پیام وارده از یکی از مخاطبین (دارنده مدال المپیاد ریاضی و از دانشآموختگان ریاضی و اقتصاد دانشگاه شریف)
فاجعه ای به نام ریاضی وار کردن علوم...
با سلام درباره پست اخیری که گذاشتید. کسی که کمی ریاضی و مدلسازی بلد باشد بخوبی می داند یک مدل ریاضی بر اساس رابطه ی بین چند متغیر هست. اضافه بر این که نسبت متغیرهای مدل را خودمان تعریف می کنیم( در واقع مدل را براساس نظریه ای اقتصادی ای که داریم تعریف می کنیم) متغیرهای مدل را هم خود ما تعریف می کنیم. هر مدلی هرچقدر پیچیده، متغیر های محدودی دارد و انتخاب آن دست ریاضیدان یا اقتصاددانی هست که با ابزار ریاضی میخواهد مسالهای را در اقتصاد تعریف یا تبیین کند. فکر میکنند با ریاضی وار کردن اقتصاد، آن را علمی کردهاند در حالیکه تمام و کمال انتخابهای ایدئولوژیک خودشان را پشت مدلها و رابطه متغیرها پنهان کردهاند.
آدمهایی که نمیدانند علم چیست و ریاضی کجای علم است آن را مطلق میبینند. درحالیکه ریاضی به تمامی، ساخته ذهن بشر است و مدل سازی ، چیزی جز انتخاب و تعریف نیست.
ریاضی وار کردن یعنی تمام عوامل انسانی، اجتماعی و فرهنگی و... را در چند متغیر ساده و محدود، محصور کردن و روابط اجباری و بر اساس ایدیولوژی، خواست و تجربهی یک مکتب اقتصادی را نهایتا بین آن متغیرها کشیدن و سر انجام مدل آن را ترسیم کردن و نرخ تعادل و غیره را بیرون کشیدن.
کار ادم تهی مغز یا فریب کار، کار کردن با مدلها و نرم افزارهای از پیش ساخته شده بر اساس همین مدل هاست. بگونهای که این مدل ها را مثل وحی مطلق جلو دانشجو و مسئول فلان بخش بگذارند و شروع به تحلیل کنند...
انگار که وحی الهی را تبیین می کنند.
اما حقیقت ماجرا عکس است و این انسانها، ایدیولوژی و روششناسی آنهاست که مدل و نرم افزار را میسازد.
کسی که فقط یک فوق دیپلم ریاضی داشته باشد معنای این کلاه گشاد ریاضی در اقتصاد و دیگر علوم اجتماعی را می فهمد.
افسوس از حوزویان و آدم هایِ سالها از بحث و درس دور مانده، که نمی توان با آنها از یک مفهوم ساده صحبت کرد. صد افسوس که گاهی شاگرد نیلی در این زمینه با شاگرد دانشگاه امام صادقی فرق چندانی ندارد.
همه غرقند در ریاضی کاش فقط یک درسگفتار مدلسازی ریاضی میشد برای بعضی ها گذاشت...
💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای آن جریانی که این ماجرا را مدیریت میکند فرقی ندارد که این اتفاق جلو مجلس بیفتد یا در وزارت کار. این که شعار رئیسی دروغگو بگویند یا وزیر بیکفایت یا سیسمونی رو رها کن.
آن جریان به دنبال تکثر چنین تجمعاتی در کف خیابان و انعکاس جدی آن در فضای مجازی است. همان اتفاقی که در سال ۸۸ افتاد و ایران را سالها دچار توقف کرد.
همان جریان را اینجا باید رهگیری کرد. جریانی که حیاتش به این است که معلمان، کارمندان دادگستری یا کارمندان فلان وزارتخانه در کف خیابان حاضر شوند. همان کارمندانی که در شرایطی بسیار سخت تر و عجیبتر، هرگز در دولت قبل خود را آفتابی نکردند. همانها باید آدرس داده شوند برای حرکتهای جمعی.
تجربه تاریخی ما نشان میدهد که این جریان، همواره ریشههای امنیتی جدی دارد. لذا از نهادهای امنیتی نظام که به آنها اعتماد جدی داریم خواستار برخورد با این جریان هستیم.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
می پرسند هدف از جنگ شناختی اقتصادی دشمن چیست؟
هدف نهایی از جنگ شناختی قطعا ناامیدکردن مردم از کارآمدی و آینده سازی نظام است.
فلذا هدف از جنگ شناختی اقتصادی چیزی نخواهد بود جز ناامیدکردن مردم از اصلاح اقتصادی و آینده روشن اقتصادی ایران اسلامی.
شاید بگویید خب این که خیلی کلی است. بله. کلی است اما نباید فراموش شود. همیشه باید عنصر امید در ذهن تمام رزمندگان انقلاب اسلامی در همه زمینهها یک عنصر کلیدی باشد. امید در ادبیات دینی ما متصل است به مفهوم انتظار. اساسا انتظار یعنی امید همراه با تلاش.
اما شاید سوال شود خب هدف جنگ شناختی اقتصادی ما چه چیز باید باشد؟
طبیعتا دو سطح دارد
١. سطح پدافندی: جلوگیری از ناامیدی نسبت به نظام و انقلاب و در مقابل دادن امید به مردم
٢. سطح آفندی: ناامیدی مردمِ دنیا از نظامهای الحادی و اتحاد همهی انسانهای آزاده حول کلمۀ الله...
اما در مورد سطح پدافندی این جمله کلیدی را به خاطر بسپرید: هر جا پیشرفت کردهایم حاصل تفکر و عمل انقلابی بوده است و هر جا عقب ماندهایم حاصل دوری از اندیشه و آرمانهای انقلاب بوده. حالا مصادیقش را یک به یک پیدا کنید. از هر دو طرف هم پیدا کنید. یعنی هر جا عقب ماندگی داریم بگردید ببینید به کدام یک از آرمانهای انقلاب پشت کردیم و هر جا به آرمانها پشت کردیم ببینید اثر آن در کدام قسمت از حرکت نظام دیده می شود. و البته فراموش نکنید که در حوزه اقتصاد، در نیم قرن گذشته فرمان اقتصادی کشور در دست لیبرالها بوده است. هر جا عقبماندگی داریم نتیجه سیاستهای آنهاست نه برعکس! نمونههای بارزش هم آبان ٩٨ و رکود تورمی دوران روحانی و هاشمی است.
در سطح آفندی: جریان های بسیاری در مقابل جریان لیبرال بین المللی و نظام کاپیتالیستی بلند شده اند اما هیچ کدام توان مقابله با نظام لیبرال سرمایه داری را نخواهند داشت. زیرا نظام لیبرال سرمایه داری همه چیز را در خود هضم میکند. اگر شمابخواهید در چارچوب این نظام شیطانی اصلاحی انجام دهید، این نظام شما را در خود هضم میکند و از ظرفیت شما در جهت بزرگ کردن و قویتر شدن خودش استفاده میکند. تنها یک راه هست که میتوان در مقابل این نظام ایستاد. آن هم همان راهی است که امام به ما آموخت. اینکه چارچوب را بشکنیم. نه اینکه در چارچوب به دنبال تغییر بگردیم. این یعنی باید انقلاب در عرصه اقتصاد هم وارد شود. انقلاب اسلامی در سال ۵٧ شروع شد و اکنون و در گام دوم انقلاب باید وارد عرصه اقتصاد شود. این به آن معناست که وقتی ما از تحول در گام دوم صحبت میکنیم از اتفاقی در عِداد انقلاب ۵٧ بلکه بزرگتر از آن صحبت میکنیم نه یک سری تغییرات جزئی.
فلذا به راحتی از مواردی همچون حذف بانکداری ربوی (نه اسلامیزاسیون بانکهای ربوی) و حذف دلار و حذف بخش خصوصی و جایگزینی بخش مردمی و بسیاری از ایدههای کلان اقتصادی سخن میگوئیم که برای ذهنهای «درچارچوب» قابل درک نیست اما «اذهان مستقل» که مفهوم انقلاب را میفهمند همراه میشوند.
#جنگ_شناختی_اقتصادی
💠 @h_abasifar
هدایت شده از حسین زمانی میقان
ماجرای بانکداری خصوصی
خلق پول با اضافه کردن صفر!
#حسین_زمانی_میقان
@hzamanim
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
11.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این درسته...
فقط کپی پیست کنید...
فقط...
باور کنید مشکلات حل میشه.
اینجا کپی پیست واجبه.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
ماجرای قیمت واقعی حتی از تصویر بالا هم مسخره تر است. در اقتصاد هر کسی به یک چیزی میگوید قیمت واقعی. هیچ تعریفی ندارد. مشخص نیست در کدام بازار است. مشخص نیست برای چه زمان و چه شرایطی است. مشخص نیست که در ذهن چه کسی است؟ هیچ چیزش مشخص نیست اما اسمش واقعی است :))))
#قیمت_موهومی
هر جا شنیدید کسی گفت: قیمت واقعی! بدانید منظورش این است که باید یک چیزی گران شود!
💠 @h_abasifar
باور نکنید این مطالب به صورت اتفاقی در فضای مجازی منتشر میشود. اینها خودِ جنگ شناختی اقتصادی است! حتی اگر خود این افراد ندانند در نقش سربازهای دشمن عمل میکنند.
ترس از ورود به «تولید» و فعالیت اقتصادی باید یکی از موانع اصلی ذهنی باشد در یک جامعه تا آن جامعه به لحاظ اقتصادی عقب بماند...
💠 @h_abasifar
هدایت شده از محسن قنبریان
lotf latif_1401.02.1_2.mp3
6.16M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه #لطف_لطیف رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱
#حجت_الاسلام_قنبریان
▫️ لطیفه نوزدهم: اقتصاد تبرعی و مجانی ۲
• اقتصاد تبرعی مقابل اقتصاد مبادله ای است که در قبال کالا و خدمتی انجام نمی شود
• عنوان عام باقیات الصالحات برای همه خیرات
• یکی از آنها وقف است؛ وقف حبس عین مال و آزاد کردن منفعت آن است
- قبل از اسلام هم بوده و در سنت زرتشتی هم نمونه داشته
- اولین واقف اسلام خود پیامبر(ص) است
❓ کارکرد مهم اقتصاد تبرعی چیست؟!
⬅️ برعهده گرفتن معاش خادمان جامعه در بخش خدمات عمومی(بهداشت، آموزش و امنیت و...)
- دانشگاه های موقوفه ای؛ هاروارد، آکسفورد، نظامیه و...
- بیمارستانهای وقفی در بغداد و خوزستان و موصل و بصره و نیشابور و...
- برج ها و قلعه های وقفی در حوزه امنیت
#اقتصاد
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
lotf latif_1401.02.02_2.mp3
5.75M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه #لطف_لطیف رادیو اقتصاد/ رمضان۱۴۰۱
#حجت_الاسلام_قنبریان
▫️ لطیفه بیستم: اقتصاد تبرعی و مجانی ۳
❓ اگر خدمات عمومی ضروری(آموزش، بهداشت، امنیت و...) با اقتصاد مجانی تامین نشود، چه میشود؟!
❗️کالا شدن این خدمات و انتقال به بخش اقتصاد مبادله ای!
• "اکّالُونَ للسُحت" شامل برخی از این موارد میشود!
- دوستی که در قبال رفع نیاز برادر دینی اش از او هدیه بگیرد!
- پول در مقابل آموزش ضروری!
- خوردن اموالی از اقتصاد تبرعی!
• از نشانه های سیاستهای اقتصادی نئولیبرال یکی همین کالایی کردن و بازاری کردن خدمات عمومی و حقوق همگانی است!
- کاهش حضور دین و آخرت گرایی در جوامع، کوچک شدن اقتصاد مجانی و کالایی شدن حوزه خدمات عمومی را در پی دارد!
- نکته "تاکُلون التُراث"!
#اقتصاد
☑️ @m_ghanbarian
این مصاحبه استاد بزرگوار آیتالله میرباقری در مورد مساله "عدالت" را ببینید و بشنوید و بخوانید:
https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=46239
از متن مصاحبه:
ما نمیتوانیم با ابزارِ نظام سرمایهداری، عدالتخواهی محقق کنیم. نمیشود با ابزارهای مارکسیستی، عدالتِ اسلام را محقق کرد... با نظام اقتصادی نئولیبرال که نمیشود عدالت اقتصادی محقق کرد.
💠 @h_abasifar