eitaa logo
اقتصاد فرهنگی
5.9هزار دنبال‌کننده
7.4هزار عکس
3.7هزار ویدیو
139 فایل
در میانه‌ یک جنگ تمام عیار ترکیبی مطالب کانال کپی‌رایت ندارد! ارتباط: حسین عباسی‌فر @h_abbasifar تبلیغات حرام است! 😊 "دکتر نیستم" https://virasty.com/ABBASIFAR
مشاهده در ایتا
دانلود
اقتصاد فرهنگی
جاااانم... بشنوید و مست شوید
برابری به عشق! در حج همه یکسانند لباس یکسان اعمال یکسان قوانین یکسان کفاره های یکسان هیچ ثروتمندی نمی تواند لباسش را طوری انتخاب کند که همه بفهمند او ثروتمند است هیچ مسئولی نمی تواند طواف و سعی را با خودروهای لوکس کولردار برود همه برابرند در اربعین هم همین است...در موکب ها از تو نمی پرسند فقیری یا غنی! بلکه فقرا از اغنیا پذیرایی می کنند!!! در هیچ زمانی از تاریخ این پدیده مشاهده نشده است که فقرا اغنیا را اطعام کنند اما قواعد دنیاپرستان ذیل پرچم حضرت ثارالله رنگ می بازد. این دو موقع، نمادهایی از زندگی مهدوی هستند. مصادیقی از جامعه ایده آل و آرمانی اسلام. جامعه ای که در آن شما از روی ظاهر و لباس و ...حتی نمی توانی امام زمان را از یک فرد عادی تشخیص دهی. این جامعه چه زمانی به وجود می آید؟ زمانی که عدالت برقرار شود! ابتدا در امر مالکیت. مالکیت به دو شیوه می تواند عادلانه توزیع شود. یکی اینکه از ابتدا با قوانین سخت و محکم و با قدرت سیاسی حاکمیت این مالکیت به صورت عادلانه توزیع شود. ابزار تولید و زمین و پول و... به صورت عادلانه در اختیار همه مردم قرار بگیرد. در این صورت به طور خودکار طبقه و شکاف طبقاتی به وجود نمی آید و همان می شود که شهید صدر می گوید. و همان می شود که امام می فرماید: د رجامعه اسلامی مالکیت به گونه ای است که همه تقریبا در یک سطح زندگی می کنند. اما آیا راه دیگری نیست؟ یعنی اگر یک حاکمیتی باشد که نتواند یا نخواهد اینگونه، عدالت را برقرار کند نمی شود آن اتفاق را رقم زد؟ به نظرم اینجا مفهوم قسط به میان می آید. قسط مفهومی فراتر از عدالت دارد. قسط فقط شامل آن عدالت سخت و خشک نمی شود. بلکه شامل ایثار و انفاق و اخوت هم می شود. خداوند در قرآن کریم می فرماید: إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ * إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ... گویی قسطی که در قرآن از آن یاد شده ملازم رابطه اصلاح و اخوت است. رابطه ای که در آن شما جانتان را هم برای برادرتان فدا می کنید. حال اگر دایره این برادری را آنچنان که این آیه به آن اشاره می کند فراتر از اخوت نسبی ببریم و جامعه ای بسازیم که در آن اخوت به معنای واقعی کلمه وجود داشته باشد اساسا حاکمیت درگیر اجرای عدالت به معنای اولی که بیان شد نمی شود. آن وقت اعضای یک خانواده نسبت به هم حسادت و بخل و تکبر و چشم و هم چشمی ندارند. آنوقت است که آنچه برای خود می پسندند همان را برای دیگران می پسندند و آنچه را برای خود نمی پسندند برای دیگران هم نمی پسندند. این قاعده یک قاعده اسلامی متقن است که روایتش از همه معصومین علیهم السلام نقل شده است. خب طبیعی است که در جامعه اسلامی اگر چنین روابطی شکل بگیرد همه تقریبا در یک سطح زندگی می کنند. آن اختلاف هم نه به خاطر تفاوت در کار و تلاش و ... است بلکه به خاطر زهد و تقوا و قناعت بیشتر است! یعنی همه می توانند از نعمات دنیایی بیشتری برخوردار شوند اما برخی زاهدانه تر زندگی می کنند. این برابری نه همچون برابری کمونیستی است که به زور دولت باشد بلکه برابری به عشق است... برابری در برابر اوست... خلاصه آنکه از یک نفر شروع کنید... حسابتان را یکی کنید و پشت پا بزنید به این مَثَل بسیار غلط: حساب حساب است کاکا برادر! نخیر! کاکا با برادر حساب و کتاب نمی کند! مگر عباس با اباعبدالله علیهما السلام حساب و کتاب کرد؟ حساب و کتاب ما فقط با صاحب حساب است... برای روز حساب است... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar