ثمره داشته باشد... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚪استاد پناهیان را به زیبایی توصیف می‌کنند... مرز مالکیت بین مومنین باید برداشته شود 🔧باید فعالیت گروهی اقتصادی انجام بدهیم... 🔅 در زمان ظهور امام زمان شیعیان از هم سود نمی‌گیرند... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
دستمال سرخ‌ها کسانی هستند که اغلب از خانواده خود خبر ندارند و خانواده نیز از آنها بی‌خبر است. وقتی به آنها می‌گویی خانواده‌ات نگران توست، پیغامی برای آنها نداری؟ به روستاییان بینوا و فلک‌زده اطراف خود عاشقانه نگاه می‌کنند و می‌گویند خانواده من همین‌ها هستند. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
دستمال سرخ‌ها و نفع شخصی! اصغر معمولا ساعت ۷صبح سرکار می‌رفت و ۹ شب برمی‌گشت. من هم کار ایشان را پذیرفته بودم و می‌دانستم مسئولیتش سنگین است. هیچ وقت از او نخواستم وقتش را بیشتر برای من بگذارد و از خدمت بزند. آن روزها همیشه به‌دنبال کامل شدن بودیم. ویژگی آن روزی‌ها در همین بود که خدمت به انقلاب و کشور، مهم‌تر از خواسته‌های شخصی بود. همسرها هیچ وقت معترض به وضع موجود نبودند چرا که تازه انقلاب شده بود و اوضاع عادی نبود. هر شخص خصوصا اگر در رده‌های بالا قرار داشت باید به‌جای ۴-۳ مدیر کار می‌کرد تا کار به انجام برسد و آن به نتیجه رسیدن کار بود که برای ما مهم بود نه خواسته‌ها و تمایلات شخصی! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از محسن قنبریان
💠 پشت و پناه اجتماعی قرآن با صراحت مى گويد، مردم باايمـان، مـردان و زنــان باايمــان، پشــت و پنــاه اجتمــاعى يكديگرنــد. «والمؤمنون والمؤمنات بعضـهم اوليـاء بعـض» (توبه/۷۱) بـراى اينكه خصلت انسان اين است كه در جامعه نمى توانـد تنهـا زنـدگى كنـد. همكـارى و تعـاون در راه تـأمين نيازهاى گوناگون اجتماعى، از نيازهاى جارى متعارف گرفته تا ايجاد جامعه اى كه سياست و اقتصـاد و نظـام ادارى سالم داشته باشد، همه داخـل در دايـره بعضـهم اولياء بعض است؛ نه تنها براى مردان، بلكه حتى بـراى خانمها؛ نه تنهـا بـراى آقايـان و خانمهـا، بلكـه بـراى بچه ها. بايد براى پسران و دختران برنامه هايى تهيه كرد تا حس نكنند به حكم ايمان و به حكم پايبندى به دين از مواهب زندگی کلا محروم می مانند. (شهید بهشتی/ موسیقی و تفریح در اسلام ص۳۲) ✍ پ.ن: روی دیگر این پشت و پناه اجتماعی، امر به معروف و نهی از منکر متقابل همگانی است. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
کدام دانش اقتصاد؟! اساسا سفته‌بازان و سیگنال‌فروشان در شرایط "نوسان" قیمت است که می‌توانند سود ببرند. فلذا بالا و پایین رفتن قیمت فقط متخصصین بازارهای مالی را خوشحال می‌کند! نه برای اینکه به مردم خدمت کنند بلکه برای پر کردن جیبشان. تفاوت یک اقتصاددان واقعی و این جماعت اقتصادخوانده مثل تفاوت یک پلیس و یک قاتل حرفه‌ای است. پلیس شاید بیشتر از آن قاتل به فوت و فن جنایت آشنا باشد اما مساله پلیس حذف جنایت است و مساله قاتل انجام آن. دانش‌شان ظاهرا شبیه به هم است اما پلیس می‌گوید اساسا چرا باید جنایتکار وجود داشته باشد که من بخواهم عمرم را تلف کنم که مهارت مبارزه با جنایتکاران را کسب کنم. اما در یک سطح بالاتر سوال یک عالم و مصلح اجتماعی این است که چگونه جلوی جنایت را بگیرم؟ چگونه بستر جرم را از بین ببرم؟ این سه سطح از دانش است. اولی لابشرط است و علم‌نما. یعنی جهت ندارد. ممکن است به هر سمتی برود. دومی جهت‌دار است! و سومی جهت‌ساز! اقتصاددان واقعی و علم اقتصاد واقعی جهت‌سازی می‌کند‌. بردارهای قدرت را، هم می‌سازد و هم جهت‌شان را تغییر می‌دهد. اینجاست که سوال اصلی دانش اقتصاد حقیقی این است که چه باید انجام دهیم که عدالت به معنای حقیقی کلمه محقق شود؟ جایگاه بانک و بورس و بیمه و سرمایه‌گذاری خارجی و ‌... در چارچوب یک نظام اقتصادی عادلانه کجاست؟ آیا اصلا وجود دارند؟ وجود ندارند؟ جایگزین دارند؟ نیازی به جایگزین ندارند؟ و ... کمی به دنیای بدون سرمایه‌داری فکر کنید. تصورش تصدیق می‌آورد... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از Seedaagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☫ 🎥 ببینید: اين چه آزادی‌ست؟ منشاء آزادی و ریشه‌ی آزادی در فرهنگ غربی با منشاء و ریشه‌ی آزادی در بینش اسلام و در فرهنگ اسلامی بکلی متفاوت است. اینی که شما میبینید در تمدن کنونی غرب میگویند بشر باید آزاد باشد، این یک فلسفه‌ای دارد، یک ریشه و منشاء فکری دارد و اینی که اسلام میگوید بشر و انسان باید آزاد باشد، فلسفه‌ی دیگری دارد و ریشه و منشاء دیگری. خطبه نمازجمعه ۱۳۶۵/۱۰/۱۹ برای دیدن کلیپ‌های ناب از بیانات اقتصادی امامین انقلاب در صداق عضو شوید: 👇 ... صداق ...